مدرک گرایی و بی انگیزگی مانع اشتغال جوانان شده است

افسانه طاهرنژاد/ قرار است بیست و هفتمین کنفرانس مهندسی برق ایران به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شود. به همین منظور نشستی با حضور جمعی از اساتید و مسئولان دانشگاه یزد در شرکت الکترو کویر برپا شد تا از تجارب و…

افسانه طاهرنژاد/ قرار است بیست و هفتمین کنفرانس مهندسی برق ایران به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شود. به همین منظور نشستی با حضور جمعی از اساتید و مسئولان دانشگاه یزد در شرکت الکترو کویر برپا شد تا از تجارب و حمایت های این شرکت پیشتاز در صنعت برق استان برای برگزاری هرچه بهتر این کنفرانس استفاده شود.

محمد مهدی فنایی، رییس هیات مدیره شرکت الکترو کویر درخصوص برگزاری کنفرانس برق در یزد به بحث اثر بخشی این نشست ها تاکید کرد و افزود: بیشتر از اینکه به موضوع تامین هزینه های برگزاری چنین کنفرانس هایی بپردازیم باید به این موضوع توجه کرد که این نشست ها تا چه میزان کارایی دارد و می تواند صنعت برق یزد و به طورکلی ایران را تحت تاثیر قراردهد؟ دومین مسئله این است که ارتباط صنعت و دانشگاه چگونه باشد که در نهایت بدون برون داد و نتیجه نماند، طبق توصیه رییس دانشگاه یزد باید در محیط های دانشگاهی فضایی ایجاد شود تا ایده ها و نیازهای «R&D» شرکت ها و کارخانجات صنعتی به دانشگاه عرضه شود. البته بخشی از «R&D» محرمانه است و در اختیار خود شرکت ها قرار دارد، اما ایده های بسیاری وجود دارد که می توان آن را به صورت یک رویای دست نیافتنی و یک پروژه تحقیقاتی به دانشجویان ارائه داد. همیشه می خواهیم یک رویای دست یافتنی و فعالیت های بدون ریسک را مدیریت کنیم تا به واقعیت برسد در حالی که شرکتی مانند «گوگل» رویاهای دست نایافتنی را به حقیقت پیوند زده است. یکی از مسئولان ارشد شرکت گوگل در جلسه ای که به صورت ناشناس حضور یافته بود علت موفقیت گوگل را ترسیم رویاهایی دانست که امروز به واقعیت پیوند خورده اند. او می گفت: «ما رویاهای دست نیافتنی را مورد توجه قرار می دهیم و مدیرانی که بتوانند این ایده ها را به واقعیت برسانند، در گوگل پذیرفته می شوند.» حال می خواهیم این اتفاق در دانشگاه های ایران بیفتد و به مدد دانشگاه و صنعت، به کارآفرینی های گسترده و عالی برسیم.

مدیر عامل شرکت الکتروکویر یزد که متولی کمیته انرژی موسسه مردم نهاد شمیم است با اشاره به پیشرفت کشورها در حوزه های تکنولوژی و تحقیقات دانشگاهی اظهارداشت: معتقدم باید مسیرهای ارتباطی دانشگاه و صنعت در دنیا را رصد کنیم و بر اساس آن، راه حل هایی متناسب با شرایط داخلی بوجود بیاوریم، بر این اساس افرادی را برای فراگیری دانش مورد نیاز به برخی دانشگاه های مطرح فرستادیم تا از نزدیک به بررسی شرایط آنها بپردازند تا بتوانیم فناوری ها را در ایران بومی سازی کنیم.

 

 

مدرک گرایی، آفت دانشگاهیان

فنایی با تاکید بر لزوم گسترش کارآفرینی و خلاقیت در دانشگاه ها گفت: متاسفانه مدرک گرایی آفتی است که جامعه ما دچارش شده است. مدرک گرایی باعث شده تفکرات و خلاقیت جوانان که می تواند حوزه صنعت را متحول کنند، مورد غفلت واقع شود.

این کارآفرین برتر، رمز موفقیت کنفرانس های علمی و تخصصی را اثربخشی آنها دانست و گفت: اگر اهداف زیبایی را برای کنفرانس مهندسی برق در یزد در نظر بگیریم و به آنها دست یابیم آن موقع کار علمی و سودمندی را انجام داده ایم. نتایج به دست آمده از این کنفرانس را می توان به  عنوان یک ملاک سنجش در سال آینده مورد توجه قرار داد. وی در ادامه افزود: کنفرانسی که در آن با سخنرانی های جذاب و اثربخش باعث ایجاد انگیزه و تحول در جوانان باشد از سطح بالایی برخوردار است نه کنفرانسی که در یک مکان شیک با پذیرایی آنچنانی همراه شود!

متولی کمیته انرژی شمیم با تاکید بر استفاده از پتانسیل جوانان در توسعه صنعت کشور اظهار داشت: مرحوم «صدوقی» اعتقاد بسیاری به تکیه بر توانایی جوانان داشت بطوریکه در یک اقدام قابل تحسین ۴ کمیته متفاوت از جوانان یزد برای انجام امور تشکیل داد. وی در ادامه افزود: امروز جوانان تشنه صحبت هایی هستند که منجر به خودشناسی و انگیزه برای آنها شود، من از اینجا اعلام آمادگی می کنم که در هر زمانی که بخواهید در دانشگاه حضور پیدا کنم و دانشجویان را با حرف هایم به سمت تغییرات مثبت سوق دهم.

فنایی در ادامه بیان داشت: با گذشت ۷۰ سال از زندگیم، تنها چیزی که روی من اثر گذار است، حضور در فعالیت های دانشگاهی و اجتماعی است، زمانی به دنبال گسترش شغل و شرکتم بودم و تمام وقتم صرف آن می شد، ولی حالا تنها به دنبال فعالیت های اجتماعی هستم.

این فعال اقتصادی با تاکید بر استفاده از تجربیات انسان های موفق در حوزه صنعت و تجارت گفت: چرا دانشگاه به دنبال افراد موفق در حوزه صنعت و تجارت نیست تا با سخنانشان انگیزه ای برای دانشجویان شوند و از طرفی رمز موفقیتشان را پیگیری کنند؟ این افراد با گزارشی کوتاه از راه و روش زندگیشان می توانند تاثیر بسزایی بر دانشجویان داشته باشند.

مدیرعامل شرکت الکتروکویر با انتقاد از شرایط جامعه اظهار داشت: امروز برخی در منجلابی از اختلاس، دروغگویی غوطه ور هستند. برخی کسانی که نه به اسلام باور حقیقی دارند و نه به نظام تعهد وفاداری دارند. اگر کاری کنیم که این شرایط عوض شود، صنعت و اقتصاد هم پیشرفت می کنند.

فنایی در خصوص مشتری مداری و اصول جذب مشتری در شرکتها گفت: افتخارم این است کارمندانی تربیت کرده ام که همواره خوی مشتری مداری و ادب را نه تنها در محیط کار بلکه در کل زندگیشان رعایت می کنند، اگر کارمند شرکت الکتروکویر در جایی حضور یابد او را از رفتارش می شناسند چرا که کارکنان الکتروکویر به خاطر مشتری مدار بودن و منش اجتماعی منحصر به فردشان شناخته شده هستند.

وی در ادامه افزود: مشتری مداری اصل محوری شرکت الکتروکویر است، ما جلسات سپاسگزاری از مشتری برگزارمی کنیم و از آنها تشکر می کنیم که پروژه ای را به ما واگذار کرده اند، اهمیت مشتری مداری آنجا برایم بیشتر شد که بر روی یک کالای آمریکایی این شعار را دیدم؛ «ما از خداوند متشکریم که اجازه سِرو این محصول را برای شما و خانواده شما، به ما داد!»

فنایی با انتقاد از سوء استفاده های برخی مسئولین از موقعیتشان به جای خدمت به مردم اذعان داشت: اگر برخی مسئولین با اعتقاد قلبی برای خدمت به مردم روی کار آمده بودند، حال در زندان و یا در هرجایی از دنیا مورد نفرت مردم قرار نمی گرفتند، این افراد آبروی خودشان را نبرده اند بلکه آبروی ایران، اسلام، نظام اسلامی و انسانیت را برده اند.

وی در ادامه افزود: باید راهکارهای مناسب برای ایجاد فرهنگ شفافیت در جامعه و محیط های کاری را پیدا کنیم، نهادینه سازی شفافیت و اصلاح عملکردها از ملزومات برگزاری کنفرانس برق خواهد بود. باید از تجارب بزرگان و دانشمندان این حوزه بهره ببریم و برای غنای کار بیفزاییم.

رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه یزد:

شکافی عمیق بین دانشگاه

و صنعت وجود دارد

رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه یزد و دبیر بیست و هفتمین کنفرانس مهندسی برق در یزد با اشاره به شکاف عمیق بین مباحث دانشگاهی و بازار کار گفت: در کنفراس ها بخشی از زمان را به ارائه مقالات دانشجویان کارشناسان ارشد اختصاص می دهند که شاید این مقالات هیچ دردی را دوا نکند. در این همایش ها بسیاری از فعالین اقتصادی حضور دارند که دغدغه اصلی شان رفع موانع کار است و چندان مسائل به روز دانشگاهی مود توجه شان نیست. جای تاسف است که شکاف بین تحقیقات دانشگاهی و فضای کسب و کار اینقدر زیاد است.

دکتر محمدتقی صادقی با تاکید بر انتخاب موضوعات سازنده و کارآمد در کنفراس ها اظهارداشت: تشکل های مختلف صنعت مدت هاست پیگیر مشکلات و موضوعات حوزه خود هستند. اگر بتوانیم این موضوعات را بررسی کنیم و مواردی از آنها را در کنفرانس برق پیشرو مطرح کنیم، می تواند بسیار اثر بخش باشد.  وی در ادامه افزود: بحث مدل انتقال انرژی نیز موضوع مهمی است که می توان در خصوص آن نشست ویژه ای برگزار کرد. موضوع دیگر بحث فرهنگ سازی در حوزه صنعت است که این هم یک نشست تخصصی را می طلبد.

این استاد دانشگاه وجود رخوت و بی انگیزگی در دانشجویان را یکی از مشکلات اصلی دانشگاه دانست و اذعان داشت: متاسفانه مشکل مهمی که در دانشجویان وجود دارد، کم انگیزگی است و آنها اغلب اشتیاق به آینده و امیدواری خود را از دست داده اند،  اگر افراد موفق و کارآفرینی مثل مهندس فنایی در دانشگاه حضور پیدا کنند و با دانشجویان گفتگو داشته باشند، قطعا در تغییر نگاه آنها به زندگی و کار اثربخش خواهد بود.

 

انتقال تکنولوژی نیازمند مدیریت و کنترل است

عضو هیئت علمی دانشکده برق دانشگاه یزد با اشاره به نبود مدیریت و کنترل انتقال تکنولوژی در کشور گفت: بحث انتقال تکنولوژی با توجه به شرایط سیاسی و ارتباطی کشورمان با سایر کشور ها بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است. در کشورهای مختلف وقتی می خواهند یک تکنولوژی را وارد کنند در سال اول قطعات مورد نظر را به صورت نیمه ساخت وارد می کنند و در سال های بعد به ترتیب به میزان بومی سازی آن قطعات از سوی کشور وارد کننده افزوده می شود تا جایی که دیگر تکنولوژی کاملا وارد کشورشان می شود. اما این شرایط در ایران به گونه ای دیگر است، نمونه های زیادی را می شناسم که یک محصول را به امید بومی سازی وارد کشور کرده اند ولی با گذشت سالها همچنان وابسته واردات آن هستند و هیچ تولیدی در این راستا صورت نمی گیرد. وی در ادامه افزود: با وجود تحریم ها مادامی که واردات یک قطعه تحریم شود، بسیار از کارخانه ها تعطیل می شوند، در این شرایط باید مدلی را طراحی کنیم که انتقال تکنولوژی بدون برنامه نباشد، باید انتقال تکنولوژی به صورت کنترل شده و به همراه یک برنامه اساسی انجام شود.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه یزد همچنین اظهار داشت: امروزه شاهد هستیم قطعاتی که ۲۰سال پیش در ایران ساخته می شدند حال از کشورهایی مثل چین وارد می شوند و کارخانه های آن در ایران تعطیل است. از این رو به دنبال اجرای مدلی هستیم که  انتقال تکنولوژی را کنترل کنیم و اجازه ندهیم هر محصولی بدون توجه به برنامه بومی سازی و ساخت آن درکشور، وارد شود. در ترکیه وقتی تعداد زیادی از ترک تباران مقیم آلمان، برای سرمایه گذاری در ترکیه اقدام کردند، دولت تسهیلات ارزان قیمتی را در اختیارشان قرارداد و حتی در برخی موارد بهره تسهیلات را بخشید.

صادقی با اشاره به وجود خلاقیت و انگیزه به عنوان دو عنصر مهم در پیشرفت دانشگاهیان گفت: اگر فردی دارای توانایی خاصی باشد، قطعا خواهان زیادی هم پیدا می کند، از طرفی باید به نحوی بی انگیزگی را از دانشجویان دور کنیم، این دو مورد برای رشد دانشگاهیان و از طرفی داشتن صنعتی پویا و مدرن بسیار ضروری است.

این استاد دانشگاه بر ایجاد پل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت تاکید کرد و افزود: یکی از کارهایی که باید انجام دهیم، ایجاد پلی بین دانشگاه و بازار کسب و کار می باشد، یکی از دغدغه های شرکت ها در کارهایی که به دانشگاه واگذار می کنند بحث محرمیت صنعت از اطلاعات پروژه هاست، موضوع دیگر تداوم کار است، دانشجویان با فارغ التحصیلی کار را رها می کنند، این عوامل باعث بی اعتمادی میان صنعت و دانشگاه شده است. برای رفع این مشکل تصمیم گرفتیم دانشگاه یک شخصیت حقوقی را برای ارتباط با صنعت به وجود بیاورد تا مشکل محرمیت اطلاعات و تداوم پروژه ها رفع شود. دانشگاه براساس فازبندی های مورد نظر یک پروژه را تا مرحله صنعتی شدن  پیش می برد اما تولید انبوه و تجاری کردن آن دست صنعت و صنعتگران است.

گفتنی است در این جلسه دکتر علی اکبر دامکی، مسئول کمیته ارتباط با صنعت و خانم دکتر زلفا زینعلپور مسئول کمیته حامیان و مهندس محمودرضا عبهری مشاور ارشد هیئت مدیره شرکت الکترو کویر نیز حضور  داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید