صداقت و ادب شرط میزبانی است

محمدعلی وزیری/ یزدی ها به مهماندوستی و ادب و گاه میزبانی ها و تعارفات افراطی مشهور بوده و عبارات کنایی "خانه خودتان است" و "قدم بر چشم ما گذاشتید!" تکیه کلام رایج یزدیها در مواجه با مهمان است. حال اگر…

محمدعلی وزیری/

یزدی ها به مهماندوستی و ادب و گاه میزبانی ها و تعارفات افراطی مشهور بوده و عبارات کنایی "خانه خودتان است" و "قدم بر چشم ما گذاشتید!" تکیه کلام رایج یزدیها در مواجه با مهمان است.

حال اگر این مهمان از خارج از کشور باشد علاوه بر رسالت میزبانی، باید بدو به چشم یک مبلغ فرهنگ و ادب و مِهر یزدی ها نگریست. هرچند در بافت تاریخی یزد اغلب کسبه و مغازه دارها افرادی نجیب، مودب و دارای انصاف در فروش کالا به گردشگران هستند اما متاسفانه مواردی هم وجود دارد که رفتار آنها می تواند خدشه بسیاری به چهره فرهنگ و آبروی یزد وارد سازد.

هفته گذشته خود شاهد بودم دوستان جوان مغازه داری چند گردشگر مسن خارجی را دوره کرده با خنده های بلندِ آزاردهنده و کلمات سخیف به وقت گذرانی مشغول بودند!

از چهره گردشگران ایهام و ترس دیده می شد. چون مترجم همراهشان نبود، جلو رفتم و از آنها عذر خواهی نموده به نوعی رفتار آن چند جوان را توجیه کرده تا حمل بر صمیمیت نمایند نه لودگی و تمسخر!

همچنین  وفور تردد مهاجران و اتباع بیگانه در بافت سنتی از نگاه دوربین های گردشگران دور نمی ماند چنانکه بانوی گردشگر آلمانی را به اشتباه انداخته بود و در زیر نویس عکسش در اینستاگرام نوشته بود: «دخترک یزدی در حال تکدی گری!»

لذا به اداره کل میراث فرهنگی و مدیران تورهایی که عهده دار این امر هستند توصیه می کنم با کمک نهادها واداره های نظارتی که مسوول صدور پروانه کسب هستند، دوره تعامل با گردشگران را به شکل الزامی برای کسبه محترم -که اکثرا توجیه شده اند- برگزار و حتما همانطور که در مسائل امنیتی و حفاظتی حسن دقت را دارند در مسائلی چون اجحاف در فروش و آزار کلامی و رفتاری گردشگران در یزد نیز حضور موثر داشته باشند. ضمنا گردشگران را هم در مورد اقامت اتباع و مهاجران در یزد توجیه کرده تا چهره واقعی یزدی را منعکس نمایند.

قطعا هر توریست می تواند سفیر و مبلغ فرهنگ، ادب و میهمان نوازی یزدیها باشد و چهره  یک یزدی اصیل و سبک زندگی او را در جهان معرفی نماید و عاملی شود برای رونق این صنعت سبز در خطه کویری یزد.

 

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید