فرصت مغتم یزد برای توسعه گردشگری در نشست «مجمع گفتگوی همکاری آسیا»

قرار است آبان ماه امسال دومین نشست «مجمع گفتگوی همکاری آسیا» به میزبانی شهر جهانی یزد که پایتخت این مجمع در سال ۲۰۲۴ است، برگزار شود که این دومین میزبانی یزد برای این مجمع است. این همایش در شرایطی برگزار می شود که بواسطه جنگ خاورمیانه و حملات وحشیانه اسرائیل به کشورهای منطقه، شرایط امنتیتی خاصی بر خاورمیانه حاکم است و دشمنان ایران در تلاشند با ناامن جلوه دادن فضای کشور و احتمال درگیر شدن ایران در جنگی فراگیر، مانع هرگونه همکاری اقتصادی میان ایران و سایر کشورها خصوصا سفر گردشگران شوند، موضوعی که برگزاری دومین همایش مجمع گفتگوی همکاری آسیا را از اهمیت دو چندانی برای یزد و ایران برخوردار کرده است. از طرفی برخی از فعالان گردشگری بر این باورند که یزد از همایش اول دستاورد بزرگی کسب ننمود و لازم است با برنامه ریزی و دوراندیشی خاصی پای به همایش دوم بگذارد

دو فعال گردشگری بر لزوم برنامه ریزی دقیق برای بهره برداری از دیپلماسی جهت جهانی کردن «آوازه گردشگری یزد» تاکید کردند:

  • قرار است آبان ماه امسال دومین نشست «مجمع گفتگوی همکاری آسیا» به میزبانی شهر جهانی یزد که پایتخت این مجمع در سال ۲۰۲۴ است، برگزار شود که این دومین میزبانی یزد برای این مجمع است. این همایش در شرایطی برگزار می شود که بواسطه جنگ خاورمیانه و حملات وحشیانه اسرائیل به کشورهای منطقه، شرایط امنتیتی خاصی بر خاورمیانه حاکم است و دشمنان ایران در تلاشند با ناامن جلوه دادن فضای کشور و احتمال درگیر شدن ایران در جنگی فراگیر، مانع هرگونه همکاری اقتصادی میان ایران و سایر کشورها خصوصا سفر گردشگران شوند، موضوعی که برگزاری دومین همایش مجمع گفتگوی همکاری آسیا را از اهمیت دو چندانی برای یزد و ایران برخوردار کرده است. از طرفی برخی از فعالان گردشگری بر این باورند که یزد از همایش اول دستاورد بزرگی کسب ننمود و لازم است با برنامه ریزی و دوراندیشی خاصی پای به همایش دوم بگذارد
  • میثم پیری اردکانی، رئیس جامعه بومگردی استان یزد: سفیران و سایر اعضای«مجمع گفتگوی همکاری آسیا» می توانند در سفر به به یزد و بازدید از اماکن تاریخی، اقامت در بومگردی ها و پذیرایی در رستوران های سنتی و همچنین دریافت هدایا، سوغات و صنایع دستی اثرات بالقوه ای در جذب گردشگر برای یزد داشته باشند
  • حمید کاظمی فر: مدیر راهنمایان گردشگری یزد: یکی از برنامه ریزی هایی که می تواند به عنوان خروجی موثر نشست «مجمع گفتگوی همکاری آسیا» اجرایی گردد، ایجاد ارتباطات منظم و هدفمند میان تور گردان ها و آژانس ها و بومگردی های کشورهای عضو مجمع برای جذب حداکثری گردشگران و توسعه گردشگری است

مهدیه مصلایی/ قرار است آبان ماه امسال دومین نشست «مجمع گفتگوی همکاری آسیا» به میزبانی شهر جهانی یزد که پایتخت این مجمع در سال ۲۰۲۴ است، برگزار شود که این دومین میزبانی یزد برای این مجمع است. این همایش در شرایطی برگزار می شود که بواسطه جنگ خاورمیانه و حملات وحشیانه اسرائیل به کشورهای منطقه، شرایط امنتیتی خاصی بر خاورمیانه حاکم است و دشمنان ایران در تلاشند با ناامن جلوه دادن فضای کشور و احتمال درگیر شدن ایران در جنگی فراگیر، مانع هرگونه همکاری اقتصادی میان ایران و سایر کشورها خصوصا سفر گردشگران شوند، موضوعی که برگزاری دومین همایش مجمع گفتگوی همکاری آسیا را از اهمیت دو چندانی برای یزد و ایران برخوردار کرده است. از طرفی برخی از فعالان گردشگری بر این باورند که یزد از همایش اول دستاورد بزرگی کسب ننمود و لازم است با برنامه ریزی و دوراندیشی خاصی پای به همایش دوم بگذارد.

مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) متشکل از ۳۵ کشور آسیایی است که در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و گردشگری فعال هستند. هر کدام از اعضای این مجمع شامل کشورهای آسیایی است که دارای تمدنی کهن همراه با فرهنگ‌های غنی هستند و برپایی همایشی میان سفرا و یا مسئولان این کشورها در قالب مجمع گفتگوی همکاری آسیا سبب هم افزایی بیشتر بین آنها و تاثیر فزاینده آن بر روابط بین‌الملل خواهد شد. ایران در ژوئن ۲۰۰۴ به این مجمع پیوست و در سال ۲۰۰۹ به عنوان کشور پیشگام همکاری فرهنگی انتخاب شد و در حال حاضر ریاست این مجمع بر عهده ایران است. در سال ۲۰۲۴ نیز شهر یزد به عنوان پایتخت این مجمع انتخاب شده است.

بشارت یزد پیرامون اهمیت برگزاری این مجمع و اقداماتی که باید میزبانان برای بهره برداری حداکثری از آن انجام دهند با دوتن از فعالان گردشگری استان به گفتگو نشست که در ادامه می خوانیم:

یزد در فهرست اول گزینش بازدید

رئیس جامعه بومگردی استان یزد گفت: «یزد» بعنوان پایتخت «مجمع گفتگوی همکاری آسیا» انتخاب شده و این موقعیتی جبران ناپذیر و فرصتی بی بدیل، برای جذب گردشگر از کشورهای عضو این مجمع است. ظرفیت و پتانسیل هایی که در گردهمایی این مجمع در یزد  وجود دارد، نمایش ظرفیت ها و محصولات متنوع استان در زمینه هایی چون کشاورزی، گردشگری و صنعت با نگاه صادرات و انتقال مفاهیم فرهنگی است. در این راستا اولین قدم را اتاق بازرگانی استان یزد می تواند برای ارائه شایسته محصولات متنوع در جهت توسعه اقتصادی استان بردارد. برای مثال در صورتی که نمایشی صحیح از محصولات مختلف، نظیر صنایع دستی داشته باشیم می توانیم با ایجاد تفاهم نامه ای مشترک، روند مناسب در راستای توسعه و پیشرفت گردشگری استان طی نماییم. 

میثم پیری اردکانی افزود: دومین نکته قابل تامل مبحث «معرفی جاذبه ها» است، وزیران، سفیران و سایر اعضای این مجمع می توانند با دعوت و سفری به یاد ماندنی و خاطره انگیز به یزد و بازدید از اماکن تاریخی زیبا با معماری شگفت انگیز، اقامت در بومگردی ها و پذیرایی در رستوران های سنتی و همچنین دریافت هدایا، سوغات و صنایع دستی مخصوص یزد اثرات بالقوه ای در جذب گردشگر برای یزد به همراه داشته باشند. با بازدید از بخش های مختلف یزد همچون بومگردی ها، کویر و اماکن تاریخی موجب جذب بلاگرها و تورلیدرها می شوند و این قابلیت وجود دارد که نام یزد در جوامع دیگر برای گزینه ای مناسب با جاذبه های فراوان تاریخی و طبیعی جهت سفر فراگیر شود.

وی بر لزوم کارشناسی پتانسیل های موجود برای بدست آوردن زمینه های مشترک و سود متقابل میان کشورهای عضو”مجمع گفتگوی همکاری آسیا”  تاکید کرد.

لزوم طراحی برنامه راهبردی گردشگری در “مجمع گفتگوی همکاری آسیا”

مدیر راهنمایان گردشگری یزد نیز در ارتباط با نکاتی که رعایت آن می تواند نتیجه ی متفاوتی از لحاظ اقتصادی و فرهنگی در همایش «مجمع گفتگوی همکاری آسیا» برای یزد و ایران داشته باشد در گفت و گو با بشارت یزد گفت: هدف از برگزاری چنین همایشی در یزد و جلسات و رویدادهایی که در حاشیه آن میان سفرا و وزاری خارجی و مسئولان کشور و فعالان گردشگری انجام می شود این است که بتوانیم راهبرد و برنامه ای برای گردشگری، فعالان، ذی نفعان و ذی نفوذان گردشگری یزد طراحی کنیم. به بیان دیگر اهداف کوتاه مدت و بلند مدت گردشگری یزد را بهتر بشناسیم. 

حمید کاظمی فرد همچنین ادامه داد: با حضور سفیر هرکشور در این همایش در مورد توانمندی های کشور میزبان و مقصد گفتگو می شود و توافق هایی در ارتباط با توسعه اقتصادی و فرهنگی ایران صورت می گیرد که پیگیری انجام شدن توافقات و راهبردهای عملیاتی این همایش توسط تیم خاصی انجام می شود، برای مثال اگر سفرا و وزرا در ارتباط با موضوع جذب گردشگر در سطح کلان صحبتی به میان آوردند، این تیم باید زیربرنامه های رسیدن به این هدف را طراحی و جهت اجرا به متخصصین ارائه کند. به بیان دیگر یکی از برنامه ریزی هایی که می تواند به عنوان خروجی موثر نشست «مجمع گفتگوی همکاری آسیا» اجرایی گردد، ایجاد ارتباطات منظم و هدفمند میان تور گردان ها و آژانس ها و بومگردی های کشورهای عضو مجمع برای جذب حداکثری گردشگران و توسعه گردشگری است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه اکثر جلسات این مجمع فاقد خروجی اجرایی است و در سطح یک خبر باقی می ماند، فرصت استفاده از راهبردهای عملیاتی این گونه جلسات را از دست خواهیم داد. به عنوان مثال می توان گفت یکی از راه های مهم و اثرگذار معرفی جاذبه های گردشگری در دنیای امروز، استخدام بلاگرهاست که بواسطه گستردگی مخاطبشان می توانند منجر به رونق گردشگری هر منطقه ای شوند ولی برای بهره برداری از این قابلیت باید برنامه ریزی و پیگیری های منظم و پیوسته انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید