درخواست معاون شهردار یزد از حاکم شرع و تاکید بر فراگیر شدن دغدغه‌های محیط زیستی:

مچ دست کسی که درختان را قطع می‌کند ببُرید/ کوتاهی دانشگاه علوم پزشکی یزد در مدیریت پسماندهای بیمارستانی

اگر در شهر یزد روزی کسی درختی را قطع کرد و حاکم شرع دستور داد دست او را از مچ یا انگشت یا بند انگشت قطع کنند شک نکنید که قطع درختان کاهش پیدا می‌کند. اما زمانی که درختان صدها متر مربع از باغات ما مرتب و به صورت شبانه بریده و جمع آوری می شود و رد پایی هم باقی نمی‌گذارند شهرداری به غیر از جریمه چه برخوردی می‌توان‌ با مالک کند. وقتی که یک موجود زنده از بین رفته چه اشکالی دارد یک بند انگشت مسبب این کار را قطع کنیم. همه ما در سالهای اخیر خیلی راحت از این موضوع گذشته ایم‌.

نشست هم اندیشی محیط زیست شهری صبح شنبه ۱۷ خرداد با حضور سپنتا نیکنام رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر، تنی چند از مدیران ارشد شهرداری، کارشناسان بهداشت محیط و اصحاب رسانه یزد در پارک طوبی برگزار و در خصوص مسائلی همچون توجه به فضای سبز شهری، پسماند خانگی، آلودگی و مخاطرات حریم شهر بحث و تبادل نظر شد.

حساسیت مدیران در سال های اخیر نسبت به محیط زیست کمتر بوده است

سپنتا نیکنام رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست توجه به موضوع محیط زیست شهری طی سالیان اخیر را کم دانست و گفت: وقتی از محیط زیست صحبت می‌شود معمولاً تصور می کنند منظور فقط فضاهای بکر و طبیعی خارج از شهر و یا دشت ها، دریاها، کوه‌ها و حفاظت از گونه های نادر مانند یوز آسیایی است در حالیکه محیط‌زیست همین جاهایی است که ما زندگی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه حساسیت مدیران در سال های اخیر نسبت به محیط زیست کمتر بوده است، اظهار داشت: در شورای پنجم شهر یزد ابتدا تصمیم گرفتیم تا نام کمیسیون خدمات و حمل و نقل و ترافیک را به کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری تغییر دهیم. یعنی این‌طور نبود که برنامه‌ها حذف شود و فقط موضوع حمل و نقل و ترافیک را که در عمل و در اجرا در حوزه عملیاتی معاونت امور زیربنایی و عمرانی شهرداری قرار دارد را به کمیسیون عمران ارجاع دادیم.

تشکیل کمیته زیست در کمیسیون خدمات شهری شورای شهر

سپنتا نیکنام اضافه کرد: بعد از این تغییر نام، رویکردها را شکل دادیم. تاکید زیادی داشتیم بر اینکه بتوانیم یک کمیته محیط زیست داشته باشیم و نشست‌های بیشتری را برگزار کنیم که خوشبختانه این کمیته شکل گرفت.

وی در خصوص مشکلات کمیته محیط زیست کمیسیون خدمات شورای شهر تصریح کرد: مثل همه کارهایی که ابتدا شروع می‌شود، این کمیته هم نواقصی داشت که سعی کردیم با برگزاری نشست های این‌چنینی نواقص آن را رفع کنیم. به نظر می‌آید کارهای خوبی انجام شده که یکی از اصلی‌ترین آنها تعریف همین دهه محیط زیست بوده است.

وی افزود: خیلی وقت ها برای اینکه بتوانیم کاری را انجام دهیم لازم نیست وارد عرصه اجرا شویم شاید باید بتوانیم مدیران و مسئولین را به این موضوعات حساس کنیم و آن را به دغدغه‌ای در ذهن آنها تبدیل کنیم. با توجه به پیگیری‌هایی که توسط برخی فعالان این حوزه انجام شد این دغدغه ها در ذهن مسئولان ایجاد شده و خوشبختانه معاونت خدمات شهری هم در این مباحث فعال بوده و خواهد بود.

تولید روزانه ۹۰۰ تن نخاله ساختمانی در یزد

رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای شهر یزد با اشاره به تولید روزانه ۹۰۰ تن نخاله ساختمانی در یزد خاطرنشان کرد : طرح ساماندهی خاک و نخاله های ساختمانی شهر یزد در سال جاری اجرا خواهد شد.

شهرداری باید در حوزه محیط زیست و قطع درختان ابزار قانونی جدی‌تری داشته باشد

حسین صالحیان معاون خدمات شهری شهرداری یزد با بیان اینکه مسئله محیط زیست باید دغدغه دلی همه ما باشد گفت: همه انسان‌ها باید به موضوع محیط زیست توجه کنند و اگر این توجه را نداشته باشند طبیعت و حیات انسان ها و موجودات زنده دچار خدشه خواهد شد. پس همه ما و هر کدام از شهروندان و مسئولین در هر لباسی که هستند در این زمینه وظایفی دارند.

وی با اشاره به اینکه بعضی مواقع کارها از توان شهرداری خارج می شود، اظهار داشت: وقتی شبانه اقدام به بریدن درختان می‌کنند اوج کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این اسعت که یا اجازه ساخت و ساز به آنها ندهیم و یا آنها را جریمه کنیم. کار ما خارج از این دو موضوع نیست در حالی که باید در محیط زیست ابزار قانونی جدی‌تری داشته باشیم که مسئولان قضایی می‌گویند این ابزار قانونی را داریم.

لزوم برخورد جدی با کسانی که اقدام به قطع درختان می کنند

حسین صالحیان با تاکید بر لزوم برخورد جدی با کسانی که اقدام به قطع درختان می کنند یادآور شد: اگر در شهر یزد روزی کسی درختی را قطع کرد و حاکم شرع دستور داد دست او را از مچ یا انگشت یا بند انگشت قطع کنند شک نکنید که قطع درختان کاهش پیدا می‌کند. اما زمانی که درختان صدها متر مربع از باغات ما مرتبا و به صورت شبانه بریده و جمع آوری می شود و رد پایی هم باقی نمی‌گذارند به غیر از جریمه چه برخوردی می‌توان با مالک کرد.

وی ادامه داد: وقتی که یک موجود زنده از بین رفته چه اشکالی دارد یک بند انگشت مسبب این کار را قطع کنیم. همه ما در سالهای اخیر خیلی راحت از این موضوع گذشته ایم‌. این را می‌گویم برای اینکه وظیفه تک تک ما نگهداری این فضا است.

صالحیان با اظهار امیدواری به اینکه این نشست و جریانی که به راه افتاده به نتیجه مطلوب منجر شود، گفت: هیچکس در اینجا دنبال نمایش نیست به صراحت می گویم اسم آقای نیکنام و همه ما به اندازه‌ای که باید دیده شویم، برده شده و ما فقط دنبال این هستیم که در شهر یزد و در بحث محیط زیست و مسائل مربوط به اثرات زیست محیطی گام‌های موثری برداریم.

در شورای پنجم علاوه بر مصوبات و اعتبارات خوبی هم جذب شد

وی با بیان اینکه در زمینه اصلاح آبیاری اقدامات بسیار خوبی در شهر یزد انجام شده است اظهار داشت: در این راه مدیران گذشته، شهرداران و معاونین و روسای سازمان سیما و منظر شهرداری تلاش های بسیار خوبی داشته اند و در این دوره هم با پیگیری‌های ویژه‌ای که آقای نیکنام داشته‌اند اتفاقات خوبی رخ داده است.

معاون خدمات شهری شهرداری یزد با اشاره به حمایت های سپنتا نیکنام به عنوان رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر در خصوص جذب اعتبارات و سیاست‌گذاری در موضوع آب‌ها و فضای سبز، گفت: همیشه در این زمینه درگیری داشتیم اما در دوره پنجم شورای شهر و در دو سه سال اخیر توانستیم اعتبارات خوبی را جذب کنیم. در کنار مصوبات شورا و اعتباراتی که تخصیص داده شد سازمان سیما و منظر شهرداری هم حرکت رو به رشدی داشت.

وی با اشاره به استفاده از آب پساب با سیستم های نوین زیر سطحی در آبیاری فضای سبز توضیح داد: سیستم های آبیاری ما اکثراً به سمت انتقال آب و جداسازی آب خام و آب شرب رفته است. در حال حاضر به سمت استفاده از آب‌های نامتعارفی رفته‌ایم که برای مصرف آب شرب مناسب نیست. توجه داشته باشید که فضای سبز از پروژه‌هایی است که نمی‌توان آن را متوقف کرد و هر کجا که شروع به ساخت و ساز و شهرک‌سازی می‌کنیم انتظارات مردم از مسئولین و شورای شهر این است که فضای سبز خوبی داشته باشند.

دفن بهداشتی بیش از ۳۰۰ تن زباله خانگی در روز توسط شهرداری

حسین صالحیان در توضیح عملکرد و چالش‌های پیش روی سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد گفت: روزانه بیش از ۳۰۰ تن زباله خانگی شهروندان توسط شهرداری جمع‌آوری و دفن بهداشتی می‌شود. هرچند که باید با تکنیک های جدید دفن کاهش یابد که این کار هم در حال انجام است.

عملکرد ضعیف دانشگاه علوم پزشکی یزد در مدیریت پسماند پزشکی

وی با اظهار تاسف نسبت به اینکه در بحث پسماندهای بهداشتی و صنعتی به هیچ عنوان مدیریت وجود ندارد، بیان داشت: مدیریت پسماندهای پزشکی و صنعتی به عهده تولید کننده است. یعنی مدیریت پسماندهای پزشکی به عهده دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستانها و پسماندهای صنعتی به عهده سازمان صنعت معدن و تجارت است اما سازمان مدیریت پسماند شهرداری مسئولیت که اصلاً وظیفه او نیست را انجام می دهد.

هیچکدام از دولت‌های پس از انقلاب دغدغه محیط زیستی نداشتند

دکتر مهدی مختاری مدیر بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه در هیچکدام از دولت‌های پس از انقلاب دغدغه محیط زیستی وجود نداشته است، اظهار داشت: وقتی به بودجه کل کشور نگاه می‌کنیم متوجه می شویم که سازمان محیط زیست چه مقدار از بودجه کل کشور را در اختیار دارد. به دلیل همین ساختارهای نادرست و نگاهی که دولت‌های ما به بحث محیط زیست دارند خیلی نباید انتظار داشته باشیم که دولت اقدامات آن‌چنانی در بحث محیط زیست انجام دهد.

وی دغدغه محیط زیست را تنها دغدغه مردم و برخی دلسوزان و دست اندرکاران دانست و خطاب به اصحاب رسانه یزد گفت: نکته اول این است که دغدغه محیط زیست را در رسانه‌های یزد ایجاد کنید و در زمینه محیط زیست مطالبه‌گر باشید. در بعضی از مناطق زمین منابع به وفور یافت می شود و در بعضی از مناطق مثل یزد در مورد درخت و آب هم محدودیت وجود دارد و ما روز به روز آنها را از دست می‌دهیم.

کاهش منابع زیرزمینی آب مهمترین دغدغه محیط زیستی استان

مختاری کاهش منابع سفره های زیرزمینی آب یزد را مهمترین دغدغه محیط زیستی استان برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر این دغدغه در رسانه‌ها وجود نداشته باشد وضعیت روز به روز بدتر می شود. در محیط زیست کشور تساهل و تسامح وجود دارد یعنی مسائل زیست محیطی هیچ زمان مورد توجه جدی نبوده در صورتی که منابع آلاینده محیط زیست بسیار زیاد است.

وی با اظهار تاسف نسبت به اینکه کنترل و نظارت در بحث محیط زیست بسیار کم است بیان داشت: وقتی ساختار محیط زیست درست و کافی نباشد نمی توان کنترل و نظارت صحیح انجام داد و این وظیفه سازمان حفاظت از محیط زیست است.

لغو حکم تعطیلی کارخانجات آلاینده هوا با یک تماس مسئولان

مدیر بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی یزد وظیفه اصلی سازمان حفاظت محیط زیست را مدیریت پسماند شهری، پزشکی و صنعتی و کاهش آلودگی هوا عنوان کرد و یادآور شد: سازمان محیط زیست قدرت بسیار بالایی دارد اما برای مثال در مورد کارخانه‌ای که در منطقه وجود دارد و همه می‌دانند که باعث آلودگی شهر می شود، سازمان محیط زیست می‌تواند در اسرع وقت آن را تعطیل کند ولی این اجازه حتی برای یک روز به آنها داده نمی شود.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه دو هزار نفر در این کارخانه کار می کنند بلافاصله یکی از مسئولین تماس می گیرد و دستور لغو حکم را می‌دهد. بارها و بارها این اتفاق افتاده است چرا که محیط زیست دغدغه دولت‌ها نیست و اقتصاد و سیاست در اولویت قرار دارد بنابراین هیچگاه این اتفاق نمی افتد که محیط زیست ما بهتر شود.

دکتر مهدی مختاری از اصحاب رسانه استان یزد خواست تا محیط زیست را به عنوان دغدغه جدی همه جلسات خبری در نظر بگیرند چراکه آینده همه ما به این محیط زیست بستگی دارد. خشکسالی و مدیریت منابع آبی، فقیر شدن روزانه خاک، توجه به موضوع فاضلاب شهری و جلوگیری از فعالیت کارخانه هایی که منجر به آلودگی هوای شهر می‌شوند موضوعاتی است که باید در مورد آن‌ها چاره‌ای بیاندیشیم.

معضل پسماندهای صنعتی استان در حد فاجعه است

وی معضل پسماندهای صنعتی استان را در حد فاجعه دانست و افزود: کارخانه هایی که پسماند صنعتی تولید می کنند طبق قانون موظفند این پسماند را مدیریت کنند. اما می‌بینیم که پسماندهای خود را به صورت پنهانی با ماشین وسط بیابان تخلیه می کنند. اگر به جاده طبس و بعد از کشتارگاه که محل دفن پسماندهای صنعتی یزد است مراجعه کنید خواهید دید که هر روز چه فاجعه تلخی اتفاق می افتد. وقتی رسانه‌ها این موضوعات را منعکس نکنند هیچ گاه این دغدغه به وجود نمی‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید