یزدانه

نرخ بیکاری اردکان کمتر از ۵ درصد است/توسعه اردکان را با ملاحظات زیست محیطی دنبال می‌کنیم

فرماندار شهرستان اردکان با تشریح توانمندی‌ها، فرصت‌ها و محورهای توسعه اردکان، برخی از چالش‌ها و فقدان‌های این شهرستان در حوزه‌های مختلف را بیان کرد. «هادی مقیمی» در جریان بازدید از این دفتر خبری با بی‌بدیل خواندن نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی…

فرماندار شهرستان اردکان با تشریح توانمندی‌ها، فرصت‌ها و محورهای توسعه اردکان، برخی از چالش‌ها و فقدان‌های این شهرستان در حوزه‌های مختلف را بیان کرد.

«هادی مقیمی» در جریان بازدید از این دفتر خبری با بی‌بدیل خواندن نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی صحیح و درست، اظهار کرد: البته این نقش حائز اهمیت مرتبط با رسانه‌های رسمی، دارای شناسنامه و معتبر است که اعتبار حرفه‌ای خودشان را با سابقه‌ی درست کار کردنشان به دست آورده‌اند و ایسنا با توجه به سابقه‌ای که در این رابطه دارد، یکی از خبرگزاری قابل اتکا، قابل اعتماد و معتبر است . 

وی در ادامه به قابلیت‌ها و پتانسیل‌های شهرستان اردکان اشاره کرد و گفت: شهرستان اردکان به عنوان بزرگترین شهرستان استان یزد دارای مساحتی بالغ بر ۲۴ هزار کیلومترمربع یعنی ۳۱ درصد از وسعت استان است.

وی افزود: این شهرستان دارای مرز مشترک با ۹ شهرستان از سه استان شامل شهرستان‌های بهاباد، بافق، اشکذر، میبد و یزد در استان یزد، شهرستان‌های اصفهان، نایین و خور و بیابانک در استان اصفهان و شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی است.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی فولاد در اردکان

مقیمی گفت: این مساحت گسترده فرصت خوبی را به لحاظ توسعه در حوزه‌های مختلف پیش روی اردکان  قرار داده و در عین حال چالش‌هایی را ممکن است که به همراه داشته باشد.

وی برخورداری از معادن غنی آهن، اورانیوم، سنگ‌های تزئینی، خاک‌های صنعتی و غیره و امکان توسعه صنایع معدنی و جلوگیری از خام فروشی و صادرات مواد معدنی با توسعه صنایع معدنی در شهرستان را از ویژگی‌های این شهرستان ذکر کرد و گفت: اردکان تنها شهرستانی است که زنجیره تولید فولاد را از مواد اولیه تا محصول نهایی در خود دارد.

این مسئول از تلاش برای تبدیل منطقه ویژه فولاد اردکان به یک منطقه ویژه اقتصادی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که از این ظرفیت بزرگ در آینده استفاده شود.

وی با تاکید بر رعایت ملاحظات زیست محیطی در تمام طرح‌های توسعه‌ای شهرستان، اظهار کرد: در همین راستا نیز در سال جاری حتی اقدام به تعطیلی و پلمپ دو واحد فولادی آلاینده شهرستان کردیم.

مقیمی اظهار کرد: مسئولان شهرستان اردکان در مورد سلامت مردم به هیچ عنوان با متخاطیان مماشات نخواهد کرد و مسائل زیست محیطی و سلامتی مردم در اولویت اول توسعه شهرستان دارند.

بهره‌برداری از طرح‌های عظیم فولادسازی و نیروگاهی

فرماندار در ادامه به قابلیت‌های صنعتی اردکان نیز اشاره کرد و گفت: صنایع شیشه اردکان در خاورمیانه منحصربفرد است و برخی تولیدات آن تنها مختص سه کشور در جهان است. همچنین اردکان از قطب‌های تولید کاشی و سرامیک در کشور است و در این حوزه صادارت مناسبی را به کشورهای جهان دارد.

وی از برنامه‌های آتی شهرستان در حوزه صنایع به ایجاد اولین نیروگاه شش مگاواتی برق با مولد گازی با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی و در آینده نزدیک بهره‌برداری از دو طرح عظیم فولادسازی و فاز بخار نیروگاه چادرملو اشاره کرد.

فرماندار اردکان با اشاره به ظرفیت‌ تولید الکترودهای گرافیکی در این شهرستان، گفت: این واحد صنعتی متاسفانه به دلیل تحریم و سوء تدبیر گذشته بیش از ۱۰ سال متوقف بود ولی اخیراً با انعقاد قراردادی، کار نصب دستگاه‌های جدید ان آغاز شده اس و امیدواریم در سال ۹۷ با بهره‌برداری مجدد آن بیش از ۴۷۰ نفر در این واحد مشغول بکار شوند.

وی در حوزه صنایع مرتبط با محصولات کشاورزی به فرآورده‌های کنجدی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با حمایت‌های دولت و ظرفیت‌های موجودی، شهرکی برای ۵۰ واحد تولید فراورده‌های کنجدی در اردکان ایجاد شده و در نظر دهیم که این صنعت پاک را که در سال‌های تحریم دچار مشکل نشد را توسعه دهیم و برند محصولات کنجدی اردکان را به خارج از کشور نیز بشناسانیم.

این مسئول به ظرفیت‌های کشاورزی شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: اردکان در تولید محصولاتی مانند پسته، روناس و انار از جایگاه بسیار خوبی در کشور برخوردار است.

وی با بیان این که اردکان در حوزه دامپروری از سال‌ها پیش در پرورش بز سانن به یکی از برندهای کشور تبدیل شده است، از تلاش برای توسعه واحدهای مذکور خبر داد.

سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیاردی در طرح گردشگری پردیسان

مقیمی به قابلیت توسعه گردشگری با عنایت به جاذبه‌های فراوان تاریخی و مذهبی در شهر اردکان و بخش‌های خرانق و عقدا هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های خوبی در شهرستان برای توسه گردشگری در حال انجام است که در این زمینه می‌توان به اقداماتی مانند ایجاد چندین اقامتگاه بوم‌گردی از سوی تشکل‌های گردشگری اشاره کرد که البته در حال افزایش است.

وی با ابراز این که آینده کشور حول گردشگری رقم خواهد خورد، اظهار کرد: کمااینکه توسعه بسیاری از کشورهای دنیا نیز از طریق گردشگری شکل گرفته چرا که صنعت گردشگری از صنایع پاک و درامدزا بشمار می‌رود و علاوه بر این در تبادل فرهنگ‌ها و به ویژه انتقال فرهنگ غنی این مروز و بوم به دیگر کشورها با کمترین هزینه نقشی اساسی دارد.

وی به اجرای طرح پردیسان در بافت تاریخی شهر اردکان نیز اشاره کرد و گفت: این طرح شامل مجموعه‌ای از خانه‌های تاریخی مربوط به دوره قاجار است که چندین سال به دلیل بی‌توجهی معطل مانده بود ولی با رایزنی‌های صورت گرفته با بخش خصوصی به زودی تحویل این بخش‌ خواهد شد و قرار است قریب ۱۰ میلیارد تومان در این مجموعه از سوی بخش خصوصی سرمایه‌گذاری ‌شود که در این صورت شاهد جهش قابل توجهی در توسعه گردشگری شهرستان و استان خواهیم بود.

این مقام مسئول از تلاش برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهرستان نیز خبر داد و در این باره از ساخت یک باب هتل پنج ستاره در ۱۰ طبقه با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی خبر داد.

وی از فراهم شدن سایر زیرساخت‌های گردشگری به ویژه در حوزه گردشگری طبیعی این شهرستان با اهتمام به ملاحظات زیست محیطی نیز خبر داد و افزود: بازدید از حیات وحش شهرستان با توجه به برخورداری از پارک ملی سیاه‌کوه، منطقه حفاظت شده خرانق و پناهگاه حیات وحش دره‌انجیر که بیش از هفت هزار راس کل و بز را در خود جای داده است.

مقیمی با اشاره به نزدیکی سفرهای نوروزی، از تشکیل ستاد خدمات سفرهای نوروزی در اردکان خبر داد و گفت: تمام تمهیدات برای استقرار و پذیرایی مسافران نوروزی در شهرستان اردکان اندیشیده شده است و امیدواری میزبان خوبی برای هموطنانمان در این ایام باشیم.

وجود پتانسیل سرمایه‌گذاری در صنایع ریلی اردکان

فرماندار اردکان در بخش دیگری از سخنانش اردکان را به دلیل این که زادگاه فقیهان و عالمان و فرهیختگان بزرگی از گذشته تاکنون بوده به «یونان کوچک» مشهور دانست و افزود: اردکان در ادوار مختلف نقش خود را به خوبی در تاریخ ایران ایفا کرده و در تاریخ معاصر نیز در زمانی که جنگ‌افروزان بر دنیا حاکم بودند، نظریه گفت‌وگوی تمدن‌ها که خواستگاهش از این شهرستان بود، مطرح شد.

وی ادامه داد: اکنون نیز به دلیل برخورداری شهرستان اردکان از ثبات و امنیتی که در خود دارد، سرمایه‌گذاران زیادی را به سوی خود جذب کرده به نحوی که تنها در مورد معدن چادرملوی اردکان در دو دهه اخیر بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

مقیمی به موقعیت جغرافیایی شهرستان با توجه به قرارگیری در مرکز کشور و در مجاورت شبکه ریلی، به ظرفیت‌های خوب سرمایه‌گذاری در اردکان اشاره کرد و گفت: اردکان می‌توان به محلی برای ایجاد یک مجتمع بزرگ تعمیر و ساخت واگن‌های باری و مسافری مطرح شود، ضمن این که این منطقه می‌تواند به باراندازی برای توزیع کالاهای وارداتی به کشور یا با توجه به موضوع خودکفایی و امکان صادرات گندم به دیگر کشورها به محلی برای دپوی گندم با توجه به اقلیم و آب و هوای خشک منطقه تبدیل شود.

وی افزود: البته این سرمایه‌گذاری گسترده منجر به اشتغالزایی فراوانی در این شهرستان شده به نحوی که بیش از ۴۲ هزار فرصت شغلی در اردکان ایجاد شده است و این باعث شده که مردم برای حفاظت از آن حساسیت داشته باشند.

وی نرخ بیکاری شهرستان را زیر پنج درصد اعلام کرد و گفت: البته وجود مشاغل زیاد و مهاجرت پذیری بالای شهرستان، اردکان را قاعدتاً با چالش‌هایی مواجه می‌کند و بعضاً شاهد تقابل خرده‌‌فرهنگ‌ها هستیم و معتقدیم که فرهنگ غنی اردکانی‌ها به خوبی می‌تواند با آنها تعامل داشته باشد.

ضرورت توسعه فرهنگی در کنار توسعه عمرانی اردکان

مقیمی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی جمعیت شهرستان و رسیدن این آمار به بیش از ۱۰ هزار نفر، اذعان کرد: قطعاً یکسری فقدان‌ها یا کمبودها در مورد فضاهای مناسب فرهنگی، تفریحی، تفرجگاهی و ورزشی با توجه به فقر طبیعی منطقه نیز دیده می‌شود.

وی گفت: البته تنها نباید تامین زیرساخت‌های حوزه عمرانی ملاک عمل باشد بلکه باید زیرساخت‌های فرهنگی نیز برای شهروندان مهیا شود و در این رابطه نیاز است که صنایع با ایفای درست مسئولیت اجتماعی خود به کمک دولت بیایند و از سوی دیگر از ظرفیت‌های مذهبی شهرستان نیز استفاده حداکثری صورت گیرد و این باور در جامعه ایجاد شود که جامعه سالم بهتر می‌تواند به یک جامعه مذهبی تبدیل شود. 

اردکان صنعتی نیازمند بیمارستان تامین اجتماعی

فرماندار اردکان به آموزش عالی این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: این شهرستان دارای شش واحد اموزش عالی با بیش از ۱۰ هزار دانشجو است . 

وی افزود: البته با توجه به ظرفیت‌های بهداشت و درمان در شهرستان، بستر لازم برای ایجاد آموزش عالی در حوزه علوم پزشکی نیز در اردکان وجود دارد، ضمن این که در حال حاضر نیز دانشکده طب سنتی را در شهرستان داریم . 

مقیمی بیمارستان ضیایی اردکان را یکی از مراکز معتبر درمانی در این شهرستان برشمرد و گفت: خوشبختانه با حمایت‌های خیری بخش‌های متعددی به این بیمارستان اضافه شده و بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان نیز با سرمایه‌گذاری ۱٫۵ میلیارد تومان کمک خیری کلنگ‌زنی شده است . 

وی با اشاره به جمعیت بالای کارگری در این شهرستان از نیاز مبرم اردکان به ایجاد یک واحد بیمارستانی تامین اجتماعی خبر داد.

رعایت عدالت در برخورداری از آب باکیفیت

فرماندار اردکان یکی از دغدغه‌های جدی شهرستان را آب شرب دانست و تاکید کرد: در حال حاضر آب آشامیدنی مردم اردکان از ترکیب آب چاه‌های شهرستان با آب انتقالی تامین می‌شود.

وی با اشاره به EC ‌ بالای آب چاه‌های اردکان، اظهار کرد: ملاک تخصیص آب انتقالی سرانه جمعیتی است که ملاک درستی نیست و معتقدیم که باید کیفیت آب هر شهرستان نیز در نظر گرفته شود و عدالت در مورد کیفیت آب برای همه شهرستان‌ها رعایت شود.

مقیمی با بیان این که شهرستان اردکان تنها شهرستانی در استان است که در سطح شهر دارای شیرهای آب شرب است، عنوان می‌کند: متاسفانه به ویژه در فصل تابستان مشکل تامین آب شرب، برخی از شهروندان را دچار مشکلات اساسی می‌کند.

وی ضمن تاکید بر توجه جدی‌تر مسئولان به مشکل کم آبی، خواستار رعایت مصرف بهینه نه تنها از سوی شهروندان بلکه از سوی کشاورزان و صنایع و سایر بخش‌ها شد.

مقیمی به اجرای طرح مدیریت پساب شهرستان اردکان به عنوان اولین طرح مشارکتی کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون بیش از ۹۸ درصد این طرح فاضلاب اردکان اجرایی شده و در حال انشعاب فاضلاب مشترکان به شبکه مذکور هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با بهره‌بردار کامل از این طرح به میزان قابل توجهی از آب مازاد بر حجم قرارداد صنایع، برای استفاده در سایر بخش‌ها نیز استفاده شود.

لزوم توسعه پایدار روستاهای کویری برای حفظ امنیت

فرماندار اردکان همچنین گفت: با توجه به شبکه وسیع راه‌های شهرستان، ایجاد مجتمع‌های بین راهی یکی از نیازهای اساسی اردکان به ویژه در جاده اردکان- چوپانان – سمنان که استان یزد را به وسیله یک جاده آسفالته به استان سمنان و از آن طریق به استان مازندران و شمال کشور مرتبط می‌سازد، است . 

وی به لزوم تامین امنیت کویر با توجه به بیابان‌های گسترده شهرستان که مساحتی بالغ ۷۲ درصد کل اردکان را در برمی‌گیرد، اظهار کرد: علاوه بر استقرار نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی، لازم است که با توسعه اقتصادی و توسعه پایدار روستاهای کویری، سکونت در آنها را حفظ کرد چرا که یک چراغ روشن در یک روستای دور افتاده در کویر می‌تواند به منزله یک سرباز در این مناطق باشد.

مقیمی در همین رابطه یکی از حلقه‌های مفقوده در توسعه روستاها را علاوه بر مشکلات زیرساختی موجود، موضوع اشتغال پایدار در انها خواند و گفت: الیته اخیراً طرحی از سوی معاونت روستایی کشور به عنوان طرح مشارکت روستاییان برای استقرار واحدهای تولیدی در روستاها کلید خورده است که امیدواری در رفع این مانع موثر واقع شود.

وی ادامه داد: البته موضوع آموزش و پرورش و سلامت در روستاها نیز دو موضوع مهم دیگر است که باید برای توسه پایدار و ماندگاری جمعیت در روستاها مورد اهتمام بیشتر مسئولان قرار گیرد.

الزام به نصب دستگاه‌ پایش آلایندگی در صنایع اردکان

مقیمی در مورد مشکلات زیست محیطی مورد گلایه برخی از شهروندان اردکانی اظهار کرد: خوشبختانه یکی از دغدغه‌های ما موضوع محیطزیست است و همانطور که قبلا نیز گفتیم در این رابطه با هیچ کسی مماشات نخواهیم کرد.

وی با بیان این که علاوه بر برخوردهایی که با متخلفان صورت می‌گیرد، آموزش و اصلاح این روند را مورد تاکید قرار داد و گفت: تمام واحدهای صنعتی شهرستان ملزم به نصب دستگاه پایش آلایندگی شده‌اند که تاکنون در برخی واحدها نصب و در برخی دیگر در حال نصب است.

مقیمی از در حال نصب بودن یک دستگاه مدرن سنجش آلایندگی هوا در بخش مرکزی اردکان و در جوار شهرک صنعتی با سرمایه‌گذاری قریب دو میلیارد تومان خبر داد و گفت: البته نصب چنین دستگاهی در سطح شهر اردکان را نیز دنبال می‌کنیم.

محیط زیست همچنان مخالف با معدنکاری در زون D19 

فرماندار اردکان در پاسخ به سئوالی در مورد بهره‌برداری از زون معدنی موسوم به D19  در این شهرستان و مخالفت محیط‌زیست، اظهار کرد: این زون معدنی بین دو شهرستان اردکان و بافق مشترک است و بهره‌برداری از ان به چادملو اردکان و چغارت بافق واگذار شده است.

وی گفت: البته اردکان تاکنون اقدامی در زمینه برداشت و ایجاد راه دسترسی انجام نداده است ولی اداره کل محیطزیست شکایتی را عیله معدن سنگ اهن چغارت در شهرستان بافق تنظیم کرده است که هر چند در دادگاه بدوی این شرکت محکوم شده، ولی در فرآیند تجدیدنظر حکم علیه مدیرعامل این شرکت ملغی شده که موضوع از طریق واحد حقوقی محیطزیست در حال پیگیری است.

انتخابات، نماد وحدت و انسجام ملی مردم ایران

مقیمی در بخش پایانی سخنانش به در پیش رو بودن دو انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز در کشورمان اشاره و تصریح کرد: به فرمایش امام راحل(ره)، انتخابات یکی از مهمترین اردکان مشارکت مردم در سرنوشت‌شان است.

وی انتخابات پیش رو را از چندین لحاظ مهم خواند و گفت: حضور گسترده مردم در انتخابات با توجه به تغییر مدیریت سیاسی کشور امریکا که متاسفانه خیلی هم با عقلانیت همراه نیست، می‌تواند بار دیگر این پیام را به دنیا مخابره کند که انتخابات یک نماد وحدت و انسجام ملی در کشورمان است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به این که همچنان بتوانیم روند عقلانیت و منطق را در اداره کشور تداوم بخشیم و امید را در دل مردم زنده نگه داریم، از انتخابات شوراهای اسلامی به عنوان یکی از مهمترین انتخابات در کشور یاد کرد و گفت: در این انتخابات سرنوشت چهار سال شهروندان و روستاییان را به منتخبان خود واگذار می‌کنیم لذا این که افرادی متعهد، مومن کار بلد را روانه‌ی شوراها کنیم بسیار حائز اهمیت است.

دیدگاهتان را بنویسید