لغو کنسرت در یزد بازهم با تهدید و فشار!

حامد همایون هم نتوانست در «جهان شهر ایران»  اجرا کند   بشارت یزد: صالح مستوفیان/ کنسرت حامد همایون که یکی از خوانندگان مورد وثوق صدا و سیماست و بارها اجراهای او از رسانه ملی پخش شده و در اغلب شهرهای…

حامد همایون هم نتوانست در «جهان شهر ایران»  اجرا کند

 

بشارت یزد:

صالح مستوفیان/ کنسرت حامد همایون که یکی از خوانندگان مورد وثوق صدا و سیماست و بارها اجراهای او از رسانه ملی پخش شده و در اغلب شهرهای کشور اجرای زنده داشته است نیز با فشار گروه های خاص و در اقلیت استان لغو شد.

هرچند که چند روز مانده به برگزاری این کنسرت، مجددا گروه های فشار و خودسر دست به تجمع مقابل اداره ارشاد و نصب پارچه نوشته مقابل محجل برگزاری کنسرت کرده و امام جمعه محمد آباد یزد نیز در جمعه قبل از کنسرت، نسبت به برگزاری آن هشدار بود، اما گمان می رفت مقامات استان به پاس مشارکت ۹۴ درصدی مردم یزد در انتخابات و رای قاطع به حسن روحانی، خود قاطعانه مانع از لغو آن شوند و مردم یزد را از بدیهی ترین حق خود محروم نسازند. اما این گمانه زنی ها بیشتر رویاپردازانه بود چرا که کنسرت لغو شد اما لغوی آبرومندانه! چرا که هیچ مقامی در استان دستور لغوش را نداد و این بار تهیه کننده اعلام انصراف نمود. موضوعی که بنا بر اطلاعیه اداره کل ارشاد یزد به دلیل تهدید و فشار گروه های خاص بر تهیه کننده و مجبور ساختن وی به لغو کنسرت بوده است.

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد طی اطلاعیه ای اعلام کرد: موضوع تعویق اجرای زنده موسیقی حامد همایون که مجوز اجرای آن برای روزهای پنجم و ششم مرداد ماه سالجاری در یزد صادر شده بود، از طریق شرکت برگزار کننده بوده است و به هیچ وجه مجوز برنامه لغو نشده است.

در این اطلاعیه امده است: « دراین رابطه لازم است ضمن تشکرازهمراهی مسئولین محترم استان شامل؛معاون محترم سیاسی و امنیتی استانداری، شورای تامین شهرستان یزد و دادستان محترم انقلاب و عمومی شهرستان یزد به اطلاع مردم شریف می رساند بدنبال تهدیدهای  پیدا و پنهان  و فشار گروههای خاص نسبت به گروه و برگزار کنندگان که تا آخرین لحظات هم مصمم به اجرای برنامه بوده اندجهت حفظ آرامش و امنیت ،اجرای برنامه به زمان دیگری موکول شده است.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اظهار تاسف از برخوردهای دوگانه مخالفینی که با موسیقی و عدم تمکین به قانون اعلام کرده است جای بسی تاسف است که خوانندگانی که آثار و صدای آنها ،بصورت مستمر از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود با اجرای زنده دریک سالن کنترل شده مخالفت می شود.

 

کارنامه ای مایوس کننده

کارنامه دولت یازدهم در اجراهای زنده موسیقی در یزد قابل دفاع نیست. بر هم زدن برنامه های وحید تاج، مازیار فلاحی و حامد همایون با وجود داشتن تمامی مجوزهای قانونی و سردی فضای موسیقی یزد و تمایل نداشتن خواننده ها برای اجرا در این شهر بخاطر لغو پی در پی کنسرت ها نشاندهنده این است که جدیت لازم در نهادهای مسئول استان برای اجرای قانون  لااقل در این خصوص وجود ندارد.

برخی از ائمه جمعه یزد همچون سید محمدکاظم مدرسی معتقدند مردم این دیار علاقه ای به کنسرت ندارند و این نوع برنامه ها علاوه بر اینکه با فرهنگ عمومی یزد مغایرت دارد، فساد آور است و در نتیجه فتوا به ممنوعیت و مقابله با آن را می دهند حال آنکه بلیط کنسرت هر خواننده ای که تاکنون دلش به حال مردم یزد سوخته و با وجود احتمال لغو برنامه اش، حاضر به اجرا در یزد شده است، تنها ساعتی پس از اعلام فروش تمام شده و تا مدت ها در بازار سیاه مردم به دنبال بلیطی از آن کنسرت هستند. اینکه اکثریت مردم این دیار سالهاست که طرفدار جریان اصلاحات و پس از آن اعتدال هستند خود بهترین گواه است برای اینکه تمایلات فرهنگی آن هم در ذیل این عناوین معنی می شود و به عبارت دیگر اکثریت مردم استان خواهان فضای مفرح، شاد و غنی فرهنگی در چارچوب قانون هستند.

بسیاری معتقدند دور بودن برخی از علما از متن جامعه و علاقه وافر آنها به اعمال نظرها و سلیقه های شخصی شان به جامعه، به جای اطاعت از قانون باعث شده که شاهد محروم ماندن یزدی ها از نشاط و شادمانی موسیقی باشیم. اگر در گوچه و خیابان های این شهر قدم بگذارید و یا همراه مردم در تفریحاتشان در پارک ها و فضاهای سبز شوید خواهید دید که عوام الناس سالهاست که از این تنگ نظری گذشته اند و موسیقی جزو لاینفک زندگی یزدی ها شده است. به هرکدام از اساتید موسیقی یزد که مراجعه کنید صدها کودک یزدی را مشاهده خواهید کرد که مشغول مشق موسیقی هستند و خانواده هایشان اهتمام ویژه ای برای آموختن موسیقی دارند.

یزد جهانی شده و جهانیان یزد را بواسطه زندگی توام با مدارا و تساهل ادیان مختلف در یزد دانسته اند که در عین تضارب فرهنگی، همواره به رسوم و ارزش های یکدیگر و خصوصا قانون احترام گذاشته اند. مردم این دیار قرن هاست دلواپسی کسی خود حافظ فرهنگ و دین خود بوده اند و بهتر از هرکسی امروزه نیز می دانند که مرز حجب و حیا کجاست و دین خدا را چگونه باید پاسداشت. اینکه رفتن یزدی ها به کنسرت را باعث فساد آنها دانسته شود، بزرگترین توهین به فرهنگ و مردم این دیار است.

 حال در شرایطی که جهانی شدن یزد بهترین فرصت برای تبادل فرهنگی و تبدیل شدن یزد به شهر فستیوال های هنری و موسیقیایی اصیل است تا از این طریق تمدن و فرهنگ ایرانیاسلامی این شهر به رخ جهانیان کشیده و اقتصاد فرهنگی استان رونق گیرد، برداشت های یک سویه و شخصی از مذهب مانع بزرگی بر سر این راه است که باید مسئولان فکری عاجل برایش داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید