خبر گندم

مجری طرح گندم کشور: ایران در تولید بذر گندم خودکفاست

مجری طرح گندم کشور و مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۱۰۰ درصد بذر گندم توزیع شده در داخل کشور توسط ۲۰۰ شرکت خصوصی و تعاون روستایی تولید می شود و در این زمینه هیچ وابستگی به خارج از کشور نداریم….

خبر گندم

مجری طرح گندم کشور و مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۱۰۰ درصد بذر گندم توزیع شده در داخل کشور توسط ۲۰۰ شرکت خصوصی و تعاون روستایی تولید می شود و در این زمینه هیچ وابستگی به خارج از کشور نداریم.

 

 

 

 

 

 

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، اسماعیل اسفندیاری پور در نشست ستاد گندم، کلزا و جو استان یزد از هدف گذاری وزارت جهاد کشاورزی برای تولید ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در برنامه ششم توسعه برای سال ۹۶ خبر داد.
وی افزود: ضریب خود اتکایی گندم کشور در سال های اخیر و با همت دولت تدبیر و امید افزایش یافته به طوری که در سال زراعی جاری به ۹۵ درصد خواهد رسید.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با تداوم سیاستهای حمایتی دولت و رعایت اصول فنی و مهندسی در کشت، داشت و برداشت از سوی کشاورزان در سال آینده، ایران می تواند صادر کننده گندم و فرآورده های آن باشد.
در این جلسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد درباره وضعیت خرید گندم این استان گفت: میزان خرید گندم در این استان از ۱۱ هزار تن در سال ۹۲ در حالی به بیش از ۲۱ هزار تن در سال ۹۵ و حدود ۲ برابر افزایش یافته که سطح زیر کشت از ۱۹هزار و ۵۰۰هکتار به ۱۱ هزار و ۲۰۰هکتار کاهش یافته است.
سیدجمال سجادی پور افزود: با توجه به محدودیت های اقلیمی و کاهش منابع آبی، با تلاش کشاورزان و کارشناسان این بخش در محصول حیاتی و مهم گندم با انجام عملیات آبی – خاکی، استفاده از بذور مناسب و پر بازده و مشاوره های کارشناسی میزان خرید این محصول در استان رشد قابل توجهی داشته است.
در ادامه برگزاری این ستاد از زحمات دست اندرکاران دستگاه های مختلف و مدیران و کارشناسان مربوط در راستای افزایش توان تولیدی استان تقدیر شد.
از مجموع ۶ میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم در کشور سالانه ۱۲ میلیون تن گندم تولید می شود که ۸ میلیون تن کشت آبی و ۴ میلیون تن کشت دیم به خود اختصاص داده است.
متوسط عملکرد گندم آبی ۳٫۵ تن در هکتار و گندم دیم یک تن در هکتار است و البته کشاورزان نمونه از یک هکتار ۱۳ تن گندم برداشت می کنند.
از مجموع ۱۱۸هزار هکتار اراضی حاصلخیز استان یزد که به کاشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد، ۳۶ هزار هکتار آن مربوط به کاشت محصولات زراعی است که در ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن گندم کشت شده و بیش از۴۶هزارتن گندم از این اراضی برداشت شده است. 

دیدگاهتان را بنویسید