موانع سرمایه گذاری زرتشتیان هندوستان در یزد را برطرف کنید

صالح مستوفیان/ یزد سرزمین زندگی مسالمت آمیز ادیان خصوصا مسلمانان و زرتشتیان بوده و این همزیستی پر مهر و برادری باعث خدمات متقابل فراوانی میان پیروان ادیان آسمانی در استان شده است. بطوریکه نخستین مدارس آموزشی و همچنین بیمارستانی توسط…

صالح مستوفیان/ یزد سرزمین زندگی مسالمت آمیز ادیان خصوصا مسلمانان و زرتشتیان بوده و این همزیستی پر مهر و برادری باعث خدمات متقابل فراوانی میان پیروان ادیان آسمانی در استان شده است. بطوریکه نخستین مدارس آموزشی و همچنین بیمارستانی توسط زرتشتیان و برای استفاده عموم مردم یزد برپا شده و در جای جای این شهر موقوفات متعددی توسط آنها برای توسعه و آبادانی یزد در نظر گرفته شده است. گستردگی این موقوفات تا جایی است که برآورد شده بیش از ۵۰ درصد موقوفات عام المنفعه استان متعلق به زرتشتیان است. حتی زرتشتیان یزدی در شهرهای دیگر کشور همچون تهران نیز موقوفاتی گرانسنگ برای کمک به آبادانی یزد داشته اند که اغلب مورد بی توجهی قرار گرفته است.

لیست بلند بالای خدمات متقابل زرتشتیان و مسلمانان در یزد گواه مودت و دوستی دیرینه و استوار آنهاست که متاسفانه در دهه های اخیر بواسطه برخی کج سلیقگی ها و تنگ نظری ها مورد خدشه واقع شده است. حال آنکه در شرایط فعلی خصوصا پس از دفاع فراگیر مسلمانان از حضور نماینده زرتشتی مردم یزد در شورای شهر، می توان ارتباطات خوب گذشته را بازسازی کرد و اعتماد سرمایه گذاران زرتشتی خارج از کشور را در بازگشت به موطن اصلی خود جلب نمود. آنهم در روزگاری که استان تشنه سرمایه گذاری و نیازمند توسعه زیرساخت های گردشگری و استقرار صنایع پاک و بدور از آلایندگی است.

در سالهای اخیر روند حضور سرمایه گذاران یزدی زرتشتی مقیم هند در کشور فراهم شده بطوریکه «تاتا»، سرمایه ‌دار مشهور زرتشتی هندی در کارخانه ذوب بندرعباس سرمایه‌ گذاری کرده است. این موضع باید زنگ خطری برای استان تلقی شود تا هرچه زودتر زیرساخت های قانونی جذب سرمایه ‌گذاران متول زرتشتی ساکن هند در یزد فراهم شود و این پیام به آنها مخابره گردد که آغوش خانه آبا و اجدادی شان برای دوستداران خویش همواره باز است. موضوعی که می تواند سنگ بنای آن، اجرایی شدن پیشنهاد عضو زرتشتی شورای شهر یزد مبنی بر خواهرخواندگی یزد و بمبئی باشد.

 

 

*زرتشتیان خارج از کشور به ایران علاقه و عِرق بسیاری دارند

عضو شورای اسلامی شهر یزد در هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان ها که در محل ساختمان مجلس قدیم برگزار شد، بیان داشت: در این ایام که به نام خبرنگاران است برای تبریک به چند خبرگزاری و دفتر روزنامه سرزدم و با نوع برخورد اهالی این رسانه ها متوجه شدم، این روزها که مشکلات اقتصادی کام مردم را تلخ کرده است، رفع تعلیق از عضویت من در شورای شهر یزد که نشان از عدالت گرایی و قانون‌گرایی در کشور است، کام مردم را شیرین کرده است.

به گزارش بشارت یزد، سپنتا نیکنام با اشاره به حقوق شهروندی و قانونی همه اقشار جامعه اظهار داشت: امیدوارم «خانم مینو خالقی» به عنوان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی طعم عدالت را بچشند و این بانوی فعال که ۱۰ برابر رأی مرا کسب کرده نیز بتواند به جایگاه نمایندگی اش در مجلس شورای اسلامی برگردد زیرا این امر جزو حقوق شهروندی ایشان است.

نیکنام ضمن تشکر از تمام افراد موثر در رفع تعلیق خود به تاثیرگذاری رسانه ها اشاره کرد و  گفت: از اهالی رسانه صمیمانه سپاسگزارم و در مقابل این همه لطف و حمایت زانوی ادب می زنم، به جرات می توان گفت اگر رسانه ها نبودند این اتفاق شیرین رخ نمی داد.

عضو شورای شهر یزد افزود: اینکه بخواهم از عده ای خاص نام ببرم و از آنها قدردانی کنم کار سنجیده ای نیست چراکه این اتفاق به پشتوانه یک عزم ملی رخ داد و نباید به نام افراد خاصی تمام شود، زیبایی این اتفاق، ملی بودن آن است و باید ملی بودن آن حفظ شود و دوست دارم که این ملی بودن به بهانه هایی توسط بعضی از افراد مصادره نشود. اگر با هم باشیم به خواست خدا می توانیم به همه موفقیت‌ها دست یابیم.

تنها عضو زرتشتی شوراهای شهر کشور به نقش پررنگ مردم در انتخابات اشاره کرد و گفت: نهادهای مردمی که بر اساس حضور مردم شکل گرفته اند بهتر می توانند از حق مردم دفاع کنند و در موضوع رفع تعلیق من در شورای شهر نیز همین اتفاق افتاد.

عضو شورای شهر یزد یادآوری کرد: در شهر یزد اولین بار برق توسط زرتشتیان آورده شد و در ادامه آن برق مساجد به صورت رایگان تامین می‌شد، اولین مدارس و مراکز بهداشت و درمان نیز توسط زرتشینان ساخته شد که اینها مهر تاییدی بر زندگی مسالمت آمیز ادیان در یزد است و حالا مردم با دفاع از بازگشت بنده به شورای شهر، لطف نیاکانم را جبران کردند.

نیکنام با اشاره به ضرورت جذب سرمایه گذاری خارجی برای یزد و کل کشور اذعان داشت: از مسئولان خواهشمندم اقدامات لازم جهت برگشتن نام «مارکار» به مجموعه مارکار را انجام دهند، چرا که این امر می‌تواند زمینه‌ساز حضور مجدد سرمایه گذاران زرتشتی خارج از کشور در ایران باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: زرتشتیان خارج از کشور به ایران علاقه و تعصب بسیاری دارند و می توانیم با عقد تفاهمنامه هایی در خصوص خواهر خواندگی شهر یزد و بمبئی زمینه حضور بیشتر آنان را فراهم کنیم.

عضو شورای شهر یزد در بخش دیگری از سخنان خود در بعد کلان حقوق شهروندی اقلیت های دینی نیز گفت: در بحث رعایت و حمایت از حقوق شهروندی اقلیت های دینی شاهد بودیم که برخی از مشکلات نظیر برداشتن تفاوت میان دیه مسلمان و غیرمسلمان حل شده و این تدابیر نشان دهنده این است که می توان در آینده نیز با عزم جدی به خواسته های قانونی رسید.

نیکنام با اشاره به لزوم اصلاح ماده ۸۸۱ مکرر قانون مدنی گفت: بزرگترین درخواست اقلیت های دینی این است که مهمتربن ماده مربوط به اقلیت ها در قانون مدنی اصلاح شود هر چند که بارها این موضوع مطرح شده است، ولی از مسئولان می‌خواهیم که به کمک ما بیایند تا مهمترین ماده قانونی مرتبط حقوق اقلیت ها اصلاح شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید