سوهان صدای موتورسیکلت ها بر روان گردشگران در بافت تاریخی یزد

صالح مستوفیان/ قدم زدن در بافت تاریخی به ضیافت آرامشی نهفته در دیوارهای کاهگی به بلندای تاریخ رویایی است که گردشگران را از دورترین نقاط این کره خاکی با صرف هرینه های بسیار به یزد می کشاند اما دریغ که…

صالح مستوفیان/ قدم زدن در بافت تاریخی به ضیافت آرامشی نهفته در دیوارهای کاهگی به بلندای تاریخ رویایی است که گردشگران را از دورترین نقاط این کره خاکی با صرف هرینه های بسیار به یزد می کشاند اما دریغ که طعم شیرین این تفرج منحصر به فرد را با صدای اگزوزها و ویراژ موتورسیکلت ها به کام گردشگران تلخ می کنیم.

نخستین واژه هایی که ذیل عکس های منتشر شده توسط گردشگران از گشت و گذار در بافت تاریخی یزد نوشته می شود، مشاهده معماری و نوع خاصی از شهرسازی در پیشینه یزد است که در کنار سرزندگی، گواه آرامشی پایان ناپذیر در وجود ساکنین این خانه های چند صدساله است، آبا و اجداد یزدیهای امروز که سوار بر موتورسیکلت های خود این لذت را از مهمانان شهر دریغ می کنند.

کافی است ساعاتی را به هدف دور شدن از هیاهوی زندگی و جلا دادن به روح و روان در کوچه پس کوچه های بافت تاریخی قدم بزنید و از تردد مدام و پر سر و صدای موتورسیکلت ها و ماشین ها دست خالی به خانه برگردید. دیدن صحنه های پناه بردن گردشگران به گوشه های دیوار برای عبور یک موتورسیکلت یا وحشت کودکان از شنیدن صدای ناهنجار آنها میان دیوارهای بلند تصویری نازیبا از بافت تاریخی یزد است.  معضلی که علاوه بر ایجاد مزاحمت و در پاره ای از موقع تعرض به گردشگران، لطمه ای جدی به گردشگری یزد وارد می سازد و مشخص نیست کی و چگونه پایان خواهد یافت. این در حالی است که مناطق گردشگری بسیاری در ایران و جهان با ایجاد محدودیت ها و وضع قوانین سختگیرانه توانسته اند محیطی امن و آرام را برای گردشگران بسازند و تجارب فراوانی پیش روی مسئولان یزد قرار داده اند.

 

بافت تاریخی باید پیاده محور شود

عضو شورای شهر یزد در گفتگو با بشارت یزد با اشاره به اینکه خیابان مسجد جامع برای ورود وسائل نقلیه مسدود است و در صورت ورود خودرو حتما جریمه خواهند شد و تنها وسائل نقلیه خروجی از این مسیر استفاده می کنند.

محسن عباسی هرفته با اشاره به اینکه با استقرار گشت نامحسوس در محدوده بافت تاریخی، موتورسیکلت های مزاحم توقیف می شوند، بیان داشت: متاسفانه هنوز مزاحمت های برخی موتورسیکلتها در بافت تاریخی ادامه دارد و نیازمند اقدامات جدی تری است.

سخنگوی شورای شهر یزد با اشاره به اینکه نمی توان بطور کلی رفت و آمد موتورسیکلتها در بافت تاریخی را به دلیل حضور سکنه ممنوع کرد، گفت: نیازمند کنترل بیشتر بر عبور و مرور وسائل نقلیه در بافت خصوصا از طرف پلیس راهور هستیم تا افرادی که از سایر نقاط شهر و عمدتا برای دور دور و ایجاد مزاحمت در بافت حضور پیدا می کنند با اعمال قانون مواجه شوند.

عباسی هرفته بافت تاریخی را ویترین و آبروی شهر دانست و گفت: طرح های مختلفی همچون استقرار پلیس گردشگری در بافت و تعیین برچسب های عبور و مرور برای وسائل نقلیه ساکنین داخل بافت تاریخی در دست اقدام است تا وضعیت ترافیکی بافت تاریخی ساماندهی شود. رفت و آمد ساکنین بافت تاریخی چندان مزاحمتی برای گردشگران ندارد و باید سواره های غریبه را کنترل کرد.

عضو شورای شهر یزد با اعلام اینکه سیاستگذاری ترافیکی در این محدوده ممانعت از عبور و مرور وسائل نقلیه افراد غیر ساکن است، اظهار داشت: در همه کشورهای جهان مناطق تاریخی پیاده محور است تا گردشگران ضمن قدم زدن و تفرج در منطقه تاریخی، حس آرامش و سرزندگی را داشته باشند. این تنها راهی است که باید برای بافت تاریخی یزد هم اعمال شود و گریزی از آن نیست.

 

 

اعمال محدودیت تردد برای موتورسواران در بافت تاریخی

 رئیس پلیس راهور استان نیز در گفتگو با بشارت یزد با بیان اینکه به دلیل گستردگی محدود بافت تاریخی، امکان استقرار پلیس راهور در همه معابر و گذرگاه ها وجود ندارد، از طرح های مختلف کنترل ترافیک این محدوده خبر داد و گفت: پلیس راهور با همکاری شورای ترافیک درصدد اعمال محدودیت های ترافیکی و کنترل بیشتر معابر بافت تاریخی است.

محمد پورشمس همچنین از ایجاد موانعی در معابر بافت تاریخی برای کاهش سرعت موتورسواران در بافت تاریخی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ساماندهی ترافیکی بافت تاریخی نیازمند همکاری همه دستگاه های مربوطه است تا ضمن تامین نیازهای ساکنین بتوانیم آرامش لازم را برای گردشگران فراهم سازیم.

 

وضعیت آرامش گردشگران در بافت تاریخی مطلوب نیست

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد در گفتگو با بشارت یزد با اشاره به اینکه ۱۸ پیشنهاد در حوزه های مختلف برای رفع معضل تردد وسائل نقلیه در بافت تاریخی توسط میراث فرهنگی به شورای ترافیک داده شده است، اظهار داشت: برخی از این پیشنهادها شامل مسدود شدن برخی از مسیرهای گردشگری، کوتاه شدن برخی مسیرها برای کاهش سرعت وسائل نقلیه در بافت تاریخی، مجهز شدن کلیه مسیرهای تردد بافت تاریخی به دوربین مدار بسته و همچنین برخورد قاطع با موتورسواران متخلف و استقرار پلیس توریست در محورهای گردشگری می شود.

سید مصطفی فاطمی در ادامه افزود: همچنین سازمان میراث فرهنگی استان پیشنهاد وضع محدوده ترافیکی را برای منطقه بافت تاریخی ارائه کرده است تا تنها برای افرادی که در بافت تاریخی سکونت دارند، برچسب هایی جهت عبور و مرور در نظر گرفته شود تا افراد غیرساکن نتوانند به راحتی تردد داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به اینکه بخشی از پیشنهادات برای ساماندهی تردد موتورسیکلت ها در بافت تاریخی با همکاری شهرداری و نیروی انتظامی عملیاتی شده و منجر به بهبود نسبی عبور و مرور در این محدوده شده است، بیان داشت: البته هنوز با شرایط استاندارد یک منطقه تاریخی فاصله داریم و تردد موتورسیکلت ها یکی از مهمترین عوامل بر هم زدن آرامش در بافت تاریخی یزد است.

وی در ادامه افزود: مطمئنیم با استقرار پلیس توریست در محدود بافت تاریخی بخش مهمی از معضلات ترافیکی این منطقه مرتفع خواهد شد؛ موضوعی که در آینده نزدیک عملیاتی می شود.

فاطمی، فرهنگسازی را عامل مهمی در کاهش ناهنجاری ها در بافت تاریخی دانست و از دستگاه های متولی در این زمینه همچون رسانه ها خواست تا توجه به اهمیت وجود آرامش برای گردشگران در بافت تاریخی و تاثیر زیاد آن بر جذب توریست را در جامعه نهادینه کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد با اعلام اینکه در ماه های اخیر تعدادی از متخلفین در بافت تاریخی دستگیر شده و در مراجع قضایی محکوم شده اند، از رصد دائمی اتفاقات در بافت تاریخی خبر داد و گفت: پیشنهاد می کنیم مسئولین قضایی و انتظامی استان در خصوص دستگیری و محاکمه متخلفین بافت تاریخی اطلاع رسانی کنند تا درس عبرتی برای دیگران شود.

فاطمی در پاسخ به این سوال که امکان دارد تا نهایی شدن طرح های ساماندهی ترافیکی بافت تاریخی، برخی از مسیرهای اصلی همچون بازارچه مسجد جامع برای تردد وسائل نقلیه مسدود شود و مسیرهای جایگزین معرفی گردد، گفت: پیشنهاد مسدودسازی را به شورای ترافیک یزد داده ایم و در برخی مسیرها هم اعمال شده است اما متاسفانه هنوز اراده جدی جهت بستن مسیرهای اصلی وجود ندارد هرچند قولهایی در اینباره داده شده است. معتقدیم یک بار برای همیشه باید این مهم اتفاق بیفتد تا گردشگری یزد بیش از این از مزاحمت های وسائل نقلیه متضرر نگردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید