بخش اول بررسی مغایرت حساب‌ها از بی‌نظمی گسترده و باسابقه در سیستم مالی شهرداری یزد حکایت دارد

عدم پیگیری بدهی ۲۰۰ هزار تومانی یک شهروند از سال ۷۳

هم حساب های دریافتنی که دارایی های یک شهرداری محسوب می شود و هم حسابهای پرداختنی که بدهی های شهرداری است به شکل طولانی مدت راکد بوده و بدون تغییر مانده است‌. برای مثال شهرداری مبلغ ۲۰۰ هزار تومان در سال ۱۳۷۳ از یک شهروند طلب داشته که همین طور باقی مانده است.
تا این قسمت کمیته حسابرسی و کمیسیون بودجه و سرمایه گذاری هیچ یک از اقدامات شهرداری را تایید نکرد و از پاسخ‌های شهرداری قانع نشد.

بخش اول اقدامات انجام شده درباره تکالیف شورای اسلامی شهر یزد در رابطه با گزارشات حسابرسی شهرداری مربوط به سال های مالی ۹۴ الی ۹۶ از جمله مغایرت ۱۴۲ میلیارد تومانی اسناد دریافتنی، عدم شناسایی املاک شهرداری، وصول چک های برگشتی و حساب های دریافتنی راکد ارائه شد که تا این قسمت کمیته حسابرسی و کمیسیون بودجه و سرمایه گذاری هیچ یک از اقدامات شهرداری را تایید نکرد و از پاسخ‌های شهرداری قانع نشد.

اتفاقات اخیر مایه خیر و برکت و اصلاحات در مسائل مالی شهرداری است

در ابتدای این جلسه غلامعلی سفید رئیس شورای شهر ضمن تقدیر از اقدامات شورای شهر و کمیسیون بودجه و به ویژه ونوس عامری در اعلام مغایرت حساب‌ها گفت: این اقدام باعث شد با دقت بیشتر و با نگاهی دیگر آنچه در شهرداری می گذرد را ببینیم. لازم است همه مانند یک حسابرس عمل کنند تا مطالبی که در گزارش مغایرت حساب‌ها آمده به درستی در شهرداری پیاده شود.

وی اتفاقات اخیر را مایه خیر و برکت و اصلاحات زیادی در بودجه شهرداری و مسائل مالی دانست و اظهار داشت: اگر این شورا هم به این مسائل توجه نمی‌کرد چه بسا این مشکلات ادامه پیدا می‌کرد و انباشته می‌شد. از اعضای شورای شهر می‌خواهم با توجه به نیتی که در کار وجود داشته این جلسه به آرامش، با تامل و صبر بیشتر و به نیت اصلاح امور برگزار شود.

هرگز اینطور نبود که بخواهیم کسی را متهم کنیم

سفید اضافه کرد: هرگز اینطور نبود که بخواهیم کسی را متهم کنیم. همه اعضای شورای شهر و به ویژه اعضای کمیسیون بودجه بارها اعلام کردند هیچ گونه جرم و اتهامی را متوجه هیچ کدام از اعضای شهرداری نکرده‌اند. اشکالاتی وجود داشته است که برخی از آنها مرتفع شده است و امیدواریم باقی مسائل هم درصورتی که به نهاد خاصی ارجاع شد، آنجا مرتفع شود.

شهرداری نهایت تلاش خود را برای رفع مغایرت حساب‌ها انجام داد

ونوس عامری رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر یزد با بیان اینکه نیت ما خیر بوده و امیدواریم توانسته باشیم اقدام موثری در مسیر شفافیت انجام دهیم، گفت: از همکاران شهرداری که نهایت تلاش خود را کردند تا این مشکل رفع شود متشکرم و تاکید می‌کنم پاسخگویی به سوالات مدنظر شورا و ارائه گزارش‌هایی که مربوط به سال های گذشته بود کار آسانی نیست.

ونوس عامری با اشاره به شعار شورای شهر پنجم به شفافیت در امور، خاطرنشان کرد: همواره هر آنچه که از این گزارش حسابرسی به دست آورده ایم را در اختیار شهروندان قرار داده‌ایم و از اعضای شورا می‌خواهم که اگر امکان دارد رای گیری در خصوص گزارش های حسابرسی علنی انجام شود.

طبق اسناد حدود ۱۴۲ میلیارد تومان مغایرت وجود دارد

طبق گزارش حسابرس شورا اولین بند گزارش مربوط به صورت ریزهای ارائه شده در مورد بندهای اسناد سررسید و برگشتی شهرداری و سازمانهای وابسته بود که نشان می‌داد صورت ریزی که در اختیار حسابرس قرار گرفته است مجموعا چیزی حدود ۱۴۲ میلیارد تومان کمتر از دفاتر است.
شهرداری در خصوص این بند توضیح داد: مجموعه شهرداری، تمامی اطلاعات را ارائه کرده اما صورتحساب به صورت مجزا توسط حسابرس ارائه نشده است. حسابرس دلایل مرجوعی را از شهرداری خواسته بود که این موارد را ارائه کردیم اما آخرین چیزی که از ما خواسته شده بود ارائه آن به صورت مکتوب بود که این پرونده‌ها در شهرداری مناطق وجود دارد.

۵۹ میلیارد تومان مغایرت‌ها مربوط به چک های برگشتی و تعویضی ثبت نشده است.

ونوس عامری رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر یزد در این خصوص اذعان کرد: مبلغ ۱۴۲ میلیارد ریالی که از ابتدا مطرح شد بعد از بررسی هایی بود که از سال ۹۷ تا امروز انجام شده است. با تلاش بسیار زیاد همکاران ما مشخص گردید ۵۹ میلیارد تومان جزو اسناد مرجوعی و تعویضی است. از نظر شکلی این مغایرت اصطلاحا پیدا شده ولی از نظر محتوایی هنوز بررسی نگردیده که این مرجوعی ها طبق قانون و آیین نامه های مالی بوده یا خیر. بنابراین از رقم ۱۴۲ میلیارد مغایرت، بیش از ۵۹ میلیارد تومان آن مربوط به چک های برگشتی و تعویضی ثبت نشده بوده است.

وی ادامه داد: مبلغ ۴۴ میلیارد تومان نیز ایراد سیستمی است. یعنی دو سیستم در شهرداری وجود دارد که با هم سند زده و کار ثبت را انجام می دهند. مشکل اینجاست که این دو سیستم در هر لحظه مانده های متفاوتی را ارائه می دهند.

عامری با تأکید بر اینکه این ایراد بزرگی است و اگر این دو سیستم نتواند ارقام واحدی را ارائه دهد، هر سندی که بررسی شود قابل اعتماد نخواهد بود، یادآور شد: بنابراین رقم ۴۴ میلیارد تومان مغایرت فقط به دلیل ایراد سیستم و لایو بودن سیستم است اما ۳۸ میلیارد تومان مربوط به اسناد مرجوعی است که به تایید حسابرس نرسید. لذا جمع این اعداد ۱۴۲ میلیارد تومان مغایرت را نشان می دهد.

رقم ناچیزی از مغایرت‌ها باقی‌مانده و بخش عظیمی از آن مرتفع شده است.

سیدعلی مشتاقیون معاون مالی شهرداری یزد در خصوص این بند توضیح داد: دو قسمت از سه قسمتی که مورد نظر حسابرس بود بر اساس اسناد و مدارک ارائه شد و مورد تایید قرار گرفت و فقط بند سوم نیاز به بررسی بیشتری دارد. همکاران شهرداری برای رسیدگی به این موارد زمان زیادی نزدیک به ۸۵۰ ساعت را صرف کردند. در بخش آخر نیز مدارک در اختیار حسابرس قرار گرفته اما ممکن است فرصت رسیدگی و کنترل را پیدا نکرده باشند.

وی اضافه کرد: همه این آیتم ها توسط کارشناسان شهرداری رسیدگی شده و این موارد به صورت ریز به ریز، منطقه به منطقه و سند به سند بررسی و کنترل شده است. گزارش ها حاکی از آن است که رقم ناچیزی از این مغایرت باقی‌مانده و بخش عظیمی از آن مرتفع شده است.

به صورت جدی پیگیر اصلاح سیستم مالی شهرداری هستیم

معاون مالی شهرداری یزد با اظهار امیدواری نسبت به اینکه مابقی مغایرت‌ها در حسابرسی سال ۹۷ مرتفع شود و به حداقل ممکن برسد، تصریح کرد: ما اقدامات اصلاحی برای این که در سالهای آینده دیگر شاهد تکرار آن نباشیم را به صورت کامل و مرحله‌ای به اجرا گذاشته ایم و در زمینه اشکالات نرم افزاری مورد نظر کمیته حسابرسی شورا نیز به صورت جدی پیگیر هستیم تا بحث اصلاحی برای جلوگیری از تکرار مغایرت انجام شود.

در پایان بررسی این بند، کمیته حسابرسی شورا از گزارش شهرداری و مستندات ارائه شده قانع نگردید.

نزدیک به ۸ میلیارد تومان از حساب‌های دریافتنی شهرداری راکد است

بند دیگر بررسی شده از تکالیف شورای شهر یزد در رابطه با گزارشات حسابرسی شهرداری در مورد حساب‌های دریافتنی راکد بود که شهرداری طی سالهای اخیر از مودیان طلب داشته است. در همین راستا نزدیک به ۸ میلیارد تومان از حساب‌های دریافتنی شهرداری راکد بوده که برای ۴ میلیارد آن پاسخ تاییدیه دریافت نشده به عبارت دیگر بدهکار بدهی خود را تایید نکرده است. حدود ۲ میلیارد تومان هم به شرکت توزیع برق یزد پرداخت گردیده که در حساب‌ها به عنوان علی الحساب آمده اما برای آنها پاسخ تاییدیه دریافت نشده است. در حساب هایی هم که تاییدیه آن آمده است حدود ۲ میلیارد تومان مغایرت وجود دارد. برای مثال فردی که ۱۰ میلیارد تومان بدهکار بوده است تنها ۸ میلیارد تومان آن را پذیرفته است.

معمول نیست که پیش پرداختها راکد باشد

حسابرس شورای شهر در ادامه بررسی این بند تشریح کرد: ۲۰۰ میلیون تومان هم مربوط به پیش پرداخت‌ها بوده که در سنوات قبل راکد مانده است. این ۲۰۰ میلیون تومان عدد چشمگیری نیست اما معمول نیست که پیش پرداختها راکد باشد و معمولاً ظرف یک سال کار آن انجام می شود.

عدم پیگیری بدهی ۲۰۰ هزار تومانی یک شهروند در سال ۷۳

ونوس عامری در خصوص این بند توضیح داد: بحث این است که هم حساب های دریافتنی که دارایی های یک شهرداری محسوب می شود و هم حسابهای پرداختنی که بدهی های شهرداری است به شکل طولانی مدت راکد بوده و بدون تغییر مانده است‌. برای مثال شهرداری مبلغ ۲۰۰ هزار تومان در سال ۱۳۷۳ از یک شهروند طلب داشته که همین طور باقی مانده است.

وصول ۲/۳ میلیارد تومان از بدهی‌های سالهای ۷۳ تا امروز شهرداری

وی ادامه داد: برای مبالغ کمتر از ۵۰۰ هزار تومان صرفه بررسی وجود ندارد اما طلب‌های بالای ۵۰۰ هزار تومان در مجموع ۵ میلیارد تومان است که ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان مربوط به سالهای ۷۳ تا به امروز، وصول شد که کار بسیار ارزشمندی است. ضمن این که پیش بینی می شود ۴ میلیارد تومان دیگر نیز قابل وصول باشد.

گفتنی است در بررسی این بند از گزارش حسابرسی شهرداری نیز کمیته حسابرسی شورای شهر از گزارش ارائه شده قانع نشد.

حسابرس منتخب شورای شهر در بررسی بند دیگری از گزارشات سال های ۹۴ ۹۵ و ۹۶ شهرداری گفت: زمان بررسی حساب های سال ۹۶ به موضوعی برخوردیم که در اسناد هیچ سند بستانکاری وجود نداشت. یعنی چک برگشتی به دایره حقوقی رفته بود ولی از دایره بیرون نیامده بود. هیچ سندی وجود نداشت که ببینیم چقدر از این اسناد وصول شده اند بنابراین منجر به نتیجه نشد.

نماینده شهرداری در در مورد این بند پاسخ داد: بر اساس ریز چک‌های هر منطقه همین امروز نامه‌ای به شورای شهر ارسال کردیم و گزارش کلی آن بر اساس هر منطقه ارائه شده است.

تکلیف شورا صراحتاً به وصول چک‌ها اشاره می کند نه تعیین تکلیف

ونوس عامری رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر نیز اعلام کرد: در بحث چک‌های برگشتی شهرداری سه برون‌سپاری را انجام دادیم. تکلیف شورا صراحتاً به وصول چک ها اشاره می کند و شورا صحبتی مبنی بر تعیین تکلیف آنها نکرده است.

وی ادامه داد: به شرکت اول ۸/۸ میلیارد تومان چک برگشتی تحویل داده شد که ۷/۳ میلیارد تومان وصول و ۱/۴ میلیارد تومان در حال بررسی است. به شرکت دوم هم ۱/۶ میلیارد تومان چک برگشتی تحویل داده شد که فقط ۴ میلیارد آن را تعیین تکلیف کرده است. در نهایت به شرکت سوم ۶/۹ میلیارد چک برگشتی تحویل داده شد که تنها ۳۰۰ میلیون تومان آن تعیین تکلیف شده و ۶/۶ بررسی نشده است.

عامری افزود: مبلغی که به عنوان وصولی در سیستم نشان داده می‌شود ۱۴۰ میلیون تومان از ۱۶/۳ میلیارد تومان چک برگشتی است. ۱۵/۸ مرجوعی است که ممکن است به صورت وجه نقد مرجوع شده باشد اما سندی در این باره وجود ندارد. یعنی مشخص نیست که این مرجوعی در قبال فیش یا چک انجام شده است.

این بند نیز مورد تایید کمیته حسابرسی شورای شهر قرار نگرفت و از پاسخ شهرداری قانع نشد.

گفتنی است ادامه بررسی اقدامات انجام شده درباره تکالیف شورای شهر یزد در رابطه با گزارشات حسابرسی شهرداری در جلسه آینده شورای شهر انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید