خلف وعده به فعالان محیط زیست علیرغم حمایت برخی مسئولان از توقف و تغییر کاربری یم واحد آلاینده:

نفس مردم و هوای پاک یزد و اشکذر در شیشه مظروف حبس می شود!

احداث «کارخانه شیشه مظروف یزد» در محدوده شهرستان اشکذر و بخش خضرآباد، یک چالش مهم محیط زیستی برای مردم این مناطق و ساکنین شهر یزد است که بیش از دو سال است با مخالفت گسترده شهروندان و خصوصا مسئولان منطقه و فعالان محیط زیستی مواجه شده است. مخالفان این طرح آلایندگی شدید این کارخانه خصوصا پخش ماده سرطان زای سیلیس در هوای مناطق پیرامونی تا شعاع حداقل ۸۰ کیلومتری را دلیلی قاطع بر ضرورت عدم فعالیت آن می دانند و در دو سال گذشته طی نامه نگاری های فراوان به مسئولان و برگزاری نشست های مختلف مخالفت خود را ابراز داشته اند. حتی مسئولان محلی همچون ائمه جمعه شهرستان اشکذر، فرماندار سابق و فعلی و نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس نیز بارها بر تبعات سنگین فعالیت «کارخانه شیشه مظروف یزد» بر سلامتی مردم یزد و توابع و تاثیرات مخرب آن بر محیط زیست تاکید کرده خواهان مختومه شدن پرونده آن هستند.


حال برخلاف همه نظرات کارشناسی فعالان محیط زیست و علیرغم مخالفت گسترده مسئولان محلی و مردم منطقه خبر رسیده که دبیر ستاد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دادگستری استان یزد با ارسال نامه ای ‌به مدیرکل محیط زیست استان و شرکت شهرک‌های صنعتی یزد خواهان تسهیل گری نهادهای مربوطه جهت راه اندازی «کارخانه شیشه مظروف یزد» شده است.نامه به محیط زیست
برای صدور مجوز یک طرح آلاینده خطرناک!
محمدرضا حدادزاده دادستان یزد و دبیر ستاد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دادگستری استان یزد با ارسال نامه ای ‌به مدیرکل محیط زیست استان و شرکت شهرک‌های صنعتی یزد؛ خواستار رفع موانع احداث «کارخانه شیشه مظروف یزد» در شهرستان اشکذر شد.
در متن این نامه آمده است: «مصوبه شماره ۲ و هشتمین جلسه ستاد استانی پیگیری اجرای سیاست های اقتصاد مقاوتی که در تاریخ ۰۱/۰۹/۱۴۰۱ برگزار گردیده است ارسال می گردد. شایسته است دستور فرمایید؛ نسبت به اجرایی نمودن مصوبه و ارسال گزارش آن به دبیرخانه ستاد اقدام نمایید.
در خصوص موضوع شرکت شیشه مظروف یزد با توجه به پیشنهادات کمیته تخصصی مقرر گردید: باتوجه به بازدید به عمل آمده از شرکت شیشه مظروف و نظر به اینکه بر اساس ضوابط جاری و قانونی جواز تاسیس از سازمان صنعت معدن و تجارت صادر شده است و شرکت متقاضی بر اساس جواز صادره اقدام به خرید زمین و سرمایه گذاری نموده است و اکنون نیز جهت تمدید جواز تاسیس، موضوع در کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک مطرح می باشد؛ لذا مقرر است کمیسیون موصوف با نظر مساعد و مثبت نسبت به رسیدگی و اتخاذ تصمیم با لحاظ رعایت استانداردهای لازم بالاخص نصب فیلتر در محل نصب سنگ شکن و نصب دوربین مداربسته با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست اقدام و تسریع نمایند. مضافا اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی به قید فوریت خدمات تخصیص و تامین انشعابات آب، برق و گاز برای شرکت متقاضی را ارائه نماید.

توسعه تبعاتی دارد!
دادستان یزد در پاسخ به این سوالات که با وجود اخطارهای قبلی مبنی بر توقف عملیات عمرانی از سوی سرمایه گذار «کارخانه شیشه مظروف یزد» و نیز افزایش آسیب‌های اجتماعی در این شهرستان به دلیل هجوم نیروهای غیر بومی برای کار؛ آیا دلیل موجهی برای نوشتن نامه به محیط زیست استان و درخواست صدور مجوز فعالیت گفت: در بحث توسعه این مسائل و مشکلات و مسائل وجود دارد که باید فعالین اجتماعی در حوزه فرهنگ در راستای اصلاح آن اقدام کنند.
حدادزاده همچنین مدعی شد: پس از احداث این واحد صنعتی و در صورت آلاینده بودن می‌توان آنرا تعطیل کرد ولی تا قبل از بهره برداری نمی‌توان به دلیل احتمال آلاینده بودن روند احداث این پروژه را متوقف کرد.
وی در عین حال علت صدور مجوز را سرمایه گذاری انجام شده عنوان کرد! که در متن نامه ارسالی نیز بدان اشاره شده است
سوال اینجاست که با افزایش سرمایه گذاری و در نتیجه ادعای حقوق مکتسبه سرمایه گذار، دیگر چه کسی و با چه شرایطی و تا چه اندازه آلایندگی و با چه معیاری این کارخانه را پس از راه اندازی را تعطیل می کند!


تاکید «جوکار» بر ایستادن محیط زیست استان در برابر فشارها
پس از انتشار خبر نامه دادستان یزد به محیط زیست استان برای موافقت با صدور مجوز کارخانه شیشه مظروف یزد، جمعی از اعضای “موسسه حامیان هوای پاک شهرستان اشکذر” به همراه هیات مدیره این موسسه مردم نهاد با حضور در برنامه دیدار مردمی نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس؛ با ارائه مستندات و مکاتبات متقن از وی درخواست پیگیری این موضوع کردند.
محمدصالح جوکار در این راستا طی تماس تلفنی با مدیران کل صمت و محیط زیست استان یزد ضمن جویا شدن چرایی روند عملیات عمرانی این واحد صنعتی از مدیر کل صمت؛ از مدیرکل محیط زیست استان خواست تا بدون توجه به توصیه‌ و حواشی احتمالی از سوی کمیسیون‌ها و افراد حقیقی و حقوقی و بدون توجه به بهانه های رفع موانع تولید و سرمایه گذاری یا اقتصاد مقاوتی، در نهایت صداقت و تخصص، مسائل و مشکلات محیط زیستی «کارخانه شیشه مظروف یزد» را صریح و شفاف ابراز دارد.

تعهد معاون استاندار بر پیگیری کارخانه شیشه مظروف همراه با پیشنهاد منصفانه
این در حالی است که علی اکبر عزیزی، معاون سیاسی استانداری چندی پیش در دیدار با جمعی از فعالین محیط زیست شهرستان اشکذر و پس از شنیدن نظرات آنها مبنی بر آلایندگی شدید «کارخانه شیشه مظروف یزد» برای مردم اشکذر و یزد، پیشنهاد تغییر کابری این واحد ‌صنعتی را پیشنهاد منصفانه ای دانسته بود.
در این دیدار معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد، گفت: در دولت سیزدهم اولویت اصلی مردم هستند و دغدغه شما فعالان محیط‌زیست دغدغه استاندار یزد نیز هست.
وی با اشاره به خواسته موسسه حامیان حیات پاک مبنی بر تعلیلی عملیات اجرایی کارخانه شیشه در بخش خضرآباد اظهار کرد: شخصا و تعهدا این موضوع را پیگیری می‌کنم.
عزیزی در ادامه با بیان این‌که در بحث محیط‌زیست به‌صورت جدی پیگیر هستیم، افزود: در مورد این مسئله صنایع فعال را نمی‌شود تعطیل کرد ولی می‌توان آن‌ها را ملزم به استفاده از آخرین فنّاوری روز کرد.(گرچه این شرکت هنوز به گفته مدیر صمت در تماس نماینده یزد هنوز فعال نشده است)

پیشنهاد تغییر کاربری شیشه مظروف اشکذر
علی‌اکبر کاظمی عضو سابق شورای اسلامی و از معتمدین شهر اشکذر نیز در این دیدار با اشاره به این‌که شهرک فولاد ۲۰ سال پیش با مجوز فعالیت صنایع پایین‌دستی فولاد شروع به کارکرده است، بیان کرد: متأسفانه مسئولان در طول دوره‌های متمادی از این مجوز تخطی کرده‌اند و با بهانه‌های واهی برای صور مجوزهای جدید وقت خریدند.
وی با بیان این‌که قطعاً شهرستان اشکذر از میبد و اردکان آلوده‌تر است، گفت: از ۵ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ بیش از ۳۸ مجوز جدید کارخانه کاشی در شهرستان اشکذر داده‌شده است. ضمن اینکه آلودگی هوای این شهرستان به دلیل نزدیکی به یزد جمعیت زیادتری را تحت الشعاع قرار می دهد.
وی از حمایت پشت پرده برخی از مسئولان اقتصادی استان از احداث کارخانه شیشه مظروف باوجود مخالفت شدید مردم معتمدین و ائمه جمعه و بی توجهی به این مخالفت ها ابراز گلایه کرد و گفت: پیشنهاد ما این است این کارخانه تغییر کاربری دهد.
علیرضا پیشداد عضو شورای اسلامی شهر اشکذر نیز در این نشست با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با مسئولان ارشد سابق استان، رئیس سازمان بازرسی، مدیرکل محیط‌زیست استان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد، گفت: بی‌نتیجه بودن این جلسات موجب بی‌اعتمادی مردم و معتمدین به مسئولان شده است.
وی با بیان این‌که محیط‌زیست سالم و هوای پاک خواسته زیادی از سوی مردم نیست، افزود: در جاده طبس ۱۵۰۰ هکتار منطقه ویژه اقتصادی و کنار آن سایت پسماند استان ایجاد شده که صنایع جدید می‌توانند در این مکان مستقر گردند.
در ادامه این نشست باقری، عضو شورای شهرستان اشکذر و نماینده مردم خضرآباد در شورای اسلامی شهر گفت: متأسفانه شاهد هستیم که تنها چیزی که به آن توجه نمی‌شود مردم هستند و شیشه مظروف اگر بیاید؛ مردم باید بروند.
پور شمس عضو شورای اسلامی رستاق نیز به افزایش بی‌رویه صنایع در شهرستان اشکذر اشاره و بیان کرد: آیا مردم حق حیات دارند؟ صنایع آلاینده و پرآب خواه کشاورزی ما را نابود کردند و در جواب مردم می‌گویند برای شما فضای سبز ایجاد می‌کنیم.
سعید دهقانی عضو هیئت‌مدیره موسسه حامیان حیات پاک همچنین در این نشست اظهار کرد: جدای از بحث از آلودگی این صنایع؛ سؤال اینجاست که آب و نیروی انسانی مورد نیاز این صنایع از کجا تأمین می‌شود؟ آیا مهاجرت بی‌رویه موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی در شهرستان اشکذر شده است یا خیر؟


موضع گیری شفاف ائمه جمعه اشکذر در مخالفت با شیشه مظروف
در پی ابلاغ مصوبه ستاد استانی پیگیری اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ‌به مدیرکل محیط زیست این استان و شرکت شهرک‌های صنعتی یزد مبنی بر همکاری در احداث کارخانه شیشه مظروف یزد ائمه جمعه مناطق و بخش های اشکذر بار دیگر مخالفت خود را با فعالیت و توسعه هر نوع صنعت آلاینده در این شهرستان ابراز کردند.

هوای پاک و سالم حق همه مردم اشکذر است
حجه الاسلام سید جمال الدین نجم الهدی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان و امام جمعه موقت اشکذر در خطبه های نماز جمعه این هفته اشکذر با بیان اینکه مشکلات متعدد و انتقادات بجا در رابطه با اقدامات مسئولین وجود دارد ولی انتقاد سازنده با براندازی، آشوب و اخلال در نظم عمومی متفاوت است؛ گفت: مسئولین مکرم و محترم توجه نمایید اولویت اول مردم سلامت و فرهنگ و اعتقادات آنان است بعد باید به مشکلات و معضلات دیگر پرداخت. می دانیم مطالبات هست؛ لکن باید مراقبت و مواظبت نماییم و در زمین دشمن بازی نکنیم و هرکسی در هر کجا که می تواند به نیروهای انقلابی این شهرستان کمک کند کوتاهی نکند.
نجم الهدی با بیان اینکه اخیرا احداث یک واحد صنعتی آلاینده در شهرستان اشکذر موجب نگرانی شهروندان این شهرستان شده است؛ اظهار داشت: هوای پاک و سالم حق همه مردم شهرستان اشکذر است.

تاسیس صنایع آلاینده به بهانه اقتصاد مقاومتی!
حجه الاسلام دلاوری امام جمعه رستاق نیز با محکوم نمودن احداث صنایع آلاینده از جمله شیشه مظروف در سطح شهرستان اشکذر به بهانه اقتصادی مقاومتی گفت: تاسیس هرگونه کارخانه و صنایع آلاینده در شهرستان اشکذر بر خلاف نظر مردم است و مسئولان به خواسته و مطالبه مردم توجه کنند و اگر بنا به اشتغالزایی و تولید در راستای اقتصاد مقاومتی دارند رویکرد آنان در شهرستان اشکذر صنایع پاک و بدون آلودگی محیط زیستی باشد.

مخالفت امام جمعه بخش خضرآباد
همچنین حجه الاسلام غالبی در نشست شورای فرهنگ عمومی که در سالن کوثر فرمانداری شهرستان برگزار شد؛ با اشاره به گسیل کارگران غیر بومی به مناطق مختلف شهرستان اشکذر و تبعات منفی فرهنگی، اجتماعی و امنیتی مهاجرت بر فرهنگ اصیل این شهرستان مخالفت شدید خود را با احداث واحد آلاینده «کارخانه شیشه مظروف یزد» در بخش خضرآباد مخالفت کرد.
پیش تر نیز حجت الاسلام سید علی حسینی زاده خضرآبادی امام جمعه موقت بخش خضرآباد در جمع نمازگزاران جمعه به آلودگی شرکت های تازه تاسیس در مجاورت فولاد آلیاژی ایران اشاره کرد و گفت: با تاسیس این شرکت های آلاینده خسارات عظیمی به بخش های مختلف روستاهای منطقه وارد شد.
حسینی زاده خضرآبادی در ادامه خواستار جلوگیری از ایجاد صنایع آلاینده به ویژه کارخانه های شیشه مظروف و کاشی عقیق در این منطقه از شهرستان اشکذر شد.
امام جمعه موقت بخش خضرآباد خواستار توجه بیشتر مسولان کشوری و استانی به اشتغال و مسکن جوانان بجای توجه به صنایع عظیم که گاها نه تنها برای برای بخش و شهرستان فایده و ارزش افزوده ندارند بلکه با انتشار آلایندگی باعث از بین رفتن سلامتی شهروندان می شوند؛ شد و گفت: مسئولان به مشکلات جوانان به ویژه واگذاری زمین و کارگاه های کوچک در جوار روستاها برای ساخت مسکن و کارگاه های زود بازده اقدام عاجل نمایند.


درخواست توقف عملیات عمرانی خوب یا بد؛ هرچه هست، نمی خواهیم!
علیرغم تمام موضع گیری های شفا و صریح و نیز نشست ها و نامه نگاری ها مبنی بر مخالفت مردمی با احداث این واحد صنعتی، زمستان سال گذشته نشستی با حضور روح الله ردائی سرپرست فرمانداری اشکذر، نمایندگان مناطق و بخش های مختلف اشکذر، مدیرعامل شیشه مظروف و اعضای موسسه حامیان حیات پاک این شهرستان در دفتر امام جمعه اشکذر در رابطه با احداث این کارخانه و مسئله محیط زیستی این واحد صنعتی برگزار شد.
در این نشست که حجه الاسلام سبحانیان نماینده اسبق ولی فقیه در سپاه الغدیر یزد و امام جمعه موقت اشکذر، حسین پورشمس نماینده شورای دهستان رستاق، احمد فرهمندزاد نماینده مردم اشکذر در شورای اسلامی شهر اشکذر، باقری نماینده مردم بخش خضرآباد و رئیس شورای شهرستان اشکذر، مسئول حراست فرمانداری اشکذر و اعضای هیات مدیره موسسه حامیان حیات پاک اشکذر حضور داشتند حاضرین به تبیین چرائی مخالفت خود با تاسیس این واحد صنعتی پرداختند و با بهرامی مدیرعامل کارخانه شیشه مظروف در رابطه با دغدغه ها و مخالفت های مردمی با احداث این واحد صنعتی در شهرستان اشکذر بحث و گفتگو کردند
حجه الاسلام طالبیان، امام جمعه اشکذر در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از تمام تلاشگران عرصه صنعت و تولید به درخواست های مردمی مبنی بر توقف عملیات عمرانی این واحد صنعتی در این شهرستان اشاره کرد و در ادامه بهرامی گزارش فعالیت شرکت بلور کاوه در استان یزد طی سه دهه اخیر و روند اخذ مجوز این واحد صنعتی در شهرستان اشکذر را ارائه کرد.
پورشمس در ادامه این نشست؛ با بیان اینکه استقرار صنایع در شهرستان اشکذر به غیر آلایندگی های زیست محیطی؛ آسیب های فرهنگی و اجتماعی را نیز بر این شهرستان تحمیل نموده است؛ گفت: جوانان این شهرستان غالبا در سطح قابل قبولی از تحصیلات عالیه قرار دارند و این در حالی است که با وجود جوانان با تحصیلات دانشگاهی کمتر واحد صنعتی مرتبط با رشته تحصیلی جوانان بومی این شهرستان در اشکذر مستقر شده است و استقرار صنایع موجود زمینه مهاجر پذیر شدن این شهرستان را در پی داشته است که همین وضعیت فرهنگ و امنیت ما را زیر سوال برده است. به همین دلیل به عنوان نماینده مردم دهستان رستاق به عنوان بزرگترین و پر جمعیت ترین دهستان از توابع شهرستان اشکذر اعلام می کنم که مردم با استقرار شیشه مظروف در این شهرستان مخالف هستند و ما نیز اعلام می کنیم اگر شیشه مظروف بد است نمی خواهیم و اگر هم خوب است نمی خواهیم.
حرف مردم و مسئولان اشکذر در پاسخ به توجیهات مدیران شیشه مظروف یک کلام بود: شیشه مظروف خوب و بد؛ هرچه دارد توسعه، اشتغال و آلایندگی هیچکدارم را نمی خواهیم!

تبعیت از قوانین کشور و فرمایشات رهبری در حفظ محیط زیست
محمد حسن طالبیان مدیرعامل موسسه حامیان حیات پاک شهرستان اشکذر نیز در این جلسه با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها بر حفظ محیط زیست تاکید داشته اند و با تاکید بر حرکت برمدار قانون اساسی و رعایت سلسله مراتب ادارای؛ خطاب به سرمایه گذار شیشه مظروف گفت: دادستان سابق و همچنین دادستان شهرستان اشکذر دستور توقف عملیات عمرانی این واحد صنعتی را صادر کرده اند و مدیریت این کارخانه با کمترین اعتنا به خواست مردم و مسئولین روند ساخت و ساز خود را ادامه دادند.
طالبیان با اشاره به لزوم رعایت حق زیست شهروندان این شهرستان تاکید کرد: محیط زیست با شعار و حرف حفظ نمی شود و تنها مسیر حفظ محیط زیست اقدام و عمل است که در این بازه زمانی یکی از اقدامات لازم در راستای حفظ محیط زیست توقف عملیاتی عمرانی شیشه مظروف است.

دیدگاهتان را بنویسید