کارگردان مطرح ایران از شروع ساخت ″داستان جاوید″ خبر داد:

ساخت سریال جدید بهمن فرمان آرا با محوریت جوان زرتشتی یزدی

بهمن فرمان‌آرا در صفحه اینستاگرامش نوشت: «دوستان عزیزم خوبم و پوز کرونا را میزنم و به زودی سریال داستان جاوید را شروع خواهم کرد.»
سریال «داستان جاوید» روایتی است از زندگی جوانی زرتشتی به نام «جاوید» که در اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی برای پیدا کردن پدرش از یزد به تهران می‌آید و…

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی یزدانه بهمن فرمان‌آرا کارگردان سرشناس سینما که به کرونا مبتلا و در بیمارستان لاله تهران زیر نظر مینو محرز بستری شده ا‌ست در پیامی طنزآمیز نوشت که «پوز» کرونا را می‌زنم!

فرمان‌آرا در صفحه اینستاگرامش نوشت: «دوستان عزیزم خوبم و پوز کرونا را میزنم. از این همه محبت و عشق شما. شرمنده‌ام کردید. به زودی سریال داستان جاوید را شروع خواهم کرد.»

این سریال پس از سه سال مجدد در دست تولید قرار گرفته و فاطمه معتمد آریا نقش اصلی آن را عهده دار است. اخیرا در خبرها عنوان شد که فاطمه معتمدآریا به دلیل تاخیر در آغاز تولید فیلم سینمایی روزی روزگاری آبادان و تعهدش به یک پروژه دیگر از حضور در این فیلم سینمایی انصراف می دهد که این موضوع آغاز تولید قریب الوقوع سریال«داستان جاوید»را تایید می کند

سریال «داستان جاوید» اقتباسی از رمان اسماعیل فصیح است که نگارش آن توسط بهمن فرمان آرا انجام شده است

این سریال روایتی است از زندگی جوانی زرتشتی به نام «جاوید» که در اواخر قاجار و اوایل پهلوی از یزد به تهران می‌آید تا نشانی بگیرد از پدرش که برای تجارت خشکبار به تهران آمده اما توسط مردی به ظاهر متشرع به نام «ملک آرا» کشته شده است! حضور «جاوید» در تهران موازیست با دسیسه هایی که «ملک آرا» علیه او می چیند و حتی او را اخته می‌کند تا او را تحقیر کند اما تغییر حکومت و روی کار آمدن پهلوی است که شرایط را تغییر میدهد…

بهمن فرمان‌آرا در ۳ بهمن ۱۳۲۰ در تهران به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۳۷ برای ادامه تحصیل به لندن رفته و در هنرکده هنرهای دراماتیک مشغول به تحصیل شد. سپس به دلیل میل به فیلمسازی و کارگردانی به آمریکا رفت و در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی USC، که از معتبرترین دانشگاه‌های سینمایی است، ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۴۵ به ایران بازگشت. وی در دوران سربازی در مجله انگلیسی زبان تهران ژورنال نقد فیلم می‌نوشت و سپس در سال ۱۳۴۷ به استخدام تلویزیون ملی ایران درآمد و در این مدت به عنوان کارشناس در برنامه‌های سینمایی مثل «فانوس خیال» و «جهان سینما» شرکت می‌کرد.

پس از دو فیلم کوتاه «نوروز و خاویار» و «تهران کهنه و نو» در سال ۱۳۵۱ نخستین فیلم بلند خود به نام خانه قمرخانم بر اساس سریالی به همین نام را ساخت که هیچ گونه سنخیتی با او نداشت سپس در سال ۱۳۵۳ دومین فیلم بلند خود به نام شازده احتجاب را بر اساس داستانی از هوشنگ گلشیری ساخت که با استقبال منتقدین روبرو شد و جایزه بهترین فیلم را در جشنواره جهانی فیلم تهران از آن خود کرد.

در همان سال با حکم مهدی بوشهری (همسر اشرف پهلوی خواهر محمد رضا شاه پهلوی) به ریاست تولید «شرکت گسترش صنایع سینمای ایران» منصوب شد و تا سال ۱۳۵۷ در این شرکت از اصلی‌ترین حامیان موج نوی سینمای ایران بود و بسیاری از فیلم‌های این طیف فکری را تهیه کرد. در سال ۱۳۵۶ سومین فیلم بلند خود با نام سایه‌های بلند باد را بر اساس داستان «معصوم اول» نوشته هوشنگ گلشیری را ساخت که با توقیف فیلم در رژیم پهلوی و جمهوری اسلامی همراه بوده‌است.

فیلم شازده احتجاب

وی در سال ۱۳۵۹ به کانادا مهاجرت کرده و مدیر عامل شرکت سیرکل ونکوور شد. وی در این سال‌ها فیلم‌های مهمی را پخش نمود و سپس به لس آنجلس آمریکا رفته و در تولید فیلم‌های فیلمسازان بزرگی همچون: باغ وحش شیشه‌ای (پل نیومن)، مادام سوزاتسکا (جان شلزینجر)، رادیو حرف (الیور استون)، سقوط امپراتوری آمریکا (دنیس آرکند)، آخرین وسوسه مسیح (مارتین اسکورسیزی)، خانم و آقای بریج (جیمز آیوری)، تردستان (استیون فریرز)، لیولو (ژان کلودلوزان) همکاری کرد. وی در دوران تهیه‌کنندگی و مدیرعاملی شرکت گسترش از فیلمسازان بنامی چون ارسن ولز در آخرین ساخته اش یعنی «آن سوی وزش باد» و استیون اسپیلبرگ در فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم از طرف کمپانی سازنده فیلم‌ها پیشنهاد سرمایه‌گذاری داشته‌است.

فرمان‌آرا سر انجام در پایان دهه ۱۳۶۰ به ایران بازگشت و پس از دوره طولانی فیلم نامه‌نویسی که هیچ‌کدام ساخته نشد (از جمله:”از عباس کیارستمی متنفرم”) در سال ۱۳۷۸ فیلمسازی را دوباره شروع کرد و فیلم‌هایی نظیر بوی کافور عطر یاس، خانه‌ای روی آب، یک بوس کوچولو که به سه‌گانه مرگ معروف شدند را ساخت و سپس در سال ۱۳۸۸ فیلم خاک‌آشنا که دو سال توقیف بود را اکران کرد. وی با ساخت بوی کافور، عطر یاس و خانه‌ای روی آب نظر بسیاری از مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید