دکتر ابراهیم سلمانی سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا یزد:

عدم پذیرش بیمار غیربومی در بیمارستان‌های استان امکان پذیر نیست

هیچ پزشکی در استان، کشور و حتی دنیا از نظر حرفه‌ای و اخلاقی این اجازه را به خود نمی دهد تا از ارائه خدمات درمانی به بیماران دیگر مذهب ها و قومیت ها خودداری کند. ضمن اینکه امکان تشخیص بیمار بومی از غیر بومی عملاً وجود ندارد.

دکتر ابراهیم سلمانی سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا و مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ظهر یکشنبه ۵ آبان ماه در جمع اصحاب رسانه حاضر شد و پس از ارائه آخرین آمار از وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان به سوالات خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ گفت.

بیماران مبتلا به کرونا در استان یزد در آستانه ۱۳ هزار نفر هستند

به گزارش بشارت یزد سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در یزد تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان های استان یزد را ۶۸۴ نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۱۴۱ نفر بدحال و در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان هستند و ۶۱ نفر هم در بخش اورژانس بیمارستان ها حضور دارند.

وی با بیان اینکه کل بیماران کرونایی شناسایی شده در استان یزد از ابتدای اپیدمی تا به امروز حدود ۱۲ هزار و ۸۸۴ نفر است، اظهار داشت: از این تعداد ۴ هزار و ۹۰۰ نفر در بیمارستان‌های سطح استان بستری شده‌اند. همچنین در چهار روز اخیر تعداد بیماران قطعی کرونایی بستری شده در بیمارستان ها در پنج شهرستان یزد با ۱۸۱ نفر، میبد با ۵۰ نفر، مهریز با ۲۵ نفر، ابرکوه با ۲۴ نفر و خاتم بیشتر از دیگر نقاط استان بوده است.

دکتر ابراهیم سلمانی افزود: البته این آمار مربوط به بیمارانی است که تست کرونای آنها مثبت اعلام شده و ممکن است بیماران بستری مشکوک به کرونا بیشتر از این تعداد باشد.

شهرستان میبد با کمبود تخت بیمارستانی مواجه شده است

وی با اظهار تاسف از وضعیت بسیار وخیم شیوع کرونا در شهرستان میبد اذعان کرد: در حال حاضر شهرستان میبد با کمبود تخت بیمارستانی مواجه شده و مجبوریم بیماران را به شهرستان های دیگر استان منتقل کنیم. وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در استفاده از ماسک در مرکز استان کمی بهبود پیدا کرده و به وضعیت مطلوب نزدیک تر شده است اما در شهرستان های دیگر هنوز استفاده از ماسک در اماکن عمومی حتی به میزان حداقلی نیز نرسیده است.

استان یزد در شیوع کرونا نسبت به جمعیت رتبه اول کشور است

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اینکه استان یزد از لحاظ بروز بیماری نسبت به جمعیت در کل کشور رتبه یک را داراست، گفت: طبق مدل های همه گیر شناسی پیش بینی می‌شود طی دو هفته آینده همچنان روند صعودی تعداد مبتلایان به کرونا در استان یزد را شاهد باشیم. اما زمانی پیش‌بینی ها تغییر خواهد کرد که رفتارهای شهروندان مانند استفاده از ماسک و پرهیز از تجمعات تغییر کند.

وی با هشدار نسبت به اینکه میانگین سنی مبتلایان به کرونا از ۶۳ سال به ۵۱ سال کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: تا امروز ۱۷۰ نفر از کادر بهداشت و ۶۴۵ نفر از کادر درمان استان یزد از جمله ۴۳ پزشک و ۴۱۴ پرستار، به کرونا مبتلا شده‌اند و دو شهید مدافع سلامت هم از استان یزد هستند اما قطعاً هیچ بیماری در استان به دلیل کمبود اکسیژن جان خود را از دست نداده است.

پلمپ ۱۹۸ واحد صنفی به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی

دکتر سلمانی تعداد اصناف پلمپ شده به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در مهر ماه را ۱۹۸ مورد عنوان کرد و گفت: بیشترین اعمال قانون و پلمپ اصناف در شهرستان یزد با ۱۵۲ مورد و شهرستان‌های بافق و خاتم با ۱۴ مورد و در دیگر شهرستان‌های استان کمتر از ۱۰ مورد انجام شده است.

عدم پذیرش بیمار غیربومی در بیمارستان‌های استان امکان پذیر نیست

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار بشارت یزد مبنی بر اینکه اجرای محدودیت پذیرش بیماران غیربومی توسط بیمارستان های استان یزد به چه صورت انجام می شود توضیح داد: هیچ پزشکی در استان، کشور و حتی دنیا از نظر حرفه‌ای و اخلاقی این اجازه را به خود نمی دهد تا از ارائه خدمات درمانی به بیماران دیگر مذهب ها و قومیت ها خودداری کند. ضمن اینکه امکان تشخیص بیمار بومی از غیر بومی عملاً وجود ندارد.

دکتر ابراهیم سلمانی در واکنش به اینکه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد اعلام کرده‌اند که «حضور آنها در بخش های کرونایی بیمارستان ها اجباری است و در صورت عدم تمکین، به کمیته انضباطی دانشگاه فراخوانده می‌شوند»، پاسخ داد: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و حتی حضور دانشجویان پزشکی در بخش های کرونایی ممنوع است. البته لازم است تا برخی از دانشجویان رشته پزشکی در دیگر بخش‌های غیر کرونایی بیمارستان حضور یابند.

دیدگاهتان را بنویسید