بررسی رتبه‌بندی تایمز و احتمال کم‌کاری دوباره کارمند دانشگاه یزد:

سقوط ادامه‌دار رتبه دانشگاه یزد در آسیا؛ رتبه ۴۰ در بین دانشگاه‌های ایران!!

دانشگاه یزد در سال ۲۰۱۸ در بین ۳۰۱ تا ۳۵۰ دانشگاه برتر آسیا بود اما در سال ۲۰۱۹ در بین ۳۵۱ تا ۴۰۰ دانشگاه آسیا قرار گرفت و در ادامه روند نزولی خود سال ۲۰۲۰ با چندین رتبه سقوط به بیش از ۴۰۰ تنزل یافت.
سال گذشته مدیر امور پژوهشی دانشگاه یزد در خصوص تنزل جایگاه این دانشگاه در رتبه بندی تایمز در اظهارنظری عجیب گفته بود: با توجه به عملکرد خوب دانشگاه در شاخص‌هایی که مد نظر تایمز است؛ دلیل اصلی این موضوع صرفاً می تواند اشتباه و یا کم‌کاری کارمند دانشگاه یزد در وارد کردن اطلاعات باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی یزدانه پایگاه رتبه‌بندی تایمز یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی در سطح بین‌المللی است که در ۲۰۱۳ میلادی برای اولین بار رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی را در کنار رتبه‌بندی‌های بین‌المللی خود انجام داد. در گزارش اخیر رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی سال ۲۰۲۰ از جمهوری اسلامی ایران، ۴۰ دانشگاه حضور داشته‌اند که ۵ دانشگاه کشور در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته‌اند اما در حالی که دانشگاه یزد در سال ۲۰۱۶ رتبه ۱۲ کشور را از آن خود کرده بود، سال ۲۰۱۷ در رتبه ۱۴ قرار داشت و در سال ۲۰۱۹ رتبه ۳۱ کشور بود، در رتبه بندی سال ۲۰۲۰ تایمز در رتبه چهلم دانشگاه های کشور قرار گرفته است

دانشگاه یزد در سال ۲۰۱۸ در بین ۳۰۱ تا ۳۵۰ دانشگاه برتر آسیا بوده اما در سال ۲۰۱۹ دانشگاه یزد در بین ۳۵۱ تا ۴۰۰ دانشگاه آسیا قرار گرفت و در سال ۲۰۲۰ هم با چندین رتبه سقوط به بیش از ۴۰۰ تنزل یافت.

روش‌شناسی این رتبه‌بندی همانند روش‌شناسی رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌هاست که از ۱۳ شاخص در قالب ۵ معیار آموزش (۲۵)، پژوهش (۳۰)، استنادات (۳۰)، درآمد صنعتی (۷.۵) و وجهه بین‌المللی (۷.۵) بهره جسته است. با این حال در رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی، پس از محاسبه امتیازات بر اساس شاخص‌ها نتایج کسب‌شده را بر اساس دانشگاه‌های موجود در این رتبه‌بندی بازتنظیم می‌کند.

دلیل سقوط رتبه دانشگاه یزد؛ کمکاری کارمند دانشگاه

سال گذشته مدیر امور پژوهشی دانشگاه یزد در خصوص تنزل جایگاه دانشگاه یزد در رتبه بندی تایمز گفته بود: با توجه به عملکرد خوب دانشگاه در شاخص‌هایی که مد نظر تایمز است؛ دلیل اصلی این موضوع صرفاً می تواند اشتباه و یا کم‌کاری کارمند دانشگاه در وارد کردن اطلاعات باشد.

باید دید مسئولان دانشگاه یزد این‌بار چه دلیلی را برای سقوط معنا دار رتبه دانشگاه شهر دارالعلم و دارنده ۲۵ سال رتبه اول کنکور سراسری مطرح خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید