شاد زیستن باید دغدغه و مطالبه مردم باشد

مریم بهشتیان/ تابستان ۹۸ به نیمه خود نزدیک می شود و هنوز کم نیستند خانواده هایی که افسوس هدررفتن تعطیلات تابستانی فرزندانشان در ایام اوقات فراغت را می خورند! هرچند این افسوس برای بسیاری از خانواده های یزدی در طول…

مریم بهشتیان/ تابستان ۹۸ به نیمه خود نزدیک می شود و هنوز کم نیستند خانواده هایی که افسوس هدررفتن تعطیلات تابستانی فرزندانشان در ایام اوقات فراغت را می خورند! هرچند این افسوس برای بسیاری از خانواده های یزدی در طول سال وجود دارد چرا که هنوز تعداد رویدادهای فرهنگی و هنری همچون کنسرتهای موسیقی یا کارناوال های عمومی در مقایسه با جمعیت استان و روزهای سال در یزد اندک است و از طرف دیگر مشارکت در چنین برنامه هایی نیز هنوز به سبد اوقات فراغعت خانوارها اضافه نشده است و اساسا همیشه این سوال مطرح بوده که «یک خانواده یزدی آخر هفته های خود را چگونه سپری کند؟» اینجاست که پاسخ به این سوال در کنار کمبود شدید پارک و فضای سبز، قلت برگزاری کنسرت و رویدادهای فرهنگی عمومی و کم توجهی رسانه های تاثیرگذار یا تریبون داران نسبت به آموزش به شهروندان برای حضور در برنامه های اجتماعی امری ساده نیست. این موضوع زمانی اهمیتش دو چندان می شود که بسیاری بر این باورند یزد رتبه آخر را در لیست شادترین استانهای کشور دارد.    

 

 

فرهنگ و فراغت ریشه یکسان دارند      

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان یزد در گفتگو با بشارت یزد، در خصوص برنامه ریزی های فرهنگی برای اوقات فراغت جوانان یزدی بیان داشت: ریشه فرهنگ و فراغت یکی است. درگذشته نیز مردم در اوقات فراغتشان فرهنگ سازی می کردند. در واقع فرهنگ در زمان  فراغت ساخته شده و در زمان کار، مصرف می شود.

مجید جوادیان زاده، در ادامه با اشاره به عوامل کم توجهی به اوقات فراغت اظهار داشت: یکی از علت های کم توجهی به اوقات فراغت، نگاه تقلیل گرایانه به فراغت است. یعنی نگاهی که در آن کاری که در هنگام اوقات فراغت انجام می گیرد، نازل و بی ارزش به نظر می رسد.

وی در ارتباط با شکل دهی برنامه های فرهنگی برای بهبود توجه به اوقات فراغت جوانان گفت: در حال طراحی سامانه ای با نام «سامانه نشاط اجتماعی» با محوریت محلات هستیم. این سامانه دارای یک مجموعه کامل از  تمام هنر های مختلف و متناسب با ظرفیت  هر محله است. در یزد حدود ۱۷ محله داریم که در هر محله، ذائقه ی مردم متفاوت است. تلاش این سامانه نیز بر برگذاری برنامه های فرهنگی و هنری متناسب با ذائقه ی محلات است.  

جوادیان زاده ضمن تشریح کارکرد «سامانه نشاط اجتماعی»، افزود: این سامانه تلاش می کند تا با رویکرد محله محور، از موسیقی های محله ای استفاده کند. در هر محله کسانی هستند که موسیقیشان برای مردم همان محله گوش نواز است. بی شک لذت فرهنگی و هنری در محلات متفاوت است. تلاش دیگر ما در این سامانه شناسایی مفاخر محله ای، معرفی و گرامیداشت آنها در هر محله است. وی در ادامه افزود: از دیرباز محلات یکی از مهمترین عامل های کنترل شهر بودند. در حقیقت مردم هر محله بهترین حافظان و ناظمان محله ی خود بودند و به نوعی اِرق به محله، مانع بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی می شد. امروز نیز سعی ما بر این است که تا حد امکان برای کنترل شهر، از نظام محله ای استفاده کنیم. به همین دلیل، در«سامانه نشاط اجتماعی»  تلاش ما بر تعریف دوباره محله و همسایگی است.

مدیر کل ارشاد یزد در پایان ضمن اشاره به اهمیت مدیریت یکپارچه شهری و تاثیر آن در مقوله فرهنگ تصریح کرد: نهادهای متنوعی در بحث اوقات فراغت و فرهنگ کار می کنند که این برنامه ها باید در راستای هم باشد. برای تحقق این مهم ایجاد مدیریت یکپارچه شهری بسیار مهم است اما مدیریت یکپارچه شهری و هماهنگ سازی ارگان ها و نهاد ها برای اجرای برنامه های فرهنگی کارآسانی نیست.

 

اطلاع رسانی برنامه های فرهنگی در یزد ضعیف است

رئیس کمیسیون فرهنگی شهرداری یزد نیز در گفتگو با بشارت یزد، در ارتباط با  استقبال مردم از برگزاری جشن های مناسبتی گفت: معتقدم برنامه هایی که توسط حوزه ی فرهنگ و ارشاد برگزار می شود مانند گذر فرهنگ و هنر مازاری ها، با استقبال خوبی از مردم رو به رو می شود. اما باز هم در صورتی که برنامه ای برگزار شده که با استقبال مواجه نشده است شاید به نوعی ناشی از مسائلی چون: ساعت نامناسب، هوای گرم یا عدم اطلاع رسانی صحیح و به موقع است که به دلیل برگزاری  تعداد فراوان جشن های مناسبتی توسط سازمان فرهنگی است که فرصت اطلاع رسانی را از این سازمان گرفته است.

ونوس عامری در ادامه افزود: در صورت رفع این مسائل مردم یزد استقبال خوبی از برنامه های فرهنگی دارند. مردم ما بسیار به برنامه های شاد نیاز دارند و تقاضا نیز برای برگزاری این برنامه ها بسیار زیاد است.

 عامری در ارتباط با عدم اطلاع رسانی صحیح برنامه های فرهنگی اذعان داشت: در ارتباط با کمبود اطلاع رسانی در شهر باید به دو نکته اشاره کرد. ابتدا اینکه بنرهای تبلیغاتی اکثرا از جنس پلاستیک هستند و سازمان فرهنگی می خواهد الگوی زمین بدون پلاستیک باشد. به همین دلیل در حال تلاش برای کاهش این بنرها هستیم. 

دوم اینکه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد خواهان کاهش هزینه ها و صرفه جویی است و با توجه به گسترش شبکه های مجازی بین مردم، سعی می کنیم تبلیغات و اطلاع رسانی را به این حیطه سوق دهیم. همچنین تراکم زیاد برنامه های فرهنگی به گونه ای بوده است که با وجود تلاش مان باز هم اطلاع رسانی کافی صورت نگرفته است.

 این مسئول فرهنگی با اشاره به کمبود حضور مردم یزد در برنامه های دیگر فرهنگی چون تئاتر، سینما و… گفت: این مسئله باید آسیب شناسی شود. اینکه چرا مردم الویتشان برای گذراندن اوقات فراغت امور فرهنگی چون خرید کالاهای فرهنگی و حضور در کارها و برنامه های فرهنگی نیست.

وی در ادامه چنین گفت: تصمیم سازمانهای فرهنگی برای این مسئله، بردن این برنامه ها به درون خانواده هاست چرا که یزدی ها، مردمانی خانواده محور هستند و اوقات فراغتشان را نیز اغلب با خانواده ها پر می کنند. در نتیجه تلاش بر این است که تئاتر خیابانی، موسیقی های خیابانی، نگارخانه های مختلف، نمایشگاه های عکس و دیگر برنامه های فرهنگی نظیر اینها در یزد ایجاد شود تا مردم با مشاهده ی این امور به آنها عادت کرده و علاقمند شوند. از برنامه های بعدی که با کمک شهرداری بناست ایجاد شود، پخش فیلم و نقد آن در فضای شهری مثل پارک است.

عامری در پایان تصریح کرد: اطلاع رسانی در باره برنامه های فرهنگی مذکور از روش های مختلف در حال گسترش است و ضمنا ادامه یافتن این برنامه ها نیز بسیار نیازمند حمایت مردم است.

 

 

 

رسانه باید برای پر کردن اوقات فراغت مردم پیگیر باشد

رئیس صدا و سیمای مرکز یزد در گفتگو با بشارت یزد، در ارتباط با تعداد و انواع برنامه های این سازمان، با محوریت اوقات فراغت جوانان خبر داد: برنامه های مختص به جوانان در رادیو و برنامه های شبانه در سیما با رویکرد پر کردن اوقات فراغت جوانان در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه در این حیطه برنامه هایی با معرفی جوانان برتر، آموزش کارهای فنی و حرفه ای متناسب با جوانان، برنامه ی نوجوان در سیما، برنامه جوان در سیما_ که در حال تولید است_ در نظر گرفته شده است. در کنار این برنامه ها، به منظور سرگرمی تلاش کردیم تا سریال ها و برنامه ای شاد دیگری را نیز برای شبکه در نظر بگیریم.

 احمد پهلوانیان با اشاره به عدم وجود نظر سنجی در صدا و سیما استان یزد تصریح کرد: با وجود اینکه صدا و سیما نظر سنجی خاصی را برای اندازه گیری آمار برنامه های شبکه ندارد، برنامه «جوان» در رادیو با استقبال خوبی از مردم یزد مواجه شده است.

وی ادامه داد: برنامه های متعدد و متنوعی در خصوص پر کردن اوقات فراغت در استان توسط ارگان های مختلف مانند: اداره کل ورزش جوانان، کانون مساجد، بسیج و… در نظر گرفته شده است. با این وجود، معتقدم به برنامه ریزی بهتر و جامع تری نیاز است و لازم است تا هماهنگی بیشتری در این باره صورت گیرد.

وی در ادامه با پذیرش نقد وارد بر سازمان صدا و سیما در عدم برنامه ریزی کامل و و شایسته برای اوقات فراغت جوانان، بیان کرد: ممکن است سازمان صدا و سیما آنطور که شایسته است در این باره اقدام نکرده  نباشد اما با تلاش بسیار، خواهان فعالیت بهتر در این زمینه است.

پهلوانیان در ادامه با توجه به نقش نهاد خانواده در اوقات فراغت جوانان، افزود: خانواده به عنوان موثرترین نهاد در تربیت افراد و ایجاد فرهنگ در آنها باید درست عمل کند. امروزه خانواده ها این امر را به نهاد های دیگری چون مدرسه، رسانه، گروه دوستان و … سپرده اند.

بهتراست تا برای انتقال فرهنگ از خانواده به فرزندان، به خانواده ها روش های موثری آموزش داده شود.

این فعال حوزه رسانه با اشاره به وجود محدودیت برای گذران اوقات فراغت برای زنان و به خصوص برای دختران جوان، گفت: برای بهبود این وضع باید به زیر ساخت ها توجه کرد. لازم است تا برنامه هایی متناسب برای زنان با حفظ شئونات در نظر گرفته شود. دوچرخه سواری در محیط های سرپوشیده و ورزش همگانی در پارک های مخصوص زنان، نمونه هایی از این برنامه ها هستند.

وی در پایان تصریح کرد: درخصوص رسیدگی به اموری مانند ورزش زنان، رسانه نقش بسیار با اهمیتی دارد. رسانه ها باید برای حل مسائل این چنینی تلاش کنند تا ضمن پیگیری لازم، با مدیران و مسئولین در حیطه ی آن صحبت کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید