گزارش تکان دهنده بشارت یزد از نبود گرمخانه و سرپناهی برای بی‌خانمان‌ها در یزد

سوز زمستان یزد دلیل سرقت از مسجد محله شیخداد

«مهدی» جوانی است که روزگاری کار داشت، ازدواج کرده بود و یک دختر دارد اما ورق زندگی برگشت و دچار اختلالات عصبی شد بطوریکه همسرش طلاق گرفت، دچار اعتیاد شد و آنقدر بی خانمانی کشید که اهالی محله شیخداد اتاق یک مدرسه را برایش سرپناه کردند اما او در فقر و گرسنگی روزگار سختی می گذراند. مهدی اخیرا به جرم دزدی از مسجد، به دادگاه رفته ولی چون جرمش اثبات نشده و نیز شاکی نداشته، قاضی حکم برائت و آزادی اش را داده ولی مهدی با التماس به قاضی گفته «من را در این روزهای زمستانی زندانی کنید…» و قاضی هم که التماس های مهدی را دیده او را به زندان فرستاده است.


«اینجا خانه «مهدی» است. خانه که چه عرض کنم سرپناه یا اگه واقعیتش را خواسته باشید اینجا «مدرسه مهدی» است و به قول خودش شبهایی که در دهنه آب انبار شیخداد می خوابیده از خدا یک اتاق خواسته و حالا خدا جایی به او داده که ده تا اتاق هم بیشتر دارد ولی اتاقِ بی چراغ و بی بخاری و بی غذا به چه دردی می خورد؟»
دیشب با دوستم بعد دوماهی قرنطینه و خونه نشینی به محله قدیمی رفتیم و گفتیم یه سر هم به مهدی بزنیم. درِ مدرسه که رفتیم دیدیم در بسته است! از سوپری محل سراغ مهدی را گرفتیم که گفت «مهدی دزدی کرده و او را به زندان برده اند.» پرسیدم: «چه دزدیده؟» گفت: «نمیدونم دو سه جا دزدی کرده…»


خیلی ناراحت شدم و خیلی هم تعجب کردم البته به این موضوع کمی شک کردم و زود رفتم سراغ آرایشگر محل. او بیشتر با مهدی دمخور و نزدیک بود و جریان را از او جویا شدم. گفت: «ظاهرا یکی از همسایه ها به ۱۱۰ زنگ زده که مهدی فرش و بخاری مستعمل مسجد که توی انباری مسجد گذاشته شده بوده را برداشته…» پیش خودم گفتم: « وقتی مهدی اتاقش فرش و بخاری ندارد و فرش و بخاری دست نخورده گوشه انبار باشد و مهدی هم از شدت سرما در حال یخ زدن باشد معلوم است که آنها را بر می دارد.». آرایشگر محل در ادامه هم گفت: «وقتی مهدی به دادگاه رفته چون جرمش اثبات نشده و نیز شاکی نداشته، قاضی حکم برائت و آزادی اش را داده ولی مهدی با التماس به قاضی گفته «من بیکارم، غذا ندارم، جایی برای خوابیدن هم ندارم و پارسال هم توی مدرسه خیلی سرما و گشنگی کشیدم! خواهشا حداقل لطف کنید من را در این روزهای زمستانی زندانی کنید…» و قاضی هم که التماس های مهدی را دیده او را به زندان فرستاده است.
مهدی هم مثل من مثل صدها بچه دیگر وقتی که به دنیا آمده، نور چشم پدر و مادرش بود، به دبستان رفت و بعد از دوران راهنمایی؛ سراغ بازار کار رفت و چند سالی کار کرد و از خدمت سربازی که برگشت، پولی جمع و جور کرد و ازدواج کرد که ثمره آن یک دختر است.
یک روز صبح زود که مهدی با موتور به سر کار می رفته حوالی میدان دروازه قرآن با یک نیسان تصادف می کند که بر اثر شدت ضربه وارده به مغزش، به کما می رود و آنطور که می گویند نزدیک به شش ماه در کما بوده و بعد از اینکه به هوش آمده دیگر آن مهدی سابق نشده است. دیگر به طور مرتب سر کار نی رفته و دچار یکسری اختلالات پس از حادثه می شود. کم کم همه این عوامل دست به دست هم داد تا همسرش از او جدا شد و بعد هم مهدی به دامان اعتیاد افتاد. به طوری که کارش را از دست داد و حتی به نان شبش هم محتاج شد! حالا هم نه سرپناهی برای خوابیدن دارد و نه غذایی برای خوردن! چند وقتی شب ها را در دهانه آب انبار “شیخداد” به صبح می رساند تا اینکه بچه های محله یک سیم برق از مسجد میگیرند و یکی از کلاسهای “مدرسه طاهری” را برای اسکان مهدی آماده می کنند.


یکی از همسایه های مهدی به گفت: «یک روز به مدرسه رفتم تا به مهدی سر بزنم. دیدم دارد سوسیس می خورد. از شکل و قیافه سوسیس معلوم بود که گندیده و خراب است! به مهدی گفتم “اینو نخور! مریض میشی!” گفت: “میدونم خرابه ولی دیشب خیلی گشنه ام بود و از بی چیزی نگاه آسمون کردم و گفتم خدا به من رحم کن و بعد چندتا از این سوسیس ها را خوردم…” همسایه گفت از مهدی پرسیدم “اینا را از کجا آوردی؟” مهدی در جواب گفته “بعضی روزها مقابل یک مغازه سوپری را آب و جارو می کنم و صاحب مغازه هم این سوسیس ها و چند تا دوغ را در عوضش به من می دهد! می دانم همه اینها تاریخ مصرفش گذشته و فاسد شده، اما صاحب مغازه فکر می کند من نمی دانم و اگر اعتراضی هم بکنم همین سوسیس های گندیده را هم دیگر نخواهم داشت!”
ظاهرا مهدی زمستان سال گذشته در مدرسه خیلی اذیت شده و خیلی گرسنگی کشیده که امسال زندانی بودن را به آزاد بودن و سرما و گشنگی کشیدن ترجیح داده است!

روزهای اول شروع کار شورای شهر پنجم یزد، زمینی بابت ساخت “گرمخانه و شلتر” در نظر گرفته شده بود و در همان روزها نیز خیّری برای این کار اعلام آمادگی کرد که متاسفانه بر اثر بوروکراسی های اداری و بعضی مسائل دیگر این فرصت از دست رفت و اکنون پس از چهار سال هیچ اقدام مثبتی در این زمینه انجام نشده است. با توجه به فصل زمستان و نیز برودت هوای امسال لازم است تا معاونت خدمات شهری شهرداری و کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر و سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری تدبیری برای حل کوتاه مدت این مساله نموده و حداقل با اجاره نمودن یک مکان برای مدت سه ماه زمستان نسبت به حل موّقت این مساله اقدام نمایند تا سالهای آتی با اقدامات زیربنایی و ساخت یک سالن شاهد بهره برداری از یک گرمخانه مجهّز در شهر یزد باشیم.

ارائه خدمات اجتماعی به شهروندان در شورای پنجم شهر یزد

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد با بیان اینکه شورای پنجم شهر یزد در همان بدو آغاز به کار، به مسئله ارائه خدمات اجتماعی به شهروندان پرداخت در گفتگو با بشارت یزد اظهار داشت: شهرداری یزد تا آن زمان به هیچ عنوان به این مسئله ورود نکرده بود اما شورای پنجم این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و در همان سال اول پیگیری ها را با جدیت هرچه بیشتر آغاز کردیم تا محلی برای زنان آسیب دیده خریداری شود.

وی ادامه داد: این محل در حال حاضر تحویل سازمان بهزیستی استان یزد شده و در حال استفاده از آن هستند. همچنین محلی برای کودکان کار خریداری کردیم و تحویل سازمان بهزیستی قرار دادیم تا کودکان کار نیز سرپناهی امن برای گذران زندگی داشته باشند. در این ساختمان چند طبقه که در خیابان مهدیه قرار دارد خدمات مختلفی به کودکان کار حاضر در شهر یزد ارائه می‌شود. بنابراین کودکان کاری که در سطح شهر دیده می شوند باید از سوی شهروندان برای دریافت این خدمات به بهزیستی معرفی شوند.

ساخت گرمخانه یزد در دست اقدام است

ونوس عامری در خصوص پروژه ساخت گرمخانه برای افراد بی‌خانمان شهر یزد توضیح داد: متاسفانه شهرداری یزد به این موضوع هم هیچ‌گاه ورود نکرده بود. به همین دلیل شورای شهر دو محل برای ایجاد گرمخانه هم برای زنان و هم برای مردان بی سرپناه سطح شهر را در دستور کار خود قرار داد. در سال ۹۶ و ۹۷ با انجام رایزنی‌های زیادی که انجام شد، شورای شهر قطعه زمینی را از اداره کل مسکن و شهرسازی برای ساخت این گرمخانه تحویل گرفت اما پس از طراحی، سازمان مسکن و شهرسازی به یک نقشه واحد نرسید اما با پیگیری های متعدد شورای شهر مهندسین پروژه تغییر کردند که خوشبختانه در حال حاضر در حال انجام است.

وی با اشاره به ساخت یک مرکز VIP برای معتادان متجاهر و شهروندانی که در بدترین شرایط زندگی می کنند، گفت: با توجه به اینکه بودجه ای برای این موضوع در نظر گرفته نشده بود و معمولا شهرداری ها به شکل سنتی به این موضوع هم ورود نمی‌کنند، شورای شهر برای ارائه خدمت به این قشر آسیب دیده ورود کرد تا این مرکز VIP برای ساماندهی معتادان متجاهر و افراد بی‌خانمان ساخته شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد افزود: در این راستا ساختمانی که برای شهرداری بود را برای VIP اختصاص دادیم و بودجه مورد نیاز این کار را نیز در نظر گرفتیم تا تعمیرات نهایی این مرکز که در ابتدای بلوار ملکوت و جنب اداره مبارزه با مواد مخدر قرار دارد، انجام شود.

اسکان موقت افراد بی خانمان در شهر یزد در فصل سرد سال

وی با اظهار امیدواری نسبت به این که تا پایان سال جاری عملیات ساخت این مرکز آغاز شود، خاطرنشان کرد: در مقابل این محل نیز زمینی برای ایجاد یک گرمخانه در نظر گرفته شده که بودجه این طرح نیز تامین شده است اما برای فصل سرد سال که در آن قرار داریم و ممکن است برای بی‌خانمان‌ها خطرآفرین باشد نیز یکی از انبارهای شهرداری را تخلیه کردیم تا پس از تجهیز آن تا یک هفته دیگر به شکل موقت راه اندازی شود. البته افراد بی خانمان به صورت موقت در این محل مستقر خواهند شد تا مرکز اصلی ساخته شود.

شهرداری یزد عادت به هزینه‌کردهای این‌چنینی ندارد

ونوس عامری با اشاره به پیمودن یک ره صد ساله ظرف مدت ۵/۳ سال برای ارائه خدمات اجتماعی مطلوب در سطح شهر یزد تصریح کرد: در حقیقت شهرداری یزد تا به حال هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده بود و با توجه به عدم تحقق بودجه در سالی که از نظر اقتصادی وضعیت دشواری حاکم است، کار بسیار سختی بود که این پروژه ها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه شهرداری یزد به انجام هزینه های این‌چنینی عادت نداشت و این موضوعات را دنبال نمی کرد، گفت: بنابراین شورای شهر یزد مجبور بود راساً به این مسائل ورود کند اما به هر حال خوشحال هستیم که بتوانیم تا قبل از پایان دوره پنجم شورای شهر یزد این پروژه‌های خدماتی را عملیاتی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید