شفاف سازی فقط یک شعار نیست

محسن عباسی/ شاید یکی از معضلات امروز کشور عدم شفافیت لازم دستگاه ها و نهادهاست که قدرت نظارت مردم و رسانه ها را محدود می کند در حالیکه در دنیای امروز شفافیت ابزاری برای فسادزدایی، رانت زدایی، تبعیض زدایی و…

محسن عباسی/ شاید یکی از معضلات امروز کشور عدم شفافیت لازم دستگاه ها و نهادهاست که قدرت نظارت مردم و رسانه ها را محدود می کند در حالیکه در دنیای امروز شفافیت ابزاری برای فسادزدایی، رانت زدایی، تبعیض زدایی و ابهام زدایی از نهادهای تصمیم ساز و خدمتگزار به جامعه است. شورای اسلامی شهر یزد بر همین اساس از بدو آغاز به کار خود این مهم را در دستور کار خود قرار داد و شعار شفافیت از مهمترین شعارهای این شورا بود تا شهروندان بدانند چه اقداماتی در قالب چه فرآیندهایی و با چه مقدار هزینه توسط چه کسانی انجام می پذیرد.

بر این اساس سامانه شفافیت شهرداری، پیرو مصوبه شورای شهر، رونمایی شد و از این پس شهروندان و رسانه ها می توانند به قراردادها، مصوبات، مزایده ها، مناقصه ها و سایر فعالیت های شهرداری دسترسی داشته باشند. این اقدام پس از پخش مستقیم و برخط جلسات صحن علنی شورا، نشر طرح تفضیلی و ارائه مصوبات شورا بر روی سایت اینترنتی شورای شهر، در مسیر رفتن به سمت شهرداری شیشه ای می باشد. با این سلسله اقدامات، شهروندان دیگر غریبه نیستند بلکه در جریان ریزترین اقدامات شهرداری و فرآیندهای مرتبط با آن قرار خواهند گرفت و مشی و عملکرد اعضاء و مدیران شهرداری را نظارت و قضاوت خواهند کرد.

در پایان باید متذکر شد، اگرچه برخی اقدامات عمرانی، فرهنگی یا خدماتی در وهله نخست بیشتر به چشم آید اما واقعیت این است که مصوبه ای که منجر به شکل گیری سامانه شفافیت شد از بنیادین ترین و مهمترین اقدامات شورای پنجم به شمار می آید که شهرداری را و اقدامات و فرآیندهای آن را به سمت صلاح و فلاح هدایت خواهد نمود. این اقدام شورای پنجم سنگ بنای مستحکمی خواهد بود که مدیران شهرداری و شوراهای بعدی ناگزیر از تداوم آن خواهند بود و از این منظر، شفافیت در شهرداری نهادینه شد و گامی بزرگ به سمت حکمروایی نوین شهری برداشته شد.

دیدگاهتان را بنویسید