در نشست خبری حمیدرضا قمی، سخنگوی شورای شهر یزد مطرح شد:

مشکل استخدام مهندس فرهمند در حال رفع شدن بود اما با توجه به نامه دادستان، ادامه کار به نفع هیچ‌کس نبود.

هرگز بنا نداریم از شفافیت در موضوع مغایرت حساب‌ها عدول کنیم. مسلماً مغایرت‌ها در این مدت رفع نخواهد شد و به دنبال شناسایی عامل و علت مغایرت ها هستیم تا از تکرار آن پیشگیری کنیم.
حساسیت ها در بعضی مواقع بیشتر و بعضی اوقات کمتر است. مشکل مجوز استخدام ایشان در هماهنگی با وزارت کشور در حال رفع شدن بود اما بعد از انتخاب به عنوان شهردار، زیر ذره بین بیشتری قرار گرفت و با توجه به نامه دادستان ادامه کار نه به نفع شورا و شهرداری و نه به نفع خود او بود. در هر صورت خلأ قانونی باعث از دست رفتن یک نیروی نخبه در شهرداری شد.

نشست خبری حمیدرضا قمی سخنگو و رئیس کمیسیون هوشمند شورای شهر یزد دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در قالب سامانه آنلاین خانه مطبوعات و رسانه های استان یزد برگزار و گزارشی از اقدامات و عملکرد شورای شهر در حوزه بحران کرونا و مسائل شهری ارائه شد.

نظر شهرداری و شورا در ستاد عملیاتی مقابله با کرونا به طور کامل میسر نشد.

حمید رضا قمی رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه ستاد عملیاتی بحران کرونا بلافاصله پس از شیوع این بیماری در استان تشکیل شد، اظهار داشت: افراد متعددی در مقام های مختلف برای به اشتراک گذاشتن فعالیت ها و اقدامات شورا معین شدند و هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه برای کنترل مبادی ورودی و خروجی استان یکی از اقدامات این ستاد بود که البته شاید نظر شهرداری و شورا به طور کامل میسر نشد.

وی با اشاره به فعالیت های چشمگیر کمیته بانوان کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد و راه‌اندازی کارگاه های تولید ماسک، خاطرنشان کرد: چهار کارگروه برای حمایت از کسب و کارها تشکیل شد و در جلساتی که با اتاق اصناف و گروه های خیری برگزار گردید موضوع مهاجرت به کسب و کارهای مجازی مورد تاکید قرار گرفت.

سپرده‌گذاری ۱۰ میلیاردی برای ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به کسب و کارهای آسیب‌دیده

قمی در خصوص اقدامات انجام شده توسط شورای شهر و شهرداری در دوران بحران کرونا گفت: شورای شهر موافقت کرد با توجه به شرایط غیر عادی موجود در کشور و استان یزد برای کاهش مراجعات به شهرداری برخی آیین‌نامه‌ها تا آخر مردادماه ۹۹ تمدید شود تا خطر ابتلا به کرونا برای شهروندان کمتر شود. خریداری دستگاه تشخیص نمونه برداری کرونا، تهیه و توزیع ۲۰۰ بسته بهداشتی در حسن آباد سپرده‌گذاری ۱۰ میلیاردی در ۲ بانک جهت ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به صاحبان کسب و کارهای آسیب‌دیده و نیازمند به حمایت از جمله دستاوردهای بسیار خوب شورای شهر در دروران بحران کرونا بود.

وی افزود: بر اساس انعقاد یک تفاهم نامه میان شورا و شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی یزد برای پیشگیری، تشخیص و کنترل بیماری در جامعه هدف یک شبکه منسجم برای غربالگری و پروژه های تحقیقاتی با اولویت بیماری‌های ژنتیکی و واگیر در نظر گرفته شد که این اتفاق باعث تحول در مدیریت شهری واحد خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر پنجم اقدامات به تشریح برنامه های کمیسیون عمران پرداخت و گفت: بازسازی یک مسیر پیاده محوری در برج و باروی شهر و احداث بازارچه صنایع دستی، روان سازی ترافیکی در محور مواصلاتی میدان ابوذر تا میدان شهدای محراب و آزادسازی و تملک اراضی، آغاز نهضت نامگذاری خیابان‌ها و معابر بنا به تاریخچه محله‌ها و بهره‌برداری از طرح بازیافت آسفالت که با توجه به گرانی قیمت قیر کمک زیادی به نوسازی خیابان‌های شهر خواهد کرد، از جمله اقدامات این کمیسیون بود. البته اولویت با طرح‌هایی است که عملیات اجرایی آن شروع شده است.

رونمایی از ربات پرستار با قابلیت خدمات توزیع دارو

وی به اقدامات کمیسیون شهر هوشمند شورای شهر اشاره و عنوان کرد: رونمایی از ربات پرستار با قابلیت خدمات توزیع دارو، ضد عفونی و اطلاع رسانی به بیماران برای کمک به پزشکان و پرستاران و مدافعان سلامت که کمتر در ارتباط مستقیم با بیماران کرونایی قرار بگیرند و همچنین اجرای طرح دوچرخه های اشتراکی که خوشبختانه یک یا دو ایستگاه آن راه اندازی شده و امیدواریم تا پایان خرداد ماه هر ۱۰ ایستگاه آن به بهره برداری برسد، از فعالیت های کمیسیون شهر هوشمند شورای شهر یزد است.

قمی اضافه کرد: برداشت و رصد تصویری کل شهر در فاصله یک ماه در اسفند ماه سال گذشته اتفاق افتاد تا بتوانیم ساخت و سازهای غیرمجاز را به خوبی کنترل کنیم. بر همین اساس قصد داریم تا مرکز رصد تصویری شهر را راه‌اندازی می‌کنیم تا شهر همیشه تحت کنترل باشد.

ساخت پناهگاه حیوانات بلاصاحب ناقل بیماری با ۳۵ درصد پیشرفت داشته است

وی پروژه‌های دیگری که در قالب کمیسیون‌های مختلف شورای شهر یزد اجرایی شده است را برشمرد و گفت: ساخت پناهگاه حیوانات بلاصاحب ناقل بیماری که با ۳۵ درصد پیشرفت در حال اجراست، احداث مسیر دوچرخه سواری یزد به تفت به نام دوچرخه سوار مرحوم مهیار فرزانه، اختصاص بودجه ۱۵ میلیارد تومانی برای راه اندازی کارخانه کمپوست که تا پایان شورای پنجم انجام خواهد گرفت، حل مشکل حقوقی سرقفلی پارک شهر شادی که مانع هرگونه توسعه، بازسازی و بهسازی در این پارک بوده است از دیگر اقدامات انجام شده در شهر یزد است.

آغاز طرح راه اندازی مرکز اسناد شهر جهانی یزد

حمیدرضا قمی با بیان اینکه کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر یزد طرحی را برای راه اندازی مرکز اسناد شهر جهانی در نظر گرفته است، توضیح داد: این کمیسیون با هدف جمع آوری اسناد و مستند سازی آنها تدوین و اجرای طرح مورد نظر را آغاز کرده است. خواهر خواندگی با شهر پوتی گرجستان هم امضا شد و برای انعقاد تفاهم‌نامه خواهر خواندگی با شهرهایی از کشورهای اتریش، کره‌جنوبی، عمان و آفریقای جنوبی هم مکاتباتی در حال انجام است که پس از برداشته شدن قانون منع رفت و آمدها به صورت جدی پیگیری خواهد شد. ضمن اینکه جلساتی را هم با سازمان اوقاف استان یزد برگزار کردیم تا به بازسازی آب‌انبارهای در معرض نابودی کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه تابلوهای فرسوده و کهنه موجود در سطح شهر به هیچ عنوان مناسب نیست، گفت: با کمک اتاق اصناف یزد آیین نامه نصب تابلو را تدوین کردیم تا یک ضابطه روشن مشخص شود تا مردم حقوق خود را در خصوص تابلوها بدانند در مرحله اول نسبت به جمع آوری تابلوها فرصت دادیم و در مرحله دوم نسبت به برچیدن آنها اقدام کردیم. بحث بهسازی پارک ها را هم به صورت جدی دنبال می‌کنیم. البته ایجاد چند پروژه تفریحی و راه اندازی ویدئو مپینگ و پروژه پهپادها که قرار بود در ایام عید راه اندازی شود، با موضوع کرونا فعلا منتفی شده است.

هرگز بنا نداریم از شفافیت در موضوع مغایرت حساب‌ها عدول کنیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بشارت یزد مبنی بر اینکه شورای شهر در ادامه موضوع مغایرت حساب های شهرداری یزد چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت توضیح داد: هرگز بنا نداریم از شفافیت در موضوع مغایرت حساب‌ها عدول کنیم اما در شورا چندین نوع تفکر وجود دارد. بعضی از اعضای شورا اعتقاد به دادن فرصت بیشتر به شهرداری هستند و برخی نیز معتقدند تا همین الان هم باید پرونده مغایرت ها به نهادهای نظارتی ارجاع داده می شد.

سخنگوی شورای شهر یزد افزود: به هر حال مهلت مجدد به شهرداری داده شده تا آخرین دفاعیات آنها انجام شود اما مسلماً در این مدت رفع نخواهد شد و ما به دنبال آن هستیم تا عامل و علت این مغایرت ها مشخص شود تا از تکرار آن پیشگیری کنیم.

متاسفانه حساسیت ها در بعضی مواقع بیشتر و بعضی اوقات کمتر است

وی در واکنش به استعفای مهندس مجتبی فرهمند معاونت شهرسازی و معماری شهرداری یزد و با اظهارات تاسف به اینکه چرا حساسیت ها در بعضی مواقع بیشتر و بعضی اوقات کمتر است، عنوان کرد: در موضوع مجتبی فرهمند از خدمت یک جوان نخبه و سلیم النفس در شهرداری محروم شدیم. مشکل مجوز استخدام ایشان با هماهنگی که با وزارت کشور در حال رفع شدن بود اما بعد از انتخاب به عنوان شهردار، زیر ذره بین بیشتری قرار گرفت و با توجه به نامه دادستان ادامه کار نه به نفع شورا و شهرداری و نه به نفع خود او بود. در هر صورت خلأ قانونی باعث از دست رفتن یک نیروی نخبه در شهرداری شد.

قمی با زائد و غیر قابل استفاده دانستن بسیاری از پل های عابر پیاده سطح شهر، یادآور شد: در این رابطه طرحی را به عنوان خطوط عابر پیاده هوشمند در نظر گرفته ایم که در دو نقطه شهر به صورت پایلوت اجرا شده اما به بحران کرونا برخورده‌ایم و این امر باعث شده تا کار فرهنگی زیادی بر روی آن انجام نگیرد اما واقعیت این است که خیلی از پل های عابر پیاده به دلیل غیر استفاده بودن باید برداشته شود. ضمن اینکه امکان مکانیزه کردن آنها نیز وجود ندارد.

وی ادامه داد: بنابراین دو موضوع کاهش تعداد پل های بلااستفاده و دیگری تغییر اندازه تبلیغات به نحوی که از سمت خیابان قابل رویت باشد در حال بررسی است و وظیفه آن به عهده سازمان سیما منظر شهرداری قرار گرفته است. گزارش‌های زیادی هم در مورد روشنایی پارک‌ها و بوستان‌های شهر به دست ما رسیده و این موضوع مطالبه جدی شورای شهر نیز می باشد.

در شرایط بحرانی کرونا وقت ضربه زدن به یکدیگر نبود

عضو شورای شهر پنجم یزد با انتقاد از کسانی که در شرایط بحران کرونا با جملات عوامانه به قضاوت مسئولان می نشینند، گفت: در اواخر سال گذسته از ساخت یک بیمارستان بحران خبر دادیم اما مشخص نیست جمله «ساخت بیمارستان در سه روز» از کجا آمد. شهرداری سه میلیارد بودجه برای این موضوع در نظر گرفته بود تا با این هزینه یک مرکز کوچک در کنار بیمارستان صدوقی با قابلیت جابجایی ساخته شود تا به کمک کادر درمان در مواقع بحرانی بیاید.

وی با اظهار تاسف از اینکه برخی فعالان مجازی قبل از گرفتن نظرات کارشناسی از هر موضوعی برای ضربه زدن به مسئولان استفاده می کنند، اظهار داشت: شاید در شرایط بحرانی کرونا وقت ضربه زدن به یکدیگر نبود و همه باید با هم افزایی هر کاری که از دستمان بر می آمد انجام می دادیم. این گلایه را نه به دلیل مطرح کردن نقد بلکه به این دلیل که شاید این نوع مباحث باعث کم جرأتی در فضای کار مسئولان شود، مطرح می‌کنم.

متاسفم هستم که بعضی از افراد بدون آگاهی با تمسخر به موضوعات نگاه می‌کنند

وی با بیان اینکه قبلا هم در استفاده از پهپادها این نقدهای نادرست انجام شده بود گفت: متاسفم هستم که بعضی از افراد بدون آگاهی با تمسخر به موضوع نگاه کردند چرا که این یک روش جدید برای کم کردن عامل انسانی استفاده می‌شود. این اقدام زودتر از کل کشور در یزد شروع شد اما به دلیل همین انتقادات و القای آن به تصمیم گیران، در مشهد زودتر از یزد انجام شد.

سطح نقد را به حرف‌های عامیانه و برای به دست آوردن دل دیگران تنزل ندهیم

وی در پایان خاطرنشان کرد: سطح نقد را به حرف های عامیانه و برای به دست آوردن دل دیگران تنزل ندهیم. گاهی وقتها نقدهای برخی افراد در یزد، برخلاف دیگر نقاط کشور به سمت مسموم سازی فضا برای تصمیم‌گیران استان میل می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید