صنعتی بودن باعث تبعیض میان شهرهای استان نشود

استاندار یزد در نشست با نمایندگان و شهرداران استان یزد:   در حالی که تا چند ماه دیگر مدیریت شهرهای استان دستخوش انتخابات شوراهای شهر می شود و در شرایطی که انتقادهای زیادی نسبت به مشکلات شهری در استان وجود…

استاندار یزد در نشست با نمایندگان و شهرداران استان یزد:

 

در حالی که تا چند ماه دیگر مدیریت شهرهای استان دستخوش انتخابات شوراهای شهر می شود و در شرایطی که انتقادهای زیادی نسبت به مشکلات شهری در استان وجود دارد، نمایندگان استان در مجلس با دولتی ها و شهرداران سراسر استان به جلسه نشستند تا مشکلات شهری این استان کویری را به گوش مجلس نشینان گذارند.

تبعیض در تخصیص منابع و امکانات شهری بین شهرهای استان یزد از جمله مواردی است که همواره مورد انتقاد مناطق محروم استان بوده و تقریبا در تمام جلسات استان مطرح می شود.

سالهاست برخی از مردم استان نسبت به تجمع صنایع یزد در برخی شهرستان ها و بتبع آن برخورداری از منابع مالی و امکانات رفاهی معترض هستند. حال استاندار یزد در این نشست با تاکید بر لزوم بهره مندی همه شهروندان استان از خدمات یکسان شهری گفت: اگر در شهری صنعت حاکم شده یا نشده دلیل بر این نیست که خدمات شهری بیشتری به شهروندانِ شهرهای دارای صنعت و خدمات شهری کمتری به شهروندان شهرهایی داده شود که صنعت ندارند.

از جمله موارد دیگر مطرح شده در این نشست ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرهای استان و کندی اجرای پروژه های شهری بود. «سیدمحمدرضا سیدحسینی»، معاون عمرانی استاندار یزد در این باره گفت: شهرداران استان در تصمیمگیری مسائل شهری دچار مشکل هستند؛ شهرداران در انجام برخی کارها متوقف میشوند که دلیل آن نیز خلأهای قانونی است.

وی با اشاره به اینکه نمی توان یزد امروز را با قوانین شهری سال ۱۳۳۵ مدیریت کرد، گفت: بسیاری از مشکلات حوزه شهری را به دلیل خلأ قانونی نمیتوان حل کرد زیرا انجام امور شهری توسط شهرداران، آنان را با احضار دادیار و دادگاه مواجه میکند.

 

لزوم رعایت عدالت میان شهرهای استان یزد

استاندار یزد گفت: اگر در شهری صنعت حاکم شده یا نشده دلیل بر این نیست که خدمات شهری بیشتری به شهروندانِ شهرهای دارای صنعت و خدمات شهری کمتری به شهروندان شهرهایی داده شود که صنعت ندارند.

سیدمحمد میرمحمدی به مسئلهای به نام «خدمات شهری» به شهروندان اشاره و بیان کرد: از نظر شهروندی همه شهروندان یزد و دیگر شهرستانها محترم و ذی نفع در اخذ خدمات شهری هستند از این رو، نمیتوان از نظر خدمات شهری تفاوتی بین شهروندان قائل بود.

وی ادامه داد: خدمات شهری بنابر ویژگیهای هر شهر به آن ارائه شود برای نمونه، اگر صنعت در شهری ایجاد آلودگی میکند، خدمات مربوط به آن برای اختصاص فضای سبز در همان شهر هزینه شود.

عالی ترین مقام اجرائی استان تصریح کرد: مسائل شهری را نباید با دیگر مسائل آمیخته کرد، باید نگاه را تغییر داد، حقوق شهروندی را رعایت و برای رفع مشکلات ناشی از استقرار صنعت اقدام کرد.

میرمحمدی با بیان اینکه باید مدنظر داشت خدمات شهری به همه شهروندان داده شود، گفت: اگر در محدوده شهری مسائلی هست شهرداریها باید مراقبت کنند، برای نمونه اگر چالهای ایجاد شد یا خود شهرداری مسئول آن شود یا دستگاههای دیگر را موظف کند این مشکل رفع و نباید اجازه داد به مسائل شهری بیتوجهی شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد:

یزد  را نمیتوان با قوانین ۱۳۳۵ مدیریت کرد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در نشست مجمع نمایندگان استان با شهرداران سراسر استان به خلأ قانونی در قوانین شهری اشاره کرد و گفت: نمیتوان شهرهای سال ۱۳۹۵ را با قوانین ۶۰ سال پیش مدیریت کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بیان کرد: نمیتوان با قوانین سال ۱۳۳۵ شهرهای سال ۱۳۹۵ را مدیریت کرد.

«سیدمحمدرضا سیدحسینی» ادامه داد: اکنون بسیاری از قوانین حوزه شهری بر اساس مسائل کلانشهرها تصویب میشود که این مشکل نیز مدیریت حوزه شهری در یزد را تحتالشعاع قرار داده است.

وی تصریح کرد: شهرداران استان یزد در تصمیمگیری مسائل شهری دچار مشکل هستند؛ شهرداران در انجام برخی کارها متوقف میشوند که دلیل آن نیز خلأهای قانونی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار افزود: بسیاری از مشکلات حوزه شهری را به دلیل خلأ قانونی نمیتوان حل کرد زیرا انجام امور شهری توسط شهرداران، آنان را با احضار دادیار و دادگاه مواجه میکند و این در حالی است که شهرداران استان یزد گاهی نمیتوانند شهرهای سال ۱۳۹۵ را با قوانین سال ۱۳۳۵ و نیز بر اساس مسائل کلانشهرها مدیریت کنند.

سیدحسینی با اشاره به نزدیکی به ایام نوروز، خطاب به شهرداران گفت: به نظر میرسد شهرهای استان هنوز برای استقبال از مسافران نوروزی به طور کامل آماده نشدهاند از اینرو، از شهرداران خواستاریم برای آمادهسازی فضای شهری برای استقبال از نوروز بکوشند.

پیگیری توزیع متوازن درآمد و حمایت قانونی از شهرداران

در نشست مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با شهرداران سراسر استان مقرر شد: مشکلات شهرداریها بهویژه در حوزه پیگیری توزیع متوازن درآمد و حمایت قانونی از شهرداران از سوی نمایندگان مردم استان یزد در مجلس شورای اسلامی بررسی شود و مورد پیگیری قرار گیرد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه شهرداران به دلیل مواجهه مستقیم با مردم در صف مقدم قرار دارند، گفت: شهرداران باید همواره بر عملکرد خود نظارت داشته باشند.

سیدابوالفضل موسوی بیوکی بر انواع درآمد در شهرداریها اشاره کرد و ادامه داد: در قانون ارزش افزوده سهم شهرداریها  9درصد است ولی تفکر عمومی در مجلس این است که مجموع درآمد شهرداریها باید ابتدا وارد خزانه کشور و سپس توزیع شود.

وی درباره عوارض شهری بیان کرد: تنظیم رابطه شورای شهر و شهرداری و نوع تعامل آنها به تعیین عوارض کمک کننده است.

موسوی بیوکی نیاز به فرهنگسازی برای اطلاع رسانی شاخص های افراد شایسته برای شوراهای شهر و روستا به مردم را ضروری دانست و گفت: سعی کنیم شوراهای شهر را به سمت شوراهای شهر و نه شوراهای شهرداری ببریم.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود به مشکلات استان یزد در ساخت و سازها و مشکلات مربوط به میراث فرهنگی یزد اشاره و خاطرنشان کرد: اکنون شهرهای استان یزد از حالت شهری، استانی و کشوری خارج شدهاند و به سمت بین المللی رفتهاند پس شایسته است شهرداران استان نیز شهرها را بر همین اساس پیش برند و مدیریت کنند.

نماینده مردم شهرستانهای مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم در مجلس شورای اسلامی نیز در نشست مجمع نمایندگان استان یزد با شهرداران سراسر استان با اشاره به مشکلات شهرداریها این پرسشها را طرح کرد که شهرداریها در بحث عوارضها، درآمدزایی، کوچکسازی شهرداری، اجرایی کردن قوانین و توسعه بی رویه شهر چه میزان پیشرفت داشتهاند؟

«محمدرضا صباغیان» به مقوله مدیریت شهری تأکید کرد و گفت: به نظر میرسد تعیین خط فقر برای شهرداریها ضروری است.

صباغیان با اشاره به وجود برخی بیعدالتیها در حوزه خدمات شهری و میزان پرداختی کارکنان شهرداری، خواستار شد: شهرداران پیشنهادهای خود را مطرح و برای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ارسال کنند تا این پیشنهادها در مجلس مطرح شود.

گفتنی است در این نشست شهرداران سراسر استان به بیان مشکلات مشترک شهرداریها پرداختند و از آن میان تعیین تأمین منابع مالی، بهروز رسانی مقررات شهرداریها، مصونیت حقوقی شهرداران، توزیع ارزش افزوده در شهرها، کاهش تنوع استخدامی شهرداریها و کاهش تبعیض در منابع درآمدی ناشی از ارزش افزوده را خواستار شدند.

 

دیدگاهتان را بنویسید