سد معبر در یزد به بهانه زیست شبانه!

«سد معبر» یا «زیست شبانه» دلایلی است که مخالفان و موافقان چیدن صندلی توسط فست فودی ها، کافی شاپ ها و آبمیوه فروشی ها در پیاده رو بر زبان می آورند. چند وقتی است که در برخی از معابر شهر…

«سد معبر» یا «زیست شبانه» دلایلی است که مخالفان و موافقان چیدن صندلی توسط فست فودی ها، کافی شاپ ها و آبمیوه فروشی ها در پیاده رو بر زبان می آورند.

چند وقتی است که در برخی از معابر شهر همچون خیابان مسجد جامع یا بلوار دانشگاه پس از غروب آفتاب یا پایان گشت ماموران سدمعبر، شاهد چیده شدن صندلی برخی مغازه داران در پیاده رو مقابل و مجاور مغازه شان هستیم. نفس این عمل کاملا مغایر با نص قانون است چرا که تبصره یک ماده ۵۵ قانون شهرداری می گوید: «سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز آنها و میدانها و پارکها و باغ های عمومی برای کسب و یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور فوق وسیله مأمورین خود رأساً اقدام کند.» اما در مقابل برخی بر این باورند که شهر یزد به شدت نیازمند افزایش نشاط اجتماعی است و در شهری که نام «جهانی شدن» را یدک می کشد، وجود میز و صندلی در مکان های عمومی و سرباز همچون پیاده روها امری لازم است تا مردم و گردشگران بتوانند ساعات پایانی شب را در کنار هم به شادمانی سپری کنند و به نوعی «زیست شبانه» ایجاد شود. موضوعی که در اغلب شهرهای جهان خصوصا شهرهای توریست محور، امری رایج است و اتفاقا یکی از جاذبه های گردشگری به حساب می آید. حال در شهری که پارک و کنسرت و شهربازی مدرن وجود ندارد، اهمیت آن دو چندان نیز می شود.

در این میان می توان راه سومی نیز در پیش گرفت و ضمن تاکید بر اهمیت ایجاد فضاهای شهری برای تفریح و شادمانی مردم یزد و گسترش زیست شبانه، قانون را زیر پای نگذاشت و حرمت آن را حفظ کرد. در حال حاضر در مغازه ای تا انجا که در توانش باشد در پیاده رو صندلی می چیند و این چیدمان و نوع و رنگ صندلی ها نیز هیچ روال و قاعده خاصی ندارد. اگر قرار است زیست شبانه در یزد داشته باشیم منطق حکم می کند که اولا سد معبر صورت نگیرد و ثانیا شهرداری آیین نامه مشخصی برای چیدن صندلی در پیاده رو وضع کند تا حقوق همه اصناف رعایت گردد. در حال حاضر برخی مغازه ها بخاطر کوچک بودن فضای داخلی خود اجاره بسیار کمی پرداخت می کنند اما با اشغال پیاده رو عملا وسعت خود را بصورت غیرقانونی افزایش داده اند حال آنکه مغازه های دیگر بخاطر داشتن فضای نشستن مشتری، مجبورند اجاره سنگینی پرداخت کنند و عملا قدرت رقابت با مغازه های کوچک را ندارند. این بی عدالتی در کنار زیر پای گذاشتن تبصره یک ماده ۵۵ قانون شهرداری ها قطعا باعث خواهد شد تا دیگر مغازه ها هم پس از مشاهده بی عملی شهرداری و سکوت اجراییات شهرداری در قبال نقض قانون، آنها نیز مبادرت به سد معبر با صندلی و میز کنند و ادامه این روند قطعا ضمن پایمال کردن حقوق عابرین، سیمای شهر را هم نازیبا می کند. 

 در همین راستا، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد در گفتگو با بشارت یزد گفت: در هیچکدام از خیابان ها، مغازه دارها حتی با مجوز شهرداری هم نمی توانند صندلی های خود را در خیابان بچینند و اگر این قانون شکنی صورت بگیرد شهرداری باید به طور قاطع  با آن برخورد کند.

 

شادی و نشاط اجتماعی، لازمه شهر جهانی بودن است

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد گفت: یزد باید در کنار جهانی شدن در همه ابعاد به گونه ای باشد تا موازینی در حد این عنوان را بپذیرد.یکی از الزامات شهر جهانی زنده بودن است و شرط زنده بودن شادی و نشاط اجتماعی است.

سپنتا نیکنام با تاکید به اینکه بسیاری از خدمات شهری نیاز به نظامند و قانونمند شدن است، بیان داشت: برای زیبا سازی فضای شهر باید مسائل را نظامند و قانونمند کرد و در یک چهار چوب قانونی آنها را تعریف کرد در مناطق گردشگری یزد ما این مسئله را تعریف کرده ایم که در خیابان مسجد جامع، محوطه امیر چخماق و خیابان قیام فضایی وجود دارد که زیبنده شهر جهانی یزد نیست و مغازه دار ها هر کدام به سلیقه ی خود صندلی های خود را چیده و فضای غیر قابل تحمل و ناپسندی را در بافت تاریخی شهر ایجاد کرده اند. 

نیکنام در ادامه افزود: شورای شهر به عنوان سیاست گذاران شهر نامه ای به معاونت شهرسازی شهرداری یزد ارسال کرده و شهرداری را مکلف کرده است که به بررسی مغازه ها در محوطه امیر چخماق، خیابان قیام و مسجد جامع بپردازد که کدام قابلیت مبلمان شدن را دارند و شهرداری یک فضای یک دست برای آنها ایجاد کند.

وی در پاسخ به این سوال " که آیا این طرح مبلمان شهری در کل شهر قابل اجراء است؟ " گفت:  در بخش های گردشگری شهر این طرح را انجام می دهیم تا سیاست پیاده محوری را در بافت تاریخی یزد پیاده کنیم. مسجد جامع، خیابان قیام و امیرچخماق یک مسیر گردشگری هستند که هر چه این سیاست پیاده محوری بیشتر محقق شود می تواند به جذب گردشگران و توریست داخلی و خارجی کمک کند بنابراین امکانات و خدمات شهری مدت اقامت گردشگر افزایش می دهدو این به توسعه گردشگری و اقتصادی استان کمک می کند./بشارت یزد

 

توسعه زیست شبانه با رعایت قانون و حقوق مردم

عضو شورای شهر یزد تاکید داشت: یک از برنامه های خدمات شهری افزایش زیست شبانه به منظور ایجاد نشاط و شادابی در شهر است. شهروندان باید بتوانند در محیط های گردشگری به راحتی تفریح کنند و شرایط پیاده روی و استراحت در بافت تاریخی برای آنها فراهم باشد تا از محیط لذت ببرند و این مسئله باید گسترش پیدا کند و در جامعه فراگیر شود و همه مردم از این زیست شبانه استقبال کنند تا شهر جهانی را زنده نگه دارند.

وی در پایان به سد معبر کردن بعضی از اصناف و مغازه دارها در پیاده رو اشاره کردو اظهار داشت: حفظ حقوق شهروندی یعنی این که شهروند در عابر پیاده بتواند به راحتی به مسیر خود ادامه دهد. در هیچکدام از خیابان ها  مغازه دار حتی با مجوز شهرداری نمی تواند صندلی ها خود را در خیابان بچیند  و اگر این قانون شکنی صورت بگیرد شهرداری باید به طور قاطع  برخورد کند.

 

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید