شهردار یزد در بازدید از گروه رسانه ای بشارت نو:

رسانه ها، منادی امید و نشاط در جامعه باشند

شهردار یزد به مناسبت روز خبرنگار از گروه رسانه ای بشارت نو بازدید کرد و در نشستی با مدیرمسئول، سردبیر و خبرنگاران این رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار خاطرنشان کرد: روزنامه ها به عنوان رسانه مکتوب، منابع قابل اتکاء در روزگاری هستند که فضای مجازی به عنوان ابزار غالب آگاهی بخشی جامعه، ملغمه ای از خبرها و اطلاعات راست و دروغ است و ویژگی «مکتوب بودن» به ارزش روزنامه ها می افزاید.

به گزارش بشارت یزد، «ابوالقاسم محی الدینی» از برخی زرد نویسی ها در فضای خبری کشور انتقاد کرد و افزود: در دنیا بسیاری از حوادث و آسیب های اجتماعی که برای جامعه مخاطره برانگیز است به راحتی به وسیله رسانه ها بازتاب داده نمی شود اما متاسفانه در رسانه های ایران بدون توجه به عواقب اجتماعی و روانی آن به صورت گسترده بازنمایی می گردد.

شهردار یزد انگیزه دادن و امید بخشی به مردم را از جمله رسالت رسانه ها معرفی کرد و اظهار داشت: منظور از انگیزه بخشی به جامعه این نیست که مشکلات و کاستی ها بازگو نشود بلکه درجه بندی مشکلات برای انتشار می تواند آسیب ها را کاهش دهد. این یک دروغ بزرگ است که دنیا یک اتاق شیشه ای است درحالی که شیشه ی این اتاق رفلکسی بوده و شفافیت در برخی موضوعات حساس برای روان جامعه کاملا یک طرفه است.

محی الدینی مطرح کرد: لزومی ندارد برخی از مشکلات به صورت گسترده برای عموم مردم انتشار یابد بلکه کافی است برای رسیدگی صرفا در اختیار بخش مدیریتی قرار گیرند تا خاطر مردم با انتشار اخبار و تصاویر ناگوار مکدر نگردد.

وی الگوگیری از قیام امام حسین(ع) را ضروری خواند و گفت: در واقعه کربلا علاوه بر  بخش مصائب که بسیار هم حائز اهمیت است، جنبه های مثبتی نیز وجود دارد که نیازمند تحلیل و به کار گیری است. اگر زندگی ائمه را بررسی کنیم به مبانی مهمی خواهیم رسید که می تواند در جامعه امروز  بسیار راه گشا باشد. اما متاسفانه درحالی از این مهم غافل مانده ایم که برخی کشورها بدون تاریخ و سبقه ای خاص، با نوشتن یک رمان برای خود اصالت و تاریخ خلق می کنند و از این ظرفیت به درستی بهره می برند. «روایت، کاریکاتور و داستان نویسی» قالب مهمی است که نباید از آن غافل شد، مردم باید به سمت فضایی هدایت شوند تا اصالت خود را دوباره بازیابند.

وی کاریکاتور و بیان طنز مسائل و مشکلات را لازمه فضای رسانه ای و مطبوعاتی دانست و افزود: یکی از جلوه های مهم اطلاع رسانی، طرح مسائل با ادبیات طنز فاخر و کاریکاتور است که جای آن در مطبوعات و رسانه های استان خالی است. البته مسئولان هم باید در این خصوص صبور باشند و از این فضا استقبال کنند.

محی الدینی در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: پرداختن به وجوه مختلف زندگی شهدا حائز اهمیت است اما متاسفانه در حق برخی از شهدای جریان‌ساز کشور جفا شده است از جمله «شهید دیالمه»؛ ایشان شخصی تشکیلات ساز بود و تاثیرات ماندگاری نیز در کشور برجای گذاشت اما متاسفانه ناشناخته باقی ماند. «شهید پاکنژاد» نیز اقدامات مهمی انجام داد؛ وی پیوندی میان دین و علم برقرار کرد اما کمتر کسی در کشور و حتی در یزد درباره اقدامات و تاثیرات ایشان می داند. نام دو یزدی تاثیر گذار در تاریخ حوزه علمیه نیز ثبت شده است، «آیت الله حائری یزدی» که حوزه علمیه را تاسیس کرده و سپس «شهید صدوقی» که پس از تبعید امام خمینی، به قم مهاجرت کرده و حوزه علمیه را نجات می دهد. در آن زمان بسیاری از طلبه های حوزه علمیه معتقد به مبارزه مسلحانه با رژیم شاه بودند و این شهید صدوقی بود که این اجازه را به آنان نداد.

شهردار یزد همچنین پیروزی انقلاب را نتیجه مبانی فرهنگی درست خواند و گفت: انقلاب اسلامی ایران با اسلحه پیروز نشد بلکه پیروزی خود را مدیون مبانی درست فرهنگی است و برای حفظ انقلاب در شرایط کنونی نیز باید به همان مبانی تکیه کرد زیرا همانطور که رهبر معظم و بزرگان انقلاب معتقدند با زور و اسلحه نمی توان انقلاب و کشور را حفظ کرد بلکه با کار فرهنگی و تبیین مبانی اصیل انقلاب، این نهضت ادامه دار خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: یزد باید با همه جزئیاتش در طول تاریخ معرفی شود و نمی توان بازنمایی تاریخ را مبتنی بر گزینش سیاسی قرار داد. یزد تاریخ ویژه ی خود را در طی دوران ها دارد و باید همزمان با خوبی ها و بدی هایش معرفی گردد زیرا تاریخ را نباید و نمی توان تحریف کرد. این تاریخ و هویت یزد است که می تواند گردشگران را شیفته خود سازد وگرنه که خشت و کویر را در کشورهای دیگر نیز می توان دید.

محی الدینی همچنین درباره روند تکمیل پارک شادی یزد و تاخیر در زمان های اعلام شده برای بازگشایی مجدد آن نیز تصریح کرد: مجموعه پارک شادی با۵۰ هزار متر وسعت، مدت مدیدی تعطیل شده بود و این موضوع، فرسودگی زیرساخت ها را در این مجموعه به دنبال داشت بنابراین بسیاری از مشکلات و کمبودهای پیشروی شهرداری در این برهه، مربوط به مسائل زیرساختی بوده و اساسا این امکان وجود نداشت که برای رسیدن به زمان بندی تعیین شده مشکلات و نواقص را بدون حل ریشه ای آن‌ها رها کرد. زمانبندی ۷ الی ۸ ماهه نیز برای بازسازی اساسی و بهسازی زیرساخت ها، کافی نبود، با این حال این مجموعه تا پایان هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید