استاندار یزد با اشاره به فروش یکی از معادن برای تامین هزینه انتقال آب به یزد اعلام کرد:

تضمین حیات یزد برای ۱۰۰ سال آینده

نشست خبری استاندار یزد به مناسبت هفته دولت در محل استانداری و با حضور جمعی از خبرنگاران و معاونین استاندار و برخی از مسئولین اجرایی برگزار گردید.

برای دومین بار در نشست های خبری عمومی استاندار یزد، مهران فاطمی بازم هم از پاسخ به سوال مدیرمسئول بشارت یزد درباره معدن مس دره زرشک طفره رفت.

به گزارش بشارت یزد، استاندار یزد ضمن گرامیداشت هفته دولت به تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در استان یزد پرداخته و اظهار داشت: اولین سال استقرار دولت مردمی دستاوردهای قابل توجهی را به همراه داشته که یکی از مهمترین آنها تدوین برنامه تحولی استان با عنوان «سند یزد نوین» است که با در نظر گرفتن ۱۵ محور مبتنی بر پتانسیل های جدید استان طراحی شده که با به اجرا درآمدن این طرح ها ریل جدیدی برای توسعه استان ایجاد خواهد شد. این برنامه از انطباق کامل با اسناد بالادستی از جمله سند آمایش استان برخوردار بوده و خوشبختانه تدوین چنین سند مهمی صرفاً اداری نبوده و با مشارکت ذینفعان صورت گرفته است. در این راستا استان برای اولین بار صاحب یک برنامه تحولی در ۱۵ محور و ۱۸۰ برنامه اقدامی شده که به صورت هفتگی پیگیری خواهد شد و طرح هایی نیز در سطح شهرستان ها مد نظر قرار گرفته اند که پیگیری آن ها نیز صورت خواهد گرفت.

«مهران فاطمی» از ۱۴ گام اساسی و مهم «دولت مردمی در استان یزد» را در یک سالگی این دولت تشریح کرد و بیان داشت: استانداری یزد موج پنجم کرونا را به عنوان چالش آغازین خود پیش رو داشت، در هنگام آغاز فعالیت به عنوان استاندار جدید، شاهد موج پنجم کرونا و تعطیلی کلیه برنامه‌ها در استان بودیم به طوری که در آن زمان درصد پوشش واکسیناسیون استان نیز کمتر از ۱۹ درصد بود، اکنون اما پوشش دوز اول واکسن کرونا در استان ۹۵ درصد، دوز دوم بالغ بر ۸۶ درصد و دوز سوم نزدیک ۴۲ درصد و دوز چهارم حدود سه درصد است که این حوزه تلاش بیشتری می‌طلبد و همچنین خوشبختانه امسال بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس و رونق کسب و کارهای اقتصادی و فرهنگی را داشته و با تلاش کادر درمان و همکاری مردم تاحدودی کرونا کنترل شده و تلفات نیز کاهش یافته است.

هزینه انتقال آب به یزد برابر ۲۲ سال بودجه عمرانی

فاطمی به موضوع تامین هزینه های خط انتقال آب با اختصاص منابع فروش یکی از معادن استان نیز اشاره کرد و توضیح داد: اجرای این پروژه مهم نیازمند ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است که اعتباری معادل ۲۲ سال بودجه عمرانی یزد به حساب می آید که در صورت عملیاتی شدن این امر، آینده و حیات استان یزد در حوزه تامین آب مورد نیاز برای ۱۰۰ سال آینده را تضمین می کند.

ایجاد خط پدافندی انتقال آب از منابع صنعتی استان

وی همچنین از ایجاد خط پدافندی انتقال آب از منابع صنعتی استان به عنوان یکی از قدم های مهم دولت سیزدهم در استان یزد خبر داد و در این خصوص عنوان کرد: در سال های گذشته به دلیل قطعی آب خط انتقال، کیفیت و فشار آب شرب کاهش چشمگیری پیدا می کرد، در دولت سیزدهم و کمتر از ده ماه قبل با دستور رئیس جمهور و تصویب کمیته آب کشور که با حضور معاون اول رئیس جمهور و به صورت ماهیانه تشکیل می شود، خط پدافندی انتقال آب صنعت به آب شرب اجرایی شد. این خط پدافندی، خط انتقال آب به طول ۳۰ کیلومتر و اعتباری بالغ بر ۷هزار میلیارد ریال است که از محل مسئولیت اجتماعی شرکت صنعتی و معدنی چادرملو محقق شده است و آب را در شرایط بحرانی و تنش آبی در استان تامین کرده و تاب آوری استان در برابر مخاطرات از ۲۴ ساعت به ده روز رسانده و این دغدغه مهم را از مردم استان رفع می کند.

راه اندازی شرکت هواپیمایی اختصاصی یزد در ایستگاه پایانی

فاطمی در ادامه سخنان خود گردشگری را به عنوان یکی از مهم ترین راهبردهای توسعه استان مطرح کرد و تامین زیرساخت های مورد نیاز آن را ضروری خواند و افزود: برای اولین بار و با ابتکار استان یزد، ایجاد شرکت هواپیمایی اختصاصی یزد مراحل نهایی خود را طی کرده تا با تامین زیرساخت های موردنیاز گردشگری با تاکید بر گردشگری سلامت، این مهم محقق گردد. شرکت هواپیمایی استان یزد با نام «یزد ایر ایران» با مشارکت شرکت های بخش خصوصی از جمله شرکت هواپیمایی ماهان و شرکت صنعتی و معدنی چادرملو با سرمایه اولیه ۹ هزار میلیارد ریال تشکیل شده است و دو هواپیمای ۳۱۰ جزو سرمایه‌های این شرکت در نظر گرفته شده و امیدواریم براساس برنامه زمان‌بندی تا مهرماه امسال، چهار فروند هواپیمای مسافری را برای این شرکت در استان داشته باشیم.  

وی همچنین ضمن اشاره به رونق دوباره گردشگری پس از ۲ سال شیوع کرونا که گردشگری استان را در وضعیت نامطلوبی قرار داده بود، تصریح کرد: در نوروز ۱۴۰۱ بالغ بر ۱ میلیون گردشگر به یزد سفر کرده و خوشبختانه این صنعت دوباره رونق گرفته است. 

تزریق ۱۵۰۰ میلیارد تومان پول نقد به استان

استاندار یزد همچنین میزان اعتبار کسب شده از سفر ریاست جمهوری را قابل قبول خواند و افزود: سفر ریاست جمهوری به استان یزد، در آذرماه سال گذشته جدای از دستاوردهای مهم معنوی، دستاوردهای چشمگیر مادی نیز برای استان به ارمغان آورد و خوشبختانه صرفا از محل  اعتبارات سفر ریاست جمهوری تا الان بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان در استان جذب شده است و این اعتبارات از محل سفر ریاست جمهوری حاصل ده ها نشست و ساعتها پیگیری مستمر و مداوم بوده است و این خود باعث می شود تکمیل پروژه های مهم عمرانی استان تسریع شود بنابراین براساس سیاست دولت طرحهای نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد به جای احداث طرح های جدید در نظر گرفته شد و ۷۱۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر و ۳۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب ۱۸۵ مصوبه سفر به این حوزه اختصاص یافت. از این میزان تاکنون ۱۵۰۰ میلیارد تومان از سهم سفر به استان تخصیص داده شده و جهت تخصیص  400 میلیارد تومان برای جذب طرح های مشکل دارد نیز پیشنهاداتی صورت گرفته است.

کلنگ زنی ساخت ۳۲ هزار مسکن ملی در یزد

فاطمی پیگیری طرح نهضت ملی مسکن در استان را در حال پیگیری خواند و بیان کرد: طرح ملی مسکن از مهم ترین شعارهای دولت سیزدهم است و خوشبختانه این طرح در استان یزد پیشگام بوده و تامین زمین لازم و کلنگ زنی ۳۱ هزارو ۹۸۰ واحد جدید در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان صورت گرفته که امید است آینده ای خوبی در بحث مسکن برای استان رقم بخورد. برای این طرح بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند که ۶۰ هزار متقاضی تا کنون پالایش شده اند.

وی همچنین با اشاره به فعالیت های اقتصادی صورت گرفته در زمان یکساله ی روی کار آمدن دولت مردمی ابراهیم رئیسی، اظهار کرد: احیا و راه اندازی مجدد واحدهای تولیدی که طی سال های اخیر به دلیل مشکلات مختلف تعطیل شده بودند در دستور کار قرار گرفت. برخی از این مشکلات اعم از مشکلات بانکی، تامین اجتماعی، مالیاتی، کمبود مواد اولیه و بی ثباتی بازار هستند که این مسائل در کارگروه تسیل و رفع موانع تولید در یزد مورد بررسی قرار گرفته و اقداماتی برای رفع آنها نیز صورت گرفته است که در این راستا ۳۳۰ واحد راکد صنعتی در استان شناسایی شد که ۷۳ واحد راه اندازی و مابقی دچار مشکلاتی هستند که در استان قابل رفع نیستند و به سطح ملی ارجاع شده‌اند.

افزایش ۵ درصدی نرخ رشد اقتصادی استان

استاندار یزد همچنین خاطرنشان کرد: تولید ناخالص داخلی‌ استان در طی ۱۰ سال گذشته به بالای دو درصد رسیده است این درحالی است که این شاخص در هیچ دوره ای به این آمار نرسیده بود. همچنین نرخ رشد اقتصادی استان یزد در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته ۱۳/۵ درصد رشد داشته و در این بخش استان یزد جایگاه هفتم را به خود اختصاص داده است. استان یزد در نرخ مشارکت اقتصادی که شاخص بسیار مهمی نیز به شمار می رود در سال ۱۳۹۵، با نرخ ۲/۴۵ درصد در رتبه دوم کشور قرار داشته و در سال ۱۴۰۰ با ۸/۴۷ درصد در رتبه اول در کشور قرار گرفت.

وی افزود: استان یزد بیشترین نرخ کاهش بیکاری مردان را در بهار ۱۴۰۱ به خود اختصاص داده و به طور کلی نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال از ۳/۳۲ درصد در بهار ۱۴۰۰ به ۸/۲۲ درصد در بهار سال جاری کاهش یافته و نرخ بیکاری بیکاری بانوان نیز از ۱/۳۶ درصد در بهار ۱۴۰۰ به ۵/۲۶ درصد در بهار ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

فاطمی از افزایش ۲۰ درصدی در شاخص نسبت مصارف بانکی به منابع بانکی خبر داد و گفت:  درباره شاخص نسبت مصارف به منابع بانکی، استان از رقم ۷۲ درصد به ۹۳ درصد در سال ۱۴۰۰ افزایش را تجربه کرده و در سال ۱۴۰۱ تاکنون ۶۱ درصد بوده است.

۳۴ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی یزدی ها در خارج از کشور

وی حجم سرمایه گذاری خارجی در استان را ۳۴ میلیون دلار در شرایط سخت تحریمی اعلام کرد و بیان داشت: این سرمایه گذاری ها در کشورهایی چون اتریش، هندوستان، ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان صورت گرفته و یزد جزو شش استان برتر کشور در این حوزه به حساب می آید.

استاندار یزد مدیریت پیک برق در تابستان کنونی را بی سابقه دانست و خاطرنشان کرد: برق استان در سال جاری بدون هیچگونه قطعی در برق خانگی و بخش کشاورزی مدیریت شد و همچنین تلاش شد قطعی های برق بخش صنعتی در ساعاتی باشد که خساراتی به بخش خصوصی و واحدهای تولید و صنعتی وارد نگردد.

«بورسیه شغلی» ابتکار مهم یزد در زمینه اشتغالزایی

فاطمی همچنین اجرای طرح بورسیه شغلی را یکی از ابتکارات مهم استان یزد دانست و ادامه داد: مسئولین استان یزد در دولت سیزدهم ابتکار عمل جالب و عملیاتی را برای این کار در نظر گرفته اند. بر طبق این طرح شرکت های صنعتی مهم استان که همیشه نیازمند فارغ التحصیلان نخبه هستند از زمان انتخاب رشته، دانشجو را بورسیه تحصیلی می کنند و از ابتدای شروع به تحصیل فرد او را تحت پوشش خود قرار می دهند تا پس از پایان دوره تحصیلی عملا مهندسینی کاربلد و ماهر برای واحد های تولیدی تربیت شده باشند. با این طرح معضل اشتغال نخبگان برطرف می شود. این طرح برای اولین بار در کشور در استان یزد عملیاتی می شود و تعدادی از رشته در دفترچه سازمان سنجش وزارت علوم قرار گرفته است و دانشجویان می توانند با انتخاب کد رشته ها آینده شغلی خود را تضمین کنند.

انتقال حساب مالی شرکتهای بزرگ یزد به داخل استان

وی یکی دیگر از مهم ترین اقدامات استانداری را انتقال حساب مالی شرکتهای بزرگ و دفاتر مالیاتی آنها به داخل استان معرفی کرد و یاداور شد: با پیگیری های انجام شده دفاتر مالیاتی و حسابهای مالی معادن بزرگ استان پس از سال ها تمرکز در مرکز کشور، طبق قوانین و ضوابط به یزد انتقال داده شد که این اقدام مهم فشار تامین تعهدات مالیاتی استان که بر عهده واحدهای تولیدی کوچک استان بود از طریق پرداخت مالیات از سوی معادن بزرگ کاهش پیدا کرده که به رونق تولید در استان یزد کمک خواهد کرد. همچنین این اقدام توان پرداخت وام و تسهیلات از جانب بانک ها به دلیل دسترسی بیستر به منابع مالی تقویت خواهد کرد.

استاندار همچنین از تقویت ارتباطات مردمی و ایجاد فضای ارتباط مستقیم مردم با مسئولان استانی به عنوان یکی از اقدامات اساسی استانداری یزد خبر داد و عنوان کرد: طبق شعار اصلی دولت سیزدهم یعنی «مردمی بودن» این مهم برقرار شده است که بر اساس آمار دفتر بازرسی استانداری هر هفته بالغ بر ۴۵۰ نفرد در محل استاداری یزد با استاندار و دیگر مدیران استانداری دیدار می کنند.

فاطمی از برگزاری نشست هفتگی ستاد نواوری و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد به عنوان گامی موثر برای پیشرفت این حوزه نام برد و مطرح کرد: در این راستا در سفر اخیر معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به استان مقرر شد تا یزد به عنوان پایلوت قانون جهش تولید کشور تعیین شود.

وی از ارائه و پیگیری طرح سامان خانواده و قرارگاه جمعیت در استان، گسترش چشمگیر تولید انرژی خورشیدی به عنوان دیگر خدمات و اقدامات دولت سیزدهم در یزد یاد کرد.

عزم جدی برای باز کردن مسیر رودخانه یزد

استاندار همچنین در تکمیل سخنان خود به مسئله سیل اشاره کرد و افزود: خسارات وارده به استان در حال پیگیری بوده و اقدامات پیشگیرانه نیز در این راستا صورت گرفته است و در سیل اخیر خوشبختانه  همه سیل‌بندها موفق عمل کردند ولی حجم بالای بارندگی در برخی مناطق استان مانند شهر یزد و دوره بازگشت بسیار بالای چنین بارشهایی در استان باعث بروز خساراتی در برخی بخشها شده است که به صورت جدی پیگیری جبران خسارات وارده انجام خواهد شد. در بحث خسارات نیز، خسارت های ناشی از سیل اول خوشبختانه با کمک مردم و دستگاه‌های مربوطه کاملا پرداخت شده و در مورد سیل دوم نیز به دلیل خسارات بالا در مرحله پیگیری به سر می بریم که در این راستا نسبت به رهن منزل برای آسیب دیدگان اقداماتی صورت گرفته و تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن در اختیار این افراد قرار خواهد گرفت اما تاکنون پرداخت خسارتی صورت نگرفته است. همچنین عزم جدی برای باز کردن مسیر رودخانه یزد وجود دارد و پیگیری های لازم انجام خواهد شد.

استاندار یزد همچنین یکی دیگر از بحث های تحولی استان را بحث ورزش خواند و گفت: پیگیری هایی در این حوزه در حال انجام است که امیدواریم این مهم نیز در استان یزد به خوبی محقق گردد.

فاطمی همچنین در پاسخ خبرنگاری که درباره فساد در شرکت های بزرگ هشدار داد، خاطر نشان کرد: عموما این شرکت ها واگذاری شده و بخش خصوصی هستند و بدون هماهنگی با استاندار عمل می کنند همچنین بعضا پاسخگو نیز نیستند اما در این زمینه اقدامات لازم و پیشگیرانه انجام خواهد شد.

استاندار همچنین بر اهمیت خطوط ریلی نیز تاکید کرده و حمل و نقل ریلی را جزو اولیت های استان عنوان کرد و افزود: برخی از مردم امکان استفاده از خطوط هوایی را ندارد بنابراین ضروری است که سرمایه گذاری روی خطوط ریلی نیز جدی گرفته شود.

باید مردم بتوانند سهام دار شرکت ها و معادن بزرگ یزد شوند

فاطمی همچنین بحث مسئولیت اجتماعی معادن را جدی تلقی کرده و بیان داشت: باید به نوعی برنامه ریزی شود تا مردم بتوانند به عنوان سهام دار از شرکت ها و معادن بزرگ بهره ببرند.

موضوعاتی چون پیگیری فضاهای تفرجگاهی و تفریحی تبدیل استان یزد به قطب پزشکی با تامین زیرساخت های لازم چه در زمینه نیروی کار ماهر و چه در حوزه امکانات فیزیکی  از دیگر مسائل مطرح شده در این نشست بود.

استاندار در نهایت نخ تسبیح و خواسته مشترک همه مردم استان یزد را بحث آب دانست و گفت: امید است بتوان این مهم را برای استان یزد در آینده نزدیک محقق کرد.

دیدگاهتان را بنویسید