فرماندار یزد با ابراز نگرانی نسبت به بازگشت اتباع افغان به یزد:

طرد فروشندگان مواد مخدر به همراه خانواده از استان یزد

اخیرا در حسن‌آباد خرید و فروش مواد مخدر تشدید شده و لازم است تا اتباع خارجی که در وضعیت قرمز موادمخدر قرار دارند و جرم آنها مشهود است به همراه خانواده طرد شوند. مرزها هم باید کنترل شوند تا طردشدگان به استان بازنگردند. مواردی وجود داشته که بعد از طرد اتباع و حتی قبل از رسیدن همکاران ما اتباع خارجی مجدداً به یزد بازگشته‌اند.
در آرامستان خلدبرین برای متوفیان کرونایی آرامگاه خانوادگی و عمومی در نظر گرفته شد که تدفین در آرامگاه عمومی می تواند در آینده نمادی از مظلومیت جان‌باختگان کرونایی باشد.

نشست خبری سید محمد رستگاری فرماندار شهرستان یزد ظهر چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه برگزار شد و گزارشی در خصوص مسائلی همچون اقدامات انجام شده در دوران شیوع کرونا، آسیب‌های اجتماعی ناشی از مهاجرت بی رویه اتباع خارجی به استان، نظارت بر اصناف و نانوایی ها، اعتراضات شرکت های حمل و نقل، معضل مواد مخدر در محلات حاشیه نشین، فرصت های به وجود آمده به واسطه ثبت جهانی و مشکلات شهرستان یزد به اطلاع جمعی از اصحاب رسانه رسید.

خبرنگاران در مقابل شایعه سازی و تشویش افکار عمومی در فضای مجازی ایستادند

سید محمد رستگاری فرماندار یزد ضمن قدردانی از اصحاب رسانه برای اطلاع رسانی و ارائه اخبار صحیحی که در دوران شیوع کرونا در اختیار مردم قرار دادند، اظهار داشت: اگر نبودند خبرنگاران و اصحاب رسانه شاید با شایعه سازی و تشویش افکار عمومی که در فضای مجازی وجود داشت اتفاقات بسیار بدی رخ می داد.

وی کرونا را تجربه متفاوتی برای همه مردم و مسئولین در کشور و استان برشمردد و گفت: شیوع بیماری کرونا مشکل منحصر به فردی بود که تجربه آن را هیچگاه در چنین سطحی نداشته ایم. وقتی چند ماه اخیر را مرور می کنیم متوجه می شویم که چه اتفاقات ناخوشایندی در سطح کشور و استان رخ داده است. اگر مسئولان به مستندسازی و روایت این مدت بپردازند هر کدام یک کتاب مفصل خواهد شد.

رستگاری همراهی اصناف شهرستان یزد در دوران بحران کرونا را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: نباید اجازه دهیم زنجیره‌ مردم و مسئولین که در زمان شیوع کرونا به وجود آمد از هم بپاشد. ما نیاز به این همبستگی داریم و اگر نبودند خیرین و کمک های مردمی کار برای مسئولین بسیار سخت می شد.

وی اجرای محدودیت ترددها در استان را تجربه منحصر به فرد دیگری در دوران کرونا عنوان کرد و گفت: اوایل شیوع کرونا مردم و رسانه‌ها فشار زیادی به تصمیم‌گیران استان می‌آوردند که چرا جاده ها مسدود و ترددها محدود نمی‌شوند اما واقعیت این است که یزد به لحاظ جغرافیایی در موقعیت متفاوتی واقع شده و راه های متفرقه زیادی در این شهر وجود دارد و مانند شهرهای استان‌های مرزی کشور نیست که بتوان به راحتی عبور و مرور را محدود کرد.

نماز میت برای یک متوفی کرونایی با رعایت فاصله اجتماعی در خلدبرین یزد

دفن در آرامگاه عمومی خلدبرین نمادی از مظلومیت جان باختگان کرونایی

سید محمد رستگاری با بیان اینکه تجربه بسیار گرانبهایی در خصوص تدفین جانباختگان کرونا در استان به وجود آمد، خاطرنشان کرد: در دوران شیوع برای اینکه جامعه تحت تاثیر قرار نگیرد، کمتر به این موضوع پرداخته شد اما وقت و انرژی زیادی روی تصمیم‌گیری و اجرای دستورالعمل های بهداشتی برای تدفین جانباختگان کرونا صرف شد تا انتظارات مردم و خانواده‌ها در تدفین یک شکل جانباختگان کرونایی برآورده شود.

وی افزود: در همین راستا در خلدبرین برای متوفیان کرونایی آرامگاه به دو شکل خانوادگی و عمومی در نظر گرفته شد. جانباختگانی که در آرامگاه عمومی هستند با مظلومیت دفن شدند و این می تواند در آینده نمادی از مظلومیت جان‌باختگان کرونایی باشد.

فرماندار شهرستان یزد شرایط بیماری کرونا در یزد را به لحاظ تعداد مبتلایان کاهشی اما مرگ و میرها را با فراز و نشیب توصیف کرد و گفت: کرونا هنوز در یزد کاملا تمام نشده و اگر غفلت کنیم مانند بسیاری از استان‌های کشور که دو مرحله پیک بیماری را تجربه کرده‌اند به مشکل بر خواهیم خورد. با توجه به اظهارات مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، استان یزد به معنای واقعی پیک بیماری نداشته و حداقل اینکه ما پیک دوم را هنوز تجربه نکرده ایم.

وی با بیان اینکه با بازگشایی مدارس و مساجد، برخی از اصناف و مشاغل درخواست داشتند تا آنها هم بتوانند فعالیت های خود را از سر بگیرند، توضیح داد: در حالی‌که مدارس و مساجد هنوز به طور کامل باز نشده‌اند و حتی هیئت امنای برخی از مساجد به دلیل عدم امکان برقراری شرایط پروتکل های بهداشتی تصمیم گرفتند که اهالی هر محله در یک مسجد مراسم شب های قدر را برگزار کنند.

اختصاص کارت اعتباری تهیه نان برای خانواده های بی بضاعت

رستگاری بحث تشدید نظارت بر قیمت نان را از دیگر ضرورت های شهرستان یزد برشمرد و تشریح کرد: در بحث نان اقدام جدیدی در حال شکل‌گیری است تا خانواده هایی که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیستند شناسایی و برای کمک به آنان فکری اساسی شود. در همین راستا کمک های خیریه ای وجود دارد که فقط برای اختصاص دادن به نان خانواده های بی بضاعت در نظر گرفته شده است. البته این موضوع فقط منحصر به دوران کرونا نیست.

وی افزود: با همت خانه فرهنگ صدوقی، اتحادیه نانوایان، شورای شهر و شهرداری کارت هایی با قابلیت شارژ مجدد در اختیار خانواده های نیازمند قرار خواهد گرفت تا بتوانند از نانوایی های منتخب نان تهیه کنند. شماره حسابی هم برای واریز کمک‌های مردمی به این موضوع اختصاص داده شده که در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

تشدید خرید و فروش مواد مخدر در حسن آباد

سید محمد رستگاری با اشاره به معضلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی ناشی از حاشیه نشینی و حضور اتباع بیگانه در شهرستان یزد، اذعان کرد: این موارد موضوعی نیست که بتوان ظرف یک یا دو سال آن را حل کرد و نمی توان حرکات احساسی برای حل این مشکلات انجام داد. به هیچ عنوان قصد توجیه نواقص وجود ندارد و باید کارهای انجام شده تشریح شود اما زمان بر خواهد بود. در اواخر سال گذشته جلسات زیادی با حضور دادستان، استاندار و معاونین ایشان برگزار شد که به موضوع کرونا برخوردیم و بسیاری از راهکارها به نتیجه نرسید و ابتر ماند.

وی اضافه کرد: احداث مهمان شهرها در دست پیگیری قرار دارد که البته یک سیاست کشوری نیست و حتی اگر مصوبه ای هم در این خصوص ابلاغ شود با توجه به جمعیت اتباع، با استان یزد همخوانی ندارد اما در حال انجام اقداماتی هستیم. برای مثال اخیرا در حسن آباد خرید و فروش مواد مخدر تشدید شده که قصد داریم اقدامات عملی مناسبی را با همکاری دادسرا و شورای تامین انجام دهیم. علیرغم اقدامات انجام شده فروشندگان مواد مخدر به صورت کامل در این محلات حاشیه‌ای مستقر شده‌اند.

موافقت های اولیه در تهران برای ایجاد کلانتری حسن آباد

عالی ترین مقام اجرایی شهرستان یزد با اظهار امیدواری نسبت به اینکه کلانتری محله حسن آباد هر چه زودتر آغاز به کار کند گفت: طبق اطلاع ما موافقت های اولیه تهران با ایجاد کلانتری حسن آباد صورت گرفته و در تلاش هستیم تا هر چه زودتر به نتیجه برسد در مجموع به قدری بر روی مشکلات محله حسن آباد کار کردیم که محلات دیگر اعتراض کردند که چرا فقط به این محل رسیدگی می کنید اما واقعیت این است که باز هم باید کار کنیم تا این منطقه کاملا عادی شود.

وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در ادارات مرکز استان کمتر مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد، یادآور شد: اقداماتی که در اداره ارشاد و صمت شهرستان انجام می‌شود در این اداره کل‌ها متمرکز می شود که این موضوع کار را برای مجموعه فرمانداری بسیار سخت می‌کند. اما سایر ادارات فعالیت خوبی دارند و اگر پاسخگو نیستند، تحت شعاع اداره کل قرار گرفته‌اند. در شهرستان‌ها جلسات کوچک هم خبری می شود اما در مراکز استان این‌گونه نیست.

اجرای پروتکل های بهداشتی در نانوایی ها کار بسیار سخت است.

رستگاری در پاسخ به سوال خبرنگار بشارت یزد مبنی بر اینکه نظارت‌ها بر نانوایی های شهرستان یزد در حد مطلوب نیست و گزارش‌های مردمی زیادی در این خصوص وجود دارد، بیان کرد: فرمانداری و اداره بهداشت در تعداد نیروهای نظارتی و بازرس با محدودیت مواجه است و ما سعی کردیم با هماهنگی، بازدیدهای روزانه بیشتری داشته باشیم. علاوه بر تذکر در ابعاد مختلف چندین مورد پلمپ نانوایی های شهرستان نیز وجود داشت. اجرای پروتکل های بهداشتی در نانوایی ها بسیار سخت است. برای مثال اینکه گفته می‌شود اصناف باید ساعت ۸ شب تعطیل شوند امکان‌پذیر نیست چراکه فعالیت نانوایی‌ها در آن ساعت آغاز می شود.

محدود کردن حمل و نقل ریلی منطقی نیست

سیدمحمد رستگاری در واکنش به اینکه شرکت های حمل و نقل جاده‌ای شهرستان نسبت به توجه بیشتر به حمل و نقل ریلی معترض هستند پاسخ داد: نمی توان حمل و نقل ریلی را محدود کرد و اجازه فعالیت را از آنان گرفت. این موضوع به هیچ عنوان منطقی نیست و باید رقابت وجود داشته باشد. به همین دلیل چندین مرتبه با نماینده آنها جلساتی را برگزار کردیم که امیدواریم به یک نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

وی ضمن اعلام آمار مربوط به جمعیت اتباع خارجی در محله حسن آباد یزد، اظهار داشت: به دلیل وجود اتباع غیرمجاز نمی‌توان آمار رسمی و دقیقی از تعداد اتباع خارجی در این محله اعلام کرد اما طبق آمارهای دفاتر تسهیلگری، حدود ۱۵ هزار نفر در محله حسن آباد سکونت دارند که حدود نیمی از آنها بومیان استان و منطقه، حدود ۵ هزار نفر از آنها ایرانی های غیر یزدی و حدود ۲۵۰۰ نفر هم از اتباع خارجی هستند.

طرد فروشندگان مواد مخدر به همراه خانواده از استان

رستگاری در پاسخ به این سوال که چرا این محلات پاکسازی نمی شوند تشریح کرد: لازم است تا اتباع خارجی که در وضعیت قرمز قرار دارند و جرم آنها مشهود است به همراه خانواده طرد شوند. البته باید ساز و کار قانونی آن را هم در نظر بگیریم که در این زمینه هماهنگی‌های لازم برای شناسایی آن‌ها به صورت خانه به خانه انجام شده و چنانچه برای دادسرا محرز شود که جزو محدوده قرمز مواد مخدر هستند باید طرد شوند. البته مرزها هم باید کنترل شوند تا طردشدگان به استان بازنگردند. مواردی وجود داشته که بعد از طرد اتباع خارجی و حتی قبل از رسیدن همکاران ما اتباع خارجی مجدداً به یزد بازگشته‌اند.

وی ادامه داد: اهالی این منطقه بارها به ما مراجعه کرده‌اند اما چنانچه معتمدین محلات هم به ما کمک نکنند دولت از نظر قانونی نمی تواند برخورد مناسب را انجام دهد. اما اگر با اهالی محل هماهنگ باشیم یک سری از محدودیت های غیر رسمی و حساسیت‌ها برداشته می‌شود. البته این موضوع هرگز به معنای محول کردن کار به مردم نیست.

فرماندار یزد با بیان اینکه پاکسازی مناطق قرمز به صورت نمونه در یکی دو محله مانند کوچه سادات که خرید و فروش مواد مخدر در آن محرز شده بود آغاز شده است، خاطرنشان کرد: این موضوع را هم باید در نظر گرفت که اگر این کار مدتی انجام شود و پس از آن رها شود همان وضعیت قبل حاکم خواهد شد. در مجموع مشکلات آنقدر زیاد است که محله ایده‌آل به این زود این زودی ها نخواهیم داشت.

نگران بازگشت اتباع خارجی به یزد به وسیله افغانی کش ها هستیم

وی در پاسخ به این سوال که مهاجرت اتباع خارجه در دوران شیوع کرونا به خارج از استان صحت دارد یا خیر، تصریح کرد: بسیاری از اتباع به دلیل ترس در دوران کرونا از استان مهاجرت کرده‌اند اما طبق آمار اداره اتباع نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تغییرات محسوسی در تعداد آنها به وجود نیامده چون در آن زمان موضوع دستگیری اتباع وجود داشت اما در این مقطع به صورت داوطلبی استان را ترک کرده‌اند. در حال حاضر هم نگران بازگشت دوباره آنها هستیم چراکه طبق گزارش‌ها در حال برنامه ریزی هستند تا به تدریج به وسیله افغانی‌کش‌ها به استان بازگردند.

در موضوع «ثبت جهانی» بیش از اینکه یونسکو تعهد داده باشد، ما تعهد داده ایم

سیدمحمد رستگاری در خصوص مزایایی که ثبت جهانی برای یزد به همراه داشته است، اذعان کرد: ثبت جهانی اتفاقی است که در شهرهای دیگر رخ نداده و می تواند موقعیت منحصر به فردی را برای یزد ایجاد کند اما اینکه چقدر از آن استفاده کنیم بحث دیگری است. اداره میراث فرهنگی باید بندهای موجود در ثبت جهانی را تشریح کند تا برای عموم مردم روشن شود و ابهامی باقی نماند. واقعیت این است که بیش از آنکه یونسکو تعهد داشته باشد، بیشتر این بندها تعهداتی است که ما در خصوص حفظ و نگهداری بافت تاریخی داده‌ایم.

ترویج گردشگری در یزد قبل از تکمیل زیرساخت‌ها کار اشتباهی است.

وی اضافه کرد: معتقدم ترویج گردشگری یزد قبل از تکمیل شدن زیرساخت ها کار اشتباهی است. در زمان ثبت جهانی، در شهر یزد نواقصی مانند نبود سرویس بهداشتی، مشکل رفت و آمد و ترافیک و امنیت گردشگران وجود داشت که باید برای رفع آن برنامه‌ریزی کنیم. اگر قبل از این موضوع گردشگران به شهر بیایند خاطر بدی برای آن خواهد ماند

فرماندار شهرستان یزد با تاکید بر لزوم توجه به آثار تاریخی دیگر شهرستان ها و مناطق استان و اینکه نباید فقط روی بافت تاریخی یزد متمرکز شد، یادآور شد: برخی از مناطق شهرستان مانند شاهدیه، بخش مرکزی و منطقه گردفرامرز آثار تاریخی زیادی دارند و شهرستان یزد فقط محدود به بافت تاریخی نیست. در بازدیدی که اخیراً از قلعه‌ای با قدمت صدها سال در منطقه گردفرامرز داشتم با کمال تعجب متوجه شدم این مکان هنوز به ثبت ملی هم نرسیده و چنانچه به داد این اثر تاریخی نرسیم، برج و باروی آن هم در حال ریزش است. قنات زارچ نیز مشکلات زیادی دارد که به آن باید رسیدگی شود.

دیدگاهتان را بنویسید