محمود واعظی در نشست با فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی استان یزد مطرح کرد:

صداوسیما روی توده مردم و علیه دولت و سیاست‌های آن کار می کند

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور عصر شنبه ۱۸ آبان ماه قبل از سفر کاروان تدبیر و امید به استان یزد در نشست هم اندیشی با فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی استان یزد حضور پیدا کرد و با نمایندگان احزاب، تشکل‌های سیاسی و سازمان های مردم نهاد استان به بحث و تبادل نظر پرداخت.

▪️منشاء برخی مشکلات از خارج کشور است

محمو واعظی با بیان اینکه از مطرح کردن مشکلات توسط طیف های مختلف جامعه استقبال می کند اما ارائه پیشنهاد در کنار طرح موضوع می تواند کمک بیشتری به حل مشکلات کند، اظهار داشت: لازم است تا همه ما شرایطی که دولت در به وجود آوردن آن نقشی نداشته است را بیشتر درک کنیم. ممکن است در حل مشکلات توسط دولت ها و گروه های مختلف تفاوت هایی وجود داشته باشد اما منشاء برخی مشکلات از خارج کشور است و باید همه گروه های سیاسی و اجتماعی کشور در حل آن همفکری کنند.

واعظی با اشاره به اینکه وقتی کشور در شرایط عادی است و پای فشار حداکثری دشمن خارجی در میان نیست همه احزاب و گروه ها می توانند با سلیقه خود عمل کنند و هر یک به نحوی فکر کنند، خاطرنشان کرد: اما زمانی که شرایط خاصی بر کشور حکم فرماست و دشمن برای از کار انداختن بخش هایی از نظام تلاش می‌کند و با کلیت نظام مشکل دارد، باید سعی کنیم به دنبال مشترکات خود بگردیم.

وی زمینه مشترک همکاری میان گروه های مختلف کشور را بسیار زیاد برشمرد و گفت: در کنار این اشتراک ها اختلاف نظر و عقیده هم وجود دارد. وقتی تحریم حداکثری و فشار اقتصادی در کشور وجود دارد و آمریکا معیشت اقتصادی مردم را هدف قرار داده و حتی اقلام دارویی را تحریم کرده است ما باید توجه بیشتری داشته باشیم تا از فرصت ها و ظرفیت های موجود استفاده کامل را ببریم.

▪️گفتن بعضی حرف ها از سوی دولت باعث اختلاف می شود

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به نماینده یکی از احزاب سیاسی که از عدم صحبت کردن رئیس جمهور با مردم گلایه داشت، تصریح کرد: دولت همواره در حال اطلاع رسانی درباره وضعیت موجود و اقدامات انجام شده است اما گفتن حرف هایی که شما دوست دارید از سوی دولت باعث ایجاد اختلاف در کشور و سوء استفاده دشمن خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ما باید در درجه اول در مجموعه دولت به فکر منافع بزرگ کشور باشیم یادآور شد: لازم است تا در شرایط کنونی انسجام ملت را حفظ کنیم و هیچ علامتی به دست دشمن که مترصد شکاف در میان دولت و ملت و در نهایت نفوذ در کشور است ندهیم. در آینده فرصت برای گفتگو و حرف زدن وجود دارد اما نمی توانیم خودمان به اختلافات دامن بزنیم و از طرفی دیگران را از این کار نهی کنیم.

وی اضافه کرد: اطلاع رسانی در مجموعه دولت به هیچ عنوان ضعیف نیست و هم رئیس جمهور و وزارا و هم معاونین، و استانداران پیوسته در حال ارائه گزارش به مردم هستند. دستور العمل دولت این است که مجموعه دولت در میان مردم حضور داشته باشند و با آنها سخن بگویند.

▪️صدا و سیما روی توده مردم و علیه دولت و سیاست های آن کار می کند

واعظی با انتقاد به این موضوع که هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که دولتش صدا و سیما و شبکه تلویزیون اختصاصی در اختیار نداشته باشد، تصریح کرد: صدا و سیمای ما به صورت گزینشی و منقطع همان چیزی که خودش قبول دارد و می پسندد را نقل می کند. من به عنوان کسی که سال ها به عنوان وزیر ارتباطات فعالیت کرده ام کاربرد فضای مجازی و روزنامه ها را می دانم. بر خلاف رسانه های مجازی و روزنامه ها، صداو سیما نیازی به آماده بودن مخاطب ندارد و می تواند مباحث مختلف را به هر نحوی که می خواهد به مخاطبین انتقال دهد.

وی با بیان اینکه صدا و سیمای کشور روی توده مردم و علیه دولت و سیاست های آن کار می کند افزود: هر چند که نخبگان یک جامعه مرجع هستند و نقش تعیین کننده ای دارند و به مسائل آگاهند، اما سرمایه اجتماعی فقط این طیف نیستند و توده مردم و حتی گاهی خود ما تحت تاثیر اخبار صدا و سیما قرار می گیریم.

▪️ کشور در تمام زمینه ها به یک ثبات نسبی رسیده ایم

محمود واعظی مشکلات پیش روی کشور در زمینه های مختلف از جمله گرانی را زیاد دانست و خاطر نشان کرد: با وجود تمام این مشکلات تلاش کرده ایم که اوضاع را آرام پیش ببریم. اگر شرایط داخلی و خارجی کشور را بین امسال و سال گذشته مقایسه کنید خواهید دید که در تمام زمینه ها به یک ثبات نسبی رسیده ایم. گرانی وجود دارد اما با وجود جنگ روانی در سال گذشته و وضع حداقل ۲۰ تحریم دیگر علیه نظام، توانسته ایم بخشی از مشکلات را مهار کنیم.

▪️دولتی که نفت ۱۲۰ دلاری می فروخت چه توسعه ای در کشور به وجود آورد

وی با طرح این سوال که در دوره ای که نفت را با قیمت ۱۲۰ دلار می فروختیم چه توسعه ای در کشور اتفاق افتاده بود، گفت: این موضوع برای ۵۰ سال پیش نیست و تنها مربوط به ۷ سال قبل است. تفکری که خودش این وضعیت را در کشور به وجود آورده و میراث آن ۷ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و ۱۹ قطعنامه شورای حکام است، امروز طرفدارانش قصد دارند با فرار به جلو این دولت را مقصر اصلی جلوه دهند.

▪️باید حافظه تاریخی خود را همواره زنده نگه داریم

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید حافظه تاریخی خود را همواره زنده نگه داریم، اضافه کرد: باید در انتخابات اسفند ماه به مردم بگوییم که در چند سال پیش چه اتفاقاتی در کشور افتاده بود. انتظار نداشته باشید دولت از زبان خودش این مسائل را بازگو کند چرا که این کار باعث ایجاد اختلاف در کشور خواهد شد.

▪️حدود ۴۰ درصد نیروی اضافه و ناکارآمد در دستگاه های دولت وجود دارد

وی با یادآوری این موضوع که دولت به دنبال شفاف سازی و شایسته سالاری است، عنوان کرد: در سال اول آغاز به کار دولت تدبیر و امید، تحت فشار بودیم که باید استخدام های دولتی را افزایش دهیم اما اکنون فقط می گوییم این مسئله باید با آزمون استخدامی انجام شود. در حال حاضر حدود ۴۰ درصد نیروی اضافه و ناکارآمد در دستگاه های دولت وجود دارند که با وجود اینکه استخدام هم شده اند اما نه رشته مرتبط و نه سواد کافی برای کار دارند.

واعظی با اشاره به اینکه بخش زیادی از حاضرین در این جلسه از معلمان و فرهنگیان هستد به مشکلات این قشر اشاره و اذعان کرد: دولت در تلاش است تا در حد امکان به مشکلات معلمان رسیدگی کند اما باید توجه داشت که در مورد یک میلیون نفر صحبت می کنیم که درصد زیادی از بودجه کشور هزینه آنها در آموزش و پرورش می شود. هر‌چند که کافی نیست اما خود معلمان می توانند شهادت دهند که از سال ۹۲ تا کنون چه مقدار به حقوق آنها اضافه شده است.

▪️مشکل اشتغال یزد دلیلی به جز بحث مهاجرت ها ندارد

وی با بیان اینکه مطالبه مدیران استان یزد در گذشته کمبود نیروی کار بود و از شهرهای دیگر برای کار کردن به یزد مراجعه می کردند، گفت: استاندار اعلام کرده است که «اگر یک کارخانه در استان تعطیل شده به جای آن دو کارخانه جدید راه اندازی شده است و مشکل اشتغال یزد دلیلی به جز بحث مهاجرت ها ندارد.» با توجه به این موضوع باید در نظر داشت که مهاجرت به استانی با جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری می تواند معادلات را به هم بریزد. لذا نباید کمبود اشتغال را به پای مشکلی به غیر از بحث مهاجرت ها بگذاریم.

▪️دلیل مهاجر فرست بودن یزد وجود افراد باهوش و نخبه است

محمود واعظی دلیل مهاجر فرست بودن یزد را وجود افراد باهوش و نخبه زیاد این استان برشمرد و ادامه داد: به همین دلیل باید تلاش کنیم تا بخش نهادهای دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و استارتاپ های کوچک که مشکلات زیادی دارند را بیشتر تقویت کنیم تا با رشد و توسعه آنها یزدی های تحصیلکرده جذب شوند.

▪️تامین آب شرب مردم در اولویت سیاست های دولت است

وی در خصوص مشکل کمبود آب شرب و صنعتی در استان یزد توضیح داد: تردیدی وجود ندارد که باید به فکر حل مشکل آب یزد باشیم اما صرفه جویی را هم باید در دستور کار قرار دهیم. با توجه به اینکه وظیفه دولت تنها تامین آب شرب است و بخش های دبگر از جمله صنعت باید خود به فکر تامین آب مورد نیازشان باشند. به هر ترتیب آب تخصیص داده شده و قرار است از مسیر خلیج فارس و دریای عمان به کرمان و یزد وارد شود. ضمن اینکه مجددا تاکید می کنیم تامین آب شرب مردم در اولویت سیاست های دولت است.

▪️ظرفیت های اجتماعی استان یزد بسیار بالاست

در ابتدای این جلسه محمدعلی طالبی استاندار یزد با اشاره به ظرفیت های بالای اجتماعی استان یزد گفت: خوشحالیم از اینکه زمینه و فرصت فعالیت گروه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فراهم شده است. زمینه ای که شاید در دیگر نقاط کشور کمتر وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در این استان توجه به تمام طیف ها و گروه های مختلف جامعه در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: از همه این گروه ها تشکر می کنم که در طول یک سالی که چه به عنوان سرپرست و چه به عنوان استاندار مسئولیت داشته ام به نحوی فعالیت کرده اند که تا امروز که به سفر رئیس جمهور و هیأت دولت رسیده ایم استان از یک فضای آرام سیاسی برخوردار بوده است.

طالبی در پایان اظهار امیدواری کرد این سفر تجلی بخش اتحاد و همدلی مردم و زمینه ساز ارتقاء و توسعه استان گردد.

نمایندگان احزاب و فعالان فرهنگی اجتماعی استان یزد

در ادامه نیز نمایندگان احزاب و فعالان سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی استان یزد همچون علی محمد دهقانی دبیر اجرایی خانه کارگری درباره مشکلات بیمه شدگان تامین اجتماعی، عبدالرضا دهقانی شهردار سابق بافق در خصوص مشکل بیمه معلمان حمایتی، ملک پور دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در خصوص سیاست‌های خارجی کشور، مهران فاطمی معاون استاندار سابق درباره مشکلات حوزه آب، اشتغال و آسیب های اجتماعی، دکتر صدر جراح قلب و نماینده سمن ها در خصوص حوادث ترافیکی، آلودگی هوا و سلامت جامعه، نوید خالصی نماینده هنرمندان یزد درباره لزوم ساخت موزه هنرهای معاصر، احمدعلی غالبی از حزب اراده ملت یزد در خصوص لزوم گزارش رئیس جمهور به مردم، علی اکبر حسینی از حزب اعتدال و توسعه در خصوص انتخابات مجلس، نگار شاکری در خصوص مشکلات معلمان حق التدریسی، فاطمه حق السادات در مورد موانع پیش روی شرکت های دانش بنیان، علیرضا افشانی پژوهشگر و استاد دانشگاه در خصوص تحلیل رفتن سرمایه اجتماعی، عماد تشکری نماینده اصلاح طلب و وطنی معاون سابق اداره میراث فرهنگی یزد درباره مشکلات فرهنگیان استان یزد به بیان دیدگاه ها و مطالبات خود پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید