فعالیت ۲ هزار و ۷۰۰ متصدی هواشناسی برای پایش ۳هزار و ۴۰۰ایستگاه

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی آب منطقه ای یزد ، مجتبی سهیلی در پنجمین گردهمایی متصدیان ایستگاه های آب و هواشناسی این شرکت افزود: آمارهای تولید شده از سوی متصدیان، پایه و اساس تصمیم گیری های کلان کشور و…

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی آب منطقه ای یزد ، مجتبی سهیلی در پنجمین گردهمایی متصدیان ایستگاه های آب و هواشناسی این شرکت افزود: آمارهای تولید شده از سوی متصدیان، پایه و اساس تصمیم گیری های کلان کشور و محور برنامه ریزی ها بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است.


وی با بیان اینکه به کمک متصدیان از آمار اساسی و لحظه به لحظه در بخش آب کشور اطلاع می یابیم ، افزود: دغدغه اصلی ما، پرداخت به موقع حقوق متصدیان و مساله بیمه این قشر است که امیدواریم با تمهیداتی این دغدغه ها از بین برود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد نیز در این جلسه با تشریح اهمیت آمار در مطالعات پایه منابع آب گفت: علم هیدرولوژی یک علم غیر دقیق است و احتمال خطا در آن وجود دارد که بخشی از این خطا مربوط به متصدیان است با این حال متصدیان هواشناسی استان یزد از تعهد و دقت بالایی برخوردارند.
محمدمهدی جوادیان زاده پیرامون بارش های اخیر اظهار کرد: بارندگی خوبی در سطح استان داشتیم ولی باتوجه به کاهش بارندگی ها نسبت به دوره آماری و خشکسالی های متمادی در سال های گذشته ، این میزان بارندگی ها تأثیر چندانی در تغذیه سفره های آب زیرزمینی ندارد .
در ادامه —مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای یزد هم گفت: میانگین بارندگی در این استان ۹۳٫۵ میلیمتر ، میانگین بارندگی شهر یزد ۴۷٫۲میلیمتر ، متوســــط —سالانه حجم رواناب استان در ۲۱ ایستگاه هیدرومتری تا پایان سال آبی ۹۵-۹۴ معادل ۶۳٫۸ میلیون— —مترمکعب بوده که با توجه به خشکسالی های اخیر حجم رواناب در سال آبی ۹۵-۹۴ معادل۴٫۹۸ و در سال ۹۶-۹۵ معادل۰٫۶ میلیون متر مکعب بوده است.
— رضا پیروزبخت افزود: بیشتر دشت های استان حداقل ۲۵ سال است که به لحاظ بهره برداری بیشتر ، برای کشاورزی ممنوعه اعلام شده اند.
وی از وجود ۹۶ ایستگاه آب و هوا شناسی در  استان یزد خبر داد و تصریح کرد: کمبود اعتبار طرح های عمرانی و جاری از مهم ترین چالش های موجود در مطالعات پایه منابع آب است.
رئیس گروه مطالعات آب های سطحی شرکت آب منطقه ای یزد نیز در این جلسه گفت: عمده ترین وظایف و فعالیت های این گروه ، طراحی شبکه بهینه ، ساخت و توسعه ایستگاه های آب و هواشناسی در سطح استان، ارتقای ایستگاههای آب و هواشناسی،بهره برداری و نگهداری از شبکه موجود، دریافت و کنترل آمار و اطلاعات منابع آب های سطحی به صورت ماهانه و سالانه،کنترل بانک اطلاعاتی آب های سطحی، تهیه گزارش های فنی آبهای سطحی، ارائه خدمات آماری، انجام و یا نظارت بر مطالعات خاص منابع آب است.
محمدرضا عارف با بیان اینکه استان یزد جزو ۳ استان اول کشور دارای شبکه کامل ایستگاهای آب و هواشناسی است، ادامه داد: استفاده کنندگان از آمارهای تولیدی متصدیان، مدیران و برنامه ریزان آب ،طراحان سازه های آبی ،دانشجویان و محققان برای کارهای علمی و تحقیقاتی و مشاوران برای مطالعه پروژه های مختلف آب هستند.

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید