مدیر کل ورزش استان یزد با بیان اینکه نگاه جنسیتی به ورزش بانوان نداریم مطرح کرد:

نباید محدودیت‌های بیش از حدی که بانوان دارند، در ورزش هم گریبان‌گیرشان شود

رسانه‌های استان به پوشش ورزش بانوان اهتمام بیشتری داشته باشند تا محدودیت‌های بیش از حدی که برای بانوان وجود دارد گریبان‌گیر آنها در حوزه ورزش نشود و همه برای فرهنگ‌سازی و حفظ جایگاه ورزش بانوان در استان تلاش کنند. بانوان استان بارها نشان دادند که عرصه ورزش را واگذار نخواهند کرد


نشست خبری مسعود شریعتی مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد به مناسبت هفته دولت شنبه اول شهریور ماه برگزار و مهمترین پروژه های افتتاحی و عملکرد دولت در حوزه ورزش و جوانان از سال‌ ۹۲ تا کنون تشریح شد.

افتتاح ۵ طرح ورزشی استان با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال در هفته دولت

مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد از افتتاح و بهره برداری ۵ طرح ورزشی با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال در هفته دولت خبر داد و گفت: زمین چمن مصنوعی و زورخانه بهاباد، سالن چند منظوره نصرآباد تفت، چمن مصنوعی مزویرآباد مهریز و چمن مصنوعی رباط پشت بادام اردکان پنج طرحی هستند که طی این هفته افتتاح خواهند شد.

وی الحاق حوزه «جوانان» به «ورزش» را در جهت دیده شدن بیشتر جوانان و اثرگذاری بر ورزش دانست و گفت: با اضافه شدن ظرفیت جوانان و سمن‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی، استان یزد طی سال ۹۸ رتبه دوم و بر اساس ارزیابی‌ها و از نظر اهتمام استاندار به امور جوانان رتبه اول کشور را کسب کرد. این موفقیت، نشان دهنده اهمیت و توجه ویژه ایشان به جوانان است که باعث شد در ارزیابی ۳۱ استان نتایج بسیار خوبی را رقم بزنیم.

رشد ۷۵۰ درصدی سمن‌های حوزه جوانان استان یزد

مسعود شریعتی تعداد سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه جوانان استان یزد را ۷۱ سمن اعلام کرد و اظهار داشت: تعداد سمن‌های حوزه جوانان استان یزد ۷۵۰ رشد داشته است. کارگاه‌های توانمندسازی سالیانه در حال حاضر در حوزه های مختلف با مشورت سمن‌ها برگزار می شود و ما نیز حمایت های مختلفی را از آنها داشتیم به طوری که افزایش و رسد قابل توجهی را نسبت به سال‌های گذشته نشان می‌دهد.

وی به حمایت از ۲۵۶ باشگاه‌دار آسیب دیده از کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: با حمایت خانه فرهنگی صدوقی حمایت های بی نظیر و کم نظیری را از ورزشکاران و صاحبان باشگاه‌های ورزشی که در دوران بحران کرونا شغل خود را از دست داده اند داشته‌ایم و تسهیلاتی با کارمزد ۲ درصد به ۱۲۸ نفر از آنها پرداخت شد و به اداره کار و تعاون اجتماعی نیز معرفی شدند.

کسب رتبه اول کشور توسط هیئت ورزش‌های همگانی استان

وی با اشاره به کسب رتبه اول کشور توسط هیئت ورزش‌های همگانی استان گفت: چند سالی است که اداره ورزش و جوانان جزو استان‌های برتر در ورزش‌های همگانی است و خوشبختانه تاکنون بر اساس ارزیابی سالیانه‌ای که فدراسیون ها انجام می دهند بسیاری از هیئت‌های ورزشی استان یزد مانند ورزش‌های همگانی، شمشیربازی، کاراته و بیماران خاص رتبه‌های برتر کشور را کسب کرده‌اند و از این حیث وضعیت ما نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است.

شریعتی با بیان اینکه در سال گذشته شاهد ۴ میزبانی مسابقات بین‌المللی در استان یزد بوده‌ایم خاطرنشان کرد: در استان یزد ۲۱ مربی دعوت شده به تیم ملی، ۱۷۴ داور در لیگ ها و مسابقات متعدد و ۸ داور اعزامی به مسابقات برون مرزی داشته‌ام و ۱۳۷ دوره داوری و مربیگری برگزار کردیم. همچنین تعداد تیم های حاضر در لیگ ‌های کشوری به ۱۰۰ تیم افزایش یافته است.

بهره برداری از ۳۳ طرح‌ نیمه تمام ورزشی استان تا پایان سال جاری

وی از افزایش ۱۲ درصدی ورزشکاران دعوت شده استان یزد به تیم‌های ملی طی ۷ سال اخیر گفت و افزود: در سال ۹۲ تعداد ۱۹۰ ورزشکار یزدی به تیم ملی دعوت شدند که این عدد اکنون به ۲۱۹ ورزشکار رسیده است. مدال‌های کسب شده استان در رقابت‌های برون مرزی از ۴۹ مدال در سال ۹۲ به ۱۶۷ مدال رسیده است.

مدیر کل ورزش و جوانان استان کسب رتبه چهارم استان در افتتاح اماکن ورزشی را از دستاوردهای اداره ورزش و جوانان دانست و گفت: در دولت تدبیر و امید ۷۸ مکان ورزشی و ۴۵ زمین چمن مصنوعی در روستا‌ها و مناطق محروم استان افتتاح شده و در این مدت ۲۱ بنای تاریخی استان نیز مرمت و به فضاهای ورزش زروخانه‌ای تبدیل شده است. امیدواریم در سال جاری با تخصیص ۱۰ میلیارد تومان شاهد بهره برداری از ۳۳ طرح‌ نیمه تمام ورزشی در استان باشیم.

نگاه جنسیتی به ورزش استان نداریم

وی با اشاره به جایگاه مهم ورزش بانوان و اهمیت ویژه‌ای که برای توسعه ورزش بانوان باید داشت، تصریح کرد: در چند سال گذشته نگاه جنسیتی به ورزش بانوان در کل استان نداشتیم و آنچه را که در ظرفیت استان است در اختیار بانوان قرار داده ایم. خوشبختانه حرکت های بسیار خوبی برای ورزش بانوان استان انجام شده و توسعه زیرساختی ورزش بانوان در دستور کار ما قرار داشته است. به همین منظور مقرر شده است که حتماً در همه شهرستان‌های استان یک مجموعه و در مرکز استان با توجه به جمعیت زیاد دو مجموعه ورزشی در اختیار بانوان قرار بگیرد.

مسعود شریعتی همگانی کردن ورزش بانوان و توجه به ورزشکاران بانوی مدال آور استان را از برنامه های اداره کل ورزش و جوانان استان اعلام کرد و گفت: بانوان استان در برخی رشته‌هایی که آقایان سال‌ها نتوانسته بودند مدال‌آوری داشته باشند ورود کردند و باعث کسب مدال و افتخار

برای استان شدند.

رسانه‌ها کمک کنند تا محدودیت های بیش از حد گریبان‌گیر بانوان استان نشود

وی با بیان این وعده که شعار فدراسیون ورزش‌های همگانی مبنی بر «بانوان ستون خیمه ورزش در خانه ها هستند» را عملیاتی خواهیم کرد، ادامه داد: لازم است تا رسانه ها به پوشش ورزش بانوان اهتمام بیشتری داشته باشند تا محدودیت های بیش از حدی که برای بانوان وجود دارد گریبانگیر آنها در حوزه ورزش نشود و همه برای فرهنگ سازی و حفظ جایگاه ورزش بانوان در استان تلاش کنند. بانوان استان بارها نشان دادند که عرصه ورزش را واگذار نخواهند کرد

شریعتی نگارش سند توسعه ورزشی استان را بی نظیر عنوان کرد و بیان داشت: با تدوین این سند اتفاقی که در ورزش استان میفتد می تواند برای ۲۰ سال آینده راهگشا باشد. نگارش سند توسعه ورزش استان با مشارکت ذینفعان، ورزشکاران و هیئت های ورزشی شهرستان ها و مرکز استان انجام شد و به تایید وزارت ورزش، استاندار و همه ورزشکاران رسید. سند اجرایی آن هم در سال ۹۹ نوشته می شود و همزمان تمامی بندهای آن اجرا خواهد شد.

وی افزود: با حمایت های خوب استاندار و وزارت کشور برای توسعه و ایجاد زیرساخت‌های ورزشی در مناطق حاشیه نشین و آسیب‌زا بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شده و رتبه برتر جذب اسناد و خزانه ورزشی در کشور را نیز کسب کرده‌ایم. در حالی که سرانه ورزش در سال ۹۲ حدود ۵۲ سانتیمتر بود اکنون به ۶۲ سانتیمتر رسیده است که با توجه به افزایش جمعیت پیشرفت بسیار خوبی است اما برنامه ما بر این است تا این سرانه را به یک متر برسانیم.

فرهنگ حمایت مالی صنایع و معادن از ورزش هنوز در استان جا نیفتاده است

وی با اظهار تاسف از اینکه فرهنگ حمایت مالی صنایع و معادن بزرگ از ورزش هنوز در استان یزد جا نیفتاده است، اذعان کرد: این موضوع که معادن و صنایع باید در ورزش حضور پیدا کنند و به ورزشکاران کمک کنند باید مانند استان‌های اصفهان و کرمان جا بیفتد. هرچند که با مطالباتی که جامعه ورزش داشته وضعیت بهتر شده است اما تا نقطه آرمانی فاصله زیادی داریم. این موضوع فراسازمانی است و زور اداره ورزش به تنهایی به مجاب کردن صنایع و معادن نمی‌رسد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بشارت یزد مبنی بر اینکه اداره ورزش و جوانان استان چه حمایتی از تیم شهید قندی در ماجرای اتفاقات ملاثانی و شکایت به فدراسیون کرده است، توضبح داد: مکاتبات و نامه نگاری های مختلفی از سوی ما با فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان انجام شد اما واقعیت این است که جایگاه خوزستان در فدراسیون فوتبال بسیار پر رنگ است و آدم‌های مختلفی در فدراسیون دارد.

مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان یزد اضافه کرد: تخصصی در حوزه فوتبال ندارم و قصد قضاوت کردن هم ندارم اما اعضای کادر فنی تیم شهید قندی باید این مسائل را بیشتر مدنظر قرار می دادند و حرفه‌ای‌تر عمل می‌کردند و بازی را به پایان می رساندند.

دیدگاهتان را بنویسید