رونمایی از سامانه شفافیت در شهرداری یزد

صالح مستوفیان/ در مراسمی با حضور اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری یزد، از سامانه «شفافیت در شهرداری یزد» رونمایی شد. با راه‌اندازی این سامانه قرار است تمام قراردادها، فعالیت ها و خدمات شهرداری یزد به صورت کامل در اختیار…

صالح مستوفیان/ در مراسمی با حضور اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری یزد، از سامانه «شفافیت در شهرداری یزد» رونمایی شد. با راه‌اندازی این سامانه قرار است تمام قراردادها، فعالیت ها و خدمات شهرداری یزد به صورت کامل در اختیار عموم مردم و رسانه ها قرار می گیرد.

«شفافیت» یکی از شعارهای برجسته اعضای شورای شهر پنجم یزد بود که در دوران انتخابات بسیار از آن سخن گفته و وعده داده شد در صورت حضور در ساختمان مجاور میدان آزادی، اجازه دهند صندوقچه اسرار شهرداری یزد آزادانه در اختیار همه شهروندان قرار گیرد. بر این اساس بود که غلامعلی سفید، رییس شورای شهر یزد در مراسم معارفه شهردار جدید گفت: «بهبود روش‌های اداری، ساده‌سازی، شفاف سازی و اطلاع رسانی مستمر و تدوین برنامه چند ساله در راستای توسعه شهری از جمله اولویت‌های اجرایی شهرداری و شورای پنجم یزد است.»

 همواره حرف و حدیث های بسیاری در خصوص شفاف نبودن عملکردهای مالی و پیمانکاری شهرداری یزد در ادوار گذشته مطرح شده و در میان مردم شایعاتی از زد و بندها و موارد مشکوک مالی از شهرداری یزد، دهان به دهان چرخیده است. شدت انتقادها و نگاه منفی شهروندان یزدی به مدیریت شهری تا بدانجا بالا بود که مهدی جمالی نژاد، شهردار اصفهانی شهر یزد  نیز آن را به خوبی حس کرد و در نخستین روزهای حضورش در ساختمان بلدیه، یکی از اولویت هایش را آشتی دادن مردم با نهاد شهرداری اعلام کرد و از شیشه ای شدن مدیریت شهر جهانی یزد خبر داد.

شورای شهر یزد که حول شعار «شفاف سازی امور مدیریت شهری» شکل گرفته در گام های نخست با اقداماتی همچون پخش مستقیم جلسات شورای شهر یزد از طریق فضای وب، انتشار آنلاین مصوبات شورای شهر، راه اندازی اپلکیشن موبایلی «شهر بین» و همچنین انتشار طرح تفضیلی شهر یزد تلاش کرد شهروندان یزدی را در جریان اتفاقات و تصمیمات شورای شهر قرار دهد. موضوعی که باعث شد برای نخستین بار دغدغه های شهر، فراگیر شود و جزییات مصوبات شورای شهر از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی مورد نقد قرار بگیرد. اما شاه بیت رسیدن به شفاف سازی، انتشار اسناد مالی، مناقصه ها، مزایده ها و قراردادهای شهرداری یزد است که در یکسال گذشته مدام توسط رسانه ها از شورای شهر مطالبه می شد و این نهاد در قالب مصوبه ای شهرداری یزد را مکلف کرد تا تاریخ ۱۵ اَمرداد امسال «سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات» خود را راه اندازی کند.

البته شهرداری یزد در ماه های گذشته گزارش عملکرد مالی خود را در سال ۹۶ با جزییات کامل منتشر کرد اما شایعاتی در برخی رسانه ها انتشار یافت مبنی بر اینکه  «سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات» شهرداری یزد در موعد مقرر رونمایی نخواهد شد. موضوعی که صحت نداشت و ۲ روز مانده به موعد رونمایی، این سامانه در اختیار مردم قرار گرفت.

 

 

میزان مراجعه مردم به شهرداری کاهش می‌یابد

رئیس شورای اسلامی شهر یزد از کاهش میزان مراجعه حضوری مردم به شهرداری یزد با اجرای سامانه شفافیت خبر داد.

غلامعلی سفید در مراسم رونمایی از سامانه «شفافیت در شهرداری یزد» با تاکید بر اینکه شفافیت در کارها نقش بسیار مهمی در کسب رضایت مردم دارد، اظهار داشت: باید تلاش کنیم فعالیت های خود را به سمت افزایش میزان شفافیت در کارها سوق دهیم.
وی خاطر نشان کرد: امیدواریم شفافیت زمینه رفع فساد و تبعیض و مشکلات دیگر در مدیریت شهری باشد و بتوانیم شاهد ارائه خدمات کامل بدون وجود این چنین مشکلاتی در مجموعه شهرداری یزد باشیم.
رئیس شورای اسلامی شهر جهانی یزد تصریح کرد: یکی از مهمترین ویژگی هایی که در این سامانه شاهدش هستیم، کاسته شدن حضور مردم در شهرداری است که موجب افزایش رضایت آنها خواهد شد.
سفید با بیان اینکه هرچه میزان مراجعه حضوری بیشتر باشد، امکان وجود خطا هم افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: زمانی که به وسیله این طرح میزان حضور مردمی کم‌تر شود قطعا از میزان چانه‌زنی‌ها و توافقات فردی هم کم کم کاسته می‌شود.
وی اظهار امیدواری کرد که با وجود این سامانه مردم بتوانند بدون تماس حضوری خدماتی که مورد نیازشان هست برطرف کنند و در وقت و هزینه خود صرفه جویی  بیشتری داشته باشند.

 

 

انتشار تمام قراردادها و فعالیت‌های شهرداری یزد در سامانه شفافیت

 

رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای شهر یزد نیز در این مراسم با اشاره به انتشار تمام قراردادها و فعالیت‌های شهرداری یزد در سامانه شفافیت گفت: امروز یکی از بزرگترین و شاید تاریخی‌ترین کارهایی که در این دوره شهرداری اتفاق افتاده، رخ داد.
حمیدرضا قمی با اشاره به اینکه گام اول این طرح برداشته شده، بیان کرد: سرلوحه شفاف‌سازی در شهرداری یزد آغاز شده است. این فرآیند شاید از لحاظ تکنیکی کاری ساده و عملی در تمام دوره‌های شهرداری یزد بوده ولی اینکه عزم جدی در شهرداری و شورای شهر پنجم یزد وجود دارد که تمام فعالیت‌های خود را در معرض دید عموم قرار دهند، اهمیت بسیار بالایی دارد.
رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای شهر یزد با تاکید بر اینکه این پورتال زمینه افزایش نقدها را به شهرداری فراهم می‌کند، گفت: دو موضوع در ارتباط با این سامانه وجود دارد که یکی مربوط به مجموعه شهرداری و دیگری مربوط به افکار عمومی و رسانه‌ها است.
قمی ادامه داد: مجموعه شهرداری باید سعی بر اجرای هرچه بهتر این طرح و همچنین افزایش روحیه نقدپذیری و پاسخگویی خود داشته باشند که بتواند به این وسیله زمینه تحقق اهداف پروژه شفاف سازی را فراهم کند.
وی خاطرنشان کرد: در مقابل هم افکار عمومی و رسانه‌ها باید در قضاوت و نحوه نگارش خود آنچنان صحت نفس خود را حفظ کنند که این حرکت تقویت شود و به جای اینکه از این فرصت که به وجود آمده به تخریب بپردازند، به ارائه راهکار، راه حل و باز نمودن فضا و مطالبه‌گری بیشتر پرداخته شود.
قمی انتشار طرح تفصیلی شهر یزد در وبسایت شهرداری یزد را یکی دیگر از اقدامات این نهاد در راستای شفاف سازی دانست و گفت: در این خصوص حتی یک قدم جلوتر رفته و نه تنها خود شهرداری فعالیت‌هایش را در این سامانه به اطلاع مردم می‌رساند بلکه تمام سازمان‌های شهرداری هم عضو این سامانه شده‌اند.
وی تصریح کرد: تمام چارت شهرداری، همه قراردادها، مزایده ها و مناقصه‌ها و برندگان آنها و هرچه که مربوط به فعالیت‌های شهرداری است به ترتیب در این سامانه قرار می‌گیرند.
رئیس کمیسیون شهر هوشمند یزد بیان کرد: مسلما در فاز اول ممکن است در برخی موارد از جمله فرمت اطلاعات مشکلاتی وجود داشته باشد که قطعا نسبت به رفع آن به  صورت مرحله به مرحله اقدام می‌کنیم.

 

یزد، دومین شهر ایران در ایجاد «پورتال شفافیت شهرداری»

شهردار یزد نیز در این مراسم با اشاره به موضوع حکمرانی خوب شهری به معنای پاسخگو بودن که در شهرها مطرح است اظهار داشت: در این بحث باید دو موضوع سیاست‌گذاری و اجرا را به صورت همزمان با بهترین حالت ممکن انجام دهیم.

مهدی جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه برای این اقدام اصول ۹ گانه‌ای تعریف شده خاطرنشان کرد: نخستین اصلی که در این زمینه مطرح می‌شود، مشارکت فعال و موثر مردمی است که می‌تواند بسیار بهتر و بیشتر از الان باشد.

شهردار شهر جهانی یزد مسئولیت‌پذیری و حاکمیت قانون را اصل دیگر این بحث دانست و تصریح کرد: باید به این سمت برویم که حاکمیت قانون در همه امور به صورت کامل تحقق پیدا کند.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه شهر یزد سال‌هاست که از مهاجرت بی‌رویه آسیب دیده ادامه داد: یکی از مباحث اصلی این اقدام بحث شفافیت است که در بدنه سنتی و بافت قدیمی بسیار سخت است که این شفافیت را ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری در تمام نقاط کشور از این عدم وجود شفافیت رنج می‌بیند تصریح کرد: ما در حال برداشتن گام‌های اول هستیم و تنها تهران به صورت کامل در این زمینه ورود پیدا کرده است.

شهردار شهر جهانی یزد با بیان اینکه یزد دومین شهر کشور است که در این زمینه ثبت نام کرده بیان کرد: این اقدام یک گام و فعالیت اولیه است و همیشه گام‌های اول با ایرادهایی روبرو است و ممکن است اطلاعاتی که در این زمینه ارائه می‌شود با نقایصی روبرو شود.

جمالی‌نژاد خاطرنشان کرد: در ابتدای این طرح نیازمند کمک همه به ویژه رسانه‌ها هستیم که با بررسی وضعیت فعالیت طرح و پشتیبانی از مدیران شهری، زمینه بهبود هرچه بیشتر و تکمیل این روند را فراهم نماییم.

وی با تاکید بر اینکه ضمانت حرکت در مسیر حکمرانی خوب شهری، سرمایه‌گذاری بر اصل شفافیت است تاکید کرد: لازم است که تمام بخش‌های شهرداری به این سامانه ورود پیدا کنند و زمینه به وجود آید که بتوانیم نتایج آن را در بخش‌های مختلف ایجاد نماییم.

 

دیدگاهتان را بنویسید