خاموشی در استانی که بیش از مصرف، برق تولید می‌کند:

ظلم در حق یزدی‌ها

پنجاهمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با محوریت بررسی مشکل قطعی برق صنایع و راهکارهای جبران خسارت های وارده به واحدهای صنعتی و تولیدی با ریاست استاندار و با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، نماینده مردم بافق در مجلس و برخی از فعالان اقتصادی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان یزد برگزار شد.


به گزارش یزدانه به نقل از بشارت یزد؛ دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان با تقدیر از دستگاه قضایی به دلیل رسیدگی به پرونده محیط زیست گفت: این پرونده که در چند سال گذشته در مراجع قضایی تشکیل شده بود، تعدادی از کارآفرینان و مدیران تولیدی را درگیر کرد اما با حسن نیت و متانت و با در نظر گرفتن شرایط خاص استان و کشور در ارتباط با اشتغال و تولید با دقت لازم بررسی شد.

تعامل بالای دولتمردان استان یزد با بخش خصوصی

محمدرضا قمی با تبریک ایام هفته دولت به دولتمردان استان یزد تصریح کرد: استاندار به عنوان نماینده دولت در استان در این مدت با تعامل بسیار خوبی که بین بخش خصوصی و دولت به وجود آورد باعث حرکت رو به جلوی استان در صنعت شد.

وی به تشریح گزارشی از وضعیت محیط کسب و کار در استان یزد پرداخت و گفت: ارزیابی و پایش ۲۹۵۱ واحد صنعتی و تولیدی در سطح استان طی بهار ۱۴۰۰ از نامساعد شدن محیط کسب و کار نسبت به فصل گذشته سال گذشته حکایت دارد. این شاخص در بهار ۱۴۰۰ عدد ۵/۹ را نشان می دهد در حالی که در زمستان سال گذشته ۵/۷ بوده است. یعنی بهبود تدریجی محیط کسب و کار که از سال گذشته شروع شده بود مجدداً در فصل بهار سال جاری متوقف شده است.

کاهش ۴ درصدی ظرفیت اسمی بنگاه‌های نوپای استان یزد به دلیل کرونا

قمی با بیان اینکه نتایج این گزارش از سختی تولید در بنگاه‌های نوپا حکایت دارد گفت: این موضوع تاب آوری کم بنگاه‌های نوپا در مقابل مشکلات را نشان می‌دهد یعنی بنگاه های نوپا و کسانی که به تازگی کسب و کار را شروع کرده اند نسبت به بنگاه‌های با سابقه با مشکلات بیشتری مواجه هستند.

وی با اشاره به کاهش ۴ درصدی ظرفیت اسمی این واحدها به دلیل مسائلی همچون محدودیت های کرونا و چالش های کسب و کار توضیح داد: در حال حاضر این شاخص در واحدهای صنعتی مذکور به ۳۸/۶۴ درصد رسیده و این در حالی است که در زمستان سال گذشته ۴۲/۷۲ درصد بوده است. این مشکل در بنگاه های نوپا به مراتب بیشتر به چشم می‌خورد.

مشکل تامین مواد اولیه بزرگترین چالش صنعتگران در بهار ۱۴۰۰

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی استان یزد به نتایج نظرسنجی از فعالین اقتصادی در بهار امسال اشاره و عنوان کرد: غیر قابل پیش بینی بودن تامین مواد اولیه و محصولات، بی‌ثباتی سیاست‌ها و دشواری تامین مالی به ترتیب مهمترین مولفه‌هایی بود که به نامساعد شدن فضای کسب و کار در این بازه زمانی منجر شده است.

کاهش ۵۰ درصدی کاشی و سرامیک به دلیل قطعی برق

رئیس انجمن کاشی و سرامیک استان با بیان اینکه در خصوص قطعی برق واحدهای صنعتی نامه‌نگاری‌های زیادی با مسئولان انجام داده ایم اما نتیجه ای حاصل نشده است گفت: قطعی برق باعث افت ۵۰ درصدی ظرفیت تولید کارخانجات شد.

نصرالله شریف فرد افزود:ضمن اینکه هر بار که برق قطع شد کاشی هایی که در کوره بودند به درجه ۵ تبدیل شدند که همین موضوع عامل خسارت های جدی به کارخانجات بود. هر چند مسئولان استان جلسات زیادی در این رابطه برگزار کرده‌اند اما حقیقت این است که این جلسات به هیچ عنوان نتیجه بخش نبوده و مشکلی را از واحدهای صنعتی مرتفع نکرده است.

وی با انتقاد از قطعی برق بدون برنامه واحدهای صنعتی استان یزد اظهار کرد: به عنوان مثال در جلسه دو روز پیش معاونت اقتصادی استانداری یزد از اداره برق خواستند که برق کارخانجات کاشی قطع نشود اما فردای همان روز پیامک قطعی برق ارسال شد. واقعاً مشخص نیست که پس از قطعی برق، واحدهای صنعتی با بدهی‌ها و مالیات‌ها و حقوق کارگران و کارمندان خود چه باید کنند.

مکاتبات بی‌نتیجه صنعتگران با مسئولان برای حل مشکل قطعی برق

شریف فرد با تاکید بر اینکه این مشکلات فقط مخصوص یک صنعت خاص نیست و همه صنایع را شامل می شود یادآور شد: در این مدت ۸ مرتبه با مسئولان و نهادهای مختلف از جمله وزارت نیرو، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، استاندار، اداره برق و… نامه نگاری کردیم اما جوابی نگرفتیم که همه مستندات آن در حال حاضر موجود است.

در استان یزد ۷۰۰ مگاوات برق مازاد وجود دارد

وی با بیان اینکه بنا به دستور شورای تامین پیگیری های حوزه برق به عهده معاونت اقتصادی استانداری یزد گذاشته شده است، اظهار کرد: ظرفیت تولیدی برق یزد ۲۵۲۰ مگاوات و پیک مصرف برق در استان ۱۷۸۰ مگاوات است. یعنی عملا از نظر اسمی ۷۰۰ مگاوات برق اضافه بر تولید در استان داریم. ۳۲۰ مگاوات برق ما بنا به دلایل فنی از مدار خارج شده و ۲۲۰۰ مگاوات در مدار داریم.

استفاده بیش از ۹۰ درصد برق مصرفی استان یزد در صنعت

مسعود عظیمی ادامه داد: از سبد مصرف استان یزد ۷۶ درصد مربوط به صنعت و ۸ تا ۹ درصد مربوط به کشاورزی است و مابقی به مصرف خانگی و تجاری و اصناف تولیدی می رسد. یعنی نزدیک به ۹۰ درصد برق مصرفی استان یزد در حوزه صنعت معدن و تجارت و کشاورزی مصرف می‌شود که این درصد در هیچ جای کشور وجود ندارد.

متاسفانه بیشترین خاموشی برق صنایع در یزد اتفاق می افتد

عظیمی با اشاره به اینکه قاعدتاً استان یزد به دلیل آنکه تولید مطابق با برق مصرفی دارد باید تنها استانی باشد که قطعی برق در آن وجود نداشته باشد، خاطرنشان کرد: ولی متاسفانه بیشترینن خاموشی در صنعت استان یزد وجود دارد و دلیل آن هم این است که بخشنامه ها و ضوابط اعلامی بر روی صنعت متمرکز می‌شود و اعلام می کنند که بخش صنعت بایستی ۱۰ درصد برق تولیدی را کم کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد به پیگیری های استاندار برای برنامه‌ریزی ۱۲۳۰ مگاوات برق اظطرار اشاره و عنوان کرد: طبق این برنامه ریزی ها ۴۰ مگاوات مربوط به شهرستان خاتم، حدود ۱۹۰ مگاوات مربوط به برق اضطراری چادرملو، ۵۰۰ مگابایت برای بهاباد و جدیداً ۵۰۰ مگاوات برای انرژی ۵۶ اینچی ابرکوه اختصاص یافته است.

تامین سوخت دیزل برق های خود تامین در استان

وی با بیان اینکه بدون در نظر گرفتن نیروگاه‌های خورشیدی نباید در استان با کمبود برق مواجه شویم گفت: این موارد در سال ۱۴۰۳ به مدار می‌رسد در نتیجه برای عدم قطعی برق صنایع نیاز مبرم داریم که پیش بینی های لازم انجام شود که در همین راستا با مدیران شرکت توزیع و برق منطقه ای جلساتی در مورد برق های خود تامین برگزار شد تا برای تامین سوخت از دیزل‌های خود استفاده کنند و برق های خود تأمین را داشته باشند.

با توجه به گرمای ۵۰ درجه یزد خاموشی های خانگی در اولویت نبود

مسعود عظیمی در واکنش به عدم نتیجه بخش بودن جلسات هماهنگی در خصوص قطعی برق صنایع بیان کرد: واقعیت این است که جلسات برگزار شده با بخش خصوصی به نتایج خوبی منتج شده است اما کسانی که برق را قطع می کنند مایل به انجام این کار نیستند. بعضی از استان‌های کشور مثل خوزستان و هرمزگان اصلاً خاموشی نداشتند و به همین دلیل بخشی از خاموشی ها به ایران مرکزی آمد و چون سهم بخش مسکونی ما کمتر از ۱۰ درصد بود و حدود ۴۵۰ مگاوات برق مصرف می‌کرد و با توجه به شرایط اقلیمی ۵۰ درجه ای هوا قطعی برق منازل مسکونی در اولویت نبود.

وی ادامه داد: با این وجود اعمال خاموشی در بخش خانگی هم اعمال شد اما کمتر از بخش صنعت بود چرا که درصد مصرف ما به نحوی بود که نمی توانستیم در بخش خانگی اعمال خاموشی کنیم.

نقش رمز ارزها در خاموشی های اخیر مشخص نیست

نماینده مردم مهریز ابرکوه بافق خاتم و بهاباد در مجلس شورای اسلامی در سخنانی کوتاه گفت: در این جلسه در مورد رمز ارزها صحبتی به میان نیامد و مشخص نیست چه اقداماتی برای این موضوع انجام شده است.

قطعی برق صنایع استان ظلم در حق مردم یزد است

وی قطعی برق واحدهای تولیدی استانی که بیش از مصرف خود برق تولید می‌کند را ظلمی در حق مردم دانست و یادآور شد: نباید در استانی که بیش از سهم خود برق تولید می کند شاهد خاموشی باشیم. این موضوع را اجحاف در حق مردم و فعالین اقتصادی استان می دانیم و این موارد را در مجمع نمایندگان مجلس پیگیری خواهیم کرد.

مسئولان استان زیر بار خاموشی‌ها نروند

محمدرضا صباغیان خاطر نشان کرد: از طرفی مسئولان استان هم نباید زیر بار این خاموشی ها بروند. در طول این مدت با اعتراض مردم مواجه بودیم و این در حالی است که تعدادی از استان های کشور خاموشی کمتری داشته اند.

توسعه زیرساخت‌های صنعت برق استان یزد

استاندار یزد با اشاره به اقدامات صورت گرفته در صنعت برق طی سه سال گذشته گفت: با درک کمبود برق در برخی از مناطق استان و با توجه به این که بیش از مصرف، برق تولید می‌کنیم اما لازم بود که در بعضی از شهرستان ها اقدامات لازم صورت گیرد. در این راستا خط برق ابرکوه اصفهان اجرا و بحث اجرای نیروگاه خاتم تقریباً نهایی شد.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه بهاباد اجرایی و نیروگاه ابرکوه نیز در حال نهایی شدن است، تصریح کرد: یک اتفاق بزرگ در استان در راستای تامین برق در حال برنامه‌ریزی است و در همین راستا و پس از قطعی‌های اخیر برق طی جلساتی که برگزار شد تصمیماتی از جمله ایجاد نیروگاه‌های خود تامین برای تمام صنایع بزرگ استان را گرفتیم.

ایجاد نیروگاه برق در چادرملو و صنایع بزرگ استان

محمدعلی طالبی در ادامه خاطرنشان کرد: مقرر کردید چادرملو نیروگاهی را برای تامین برق خود ایجاد کند تا در چنین مواقعی فشار بر روی شبکه برق وارد نشود از سوی دیگر قرار شد تا در دیگر صنایع و معادن بزرگ استان نیز این اتفاق رخ دهد و گزارشی از پیشرفت اقدامات خود را ارائه کنند.

برکات برنامه ریزی ها در صنعت برق را در سال های آینده شاهد خواهیم بود

وی با بیان اینکه علی‌رغم وجود مشکلات کمبود برق در استان برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده است گفت: در این جلسات با نگاه بلندمدت برای تامین برق استان چاره اندیشی شد که آثار و برکات آن را طی سال های آینده شاهد خواهیم بود. اتفاق خوب دیگر هم بحث توسعه زیرساخت های برق در همه مناطق استان بود. یعنی هر سرمایه‌گذاری در هر جای استان یزد انجام شود مشکلی به نام برق نخواهیم داشت.

اگر خاموشی ها را اعمال نمی کردیم دیسپاچینگ ملی برق را مدیریت می‌کرد

طالبی با بیان اینکه کلید خاموشی برق در استان یزد نیست یادآور شد: اگر خاموشی ها را اعمال نکنیم دیسپاچینگ ملی می‌تواند برق را به راحتی مدیریت کند. البته این درخواست را از نمایندگان استان داریم که اولا اجازه ندهند خاموشی برای استانی که برق خود را تولید می‌کند اعمال شود.

وی افزود: نکته دوم اینکه در راستای تشویق صنایعی که در صنعت برق سرمایه‌گذاری می‌کنند اولویت تامین برق را هم به آنها بدهیم. چرا نباید صنایعی مثل چادرملو از برق تولیدی خودش استفاده کند بنابراین لازم است تا این موضوع هم از سوی نمایندگان استان در سطح ملی پیگیری شود.

پیش بینی های اشتباه در خصوص پایان مشکل قطعی برق در استان یزد

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان با اظهار تأسف از پیش بینی های اشتباه در خصوص پایان قطعی برق در استان یزد عنوان کرد: ابتدا پانزدهم مردادماه را پایان خاموشی ها اعلام کردند که متاسفانه این پیش‌بینی‌ها درست از کار در نیامد و اکنون هم به وزارت نیرو اعلام کرده است در هفته آینده مشکل قطعی برق به صورت کامل مرتفع خواهد شد.

وی اضافه کرد: حتی در صورتی که مشکلات قطعی برق در سال جاری به پایان برسد این مشکل در سال های آینده همچنان ادامه خواهد داشت و باید چاره ای اندیشیده شود تا این مشکلات کمتر شود.

استاندار یزد با اشاره به حمایت هایی که از صنایع در جلسات مختلف انجام شده است توضیح داد: بسیاری از مسئولین سیاسی تاکید داشتند که به هیچ عنوان نباید برق بخش خانگی قطع شود و بار کمبودها باید به روی صنعت بیاید. اما در یزد این حمایت را از بخش صنعت داشتیم و در بسیاری از مواقع با وجود نارضایتی های به وجود آمده برق بخش خانگی را هم قطع کردیم.

خاموشی بخش خانگی یزد کمتر از بسیاری از استان‌های کشور بود

وی در واکنش به این موضوع که خاموشی‌های خانگی در یزد از بسیاری از استان‌های کشور بالاتر بوده است تشریح کرد: در این مورد احساس مسئولیت کردم و این موضوع را شخصا مورد پیگیری قرار دادم. خاموشی های خانگی بسیاری از استان‌های کشور به جز دوستان از شرایط خاصی برخوردار بودند بالاتر از استان یزد بود.

پنجاهمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با محوریت بررسی مشکل قطعی برق صنایع و راهکارهای جبران خسارت های وارده به واحدهای صنعتی و تولیدی با ریاست استاندار و با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، نماینده مردم بافق در مجلس و برخی از فعالان اقتصادی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان یزد برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید