سرمایه گذاری اتباع خارجی در استان، بازی بُرد_ بُرد است

الهه اسلامی/ یزد به لحاظ صنعتی بودن و داشتن ظرفیت‌های خدماتی و درمانی جزو استان‌های نخست مهاجرپذیر کشور محسوب می‌شود؛ به طوری که براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، پس از استان‌های قم و سمنان دارای رتبه…

الهه اسلامی/ یزد به لحاظ صنعتی بودن و داشتن ظرفیت‌های خدماتی و درمانی جزو استان‌های نخست مهاجرپذیر کشور محسوب می‌شود؛ به طوری که براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، پس از استان‌های قم و سمنان دارای رتبه سوم کشوری از نظر بیشترین سهم تبعه خارجی نسبت به جمعیت است.

مهاجرت و حضور اتباع خارجی در کشور، هم به عنوان تهدید و هم به عنوان فرصت و ظرفیت تلقی می‌شود. بارها و بارها در خصوص تهدید حضور اتباع بحث و تبادل نظرهای گوناگونی صورت گرفته است؛ غافل از اینکه در صورت استفاده از ظرفیت اتباع، بسیاری از عوامل تهدیدی این مسئله، جای خود را به فرصت داده و کاهش آسیب‌های اجتماعی، افزایش امنیت در جامعه، اشتغالزایی و فقرزدایی را به طور چشمگیری در پی خواهد داشت.

با توجه به جمعیت حدود یک میلیون و ۱۸۰ هزار نفری استان یزد و استناد به سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ که آمار اتباع خارجی استان را حدود ۵۴ هزار نفر اعلام کرده (هرچند آمارهای غیر رسمی تا دو برابر این رقم را پیش بینی می کنند)، بیش از ۵ درصد از جمعیت استان را اتباع بیگانه تشکیل می دهند و بر همین اساس اهمیت توجه بیش از پیش به این افراد و تهدیدها و فرصت هایی که می‌توانند برای این استانِ مهاجرپذیر داشته باشند، دوچندان می‌ شود.

 هرچند جو غالب در استان در مواجهه با حضور اتباع بیگانه عمدتا نگرانی و طرد آنهاست اما «محمدحسین ریاحی» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در گفتگو با بشارت یزد با تاکید بر بهره برداری از ظرفیت های مثبت مهاجرین گفت: «اتباع خارجی به عنوان یک ظرفیت در استان محسوب می‌شوند و با توجه به اینکه عده‌ای به این افراد به عنوان تهدید می‌نگرند، در صورتی که فرصت شناسی در استان انجام شود، این احساس تهدید از بین رفته و  به فرصت بدل خواهد شد.»

 

ضرورت فرصت شناسی در حوزه اتباع خارجی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد شناخت فرصت ها و توانمندی های اتباع بیگانه را ضروری دانست و بیان داشت: تاکنون سیاستگذاری‌های متعددی در خصوص مقابله با تهدیدهای حضور این افراد در کشور به کار گرفته شده است اما به لحاظ ورود غیرقانونی اتباع، گاه چندان که باید مثمرثمر واقع نشده است.

ریاحی افزود: به نظر می‌رسد آنچنان که باید، فرآیند درستی برای استفاده از ظرفیت‌های اتباع خارجی تعریف نشده است؛ به طوریکه گاهی شناسایی اتباع غیرمجاز و اقدامات صورت گرفته برای کاهش مسئله تهدیدی پس از شناسایی، نه تنها چاره ساز نبوده بلکه به نوعی اتلاف منابع، هزینه و وقت را به دنبال داشته و دارد.

وی در این باره تاکید کرد: بر همین اساس لازم است تا با فرصت شناسی در حوزه اتباع خارجی، این احساس تهدید از بین رفته و به فرصت بدل شود. در این صورت در مقابل امکانات و خدماتی که پس از مهاجرت در کشور و به تبع آن استان یزد از جمله امنیت، امکانات بهداشتی، آموزشی، اشتغال و… مورد استفاده اتباع قرار می‌گیرد می‌توان از ظرفیت و توانایی آنها نیز بهره جست و یک تبعه خارجی صرفا مصرف کننده نخواهد بود.

ریاحی ادامه داد: در حال حاضر ضرورت دارد تا همچون کشورهای توسعه یافته که با مقوله مهاجرپذیری رابطه‌ای تنگاتنگ دارند، به تبعه خارجی همچون فرصت نگریسته شود و از ظرفیت وی به منظور فعالیت‌های اقتصادی و در پی آن کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده گردد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور و وضعیت اشتغال و استفاده از فرصت حضور اتباع خارجی در استان، باید بر تشویق اتباع خارجی به منظور سرمایه گذاری و تسهیل به منظور عملیاتی شدن این روند تاکید کرد.

وی با اشاره به ضرورت ساماندهی و تفکیک و شناسایی اتباع اظهار کرد: با این اقدام بررسی خواهد شد که چه افرادی، با چه مشخصات، تخصص و انگیزه‌ای در کشور حضور دارند؛ بنابراین پس از فرآیند شناسایی و تحلیل، می‌توان از ظرفیت اتباع خارجی متمول و دارای تمکن مالی مناسب برای سرمایه گذاری در استان استفاده کرد که دارای مزیت‌هایی قابل توجه می‌باشد.

 

مزایای بهره جستن از اتباع خارجی در استان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با تاکید بر اینکه عملیاتی ساختن ساماندهی اتباع خارجی، امکان رصد و نظارت هر چه بیشتر بر فعالیت‌ها و اشتغال اتباع آنهم با ظرفیت سرمایه‌گذار خارجی را فراهم می‌آورد، بیان کرد: این در حالی است که با توجه به شرایط اقتصادی موجود و وضعیت مالی سرمایه گذاران بومی، در کنار اشتغالزایی صورت گرفته برای اتباع خارجی، با کمترین یا بدون سرمایه گذاری از سوی سرمایه گذار ایرانی، برای نیروهای بومی استان نیز شغل ایجاد خواهد شد.

وی افزود: از دیگر مزایای حاصله پس از استفاده از ظرفیت و پتانسیل اتباع خارجی، دسترسی به ابزارهای صادراتی خاص و به دنبال آن افزایش میزان صادرات و بهره‌گیری از مزیت‌های آن همچون وارد شدن ارز به کشور به جای خروج ارز از سوی تبعه خارجی که صرفا با امکانات موجود، به اشتغال مشغول بوده و درآمد حاصله را به خارج از کشور منتقل می‌کند، می‌باشد.

ریاحی بهره‌مندی از ارزش افزوده حاصل از سرمایه گذاری تبعه خارجی در استان را نیز از دیگر مزایای این فرصت سازی عنوان کرد.

این مقام مسئول در ادامه این گفت و گو با اشاره به پیامدهای احتمالی سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اتباع خارجی در استان، گفت: در این صورت با استفاده از فرصت اتباع خارجی در استان، شاهد کاهش آسیب‌های جدی و تبعات ناشی از حضور اتباع مجاز و غیرمجاز، افزایش امنیت و اشتغالزایی و در پی آن فقرزدایی خواهیم بود.

وی افزود: این در حالی است که در مقابل بی توجهی به ظرفیت اتباع خارجی و فرصت سرمایه گذاری آنها در کشور و استان صنعتی و مهاجرپذیر یزد، نه تنها کاهش آسیب و تبعات را نخواهیم داشت بلکه امکان تبدیل فرصت به تهدید که برای جامعه امری مضر و ناخوشایند است، وجود خواهد داشت.

ریاحی همچنین خواستار شد: در این راستا لازم است تا ضمن تسهیل‌گری فرآیند سرمایه‌گذاری اتباع خارجی و حمایت و تعامل دستگاه‌ها و نهادهای مختلف و مرتبط و نه صرفا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که تنها مسئول این حوزه نیست، نسبت به قوانین فعلی در امر سرمایه گذاری اتباع خارجی تجدیدنظری صورت گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در این باره اظهار کرد: با توجه به قوانین موجود، در صورت سرمایه گذاری اتباع خارجی در کشور و به تبع آن استان، لازم است به منظور بهره‌مندی از تسهیلات موردنظر، اقدام به وارد کردن ارز به کشور کنند؛ این در حالی است که سرمایه بسیاری از اتباع خارجی در استان یزد، داخل کشور می‌باشد و طبق قوانین نمی توانند در صورت سرمایه گذاری از تسهیلات و خدمات خاص بهره ببرد که در این مسئله نیاز به بررسی و اصلاح قانون احساس میشود.

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید