یادداشتی درباره حوادث رانندگی یزد در نوروز ۹۹

سالی که نکوست از حوادث بهارش پیداست

سرعت زیاد رانندگان یزدی در معابر شهری در سال گذشته موجب مرگ بیش از ۱۰۰ نفر و قطع نخاع تعدادی از عابرین شد،ولی سرعت رانندگی در یزد تمامی ندارد و برخورد جدی پلیس راهور و دستگاه قضا را می طلبد.

تصادف اخیر در منطقه صفاییه یزد بازخوردهای زیادی را در بین مردم داشت .
شهروندان گلایه مند از عدم برخورد پلیس راهور و دستگاه قضا با کسانی هستند که در این اوضاع اقتصادی و زمانی که بسیاری از مردم در شرایط خوبی نیستند، از خلوتی معابر سوء استفاده کرده و به اصطلاح دور دور میکنند.
سرعت زیاد رانندگان یزدی در معابر شهری در سال گذشته موجب مرگ بیش از ۱۰۰ نفر و قطع نخاع تعدادی از عابرین شد،ولی سرعت رانندگی در یزد تمامی ندارد و برخورد جدی پلیس راهور و دستگاه قضا را می طلبد.
راننده مست بنز الگانس که اخیرا با سرعت جنون امیز موجب مرگ دلخراش زن و شوهری جوان که سرنشینان اتومبیل پراید بودند .واکنش بسیاری از شهرواندان را برانگیخت.

کودک ۳ ساله ای که پدر و مادر خود را به خاطر مستی و فخر فروشی یک جوان نوکیسه و سرنشینان مست و فراری یک بنز از دست داد،باعث جریحه دار کردن احساسات مردم و عکس العمل در فضای مجازی شد.
اما پرسش های زیادی بعد از وقوع حادثه در اذهان شکل می‌گیرد اینکه:

اقدامات پلیس راهور در کاهش سرعت و برخورد با رانندگان خاطی چه بوده است؟
والدینی که بی مهابا وسایل تقلبه اعم از ماشین و موتور در اختیار فرزند خود قرار می‌دهند چه سهمی از شراکت جرایم انجام شده از سوی فرزندان خود دارند؟
آینده کودکان و زنانی که سرپرست خود را در تصادفات این چنینی از دست می‌دهند چه خواهد شد؟
سرنشینان اتومبیل بنز که پس از تصادف از محل فرار کرده اند چه کسانی بودند؟ و در ساعت نیمه شب با آن سرعت زیاد به کجا میرفتند؟
مالک خودرو الگانس چه کسی است؟…

رئیس پلیس راهور استان در گفتگو با روزنامه بشارت یزد(شماره ۹۷۸ ،اسفند ۱۳۹۸)ازسرعت زیاد گلایه مند است. وی عادت سرعت رانندگی که با فرهنگ مردم یزد عجین شده است را علت اصلی تصادفات منجر به فوت می دانند .
سرهنگ زارع معتقد است مردم یزد در رانندگی فقر فرهنگی و رانندگی بیمار گونه دارند!
همچنین او در گفتگو با ایرنا یزداز ۶ ماه توقیف خودرو بنز الگانس حادثه اخیر خبر داد و گفت:طبق قانون، سه سال زندان نیز در انتظار راننده خاطی خواهد بود!
وی نیز به رانندگانی که با سرعت جنون آمیز در خیابانهای کوچک یزد جولان می دهند هشدار داد: علاوه بر جریمه و توقیف خودرو با راننده خاطی نیز طبق قانون برخورد می شود.
اما به نظر می‌رسد چنین برخوردهایی تاکنون موجب درس عبرت نشده است ،چراکه سرهنگ زارع در خبر منتشر شده از سوی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در سال گذشته گفته بود:عامل اصلی تصادفات رانندگی منجر به جرح و فوت در استان، سرعت بالاست.!
ودر صورتی که راهکاری برای این معضل اندیشیده نشود، این حوادث تلخ باز هم تکرار میشود!.( کانال حوادث یزد)

اما راهکار توقیف خودرو و زندانی شدن رانندگان خاطی پایان بخش داستان سرعت و مرگ دلخراش شهروندان خواهد بود؟پلیس به تنهایی میتواند این معضل را حل کند؟
اغلب گلایه مندی و انتقاد ارسالی شهروندان بعد از وقوع این حادثه دلخراش، این است که درخیابانهای فرعی یزد در بعضی از ساعات شبانه روز خودرو های لوکس اقدام به بلند کردن صدای موسیقی و تردد با سرعت بسیار زیاد می نمایند که این امر موجب افزایش خطر برای ساکنین این خیابان ها خصوصا سالمندان و کودکان میشود.
با وجود دوربین های بسیاری که در یزد نصب شده است باز هم روزانه تعداد فراوانی از رانندگان اقدام به نقض قوانین نموده و برای خود و دیگران خطر آفرین میشوند.
درخواست و سوالات شهروندان یزدی از مسئولین این است که ؛
آیا امکان کنترل هر چه بیشتر معابر بواسطه نصب دوربین های بیشتر در سطح شهر امکان پذیر است؟و تا کنون این دوربین ها چه میزان توانسته در کاهش جرایم اثر بخش باشد؟!
آیا تشدید برخورد با تخلفات شبانه در دستور کار پلیس است؟
برخورد دستگاه قضا و دادستان به عنوان مدعی العموم با کسانی که با جنون سرعت و دور دور های شبانه و با شرب خمر در حالت رانندگی با جان انسان ها بازی میکنند و موجب ترس ساکنین مناطق ارام و خلوت می‌شوند چگونه است؟
به قولی سالی که نیکوست ازبهارش پیدا است!
در آغاز سال چه تدابیری قرار است اندیشیده شود که آمار های کشته های رانندگی یزد
از رتبه دوم کشور سقوط کند؟!

دیدگاهتان را بنویسید