معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد:

مهاجرت اتباع خارجی از استان یزد به دلیل ترس از کرونا/ عدم دسترسی ۳ هزار دانش آموز استان به شبکه آموزش سیما و ۱۵۰۰ نفر به دستگاه پخش CD

آموزگاران استان ایثارگرانه شروع به فعالیت‌های آموزشی کردند به ‌طوری‌که استان یزد پیشتاز در تعداد فعالیت و سرعت حداکثری در آموزش‌های مجازی در میان استان‌های کشور است.
حدود ۸ هزار نفر از دانش اموزان استان به اینترنت و فضای مجازی دسترسی نداشتند که اغلب آنها را اتباع خارجی، دانش آموزان روستایی و عشایر تشکیل می‌دادند.۳ هزار نفر از دانش آموزان استان حتی به شبکه آموزش و بیش از ۱۵۰۰ نفر از دانش آموزان به دستگاه پخش CD هم دسترسی نداشتند.
اتباع خارجی به دلیل ترس از کرونا، مهاجرت کردند و در دسترس نبودند.

سعیده بهادرزاده معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد ظهر روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت با حضور در جمع اصحاب رسانه استان یزد به توضیح در خصوص اقدامات آموزشی انجام شده در دوران شیوع بیماری کرونا و همچنین تشریح برنامه‌های آموزشی و تشکیل کارگروه‌های مختلف مجازی در استان پرداخت.

استان یزد پیشتاز در فعالیت و سرعت حداکثری در آموزش مجازی

سعیده بهادرزاده با بیان اینکه با توجه به تعطیلی مدارس ناشی از بیماری کرونا آموزش ها را به شکل مجازی دنبال کردیم، اظهار داشت: در این شرایط آموزگاران استان ایثارگرانه شروع به فعالیت‌های آموزشی کردند به ‌طوری‌که استان یزد پیشتاز در تعداد فعالیت و سرعت حداکثری در آموزش‌های مجازی در میان استان‌های کشور است. بر همین اساس بسیاری از آموزگاران استان به صورت خودجوش و خلاقانه به تولید محتوای آموزش الکترونیکی روی آورده‌اند.

شناسایی ۸ هزار دانش آموز محروم از اینترنت و فضای مجازی در استان

وی با ابراز تاسف نسبت به اینکه برخی از دانش آموزان به دلیل عدم دسترسی به اینترنت امکان استفاده از آموزش مجازی را نداشتند، گفت: از طریق مدیران آموزشی استان پایش اطلاعات از اسفند ماه آغاز شد و توانستیم آمار اسمی دانش آموزان را به دست بیاوریم که بر این اساس حدود ۸ هزار نفر از دانش اموزان استان که به اینترنت و فضای مجازی دسترسی نداشتند، شناسایی شدند.

بهادرزاده اغلب این ۸ هزار دانش آموز فاقد دسترسی به فضای مجازی را اتباع خارجی، دانش آموزان روستایی و عشایر دانست و خاطرنشان کرد: کارگروه‌هایی با مدیران و سرگروهان آموزشی برای برنامه‌ریزی جهت تهیه محتوای آموزش الکترونیکی برای این دانش آموزان تشکیل شد و دانش آموزان در ۳ سطح دسته بندی شدند.

۳ هزار نفر از دانش آموزان استان حتی به شبکه آموزش هم دسترسی نداشتند

وی به توضیح در خصوص هر ۳ سطح دانش آموزان فاقد دسترسی به اینترنت و فضای مجازی پرداخت و گفت: گروه اول ادانش آموزانی هستند که به آموزش مجازی دسترسی نداشته اما می‌توانند از شبکه آموزش سیما استفاده کنند. علاوه بر این آموزگاران نیز از طریق ارتباط تلفنی در جریان آموزش‌های دانش آموزان قرار می‌گرفتند. گروه دوم دانش آموزانی هستند که به شبکه آموزش هم دسترسی نداشتند که تعداد آنها ۳ هزار نفر بود. برای این دسته درسنامه های تهیه شده و همه محتوای آموزشی را مکتوب و به صورت خودآموز در منازل آنها توزیع کردیم. هر کجا که امکان آموزش تلفنی فراهم بود به صورت تلفنی و هرکجا که تلفن هم در دسترس نبود آموزگاران با رعایت موازین بهداشتی به خانه های آنها مراجعه می‌کردند و به رفع اشکال آنها می‌پرداختند.

عدم دسترسی بیش از ۱۵۰۰ نفر از دانش آموزان به دستگاه پخش CD

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد به هزار و ۴۹۵ از دانش آموزانی که امکان دسترسی به شبکه آموزش را نداشتند اما در منزل دستگاه پخش CD را در اختیار داشتند، اشاره کرد و گفت: برای این دسته هم درسنامه‌هایی که توسط سرگروه‌های آموزشی استان تهیه شده بود و همچنین فیلم‌هایی که در شبکه آموزش پخش شده بود به صورت CD تکثیر و در اختیار آنها قرار گرفت. در این میان رصد کردن فعالیت‌های دانش آموزان بسیار مهم بود و سعی شد ارتباط عاطفی معلم و دانش آموز تا حدود زیادی برقرار شود.

اتباع خارجی به دلیل ترس از وجود بیماری کرونا، مهاجرت کردند و در دسترس نبودند

وی با بیان اینکه در دوران شیوع کرونا حداکثر پوشش آموزشی را در استان یزد شاهد بوده‌ایم، توضیح داد: اما بعضی از دانش آموزان که بیشتر آنها را اتباع خارجی تشکیل می دادند به دلیل ترس از وجود بیماری کرونا، مهاجرت کرده بودند و در دسترس ما نبودند. البته آموزش مجازی هنوز ادامه دارد و ما به دستور وزارت آموزش و پرورش کشور کلیه دروس را ارائه کرده ایم و همین روند تا پایان اردیبهشت ادامه خواهد داشت، کتاب‌های آموزشی به پایان خواهد رسید و هیچ درسی حذف نخواهد شد. آموزش‌ها هم اکنون در ۳ سطح ملی، استانی و مدرسه‌ای، ادامه می‌یابد و آزمون‌های پایان سال تحصیلی در تمام دوره‌های ابتدایی به صورت توصیفی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: امروز افتخار داریم که با همت مثال‌زدنی معلمان یزدی در تمام مناطق استان از دوردست ترین نقاط تا روستاها و مناطق عشایری، بحث آموزش را داشته‌ایم و به بهترین شکل ممکن هم آموزش ها ادامه خواهد داشت.

کمک ۲ میلیارد ریالی شهرداری برای تولید درسنامه‌‌ برای دانش آموزان محروم

سعیده بهادرزاده با بیان اینکه اولین شورای آموزشی استان پس از بحران کرونا با حضور استاندار برگزار شد، تصریح کرد: با پیگیری های انجام شده مبلغ دو میلیارد ریال از طریق شهرداری برای تولید درسنامه های آموزشی در اختیار آموزش و پرورش استان قرار گرفت تا بتوانیم این محتواهای آموزشی را به دست دانش‌آموزان محروم برسانیم.

وی دغدغه اصلی اولیاء را دسترسی کنترل نشده دانش آموزان به فضای مجازی دانست و گفت: وزارت آموزش و پرورش برای برطرف کردن نگرانی خانواده‌‌ها اقدام به ایجاد اپلیکیشن شاد کرد که از امنیت بالا، ظرفیت بیشتر و فضای ایزوله برخوردار است و باعث ارتباط سیستماتیک و منسجم میان معلم و دانش آموز خواهد شد و از طرفی هم مستندسازی بسیار خوبی برای دانش آموزان ایجاد خواهد کرد تا فرایند آموزش را بهتر درک کنند.

قصد داریم تا اینترنت مورد استفاده برای اپلیکیشن شاد را رایگان کنیم

بهادر زاده طراحی اپلیکیشن شاد را اقدامی عظیم از سوی وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: طبیعی است که وقتی ۱۶ میلیون دانش آموز در بازه زمانی کوتاه به این اپلیکیشن ورود پیدا ‌کنند باعث اشکالاتی هم در آن می‌شود اما همکاران سعی کردند که آنها را تا حد زیادی رفع کنند. اکنون همه اذعان دارند که شرایط استفاده از این اپلیکیشن بسیار بهتر شده و در آینده حتما بهتر هم خواهد شد. همچنین بنا داریم تا اینترنت شاد را رایگان کنیم که اگر این امر محقق شود دغدغه هزینه اینترنت و دیگر هزینه‌های جانبی خانواده‌ها کمتر خواهد شد.

وی افزود: سعی و تلاش همه ما این بود تا مبحث عدالت آموزشی به طور کامل رعایت شود و همه دانش آموزان محروم بتوانند از آنها استفاده کنند و بیش از این در محرومیت قرار نگیرند.

سعید بهادر زاده به تشریح پویش های مختلف دانش آموزی برای ارتقاء سطح تعلیم و تربیت دانش آموزان اشاره کرد و گفت: ایجاد کانال ایتا با عنوان «تربیت اثربخش» برای اشتراک گذاری فیلم‌های تدریس، نمونه سوالات و فیلم‌های هنری و ورزشی به منظور همسان‌سازی تدریس یکی از این اقدامات بود. پویش «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و ارسال یک فایل شنیداری برای سنجش درک مطالب دانش اموزان، پویش سپاس معلم در آستانه هفته معلم برای جمع آوری دل‌نوشته‌ها و فیلم‌های دانش اموزان در موضوع تقدیر از معلم، «پویش مهدوی» برای انعکاس تصاویر جشن‌های خانوادگی دبستانی‌ها و پیش دبستانی‌ها و پویش «جلوه های ایثار» ویژه معلمانی که فعالیت‌های خاصی آموزشی را ارائه داده‌اند، راه‌اندازی شده است.

یزد اولین استانی که به پروژه‌محور شدن آموزش روی آورده است

وی استان یزد را به عنوان اولین استانی که به عرصه پروژه محور شدن آموزش روی آورده است معرفی کرد و توضیح داد: بر اساس اجرای طرح پروژه محور شدن آموزش، کتاب ها را جمع کردیم و بسته آموزشی به جای آن‌ها قرار دادیم این موضوع باعث می شود دانش‌آموزان از لحاظ مهارت های مختلف مانند مهارت های اجتماعی ارتقاء بیابند. این طرح ابتدا در ناحیه ۱ و ۲ یزد به صورت آزمایشی انجام شده و سال آینده در ۱۲ ناحیه دیگر انجام خواهد گرفت. نام آن را هم «بسته آموزشی رویش» گذاشتیم چرا که هر لحظه رویش جدیدی در مهارت‌های دانش آموزان شکل می گیرد. ضمن اینکه سعی کردیم دوره پیش دبستانی را هم مهارت‌محور کنیم.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد در خصوص ایجاد کارگروه کیفیت بخشی آموزش و طرح ویژه اختلالات یادگیری در مدارس عنوان کرد: ۶ کارگروه کیفیت بخشی آموزش ها در استان یزد راه اندازی شده است. علاوه بر این که سعی کردیم همه بچه‌ها را جذب کنیم به کیفیت آموزش ها هم توجه ویژه‌ای داشتیم. طرح ویژه اختلالات یادگیری هم برای اولین بار در یزد کلید خورد. اصولا به ازای هر ۵ هزار دانش آموز باید یک مرکز اختلالات یادگیری وجود داشته باشد که متاسفانه با کمبود این مراکز در استان مواجه هستیم اما برای جبران این نقص، معلم ها را توانمند خواهیم کرد.

وی در ادامه توضیح درباره راه اندازی کارگروه های مختلف آموزشی، گفت: کارگروه ارزشیابی توصیفی یا یادگیری بدون اضطراب، کارگروه سواد خواندن و نوشتن، کارگروه سواد مالی و کارگروه فناوری در آموزش از دیگر اقدامات انجام شده بوده که امیدواریم با ایجاد آن ها کیفیت آموزش ارتقا یابد. برای مثال کارگروه سواد مالی همان مدیریت قلک‌های پس‌انداز پول قدیمی است که اکنون دیگر وجود ندارد. با توجه به اینکه امسال، سال جهش تولید نامگذاری شده است سعی خواهیم کرد با این کارگروه بچه‌ها را به سمت کارافرینی سوق دهیم.

وی در پایان با بیان اینکه بخشنامه و دستورالعمل ثبت نام از خرداد ماه ابلاغ می شود از خانواده های دانش آموزان خواست تا نگران ثبت نام دانش آموزان خود نباشند و هر چند که ثبت‌نام ها در مدارس غیر دولتی انجام شده اما منتظر ابلاغ بخشنامه ثبت نام مدارس دولتی تا خردادماه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید