رادمنش مدیرعامل جامعه معلولین استان یزد:

مهم‌ترین نیاز معلولین استان مسکن و اشتغال است

اصلی‌ترین مشکل معلولین بحث اشتغال آنهاست. بسیاری از آنها از تحصیلات عالیه برخوردارند اما به دلیل عدم اجرای قانون سه درصد اشتغال معلولین در کارهای غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود فعالیت می کنند تا جایی که در آزمون استخدامی امسال در استان تنها یک معلول در شهرستان اردکان سهمیه اشتغال داشت. مشکل مسکن یکی دیگر از نیازهای اصلی معلولین استان است و این مشکل با اقدام مسکن ملی هم مرتفع نشده است.


محمدحسین رادمنش مدیرعامل جامعه معلولین استان یزد در نشست خبری مجازی روز گذشته که در قالب سامانه آنلاین خانه مطبوعات و رسانه‌های استان یزد برگزار شد با تبریک روز جهانی معلولین اظهار داشت: هم اکنون ۴۰ هزار نفر از معلولین با انواع معلولیت جسمی حرکتی، ناشنوایی، نابینایی، ذهنی و اعصاب و روان تحت پوشش سازمان بهزیستی استان یزد قرار دارند. همچنین ۱۳ هزار معلول کم توان ذهنی نیز در استان وجود دارد. ضمن اینکه معلولین استان بیشتر از آقایان هستند.

به گزارش یزدانه مدیرعامل جامعه معلولین استان یزد با بیان اینکه جامعه معلولین استان از سال ۷۶ به همت برخی از معلولین تشکیل شد، گفت: هم اکنون هزار نفر عضو جامعه معلولین شهر یزد هستند و این نهاد غیر دولتی در زمینه توانبخشی، مددکاری، تامین وسایل مورد نیاز کمکی، برگزاری مراسم فرهنگی، گردهمایی های مختلف، توزیع نشریه تخصصی و برپایی اردوهای داخل و خارج استان به معلولین خدمات ارائه می دهد.

شهر یزد در بحث مناسب سازی شهری از پایتخت هم جلوتر است

وی با تقدیر از شورای شهر و شهرداری یزد به دلیل فعالیت های خوبی که برای معلولین داشته و بودجه‌ای که برای آنها اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: برگزاری همایش های مختلف نظیر گردشگری معلولین و مناسب سازی ۲۰ دستگاه اتوبوس شهری، اماکن عمومی، پیاده روها، پایانه‌های مسافربری برای استفاده معلولین از جمله این اقدامات بوده است. به جرأت می‌توان گفت که شهر یزد در بحث مناسب سازی های شهری از پایتخت هم جلوتر است.

محمد حسین رادمنش با بیان اینکه به معلولین واجدالشرایط از سوی جامعه معلولین استان یزد به صورت ماهانه مستمری پرداخت می شود، گفت: این مستمری ها چند نوع هستند. پرداخت ۶۳ هزار تومان به صورت ماهانه به هر معلول، پرداخت کمک هزینه معیشتی ۱۲۵ هزار تومانی و حق پرستاری برای معلولین ضایعه نخاعی از جمله کمک هایی هستند که فقط به معلولین نیازمند پرداخت می‌شود.

برنامه «مثبت زندگی» مورد تایید انجمن مرکزی معلولین کشور نیست

وی با تاکید بر اینکه برنامه «مثبت زندگی» مورد تایید انجمن مرکزی معلولین کشور نیست یادآور شد: این برنامه برگرفته از الگوهای خارجی است و به اعتقاد من کسانی که این برنامه را تدوین کرده‌اند هیچگاه کار مددکاری انجام نداده‌اند. زیرساخت های این برنامه مانند شبکه اینترنت قوی، در کشور وجود ندارد و باعث وجود اختلال‌هایی در روند ارائه خدمات به معلولین شده است.

مسکن و اشتغال اصلی‌ترین مشکل معلولین استان یزد است

رادمنش به تشریح مشکلات معلولین استان پرداخت و گفت: اصلی‌ترین مشکل معلولین بحث اشتغال آنهاست. بسیاری از آنها از تحصیلات عالیه برخوردارند اما به دلیل عدم اجرای قانون سه درصد اشتغال معلولین در کارهای غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود فعالیت می کنند تا جایی که در آزمون استخدامی امسال در استان تنها یک معلول در شهرستان اردکان سهمیه اشتغال داشت. مشکل مسکن یکی دیگر از نیازهای اصلی معلولین استان است و این مشکل با اقدام مسکن ملی هم مرتفع نشده است.

وی با بیان اینکه خصوصی سازی مراکز مختلفی که در رابطه با معلولین فعالیت می کنند یکی از برنامه‌های سازمان بهزیستی در طول چند سال گذشته بوده است، ادامه داد: در گذشته مراکز حرفه آموزی، آموزشگاهی، خانه سالمندان، کودکان ناشنوا و کم بینا، مراکز تربیتی و شبانه‌روزی به صورت دولتی اداره می شد اما طی چند سال اخیر این مراکز به بخش خصوصی واگذار شده و توسط اشخاص حقیقی و با کمترین هزینه و با عملکرد بهتر اداره می شود.

بالغ بر ۳۰ ازدواج معلول با معلول در استان یزد وجود داشته است

مدیرعامل جامعه معلولین استان یزد با اشاره به تشکیل کمیته ازدواج برای ورود در امر ازدواج آنها، گفت: سعی کردیم به عنوان واسطه و یا معرف معلولین را به هم معرفی کنیم و در همین راستا بالغ بر ۳۰ ازدواج معلول با معلول در استان داشته‌ایم که همه آنها موفق بوده و مشغول به کار هستند.

وی با انتقاد از اینکه معافیت ۲۰ درصدی بیمه‌ای کارفرمایان اعمال نشده است، بیان داشت: قرار بود این معافیت ها توسط بهزیستی انجام شود و این سازمان پرداخت ۲۰ درصد سهم بیمه کارفرمایان را بر عهده بگیرد اما با توجه به اینکه این معافیت چند ماهی است که انجام نمی شود بیم آن را داریم که برخی از کارفرمایان معلولان استخدام شده را از کار اخراج کنند.

برخی از گزارش‌های صداوسیما در مورد معلولین به هیچ عنوان صحت ندارد

محمد حسین رادمنش ضمن درخواست از شهروندان و خیرین برای کمک به موسسات خیریه معلولین اذعن کرد: در اعلامیه های ترحیم شهروندان عنوان می شود که کلیه هزینه های مراسم ترحیم به موسسات خیریه پرداخت خواهد شد اما متاسفانه وقتی با موسسات خیریه صحبت می کنیم از این موضوع اظهار بی اطلاعی می کنند. با توجه به هزینه های زیاد معلولین به خصوص معلولین قطع نخاعی از شهروندان می خواهیم برای آرامش اموات خود به موسسات خیریه توجه بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه برخی از گزارش های صدا و سیما در مورد معلولین به هیچ عنوان صحت ندارد تصریح کرد بسیاری از معلولین استان یزد در حرفه های مختلف مشغول به کار هستند. زوج کارگر و طیبی با هنر حکاکی روی مس و سفال در مجموعه تاریخی زندان اسکندر یزد فعالیت می‌کنند و مهدی منتظران با وجود معلولیت شدید گفتاری و حرکتی به نقاشی روی تابلو می پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید