معاون وزیر ارشاد: نمایشگاه های کتاب، هفته فرهنگی استانهاست

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به برنامه های مختلف فرهنگی از جمله نشست های نقد و بررسی و رونمایی از کتاب همزمان با برگزاری نمایشگاه های کتاب در استانها، این زمان به نوعی هفته فرهنگی…

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به برنامه های مختلف فرهنگی از جمله نشست های نقد و بررسی و رونمایی از کتاب همزمان با برگزاری نمایشگاه های کتاب در استانها، این زمان به نوعی هفته فرهنگی استانها محسوب می شود.

سیدعباس صالحی روز یکشنبه در آیین گشایش نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب یزد با بیان اینکه تا پایان سالجاری ۳۰ نمایشگاه کتاب در استانهای کشور برگزار می شود افزود:یکی از اهداف برپایی نمایشگاه های کتاب استانی ارتقای فرهنگ خرید کتاب است.
این مسئول ترویج کتابخوانی را در گرو پویش و جریان سازی دانست و ادامه داد: در دولت تدبیر و امید فعالیت های مناسب فرهنگی در این راستا از جمله اجرای طرح پایتخت کتاب و روستاها و عشایر دوستدار کتاب، طرح جام باشگاههای کتابخوانی و جشنواره مروجان کتابخوانی انجام شده است.
صالحی با یادآوری مشارکت ۱۰۰ شهر در طرح پایتخت کتاب و یکهزار روستا در طرح روستاهای دوستدار کتاب گفت: شهر یزد و برخی از شهرها روستاهای استان یزد، امسال از پیشتازان طرح پایتخت کتاب و روستاهای دوستدارکتاب بوده اند.
وی ادامه داد: در طرح باشگاههای کتابخوانی که ابتدا از ۱۶ شهر از جمله یزد آغاز شد، تا پایان دولت تدبیر و امید ١٠٠شهر مشارکت می کنند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کتاب رسانه متفکر و بی رقیب است، گفت: انسان متفکر همواره نیازمند کتاب است و رسانه ها نیز برای تداوم فعالیت به کتاب نیاز دارند.
صالحی با یادآوری چاپ و انتشار ٨٠ هزار عنوان کتاب در سال گذشته گفت: در ١٠ماهه نخست سالجاری ۶٠ هزار عنوان کتاب چاپ شده که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش نشان می دهد.
وی با بیان اینکه یکی از دیدگاههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید جدی گرفتن استانها است افزود: توجه به خلاقیت ها و توانمندی های استانها به شکوفایی توسعه کشور می انجامد و بر این اساس معاونت های وزارت ارشاد موظف شدند ۲۰ درصد منابع اعتباری را به طور حتمی به استانها اختصاص دهند.
وی ادامه داد: سال گذشته ۳۳ درصد اعتبار مالی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استانها اختصاص یافته و امسال ۴۰ درصد منابع به طور مستقیم و غیرمستقیم برای این مهم در نظر گرفته شده است. 
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزارتخانه در سه سال گذشته علاوه بر خرید کلی از ناشران کتاب در تهران، ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال نیز از ناشران استان یزد کتاب خریداری کرده است. 
صالحی اظهار امیدواری کرد گشایش هایی که از طریق منابع برای دولت تدبیر و امید پیش می آید فرصتهای بیشتری را برای پیشبرد فعالیت استانهای کشور بوجود آورد.
نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب یزد روز یکشنبه در آیینی با حضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان ، امام جمعه و استاندار یزد در محل نمایشگاههای دائمی یزد گشایش یافت.
در این نمایشگاه ۶۸ هزار عنوان کتاب شامل افزون بر ۵۴ هزار عنوان کتاب از ۵۱۸ ناشر داخلی و ۱۴ هزار عنوان کتاب از ۳۸ ناشر خارجی در قالب ۳۱۰ غرفه عرضه می شود.
همچنین ۲۰ غرفه به رسانه های دیجیتال شامل کتابهای صوتی، نرم افزارها و بازی های رایانه ای اختصاص یافته است.
این نمایشگاه تا هفتم اسفند ماه به مدت یک هفته همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۱ در محل دائمی نمایشگاههای استان برپا است.

دیدگاهتان را بنویسید