اظهارات تکان‌دهنده اصغر نبیل رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی:

مرثیه‌ای برای یک رویا؛ یزد در مثلث طلایی گردشگری یا برمودا

کم کم ظرفیت‌های گردشگری یزد و آثار ثبت جهانی خود را نشان میداد و حتی آیین‌های مذهبی ما هم مورد توجه گردشگران قرار گرفته بود
تا اینکه ویروس کرونا وارد شد و همه این‌ها را نقش بر آب کرد. این میهمان ناخوانده میهمان‌های خوانده ما را خانه‌کشین کرد. ۱۰۰ درصد گردشگری یزد در عید نوروز و در دوران طلایی گردشگری به تعطیلی کشیده شد…

قرار بود گردشگری یزد روزگار خوشی داشته باشد و با توجه به ظرفیت های طبیعی و فرهنگی یزد گردشگری به محور توسعه استان تبدیل شود
یزد در یونسکو به ثبت جهانی رسید و در کنار شهرهای بزرگی مثل رم و پاریس ونیز جزو ۶ شهر جهانی دنیا قرار گرفت.
قرار بود این شهر پر شود از گردشگران داخلی و خارجی. بافت قدیمی ارزشمند یزد در این راستا بازسازی شد و به جاذبه بی‌نظیر برای جذب گردشگر داخلی و خارجی تبدیل شد.
خیلی زود شهر یزد به شهر اقامتگاه‌های سنتی و بوم گردی تبدیل شد و قرار بود همه هتل‌ها پر شود از گردشگران.
ظرفیت هتل‌ها و اقامتگاه‌های یزد از ۱۰۰ اتاق به بیش از ۵ هزار اتاق افزایش یافت که قرار بود پر شود از گردشگر
نیروی انسانی خوب از طریق آموزشگاه های معتبر آموزش دیدند و آموزشگاه علم و هنر یزد یکی از دانشگاه‌هایی شد که در سطح کشور در سطح دکترا دانشجو می‌گرفت و مدرک دکترا صادر می‌ کرد.
سرمایه‌گذارانی از تمام دنیا برای سرمایه‌گذاری به یزد سرازیر شدند.
صنایع دستی یزد جایگاه خود را پیدا کرد به اشتغال‌زایی رسید و در نمایشگاه‌های مختلف پای ثابت بود و مثلث طلایی گردشگری ایران به اسم یزد و شیراز و اصفهان به ثبت رسید و قرار بود این ۳شهر با هجوم گردشگر مواجه شود.
کم کم ظرفیت‌های شهر خود را نشان میداد و حتی آیین‌های مذهبی ما هم مورد توجه گردشگران قرار گرفته بود…

تا اینکه ویروس کرونا وارد شد و همه این‌ها را نقش بر آب کرد. این میهمان ناخوانده میهمان‌های خوانده ما را خانه‌کشین کرد.
۱۰۰ درصد گردشگری یزد در عید نوروز و در دوران طلایی گردشگری به تعطیلی کشیده شد…
جامعه هتلداران یزد اولین استان بود که داوطلبانه و برای حفظ سلامتی جامعه، هتل‌ها را تعطیل کرد
درست زمانی که بحران هایی مانند ترور شهید سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی که لطمه شدیدی به گردشگری یزد وارد کرده بود، شیوع کرونا در چین باعث تعطیلی عید چینی شد و در ادامه عید نوروز در کشور هم به تعطیلی کشیده شد و باعث شد که به سمت ورشکستگی برویم…
دوستانمان علیرغم ورشکستگی در کنار همه فعالین اقتصادی به عرصه کارآفرینی اجتماعی وارد شدند و هتل های خود را در اختیار واحدهای درمان گذاشتند.

نتیجه این تعطیلی‌ها وارد شدن خسارت ۵ هزار میلیارد تومانی به صنعت هتلداری کشور بود…
حالا اگر به داد صنعت گردشگری یزد نرسید همه رشته هایی که بافته بودیم پنبه خواهد شد. اگر در بافت تاریخی ما گردشگر وارد نشود همه نیروهای آموزش دیده ما جذب جاهای دیگر می‌شوند.
شرایط گردشگری یزد فورس ماژور و از اراده سرمایه‌گذار خارج است.

باید دید امروز دولت برای گردشگری چه کرده. باید دید برنامه‌های دولت رنگ و بوی جریمه می دهد یا حمایت؟؟
امهال سه ماهه مالیات در حالی که اصلاً درآمدی وجود نداشته که بخواهد مالیات پرداخت شود
امهال سه ماهه بیمه کارکنان
امهال سه ماهه تسهیلات بانکی و
قول پرداخت تسهیلات با بهره ۱۲ درصد
که باید دید اینها واقعاً جریمه است یا حمایت؟

دولت ۷۵ هزار میلیارد تومان برای کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا اختصاص داده و سهم صنعت گردشگری تنها ۳ هزار میلیارد یعنی کمتر از ۵ درصد از کل مبلغ مصوب است. ۵ درصد برای صنعتی که بیشترین آسیب را از شیوع کرونا دیده

جالب اینجاست که مقامات وزارت گردشگری با خوش‌بینی کاذب اعلام می‌کنند در ۳ ماه آینده گردشگران خارجی به کشور باز خواهند گشت در حالی که در سایت های جهانی هنوز وضعیت ایران قرمز است.
باید دید چه نوع گردشگری وارد ایران شده است؟ گردشگرانی که وارد ایران می‌شدند سن بالایی داشتند که اکنون یا فوت کرده‌اند و یا از ترس کرونا خانه‌نشین هستند. این امید و پیش‌بینی کاذب چه دلیلی دارد؟

طبق پیش‌بینی مرکز تحقیقات گردشگری، دست‌کم ۱۰ ماه دیگر وضعیت رکود ادامه خواهد داشت و برای برگشت به وضعیت سال ۲۰۱۹ در خوشبینانه‌ترین حالت باید تا ۲۰۲۳ صبر کرد. یعنی در حالت خوشبینانه ۳ سال طول خواهد کشید تا تازه به شرایط سال ۲۰۱۹ برگردیم.

ماهیت گردشگری در دنیا تغییر کرده و گردشگری های گروهی کم و به صورت تک نفره یا نهایتا خانوادگی تبدیل می‌شود.
مردم دیگر علاقه‌ای به حضور در موزه‌ها و فضاهای سربسته ندارند. علیرغم اینکه در تعطیلات اخیر سفرها هم آزاد شده بود فقط کیش و شمال رونق داشت. درصورتی که در تعطیلات مشابه در خردادماه سالهای گذشته تمام هتل‌های یزد پر بود اما امسال بیشتر مردم به سفرهای تفریحی روی آورده‌اند.

مشوق‌های مالیاتی، تسهیل صدور ویزا، مشوق‌های بیمه‌ای، مشوق‌های مالی و تسهیلات بدون بهره و تشویق مردم به سفر بعد از فروکش کردن کرونا از دیگر راهکارهای دنیا برای نجات گردشگری است.

دیدگاهتان را بنویسید