انتقاد مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری از بی‌توجهی‌ به مسائل فرهنگی:

«فرهنگ» فقط در شعار، اولویت تصمیم‌گیران است

فرهنگ در شعار و گفتمان جزو اولویت های تصمیم‌گیران است اما در عمل بعد از مسائل سیاسی و امنیتی قرار می‌گیرد.‌ هرچند که یک موضوع کشوری است اما این نوع نگاه کار ما را بسیار مشکل می‌کند. ماهیت موضوعات اجتماعی و فرهنگی به دلیل اینکه برنامه زودبازده و چشمگیر به نظر نمی آیند، ناخودآگاه مسئولان را دچار غفلت می‌کند

نشست خبری فخر السادات خامسی هامانه مدیر کل دفتر اجتماعی فرهنگی استانداری و سخنگوی ستاد اجرایی مقابله با کرونا در استان یزد ظهر شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در قالب سامانه آنلاین خانه مطبوعات و رسانه‌های استان یزد در خصوص عملکرد مجموعه استان در مدیریت و نحوه اجرای طرح‌های مختلف در دوران شیوع بیماری کرونا برگزار شد.

عدم اعلام آمار مبتلایان به کرونای استان یک محدودیت کشوری است

فخرالسادات خامسی هامانه ضمن تشکر از خبرنگاران و اصحاب رسانه به دلیل پوشش خبری و مدیریت جو روانی جامعه در دوران شیوع کرونا اظهار داشت: همراهی اصحاب رسانه استان باعث شد تا وضعیت یزد نسبت به دیگر استان ها بهتر باشد و مشکلی در این خصوص وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بخش اجرایی ستاد مقابله با کرونا به عهده مدیریت دفتر اجتماعی فرهنگی استانداری گذاشته شد، گفت: به همین دلیل بحث تخصصی در مورد بیماران کرونا توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود و طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی و کارهای اجرایی و اطلاع رسانی آن با دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری است. اما اینکه چرا برخی از استان‌ها قرمز هستند و برخی سفید و چرا آمارها در خصوص بیماران کرونا در استان یزد اعلام نمی‌شود باید گفت این یک موضوع و محدودیت کشوری است که شامل یزد هم شده است.

یزد اولین استانی بود که اصناف را تعطیل کرد،

خامسی هامانه وی با تاکید بر اینکه یزد اولین استانی بود که اصناف را تعطیل کرد، اذعان کرد: با توجه به درخواست کمیته اصناف مستقر در استانداری که یکی از زیرمجموعه‌های ستاد مقابله با کرونای استان و به ریاست فرماندار تشکیل می‌شود، آخرین تصمیم گیری ها در خصوص فعالیت اماکن تجمعی و اصناف پرخطر که در حوزه اختیارات استان بود انجام شد.

وی افزود: در این کمیته قبل از از ستاد ملی کرونا در خصوص چگونگی فعالیت شب بازارها، روز بازارها، آرایشگاه‌های زنانه، پارک‌ها و بوستان‌ها و ساعت کار پاساژها و بازارهای مسقف تصمیم‌گیری شد چراکه یزد اولین استانی بود که اصناف را تعطیل کرده بود.

وی با توضیح اینکه دفتر فرهنگی اجتماعی استانداری، در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی یک دستگاه نظارتی و ستادی است و بحث اجرایی در آن وجود ندارد گفت: طی سالهای گذشته به دفتر اجتماعی فرهنگی بودجه تعلق می‌گرفت و کارهای اجرایی مانند طرح نشاط اجتماعی در شهرستان ها و روستاها برای آن تعریف می‌شد اما خوشبختانه در سال ۹۹ وظیفه کار اجرایی را از این دفتر گرفتند و باعث شد بیشتر به روی دفاتر تسهیلگری متمرکز شویم که نمونه آن در شهرستان‌های میبد و و بهاباد به خوبی انجام شد.

لفو بودجه ۶ میلیاردی دفتر اجتماعی فرهنگی استانداری در سال جاری

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد اضافه کرد: علاوه بر این، وظایف نظارتی و ستادی و فعالیت در حوزه سازمان‌های مردم نهاد و سلامت اجتماعی که کرونا هم جزو آن قرار می گیرد از جمله کارهای اصلی دفتر است. همچنین مواردی مثل حقوق شهروندی، حجاب و عفاف، بررسی آسیب‌های اجتماعی، برنامه ستادی حوزه فرهنگی مانند دفاع مقدس و برگزاری جشنواره ها و همایش‌هایی که به استانداری می‌آید، به دفتر فرهنگی اجتماعی مرجوع می شود.

وی با اشاره به اینکه هر موضوعی که در حوزه‌های اقتصادی، عمرانی و سیاسی نباشد در دفتر فرهنگی اجتماعی استانداری مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: در سال‌ گذشته ۵ تا ۶ میلیارد بودجه داشتیم که به شهرستان‌ها اختصاص دادیم اما در سال جاری این بودجه ها لغو شد.

«فرهنگ» فقط در شعار، اولویت تصمیم‌گیران است

فخرالسادات خامسی هامانه با انتقاد از اینکه فرهنگ در شعار و گفتمان جزو اولویت های تصمیم‌گیران است اما در عمل بعد از مسائل سیاسی و امنیتی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: هرچند که یک موضوع کشوری است اما این نوع نگاه کار ما را بسیار مشکل می‌کند. تلاش داریم به شهرستان‌ها رسیدگی بیشتری کنیم و با گزارش گیری به برنامه ها نظارت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ماهیت موضوعات اجتماعی و فرهنگی به دلیل اینکه برنامه زودبازده و چشمگیر به نظر نمی آیند، ناخودآگاه مسئولان را دچار غفلت می‌کند، یادآور شد: مسائل فرهنگی و اجتماعی فوریت ندارد اما ممکن است وقتی به خود می آییم که همه چیز خراب شده باشد و این موضوع نقش رسانه‌ها را پررنگ تر می کند. برجسته کردن کارهای اجتماعی و فرهنگی و نشان دادن تبعات زیان بار آن برای جامعه بسیار مهم است.

وی افزود: معتقدم زمانی برنامه‌ها موفق می شود که تمامی حوزه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی مانند پازل کنار هم بیایند. مانند زمان شیوع کرونا که همه دستگاه ها کنار هم قرار گرفتند و جایگاه‌ها مورد توجه نبود.

بحث کرونا دیگر جزو دغدغه‌های مسئولان استان نیست

سخنگوی ستاد اجرایی مبارزه با کرونای یزد در پاسخ به این سوال که چرا بحث کرونا دیگر جزو دغدغه‌های مسئولان استان نیست، یادآور شد: استان یزد جزو اولین استان هایی بود که کار مبارزه با کرونا را آغاز کرد. اولین جلسه ما ۳۱ بهمن ماه و قبل از انتخابات مجلس برگزار شد و کارگروه فرهنگی زنان و خانواده و بعد از آن جلسه پدافند زیستی تشکیل و مقرر شد تا ستاد استانی کرونا تشکیل شود. یعنی قبل از دستورالعمل کشوری مبنی بر تشکیل ستاد کرونا ما کارگروه‌ها را تجمیع و ستاد را شکیل داده بودیم.

وی تعطیلی اصناف و اجرای پروتکل های بهداشتی را از ابتکارات استان یزد دانست و عنوان کرد: یزد اولین استانی بود که اقدامات پیشگیرانه را آغاز کرد. در مشورتی که با دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان داشتیم گفته شد هر چقدر زودتر و قبل از شیوع کرونا اقدامات پیشگیرانه را آغاز کنید راحت تر و بهتر می توانید از پیک عبور کنید. بنابراین ما ۲۰ اسفندماه اصناف را تعطیل کردیم. هرچند که برخی تشکیلات قبول نکردند تا کارخانه های خود را تعطیل کنند اما برخی دیگر به راحتی قبول کردند.

نظارت زودهنگام بر ترددها، دلیل عبور راحت از پیک کرونا

وی با اشاره به اینکه نظارت بر ترددها و سفرها هم از همین زمان آغاز و باعث شد در مقایسه با بسیاری از استان ها راحت تر از پیک کرونا عبور کنیم، تصریح کرد: یزد از معدود استان‌های بود که با همت شهرداری مجهز به دستگاه تشخیص تست کرونا شد که البته همین موضوع هم باعث شد آمارها در استان یزد بالاتر برود.

خامسی هامانه هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه در یزد در زمان شیوع کرونا در یزد را بسیار مطلوب توصیف کرد و گفت: دلیل فعالیت های زیاد یزد نسبت به استان های دیگر، همگرایی و همکاری بین مسئولان و دستگاه های دولتی بود. در موضوع طرح فاصله گذاری اجتماعی به دلیل اینکه قبل از محدودیت‌های ملی اکثر این محدودیت‌ها را در یزد آغاز کرده بودیم مشکلی با جا انداختن این طرح در بین شهروندان یزدی نداشتیم چرا که قبلاً تجربه آن را در اسفند ماه داشتیم.

۷۰۰ سازمان مردم نهاد در استان فعال هستند

وی با توضیح اینکه سازمان‌های مردم نهاد استانداری از چهار دستگاه استانداری و فرمانداری، نیروی انتظامی، اداره ورزش و جوانان و اداره بهزیستی مجوز کسب می کنند، اعلام کرد: هم اکنون ۷۰۰ سازمان مردم نهاد با مجوز این ادارات چهارگانه در استان فعال هستند و سه دستگاه اداره‌کل بازرسی، دفتر امور اجتماعی فرهنگی استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم بحث حقوق شهروندی را دنبال می‌کنند.

وی اضافه کرد: البته بحث حقوق شهروندی شهرداری مرتبط با امورات شهر است اما حقوق شهروندی مدنظر استانداری مرتبط با ادارات و برای بررسی کیفیت رعایت کردن حقوق شهروندی از سوی دستگاه‌های دولتی و ارتباط با مردم است. برای این کار ما چک لیستی داریم و با رتبه‌بندی دستگاه‌ها از بهترین‌ها در زمینه رعایت حقوق شهروندی تقدیر می‌کنیم.

برخی ادارات با تعطیلی دو ماهه کارمندان، با مشکل مواجه شدند

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در خصوص اینکه چرا برخی ادارات به مصوبات ستاد ملی کرونا مبنی بر فعالیت با دو سوم کارمندان خود عمل نمی‌کنند، توضیح داد: در ستاد ملی کرونا مصوب شد از تاریخ ۲۳ فروردین ماه ادارات با دو سوم کارکنان به فعالیت خود ادامه دهند و یک سوم باقیمانده هم با اولویت مادران دارای فرزند خردسال و بیماران زمینه ای بتوانند از مرخصی استفاده کنند. این مصوبه محدودیت زمانی نداشت اما به دلیل اینکه با طرح فاصله گذاری اجتماعی همزمان شده بود برخی مدیران ادارات تصور کردند که تا آخر فروردین ماه به اتمام می‌رسد به همین دلیل این مصوبه را اجرا نکردند اما با توضیحات ما این امر محقق شد.

وی با اشاره به اینکه با تعطیلی دو ماهه کارمندان، برخی از ادارات با مشکل مواجه می شدند، اضافه کرد: اما در آخرین جلسه ستاد تصمیم گرفته شد تا این مصوبه کماکان ادامه داشته باشد اما با موافقت مدیران و در صورتیکه خدمات به ارباب رجوع با مشکلی مواجه نشود.

دلیل مدارا با اصناف متخلف، عدم پشتوانه قانونی بود.

فخرالسادات خامسی در خصوص اینکه چرا با برخی از اصناف در دوران اوج شیوع کرونا مدارا شد، خاطرنشان کرد: زمانی که ما اصناف را قبل از تصمیم ستاد ملی کرونا تعطیل کردیم تلاش کردیم تا مشکلی پیش نیاید چرا که این مصوبه کشوری نبود. بنابراین از طریق اتاق اصناف منعطف تر برخورد می‌کردیم اما بلافاصله بعد از اینکه پشتوانه قانونی به واسطه اعلام کشوری به وجود آمد با قدرت بیشتری و با ۴۰ تیم گشت زنی متشکل از بسیج اصناف، فرمانداری، اماکن نیروی انتظامی و اجرائیات شهرداری نظارت‌ها شدت گرفت و حتی اصناف متخلف با اخطار و پلمپ مواجه می شدند. در حال حاضر نیز با هوشمند سازی طرح فاصله‌گذاری با جدیت تمام در حال کنترل این اصناف هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید