معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد:

زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی شهر باید توسط شهروندان اداره شود

به گزارش یزدانه؛ عباس ملازینلی با اظهار تاسف از اینکه حتی در سطح شورای شهر و شهرداری این نوع فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری را از وظایف شهرداری‌ها نمی‌دانند اظهار کرد: استدلال آنها این است که سازمان‌های متناظر در…

به گزارش یزدانه؛ عباس ملازینلی با اظهار تاسف از اینکه حتی در سطح شورای شهر و شهرداری این نوع فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری را از وظایف شهرداری‌ها نمی‌دانند اظهار کرد: استدلال آنها این است که سازمان‌های متناظر در این حوزه‌ها وجود دارد اما تنها حجت ما فلسفه تشکیل و شرح اساسنامه سازمان است.

وی با اشاره به حضور موثر و ارزشمند شهرداری‌های سایر کلانشهرهای کشور در ایجاد ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی گفت: علاوه بر کلانشهر تهران که یک استثناست و شهرداری اصفهان که بیش از ۲۵۰ مکان فرهنگی ورزشی اعم از فرهنگسرا و ورزشگاه دارد، سایر کلانشهرهای همسطح و هم قواره یزد هم بسیار جلوتر هستند و شهر یزد در سال‌های گذشته در این حوزه به شدت فقیر بوده و شهرداری، دستگاه‌های متولی فرهنگی، اجتماعی و ورزشی را تنها گذاشته و متاسفانه رویکرد مدنی خود را به درستی انجام نداده است.

ملازینلی به مقایسه نسبت بودجه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی نسبت به کل بودجه شهرداری یزد پرداخت و یادآور شد: این بودجه حدود ۲/۷ درصد از بودجه شهرداری در حوزه‌های زیرساختی و رویدادی است که باید بودجه‌های عمرانی را از بودجه‌های سازمان جدا کرد. بیش از سه چهارم بودجه سازمان صرف مسائل عمرانی شده که باید دید صرف این بودجه برای رویدادهای ورزشی اجتماعی و فرهنگی تا چه اندازه برای شهر یزد مناسب است.

وی در ادامه تصریح کرد: سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی از اوایل سال ۹۷ مبادرت به مطالعه و برنامه ریزی برای ایجاد زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی و ورزشی در سطح شهر کرد. تقسیم کار قانونگذار به این شکل است که ایجاد زیرساخت‌هایی مانند مرکز نگهداری از کودکان کار و معتادان متجاهر و … به عهده شهرداری‌هاست و مدیریت این مراکز توسط دستگاه‌های دولتی نظیر بهزیستی یا دانشگاه علوم پزشکی انجام می شود.

معاون فرهنگی شهردار یزد با بیان اینکه تا پیش از این شهرداری یزد به هیچ عنوان در این موضوع ورود نکرده بود گفت: از سال ۹۷ مرکز نگهداری از کودکان کار را با همکاری بهزیستی در منطقه آزاد شهر ایجاد کردیم و در سال ۹۸ مرکز نگهداری زنان بهبود یافته در بلوار دهه فجر ایجاد و تحویل نهادهای مربوطه داده شد. همچنین در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ مرکز DIC و گرمخانه راه اندازی شد که متاسفانه از شهرداری تحویل گرفته نشد و سازمان تنها ماند که به همین دلیل و پس از گرمای هوا این مراکز تعطیل شدند.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری یزد با اشاره به انجام مطالعات مختلف در مورد نیازهای مناطق کمتر برخوردار شهر توضیح داد: متاسفانه اداره مسکن و شهرسازی به منظور ایجاد مراکز فرهنگی و اجتماعی زمین در اختیار شهرداری قرار نمی دهد و شهرداری باید از املاک خود برای این منظور استفاده کند که این موضوع هم یک خلاء قانونی بسیار بزرگ و بد است. بنابراین در پیدا کردن زمینی که متعلق به شهرداری باشد و بتوانیم در آن ورزشگاه و فرهنگسرا و مراکز اجتماعی بسازیم به شدت با مشکل مواجه بودیم.

وی با تقدیر از همکاری خوب اعضای شورای پنجم در جانمایی و اختصاص بودجه‌ برای این سرفصل‌ها گفت: تمام مناطق پنج گانه شهرداری هم در ساخت و ساز های لازم برای ایجاد زیرساختهای فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری در شهر همت کردند و از اواسط سال ۹۷ تا اوایل ۹۸ به صورت جدی کار عمرانی در مجموعه شهرداری و شورای شهر آغاز شد.

عباس ملازینلی افزود: در حال حاضر ۳۰ پروژه عمرانی قابل قبول در دست ساخت است که بیش از ۸۰ درصد این پروژه‌ها حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه شهرداری پس از بهره‌برداری از این زیرساخت‌ها قصد تعیین نیروی انسانی و سیستم اداری را ندارد، گفت: با یک مکانیسم خوب این مجموعه فرهنگسراها و ورزشگاه ها تحویل محلات، مردم، سازمان‌های مردم نهاد فعال و سایر ذی‌نفعان قرار خواهد گرفت که می‌توانند از ظرفیت این اماکن استفاده کنند.

ملازینلی در پایان خاطرنشان کرد: تجربه‌ای که در سایر شهرهای دیگر وجود دارد این است که نباید سیستم لخت و ناکارآمد کارمندی بر این زیرساخت های فرهنگی اجتماعی و ورزشی مستولی شود. بنابراین مکانیسم واگذاری آن هم نکته بسیار بسیار کلیدی است که در شورای ششم نیز باید به آن توجه بیشتری شود. حبس امکانات در مجموعه های دولتی و اداری باعث می شود که انسان های آگاه و دانشمند و دانشگاهی پشت درب‌های آن بمانند و استفاده بهینه‌ای از آنها نشود.

دیدگاهتان را بنویسید