مدیر کل فرودگاههای استان با اشاره به ضرورت اجرای طرح های توسعه ای فرودگاهی در یزد:
فرودگاه یزد پس از ۵۰ سال فعالیت نیازمند بازسازی است
مدیر کل روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هواپیمایی کشور با بیان این که ۹۸ درصد از تاخیر هواپیماها مربوط ناشی از نقص فنی و خارج از اختیارات فرودگاههاست، گفت: هرچند مشکل فرسودگی ناوگان هوایی را داریم ولی ایمنی پروازها با جدیت رصد میشود.
«رضا کارگر» در سفر به استان یزد و در نشست با خبرنگاران، بیش از ۹۸ درصد تأخیرهای در پرواز هواپیماها را مربوط ایرلاینها و خارج از اختیار فرودگاهها خواند و تصریح کرد: البته عمده این تاخیرها نیز ناشی از نقص فنی هواپیماها و رفع آن در راستای ایمنی پرواز اتفاق میافتد.
وی گفت: در عین حال البته ایرلاینها در قبال تأخیر در پرواز هواپیماهایشان یکسری وظایف در مورد مسافران بر عهده دارند که امیدوار بودیم با ورود ایرلاینهای خارجی و ایجاد فضای رقابت در پروازهای داخلی، شاهد بهبود این خدمات از سوی ایرلاینها نیز باشیم.
کارگر به مشکل کمبود هواپیما در کشورمان اشاره و خاطرنشان کرد: البته اقداماتی نیز برای رفع این مشکل تدبیر شد که یکی از آنها استفاده از ایرلاینهای خارجی برای خدمات رسانی در پروازهای داخلی بود که علیرغم این که در برنامه هفتم توسعه دیده شده و در کمیسیون تلفیق بودجه نیز رأی آورده ولی از دستور کار مجلس خارج شد و بسیاری از برنامههای دولت را در سال جاری نیز تحت تاثیر قرار داد.
وی از دیگر تدابیر هواپیمایی کشور را تسهیل در صدور مجوز برای فعالیت ایرلاینها و نیز پیگیری ایجاد ایرتاکسیها در کشور ذکر کرد و افزود: البته موضوع ایرتاکسیها در کشور به غلط «جتهای شخصی» تعبیر شد ولی منظور استفاده از هواپیماهای سبک با تعداد مسافر اندک بود که میتوانست در رفع مشکلات و کمبودها موثر واقع شود.
این مسئول مشکل فرسودگی ناوگان و برقراری تعادل بین عرضه و تقاضای مسافر را از مهمترین چالشهای هواپیمایی کشور خواند و اظهار کرد: هرچند مشکل فرسودگی ناوگان را داریم ولی بههیچ وجه ایمنی در صنعت هوانوردی شوخیبردار نیست و ازسوی سازمان هواپیمایی با جدیت رصد میشود.
وی با اشاره به تلاش برای جذب سرمایههای خارجی برای توسعه صنعت هواپیمایی کشور، گفت: اخیراً رویدادی در رابطه با فرصتهای سرمایهگذاری در صنعت هواپیمایی کشور برگزار و این فرصتها در قالب اطلس و کتابچهای تهیه و منتشر شده تا سرمایهگذاران در صورت تمایل به این فرصتها ورود داشته باشند.
کارگر در مورد نامتناسب بودن سطح خدمات با عنوان بینالمللی برخی فرودگاهها مانند فرودگاه یزد نیز گفت: به غیر از فرودگاه بین المللی حضرت امام(ره)، از مجموع ۵۶ فرودگاه ذیل شرکت فرودگاههای کشور جمعا ۹ فرودگاه براساس استانداردهای جهانی و سطح زیرساختها به عنوان فرودگاه بین المللی شناخته میشوند که فرودگاه یزد نیز از جمله آنهاست و تلاش داریم خدمات به مسافران را نیز در این سطح ارتقا دهیم.
وی همچنین از مصوبهای در حوزه آموزش برای رسانهها نیز خبر داد و گفت: طبق این مصوبه، برای رسانهها آموزشهای هوانوردی عمومی و بازدید از لجستیک فرودگاهی را منظور کردهایم.
کارگر در مورد تهدید فرودگاهها از ناحیه فرونشست زمین نیز گفت: خطر فرونشست در فرودگاههای کشور خیلی جدی نیست و تاکنون تنها یک مورد در بخشی از فرودگاه مهرآباد گزارش شده است.
فرودگاه یزد نیازمند بازسازی است
مدیر کل فرودگاههای استان یزد نیز در این نشست با اشاره به قدمت ۵۰ ساله فرودگاه بین المللی شهید صدوقی، بسیاری از فضاهای این فرودگاه را نیازمند نونوار شدن دانست و گفت: براساس مصوبه دولت وسعت فرودگاه یزد دو برابر و از این حیث جزو پهناورترین فرودگاههای کشور خواهد شد. در مجموع برای یزد در این حوزه هنوز هیچ کاری انجام نداده ایم که امیدواریم با همکاری مردم، رسانه ها و مسئولان بتوانیم زیر ساخت های مناسب را ایجاد کنیم.
«کمال دهقان منشادی» اظهار کرد: صنعت فرودگاهی از سه بخش اصلی فرودگاهها که ذیل شرکت فرودگاههای کشور فعالیت دارند، ایرلاینها که در حوزه پروازها خدمات ارائه میکنند و سازمان هوایی کشور که ناظر بر دو بخش قبلی است، شکل گرفته لذا بسیاری از انتقادهایی که نسبت به نوع و نحوه خدمات در پروازها مطرح میشود، خارج از محدوده اختیارات فرودگاههاست.
وی افزود: البته با این وجود فرودگاهها بسیاری از مسائل مرتبط با پروازها را نیز به رغم این که جزو وظایفشان نیست، در قالب رایزنی و تعاملاتی که با ایرلاینها دارند، مطرح و پیگیری میکنند.
وی در ادامه ضمن تاکید بر این که فرودگاه بین المللی شهید صدوقی یزد یکی از مجهزترین فرودگاههای کشور محسوب میشود، گفت: با این وجود باید به این نکته اهتمام داشت که ساخت فرودگاه یزد به سال ۱۳۴۸ بازمیگردد و بسیاری از فضاهای این فرودگاه مربوط به ۵۰ سال قبل است لذا نیازمند عزمی جدی مسئولان جهت نونوار شدن این فضاهاست.
دهقان در ادامه متذکر شد: با این حال تاکنون هفته طرح مطالعاتی در این باره تعریف و ۹۶ درصد آنها تکمیل شده است.
وی ابراز امیدواری کرد؛ به زودی وارد فاز اجرایی این طرحها شویم که در سفر وزیر راه و شهرسازی به استان دستور اجرای سه مورد از این طرحها صادر شد.
وی خاطرنشان کرد: البته طی یکسال گذشته طرحهای کوتاهمدت متعددی با اعتبار ۳۵ میلیارد تومان جهت بهبود سیما و منظر فرودگاه یزد از جمله محوطه سازی، نورپردازی و سایر اقدامات صورت گرفته است.
وی به خریداری دستگاه «ای بریج» برای فرودگاه یزد اشاره و عنوان کرد: تنها با نصب این دستگاه ۱۸۰۰ مترمربع به فضای مفید سالن انتظار و ترمینال مسافری فرودگاه افزوده خواهد شد.
مدیر کل فرودگاههای استان همچنین از افزایش دو برابری ظرفیت پارکینگهای مسقف فرودگاه یزد طی یکسال گذشته خبر داد و گفت: علاوه بر وجود پارکینگ روباز فردگاه با گنجایش یکهزار خودرو، تلاش داریم با توجه به شرایط آب و هوایی استان ظرفیت پارکینگهای مسقف فرودگاه را افزایش دهیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به خبرنگاران دستاوردهای دولت آیت الله شهید رئیسی در حوزه حمل و نقل هوایی استان را برشمرد و گفت: البته دو مورد از مهمترین این طرحها را میتوان تأسیس شرکت هواپیمایی «یزد ایر» و افزایش وسعت فرودگاه یزد نام برد.
دهقان با بیان این که هم اکنون بیش از ۲۵ درصد از پروازهای فرودگاه یزد توسط شرکت هواپیمایی «یزد ایر» انجام میشود، عنوان کرد: خوشبختانه پیشرفت این شرکت هواپیمایی تازه تاسیس استان تاکنون خوب بوده و عملکرد خوب آن را در اعزام زائرین یزدی اربعین سال گذشته شاهد بودیم.
وی با اشاره به مصوبه افزایش وسعت فرودگاه یزد نیز گفت: وسعت کنونی فرودگاه یزد ۵۷۰ هکتار است که بر طبق این مصوبه، ۵۰۰ هکتار از زمینهای جنب فرودگاه نیز به فضاهای کنونی اضافه خواهد شد و در این صورت فرودگاه یزد از نظر وسعت به بزرگترین فرودگاه شرکت فرودگاههای کشور تبدیل خواهد شد.
این مسئول از راه اندازی ترمینال بار هوایی فرودگاه یزد طی یک ماه اخیر خبر داد و گفت: تلاش داریم با جذب بار از استانهای مجاور یزد، در این بخش به ویژه در حوزه صادرات فعالیتهای موثری داشته باشیم.
به گفته دهقان، در حال حاضر تعداد پروازهای فرودگاه یزد ۱۰۰ تا ۱۱۰ پرواز در هفته است که در جریان اعزامها زائران سرزمین وحی به ۱۳۰ پرواز در هفته نیز افزایش یافت.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ درصد از پروازهای یزد به مقصد تهران، ۱۰ درصد به مقصد مشهد و ۱۰ درصد به سایر مقاصد از جمله بندرعباس، نجفاشرف و مدینه است.
وی با اشاره به لغو مسیر پروازی یزد – استانبول به دلیل کمبود مسافر و تلاش برای بازگشت پروازهای یزد – کیش، گفت: برای ایجاد و دوام یک مسیر پروازی نیازمند ۶۰۰ مسافر در هفته هستیم.
مدیر کل فرودگاههای استان با اشاره به فرودگاههای پردیس و مهریز در استان یزد، گفت: تحریمهای غرب بر فعالیت این فرودگاهها که عمدتاً با کاربری آموزشی طراحی شدهاند، موثر بوده است.
دهقان به تهیه هشت مورد طرح سرمایهگذاری برای فرودگاه یزد اشاره و عنوان کرد: یکی از مهمترین این طرحها که سرمایه گذار خارجی در مورد آن اعلام آمادگی کرده است، ایجاد شهر فرودگاهی در زمینی به وسعت ۱۰۰ هکتار است که در صورت راهاندازی اولین شهر فرودگاهی کشور محسوب میشود.