موج سرمایه گذاری های خارجی طی یکسال گذشته به ۲۸ استان رسید
احمد جمالی روز چهارشنبه در در نشست تخصصی بررسی الزامات و راهکارهای جذب منابع مالی خارجی در مرکز خدمات سرمایهگذاری یزد با اشاره به تاریخچه تاسیس سازمان سرمایه گذاری در ایران گفت: این مرکز حدود ۴۰ سال در کشور…
احمد جمالی روز چهارشنبه در در نشست تخصصی بررسی الزامات و راهکارهای جذب منابع مالی خارجی در مرکز خدمات سرمایهگذاری یزد با اشاره به تاریخچه تاسیس سازمان سرمایه گذاری در ایران گفت: این مرکز حدود ۴۰ سال در کشور فعالیت کرده اما بعد از انقلاب ، از سال ۱۳۷۲ نقش کلیدی خود را ایفا کرد.
وی افزود: ایران نخستین کشور آسیایی است که قوانین جذب و تامین منابع مالی و سرمایهگذاری خارجی را تدوین کرده ولی یکسال گذشته و بعد از برجام میزان سرمایه گذاری خارجی در کشور بهترین دوره را در بعد از انقلاب داشته است.
مدیرکل دفتر سرمایهگذاری خارجی سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی ایران درباره ویژگی های خاص سرمایه گذاری های خارجی بعد از برجام اظهار کرد: تنوع اقتصادی حوزه های سرمایه گذاری و تنوع کشورهای سرمایه گذاری بخشی از این ویژگی هاست.
جمالی با بیان اینکه در گذشته سه یا چهار استان کشور در زمینه سرمایهگذاری خارجی مدنظر بود، تصریح کرد: خوشبختانه بعد از برجام این نگاه نیز تغییر کرد و هم اکنون سرمایهگذاری خارجی در ۲۸ استان کشور در حال انجام است و این امر بیانگر ظرفیت های بالای سراسر ایران است.
وی یادآور شد: در واقع اتفاقات خوب این دوره و درخواست های خارجی که از اواخر سال گذشته در ایران شروع شده درقالب دو موج سیاسی از بهمن ماه گذشته و موج اقتصادی نیز از خرداد رخ داده است.
این مسئول تاکید کرد: عده ای به سرمایه گذاری خارجی تنها از بعد اقتصادی نگاه می کنند در حالی که یک منشور و دارای ابعاد و وجوه مختلفی است که می تواند در زمینههای اشتغال، ائتلاف سرمایه، انتقال دانش فنی، استاندارد ، نظام حسابرسی، بیمه و بانک موثر باشد.
جمالی ، پذیرش سرمایهگذار خارجی را اقدامی بسیار پیچیده دانست و افزود: مدیریت کردن سرمایهگذار و سرمایهگذاری خارجی یک هنر است که با توجه به سیاستهای هر کشور انجام میشود.
وی در ادامه درباره برنامه های آینده این مجموعه نیز گفت: سرمایه گذاری خارجی سه حوزه کلیدی دارد که شامل تشویق ، حمایت و تسهیل سرمایهگذاری است.
مدیرکل دفتر سرمایهگذاری خارجی سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی ایران ، عرضه مناسب و متناوب کشور و ظرفیتهای آن را برای رقابت ، بازاریابی منطقهای ، ارائه مطلوب امکانات و نیز شناسایی و پالایش بسترها را بهترین راه برای تقویت این سه حوزه اعلام کرد.
جمالی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات برای جذب سرمایهگذاری خارجی برندسازی است و در این خصوص استان یزد را می توان به عنوان هاب انرژیهای پاک در حوزههای مختلف معرفی کرد