بررسی حواشی مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان یزد:

ترک سالن از سوی استاندار به هیچ عنوان اعتراضی نبود/ هیچ هنرمندی به واسطه تئاتر کرونا نگرفته است

مدیر روابط عمومی استانداری: هرچند که استاندار به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن اعتراض داشتند اما ترک سالن به هیچ عنوان ارتباطی به این انتقاد نداشت و ایشان از قبل این موضوع را اعلام کرده بودند.
دبیر اجرایی جشنواره: دکتر طالبی همواره با تمام وجود از هنر و هنرمندان استان حمایت کرده است اما قرار بود تا پایان مراسم در سالن حضور داشته باشد و قبل از اهدای جوایز سخنرانی کند اما گویا کرونا فقط در سالن‌های نمایش وجود دارد و فقط باید مواظب باشیم که در سالن نمایش به کرونا مبتلا نشویم.

پس از حواشی مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر استان یزد شایعاتی در خصوص ترک زودهنگام سالن توسط استاندار شنیده شد و برخی این اقدام را به دلیل اعتراض به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی عنوان کردند و برخی دیگر پیشامد فوری و عده ای دیگر هم عدم سخنرانی در این مراسم را علت این موضوع دانستند که با توجه به خصوصیات شخصیتی دکتر محمدعلی طالبی، مورد آخر بسیار بعید به نظر می رسد. برای روشن شدن این موضوع با علی جاور دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان یزد و علی صالحی مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید:

دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی یزد در خصوص حواشی به وجود آمده در مراسم اختتامیه و انتقادات دکتر قطب الدین صادقی از روند اجرایی، توضیح داد: سوال اینجاست تا کی قرار است با همان ساختار های قبلی، جشنواره ها و مراسم‌های اختتامیه برگزار شود. اگر قرار باشد که همه هنرمندان در همان قالب‌های همیشگی کارهای گذشته را تکرار کنند که دیگر هنرمند نیستند. چرا مسئولان نمی خواهند خود را با هر برنامه‌ای وفق دهند. چرا فقط دوست دارند کت و شلوار بر تن کنند و بنشیند تا از آنها تعریف شود.

قرار نیست داوران در نحوه اجرای جشنواره هم دخالت کنند

وی قطب‌الدین صادقی عضو هیئت داوران بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان یزد را استاد پیشکسوت و بزرگ همه هنرمندان تئاتر خواند و گفت: ایشان از طرف خود من به جشنواره دعوت شد اما قرار نیست که در نحوه اجرای جشنواره و نور و مجری مراسم اختتامیه هم دخالت کنند. دکتر قطب الدین صادقی فقط برای قضاوت آثار جشنواره به یزد آمده‌ بودند و این موضوع به داوران ارتباطی ندارد که در سالن نور وجود دارد یا خیر.

علی جاور با بیان اینکه استاندار یزد تاکنون با تمام وجود به هنر و هنرمندان تئاتر کمک کرده است، خاطر نشان کرد: دکتر طالبی با وجود همه مشکلات و پروتکل های بهداشتی ناشی از شیوع کرونا مجوز برگزاری جشنواره را صادر کردند که این موضوع نشان دهنده اهمیت ایشان به هنر و هنرمندان است

گویا کرونا فقط در سالن‌های نمایش وجود دارد

وی ادامه داد: هرچند قرار بود استاندار تا پایان مراسم در سالن حضور داشته باشد و قبل از اهدای جوایز سخنرانی کند اما گویا کرونا فقط در سالن‌های نمایش وجود دارد و فقط باید مواظب باشیم که در سالن نمایش به کرونا مبتلا نشویم و هیچ جای دیگری نمی رویم و کار دیگری نمی کنیم. به نظرم کرونا بهانه ای شده است که دیگر کسی کاری انجام ندهد. در حالیکه هیچ هنرمندی به واسطه فعالیت های هنری و تئاتری درگیر بیماری کرونا نشده است و یک ناظر در تمام کارها حضور داشت و رعایت پروتکل های بهداشتی را رصد می کرد

جاور با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری جشنواره و مراسم اختتامیه تصریح کرد: اعضای ستاد اجرایی بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان یزد به صورت شبانه روزی کار کردند. آقایان استادیان و صارمی و خانم خواجه منصوری، محسن جاور، ارکمان، گلشن، حسام افروز و حمید شهامتی و گروهش که تلاش زیادی کردند و حتی برای مراسم اختتامیه ۴۸ ساعت نخوابیدند و من به نوبه خودم از همه آنها ممنونم چرا که اگر نبودند نمی توانستیم به این شکل تمام نمایش ها را سر وقت اجرا و در اینستاگرام پخش کنیم. کسانی هستند که فقط به دنبال حرف زدن هستند. اینها باعث می شود که خستگی کار بر تن ما بماند.

ترک سالن از سوی استاندار به هیچ عنوان اعتراضی نبود

علی صالحی مدیر روابط عمومی استانداری یزد در گفتگو با یزدانه در خصوص حواشی مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر استان توضیح داد: دکتر طالبی قبل از آغاز مراسم اختتامیه به عوامل برگزاری مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد، اطلاع می دهند که به دلیل فشردگی برنامه ها بیش از ۳۰ دقیقه نمی‌توانند در سالن حضور داشته باشند اما این موضوع در سالن اعلام نمی شود که در نهایت باعت مطرح شدن برخی انتقادات از سوی هنرمندان می‌‌گردد.

وی ادامه داد: هر چند که استاندار به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن هم معترض بودند اما این موضوع به هیچ عنوان دلیل ترک محل برگزاری مراسم نبود و ایشان به احترام هنرمندان، با تعویق برنامه‌ها، بیش از نیم ساعت در مراسم حضور داشتند.

مجید جوادیان زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با تاکید بر اینکه ترک سالن محل برگزاری اختتامیه بیست و نهمین جشنواره استانی تئاتر از سوی استاندار به صورت قهری نبوده است گفت: از ابتدا قرار بود ایشان برای چند دقیقه در سالن حضور داشته باشند که همین‌گونه هم شد.

انتقاد تند قطب‌الدین صادقی به اقدام بی‌سابقه استاندار یزد

قطب‌الدین صادقی پیشکسوت تئاتر و عضو هیئت داوران بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان یزد در مراسم اختتامیه این جشنواره در واکنش به اقدام محمدعلی طالبی استاندار یزد در ترک زودهنگام سالن، گفت: ای کاش استاندار یزد رفع تکلیف نمی‌کرد که چند دقیقه بنشیند و برود. ایشان مسئول استان است و باید تا آخر در چنین رویدادهایی که در شهر برگزار می‌شود حضور داشته باشد. من به این کار استاندار انتقاد دارم و برایم قابل هضم نیست. این کار یعنی فرهنگ و هنر اهمیتی برای او ندارد.

هنرمندان تئاتر یزد با وجود مشکلات از هنر و فرهنگ عقب‌نشینی نکردند

قطب الدین صادقی عضو هیئت داوران بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان و پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی کشور با تشکر از همه کسانی که شرایط برگزاری این جشنواره را در شرایط دشوار کنونی فراهم کردند گفت: مدیریت جامعه در حالت عادی از هر کسی بر می‌آید و مدیریت واقعی در دوره بحران مشخص می شود. یکی از مواردی که باید در دوران بحران اداره شود فرهنگ و هنر جامعه است و خوشحالم که با وجود همه مشکلات بهداشتی این روزها هنرمندان استان یزد عقب‌نشینی نکرده و همچنان پایدار و معتقد به فرهنگ و هنر کار خود را ادامه می‌دهند.

با تعطیل کردن فرهنگ و هنر شهر یزد تبدیل به روستا خواهد شد

وی یکی از ویژگی های جامعه مدنی و مدرن شهری که باعث تفاوت این جوامع با جامعه سنتی و روستایی می شود را خلق فرهنگ و هنر دانست و تصریح کرد: به عبارت دیگر شهر یعنی جایگاه فرهنگ و هنر و اگر فرهنگ و هنر در شهر اتفاق نیفتد هیچ تفاوتی با روستا ندارد. آن چیزی که به شهر یزد هویت، فخر و جاودانگی می بخشد هنر شماست. اگر فرهنگ و هنر را تعطیل کنید در واقع یزد را تبدیل به روستا کرده‌اید و این هنر معماری یزد است که معرف شما در تمام دنیاست نه استاندار و فرماندار.

قطب الدین صادقی از همه هنرمندان تئاتر خواست تا آثاری را انتخاب کنند که مناسبت موضوعی و مضمونی با شهر و منطقه داشته و در ارتباط با مشکلات روز جامعه و مردم باشد و نباید هنرمندان به سراغ موضوعات دور از جامعه بروند که مطرح کردن آنها اهمیت چندانی ندارد.

هنرمندان تئاتر در برابر هنر خود مسئول هستند

وی با تاکید بر اینکه هنرمند تئاتر در برابر هنر خود مسئول است، یادآور شد: همه هنرمندان باید هنر خود را توسعه دهند و آن را جدی بگیرند. آنچه یک اثر معمولی را به یک شاهکار تبدیل خواهد کرد دقت در جزئیات است چرا که پرداختن به کلیات را همه می دانند.

عضو هیئت داوران بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان یزد، جوایز اهدا شده در این جشنواره را نسبی دانست و گفت: در واقع کار خود هنرمندان را با خود آنها مقایسه کرده ایم و این جوایز چیزی را اثبات نمی کند. کسانی که جایزه می گیرند غره نشوند و کسانی که جایزه نمی گیرند مایوس نگردند این جوایز ماحصل داوری ما برای آثار شما در این مقطع است بنابراین آن را ازلی نکنید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هنر یعنی تاثیر و اگر هنرمند بر روی مخاطب خود تاثیر نگذارد در واقع هیچ کاری نکرده است. هنرمند باید با برجسته کردن احساسات خود بر روی تماشاگر اثر بگذارد، او را رام کند و حرف خود را به او بزند.

گفتنی است بنا به شهادت بسیاری از هنرمندان، مسئولان و فعالین فرهنگی هنری استان ، جشنواره بیست و نهم تئاتر یزد یکی از با کیفیت ترین و بهترین ادوار جشنواره تئاتر در یزد بوده و استانداردهای برگزاری با فستیوال های برتر کشور مطابقت داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید