شیرزاد با اشک و لبخند فرهنگیان بدرقه شد

افسانه طاهرنژاد/ در روزهایی که معلمان حمایتی یزد بخاطر پرداخت نشدن ماه ها حقوق و دستمزدشان دست به تجمع می زنند, مدیرکل آموزش و پرورش استان تغییر کرد. اما آنچه این روزها دامنگیر معلمان است و به عناوین مختلف در…

افسانه طاهرنژاد/ در روزهایی که معلمان حمایتی یزد بخاطر پرداخت نشدن ماه ها حقوق و دستمزدشان دست به تجمع می زنند, مدیرکل آموزش و پرورش استان تغییر کرد. اما آنچه این روزها دامنگیر معلمان است و به عناوین مختلف در ۴ سال گذشته تکرار شده را هیچ کس از جامعه فرهنگیان استان به پای احمد شیرزاد ننوشت و یکی از کم نظیرترین مراسم بدرقه را برای او برپا کرد.

احمد شیرزاد در میان جامعه فرهنگیان یزد و مدیران استان شهره به نجابت و ادب و فرهنگ بود و علیرغم داشتن مسئولیت آموزش و پرورش استان, فرهنگیان مشکلات و تنگناهای معیشتی خود را از چشم شیرزاد نمی دیدند چرا که او همواره در میان معلمان و همصدا و هم نفس آنها بود و هیچگاه نگاه مدیریتی و از بالا به پایین به فرهنگیان استان نداشت و این رمز مانایی و محبوبیت شیرزاد در دل اهالی این مجموعه بود. بر همین اساس در مراسم تودیع و معارفه او همه گرایش ها و سلیقه ها فارغ از مرزها و خط کشی ها حضور داشتند و متفق القول از نجابت و اصالت فرهنگی شیرزاد گفتند تا جاییکه سید ابوالفضل موسوی, نماینده مردم یزد و اشکذر در مقابل ادب و زحمات شیرزاد برای آموزش و پرورش یزد سر تعظیم فرود آورد و بر دستانش بوسه زد. آنچه شیرزاد از اصالت و نجابت در مدیریت از خود به یادگار گذاشت می تواند الگویی مناسب برای سایرین باشد که به قول شاعر: از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر/ یادگاری که در این گنبددواربماند

بسیاری همچنان در ستایش نجابت و صداقت شیرزاد صحبت می کنند. ویژگی های خاص احمد شیرزاد تا جایی نمایان بود که در آئین تودیعش، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی به پاس گرامیداشت این معلم زحمتکش، انگشتر خود را به او هدیه داد و بردستانش بوسه زد. بسیاری از افرادی که سال ها همکار او بودند نیز با نهایت احترام از او به عنوان فردی صادق و دلسوز یاد می کنند. رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد که سال های زیادی را در همکاری با احمد شیرزاد سپری کرده است او را مدیرکل دلها می نامد و می گوید: «خوشحالم که سالها در کنار آقای شیرزاد درس عاشقانه معلمی کردن را آموختم»

احمد شیرزاد بازنشسته آموزش و پرورش، چندسال سابقه تدریس و بیست و چند سال سابقه مدیریتی از بخشداری و شهرداری تا معاونت ناحیه و ریاست ناحیه ، معاونت پشتیبانی اداره کل استانهای قم و یزد را در رزومه خود دارد. وی در سال ۱۳۳۹در محله پیر برج بدنیا آمد.در مدارس ادب امیرکبیر و ایرانشهر تحصیل کرد و چون در درس و ورزش دانش آموزی ساعی بود به دبیرستان رسولیان رفت .سپس دردانشگاه یزد تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرد.

شیرزاد  بالاترین پاداش و مزدی که دریافت نموده را ابراز محبت و عنایت مردم و جامعه فرهنگی معرفی کرد و گفت: عنایت و لطف مردم با هیچ چیز مادی قابل قیاس وتعویض نیست.

مدیرکل سابق آموزش و پرورش در خصوص پیشرفت های آموزش و پرورش در زمان مدیریتش نیزاظهارداشت: در سایه تعامل دولت تدبیر و امید با مجلس شورای اسلامی،  معوقات اگر نگویم به روز، به حداقل رسید. حقوق و دستمزد نه ایده آل بلکه ترمیم شد، تعادل در نیرو پدید آمد و با ورود دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان، خون تازه ای در رگ مدارس جریان یافته، بخصوص که هرسال می گذرد شاهد اقبال حایزین رتبه های خوب کنکور به دانشکاه فرهنگیان هستیم.

باید همه به این باور باشند که سرمایه گذاری در این نهاد، هزینه در یک دستگاه خدماتی مصرفی نیست و عین سرمایه گذاری با سود تضمینی و بهره وری بالا است. باز تاکید می کنم اگر دستگاه اجرایی و قانون گذاری توجه کنند اما ذایقه جامعه و طبع مخاطب عوض نشود حرکت رو به بهبود نخواهیم داشت مثلا همین منتقدانی که به کنکور و نخبه پروری و حتی به آموزش رسمی نقد دارند اگر یک سال یزد اول نشود چه هیاهویی راه می اندازند! پس همه باید در دغدغه و  اولویت بودن دستگاه تعلیم و تربیت بکوشند.

مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان یزد در مراسم تکریم خود با تبریک به مدیرکل جدیدگفت: مجلس برای خداحافظی از جمعی دوست داشتنی که سالها  میهمانشان بودم تشکیل شده وبرای خوشامد گویی به مدیر کل جدید آموزش و پرورش که چون از همین خانواده بوده اند، نیازی به معارفه ندارند .

احمد شیرزاد خاطرنشان کرد: مسئله آموزش و پرورش یک مسئله ملی است وحل مسئله ملی نیاز به اجماع ملی دارد، این آموزش و پرورش در نگاه اول نیازمند منزلت است و معلمان و بویژه بازنشستگان نیازمند یک زندگی شرافتمندانه هستند.

شیرزاد با اشاره بر اهمیت بهسازی و نوسازی آموزش و پرورش اظهارداشت: بهسازی، نوسازی و استاندارد سازی در آموزش و پرورش نیازمند همدلی و وفاق ملی است، شرط تحقق این مهم در درجه اول تحول در نگرش هاست، از دولت  و مجلس تا خود دستگاه آموزش و پرورش و از نخبگان و نهادهای مدنی تا خانواده ها .

جلوگیری از رشد تک بعدی دانش آموزان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد نیز در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل آموزش‌وپرورش استان، مهم‌ترین رسالت آموزش‌وپرورش را توجه به تمام ابعاد تربیتی دانش آموزان برشمرد و عنوان کرد: آنچه فراتر از بعد آموزشی دارای اهمیت است، جلوگیری از رشد دانش آموزان به‌صورت تک‌بعدی در استان است.

محمدعلی طالبی در این جلسه با قدردانی از زحمات مدیر پیشین این اداره کل اظهار داشت: مهم‌ترین شاخصه‌ای که در این مدت نمود داشت ارتباط گسترده مدیران استانی با آموزش‌وپرورش بود. وی در ادامه افزود: اگر در برخی دستگاه‌ها با محدودیت برای معرفی مدیرکل روبرو بودیم در این سازمان خوشبختانه با نیروهای انسانی زبده و شایسته مواجه هستیم که بار مسئولیت را بپذیرند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد بابیان اینکه مدیرکل جدید باید تداوم موفقیت‌های گذشته را داشته باشد؛ اضافه کرد: تکریم همه معلمان در بدنه آموزش‌وپرورش از معلمان طرح خرید خدمات گرفته تا معلمان رسمی می‌بایست موردتوجه ویژه باشد. وی همچنین خواستار توجه ویژه به مناطق محروم حتی در شهر یزد شد و گفت: باوجود همه موفقیت‌هایی که داریم و نصیب استان شده است متأسفانه در پس پرده مشکلاتی نیز وجود دارد.

رشد همه‌جانبه دانش آموزان، زیربنایی‌ترین رویکرد آموزش و پرورش

عباسعلی دانافر درآیین معارفه خویش به عنوان مدیرکل آموزش وپرورش گفت: فراهم نمودن شرایط در جهت رشد همه‌جانبه و چندبعدی دانش آموزان و توسعه مهارت‌های لازم در آن‌ها به‌عنوان زیربنایی‌ترین رویکرد در حوزه دانش‌آموزی مدنظر خواهد بود.
دانافر درابتدای سخنان خودبا طلب یاری از خداوند متعال در انجام کامل مسئولیت خود، گفت: استان یزد به‌عنوان یک‌قطب علمی و الگویی ممتاز در کشور بر کسی پوشیده نیست و بی‌شک دررسیدن به این جایگاه عواملی مختلف نقش داشته که هر یک نقشی اساسی را ایفا کرده‌اند.
 وی افزود: آنچه امروز بر ما تکلیف است در گام اول حفظ و حراست از دستاوردهاست و در گام بعدی تدوین برنامه‌های منطقی و دست‌یافتنی جهت ارتقاء آنچه داریم و رشد و توسعه بیش‌ازپیش در شاخص‌هایی که ارزش ذاتی دارند و شاید در ارزشیابی‌های معمول کمتر رشد آن‌ها موردتوجه بوده است.

دانافر با اشاره به جهت‌گیری‌ها و خط و مش‌های آموزش‌وپرورش استان یزد بر اساس اسناد بالادستی به‌ویژه تغییر و تحول بنیادین و برنامه ششم توسعه در استان یزد به‌مرور برخی از حوزه‌های مربوطه پرداخت.
مدیرکل جدید آموزش‌وپرورش استان یزد با اشاره به اینکه سطح و جایگاه هیچ جامعه‌ای فراتر از سطح و اندازه معلمان نیست، اظهار داشت: بدون داشتن معلمان شایسته بخش عظیمی از سرمایه گزاری ها در نظام آموزشی کشور هدر می‌رود هم در پذیرش و جذب و هم در آموزش نیرو در دانشگاه فرهنگیان و هم در رفاه و معیشت و از همه مهم‌ترین در توجه به جایگاه و شأن و منزلت معلم در تمامی این زمینه‌ها باید توجه جدی داشته باشیم.

دانافر اذعان کرد: در حوزه مدیریت توجه به شایسته‌سالاری، جوان‌گرایی، استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بانوان و نیز مدیریت علمی و مشارکتی با همراهی و هم سویی حداکثری برنامه‌ها و سیاست‌های دولت تدبیر و امید مورد اهتمام جدی قرار خواهد گرفت.
این مقام مسئول با تأکید بر آرامش و امنیت روانی در محیط اداره و مدرسه و کلاس، خاطرنشان کرد: قطعاً در محیط‌های پر از تلاطم و تنش نمی‌توان به رشد و شکوفایی دست‌یافت و هیچ استعدادی در محیط‌های ناآرام شکوفا نمی‌شود.
شیرزاد مصداق کامل مدیریت بر دلها بود

رییس کمیسیون فرهنگی،اجتماعی و ورزشی یزد با اشاره بر ویژگی منحصر به فرد مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان یزد گفت: احمدشیرزاد با صداقت و صمیمیت در کارش نشان داد که مصداق کامل مدیریت بر دلهاست نه صرفا مدیرکل یک سازمان.

ونوس عامری اظهارداشت: سالهای زیادی همکار آقای شیرزاد بودم و کارکردن او را در مشاغل معلمی، معاونت و مدیریت  از نزدیک دیدم که در نهایت با تحقق آرزوی تمام کارکنان آموزش و پرورش ،ایشان مدیرکل شدند. وی درادامه افزود: این شانس را داشتم که در کنار آقای شیرزاد درس عاشقانه کارکردن و معلمی کردن را بیاموزم و ازاین بابت بسیار خوشحالم، اخلاق و صداقت آقای شیرزاد باعث شده بود که تمام کارکنان آموزش و پرورش هم در کارهای خود صداقت داشته باشند.

عضو شورای شهریزد ضمن قدر دانی از زحمات مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان اذعان داشت: آقای شیرزاد مدیرکل دلها بود شاید بسیاری از مدیران نیزاینگونه صمیمانه کارکنند اما اینکه بتوانند این ویژگی را به کارکنانشان انتقال دهند، کار ساده ای  نیست. آقای شیرزاد درهمه جا با معلمان همراه بود؛ از روزهای آرام  مدرسه تا روزهایی که معلمان برای احقاق حقوقشان اعتراض می کردند، در زمان شادی وسلامت همکاران تا زمان بیماری، کهولت و رنج آنها، در همه جا یار و همراه فرهنگیان بود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید