یکی دیگر از اقدامات عمرانی فرهنگی شورای شهر و شهرداری کلید خورد:

انعقاد تفاهم‌نامه ساخت پردیس سینمایی ۵ طبقه در یزد

پردیس سینمایی یزد با مشارکت شهرداری یزد و حوزه هنری در زمینی به مساحت بیش از ۲۰۰۰ متر مربع در مجاورت آب انبار رستم گیو در پنج طبقه و با اعتباری بالغ بر ۲۶ میلیارد تومان ساخته خواهد شد.
اصحاب رسانه از امروز پیگیر اجرای این پروژه باشند. حوزه هنری یک نهاد کاملا شناخته شده و منابع و سرمایه‌گذاری های آن هم کاملا مشخص است و بررسی ها به نحوی انجام شده که برای شهر کاری انجام شود پس رسانه‌ها به جای اینکه انرژی خود را صرف مسائل حاشیه‌ای و بی حاصل کنند توان خود را صرف پیگیری برای ساخت و میزان پیشرفت پروژه کنند.

نشست انعقاد تفاهم‌نامه ساخت پردیس سینمایی در بافت تاریخی یزد با مشارکت حوزه هنری و شهرداری یزد و با حضور معاون مالی و چند تن از مدیران حوزه هنری، شهردار و برخی از اعضای شورای شهر، رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری و مدیر کل سازمان میراث فرهنگی استان یزد برگزار شد.

احداث پردیس سینمایی یزد با اعتباری بالغ بر ۲۶ میلیارد تومان

در ابتدای این جلسه محمد شیبانی رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری یزد به بیان خلاصه ای از پروژه ساخت پردیس سینمایی یزد پرداخت و گفت: پردیس سینمایی یزد در زمینی به مساحت بیش از ۲۰۰۰ متر مربع در مجاورت آب انبار رستم گیو در پنج طبقه و با اعتباری بالغ بر ۲۶ میلیارد تومان ساخته می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد کارشناسی برای این پروژه با حضور کارشناسان پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی اظهار داشت: تاکید شهرداری بر این بود که در ساخت پردیس سینمایی یزد ضوابط میراث فرهنگی و بافت تاریخی به طور کامل رعایت شود. مخصوصاً شهردار در جلسات متعدد تاکید داشتند به موارد مربوط به میراث فرهنگی توجه ویژه شود که جلسات زیادی در همین موضوع برگزار شد.

تصویب لایحه ساخت پردیس سینمایی یزد با اتفاق آرای اعضای شورای شهر

محمد شیبانی با بیان اینکه پس از حصول توافقات اولیه لایحه به شورای شهر فرستاده شد، خاطرنشان کرد: در نهایت این لایحه یزد با اتفاق آرای اعضای شورا به تصویب و مقرر شد پردیس سینمایی شهر یزد در مدت زمان ۱۸ تا ۲۴ ماه به بهره‌برداری برسد. ضمن اینکه روش واگذاری این پروژه به صورت B O T است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از وظایف شهرداری طبق قانون ماده ۵۵ شهرداری‌ها تامین سرانه های فرهنگی، ورزشی و تفریحی شهروندان است یادآور شد: با توجه به همین وظیفه ای که قانون به عهده ما گذاشته و با عنایت به اینکه این موضوع همواره یکی از مطالبات مردمی شهروندان هم بوده است، با دستور شهردار و موافقت اعضای شورای شهر به موضوع ورود کردیم.

محمد ملک ثابت مدیر واحد حقوقی حوزه هنری کشور با ابراز خرسندی نسبت به اینکه یکی از مطالباتی که مسئولان استان یزد طی سالیان متوالی از حوزه هنری داشتند و همیشه خواستار احداث سینما و فضای فرهنگی درخور و شایسته در این شهر بود اکنون به همت اعضای شورای شهر و شهرداری محقق گشته است، گفت: از بدو ورود حوزه هنری به استان این موضوع یکی از مطالبات جدی ما بود که به امروز موکول شد. جای بسی خوشحالی است که این مهم برای مجموعه شورا و شهرداری قابل پذیرش بود.

افزایش ۵۰ درصدی فضای سینماهای کشور در ۲ سال اخیر

وی حیطه وظایف حوزه هنری کشور را با توجه به وظیفه سازمانی خود و به عنوان امین دفتر رهبری بهره‌برداری، نوسازی، بهسازی و گسترش سینماها عنوان کرد و افزود: در استان یزد سینمای خاصی را نداشتیم و حوزه هنری سرمایه‌گذاری خاصی در سال های قبل برای گسترش فضای سینماهای یزد انجام نداده بود. طی دو سال گذشته و در ادامه نهضت سینما سازی که در حوزه هنری به راه افتاده است خوشبختانه نزدیک به ۵۰ درصد فضای سینماهای کشور افزایش یافته است

کمرنگ کردن بحث های حاشیه ای پیرامون ساخته پردیس سینمایی

محمد ملک ثابت با اظهار امیدواری به اینکه یک همت همه جانبه در داخل استان به وجود بیاید عنوان کرد: باید تا می‌توانیم بحث های حاشیه‌ای را کم‌رنگ کنیم. یکی از معدود اشکالات محدوده زمینی که برای این پروژه انتخاب شد شاید این باشد که در بخش میراث فرهنگی و بافت تاریخی شهر قرار دارد اما از حسن های متعددی هم به واسطه قرار گرفتن در این منطقه برخوردار است که یکی از آنها این است که این بخش محروم شهر از فضای فرهنگی برخوردار خواهد شد.

اراده محکم و تصمیم قاطع مسئولان استان یزد در ساخت پردیس سینمایی

عبدالحمید قره‌داغی معاون اداری مالی حوزه هنری با اشاره به اراده محکم و تصمیم قاطع مسئولان استان یزد در ساخت پردیس سینمایی گفت: در سفر قبل رئیس حوزه هنری به یزد با دیدن حسن نظر رئیس و دیگر اعضای شورای شهر به من مأموریت ویژه دادند و تاکید و پیگیری ایشان بر این بود که وقتی اعضای شورای شهر و مسئولین شهری چنین اراده‌ای دارند ما هم با تمام توان باید کمک کنیم تا بخشی از رسالت فرهنگی هنری ما که توسعه فضاهای فرهنگی است و آنچه که به ما در سطح کشور تکلیف شده هر چه زودتر محقق شود.

تعویض انعقاد تفاهم‌نامه ساخت پردیس سینمایی به دلیل کرونا

وی ادامه داد: پس آن دو جلسه دیگر هم به یزد سفر کردیم و جلسات کارشناسی متعددی برگزار شد و همکاران من در موسسه بهمن سبز که کار توسعه فضاهای سینمایی را بر عهده دارند جلسات بیشتری را برگزار کردند و اواخر بهمن ماه آماده جلسه انعقاد قرارداد بودیم که به بحران کرونا برخورد کردیم و موضوع انعقاد قرارداد عقب افتاد

عبدالحمید قره‌داغی خاطرنشان کرد: امیدوارم هرچه زودتر شرایط کشور به حالت عادی بازگردد تا بتوانیم بحث احداث این پردیس سینمایی را جدی تر از قبل ادامه دهیم تا به سرانجام برسد.

اراده مسئولین شهر باعث شد تا به ساخت سینما در یزد روی بیاوریم

وی ضمن تشکر از اعضای شورای شهر و شهرداری که با اکثریت آرا با این طرح موافقت کردند اذعان کرد: همانطور که مستحضرید اراده مسئولین شهر باعث شد تا ما به بحث سینما سازی در شهر یزد بپردازیم. شاید در حال حاضر که در جاهای مختلف اماکنی را برای بازسازی و توسعه فضا در دست داریم ساخت پردیس سینمایی در شهر یزد اولویت امروز حوزه هنری نبود و شاید برای دو سال آینده طرح های مشارکتی با بخش های دیگر در دستور کار ما قرار داشت اما در نهایت این زمینه با اصرار بر اینکه این مجموعه فرهنگی انجام شود، فراهم شد.

این پردیس سینمایی یک الگو برای دیگر بافت‌های تاریخی کشور است

وی پردیس سینمایی را عنوان کلی این مکان دانست و تصریح کرد: این پروژه در واقع یک مجموعه فرهنگی است و یک سالن چند منظوره با پنج سالن در بافت تاریخی یزد طراحی شده که یک الگو خواهد بود و با توجه به حسن نظری که در مجموعه وجود دارد امیدواریم که یک الگو برای سطح کشور ایجاد کنیم تا برخی از مراکز استانی مخصوصاً استان‌هایی که از بافت تاریخی برخوردارند به این سمت حرکت کنند و این مشارکت ها توسعه پیدا کند.

وی با اظهار امیدواری به این که با همکاری مسئولان این پروژه به سرعت آغاز شود و در زمان معین و حتی زودتر به بهره برداری برسد، یادآور شد: شهر یزد به واسطه اینکه یک شهر فرهنگی و تاریخی و مذهبی است جا دارد حوزه هنری اینجا با مشارکت بقیه بخش ها کارهای بزرگتر از این هم انجام دهد و امیدواریم این شروعی بر کم کاری‌های گذشته باشد.

زیرساخت های فرهنگی یزد متناسب با سطح فرهنگ شهر نیست.

ونوس عامری عضو شورای شهر یزد با ابراز خرسندی نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه این پردیس سینمایی اظهار داشت: یزد یک شهر فرهنگی با مجموعه ای از میراث ملموس و ارزشمند است که متاسفانه زیرساخت های فرهنگی آن متناسب با سطح فرهنگ شهر نیست.

وی مردم شهر یزد را فرهنگ دوست، علاقه‌مند و فرهنگ مدار توصیف کرد و گفت: زیرساخت‌های فرهنگی ما بسیار کم است اما جای خوشحالی است که حوزه هنری یکی از معتبرترین نهادهایی که می تواند این زیرساخت ها را تامین کند به یزد آمده تا این پردیس فرهنگی سینمایی را برای مردم ایجاد کند. آن هم در یکی از فرهنگی و تاریخی ترین بافت های سنتی در میان کشورهای دنیا

وجود این پردیس سینمایی در بافت تاریخی باعث ارتقاء سطح زندگی مردم خواهد شد

ونوس عامری وجود این پردیس سینمایی در بافت تاریخی شهر را باعث ارتقاء سطح زندگی در این بافت برشمرد و افزود: این موضوع یکی از اهداف ارزشمند شورای شهر بوده و هست و این اتفاق را به فال نیک می‌گیرم و امیدوار هستیم که این اقدامات ادامه دار باشد و باز هم حوزه هنری در یزد پردیس های سینمایی و فرهنگی دیگر در زمینه‌های دیگر فرهنگی مانند کتاب و تئاتر ایجاد کند.

احداث سینمای روباز ویژه بانوان در پارک‌های یزد

وی ادامه داد: احداث سینمای روباز ویژه بانوان در پارک‌های یزد برای اولین بار در کشور انجام می‌شود. رویکرد ما ایجاد فضاهای فرهنگی ورزشی تفریحی برای بانوان است. امیدواریم این اتفاقات با مدیریت خوب شهرداری که نگاه فرهنگی بسیار خوبی دارد تا پایان این دوره به سرانجام برسد.

باور ندارم کسی که اهل شعر و موسیقی است فساد اقتصادی و اخلاقی داشته باشد.

محسن عباسی هرفته  مدیر پایگاه میراث فرهنگی یزد احداث پردیس سینمایی و بهبود زیرساخت ها در حوزه فرهنگ را امر مبارکی دانست و گفت: اگر ما در حوزه فرهنگ کم کاری نکرده بودیم امروز خیلی از معضلات اقتصادی وجود نداشت. من هرگز نمی‌توانم باور کنم که کسی اهل شعر و موسیقی باشد و فساد اقتصادی و اخلاقی داشته باشد. این واقعیتی است که در جامعه ما فرهنگ مغفول مانده و یکی از مصادیق آن کم توجهی به زیرساخت‌های فرهنگی در یزد است.

وی اضافه کرد: اینکه ما به چه نسبتی در مقابل پارک‌ها، پل ها و خیابان هایی که احداث کرده‌ایم زیرساخت‌های فرهنگی را تامین کرده ایم موضوع قابل تأملی است. البته هر زمانی که به خودمان بیاییم غنیمت است.

این پردیس سینمایی یک پروژه الگو در سطح کشور خواهد شد

محسن عباسی هرفته با بیان اینکه این پروژه یک پروژه الگو در سطح کشور خواهد شد اظهار داشت: اگر امروز ما در این معماری فاخر نشسته‌ایم حاصل محدودیت گذشته است. اگر این محدودیت ها نبود این معماری فاخر ایجاد نمی‌شد. چرا در جاهای دیگر که آب و هوای مناسب وجود دارد چنین معماری شکل نگرفته است بنابراین محدودیت راه پیشرفت را باز می‌کند و تقلای فکری و ذهنی می آورد و نهایتا این شاهکار در بین محدودیت‌ها خلق می‌شود.

وی اغلب زیرساخت های فرهنگی کشور و سبک معماری آن را وارداتی دانست و تصریح کرد: شاید این پروژه محدودیت‌هایی داشته باشد اما از دل این محدودیت ها یک پروژه الگو به وجود خواهد آمد که در آینده و در دیگر بافت‌های تاریخی کشور شاهد پروژه هایی از این جنس خواهیم بود. شاید ما بتوانیم در اینجا یک سبک ایرانی اسلامی نوین را برای این دوره رقم بزنیم که قابل الگوبرداری در جاهای دیگر کشور باشد.

واقع شدن این مجموعه فرهنگی در دل بافت تاریخی فرصت است

عباسی هرفته افزود: از این بابت خیلی امیدوار هستیم که این بافت تاریخی انقدر پتانسیل و ظرفیت و قابلیت دارد که می‌تواند از دل آن یک معماری فاخر پدید آید. کما اینکه اماکن فرهنگی سنتی هم وجود دارد از این بابت واقع شدن این مجموعه فرهنگی را در دل بافت تاریخی فرصت می‌دانم و معتقدم هر چیزی راه حل خود را دارد و اگر این راه حل را پیدا کنیم این پروژه به یک پروژه متفاوت در کشور تبدیل خواهد شد.

باید زمینه حضور هر چه بیشتر گردشگران را در یزد فراهم کنیم.

جمال الدین عزیزی شهردار یزد با ابراز خرسندی نسبت به انعقاد قرارداد سرمایه گذاری در حوزه فرهنگی گفت: در آستانه سومین سال ثبت جهانی یزد اگر وظایف و تعهداتی که در زمان ثبت جهانی به آن متعهد شده ایم را مرور کنیم یکی از مهمترین وظایف ما جدای از بحث حفاظت و نگهداری از بافت این بوده است که زمینه حضور هر چه بیشتر گردشگران را در شهر یزد فراهم کنیم.

وی لازمه حضور گردشگر در شهر را ایجاد جذابیت‌های گردشگری برشمرد و افزود: حضور گردشگر در شهر یک بحث است و اینکه ما مدت زمان حضور او را در شهر افزایش دهیم و اینکه بتوانیم فضاهای متنوعی را در شهر ایجاد کنیم موضوع مهم دیگری است.

عزیزی اضافه کرد: بنابراین یکی از دلایل اصلی اجرای این پروژه خصوصاً در این محل این بود که بتوانیم در بافت سنتی و در مسیر حضور گردشگران یزد توقف‌گاه های مناسب و خوب ایجاد کنیم.

پردیس سینمایی یزد به یک جاذبه گردشگری تبدیل خواهد شد

وی در خصوص مکان یابی برای احداث پردیس سینمایی شهر یزد توضیح داد: فضایی که برای ساخت سینما در نظر گرفته شده است در کنار آب انبار رستم گیو و پارک مهر که در حال بازپیرایی است قرار دارد.همچنین با برنامه ریزی که داشتیم یک هتل توسط بخش خصوصی در همین محدوده ایجاد شده است که همه این موارد باعث خواهد شد این مکان به یک مجموعه گردشگری بزرگ تبدیل شود که وقتی گردشگران از بافت مرکزی و سنتی شهر بازدید می کنند در این فضا هم حضور پیدا کنند و این خود یک جاذبه گردشگری ایجاد می کند. ضمن اینکه کاربرد سالن های سینما و برگزاری مراسم هم مزید بر علت خواهد شد.

این پردیس سینمایی حلقه‌های گردشگری داخل شهر را تکمیل خواهد کرد

شهردار یزد با بیان این که این پردیس سینمایی می‌تواند حلقه‌های گردشگری داخل شهر را تکمیل کند، تصریح کرد: خود بلوار بسیج از پتانسیل بسیار خوبی برای جذب گردشگر برخوردار است و در کنار آن کتابخانه مرکزی ساخته شده که همه اینها مسائلی است که باعث شده ساخت این پروژه سینمایی در این محل توجیه پذیر باشد.

وی ضمن تشکر از حوزه هنری برای مشارکت در این پروژه خاطرنشان کرد: این سازمان با نگاه خاص و توجه ویژه این سرمایه گذاری را در شهر یزد تقبل کرد. همچنین همکاران ما در سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری یزد پیگیری های بسیار زیادی انجام داده اند و اعضای شورای اسلامی شهر نیز با حمایت قاطعانه و همه جانبه بر این کار صحه گذاشتند.

می‌توان پردیس سینمایی را تا پیش از پایان این دوره شورا به بهره‌برداری رساند

جمال الدین عزیزی با اشاره به اینکه این پروژه پتانسیل به اتمام رسیدن و بهره‌برداری تا پیش از پایان عمر این دوره از شورای شهر را دارد گفت: من خیلی به این موضوع امیدوار هستم که عملیات اجرایی در این بازه زمانی شورای شهر تمام و تحویل داده شود. این که بتوانیم در طول یک سال آینده شرایط افتتاح این پروژه را فراهم کنیم به منظور کارهای تبلیغاتی نیست و چون تا دوره بعدی شورا بخواهد پروژه را مجددا شروع کند زمان زیادی تلف خواهد شد، تلاش می‌کنیم در همین دوره به اتمام برسد.

وی با اظهار امیدواری به این که در سالگرد ثبت جهانی در سال آینده بخشی از این پروژه افتتاح شود، یادآور شد: ما همه پتانسیل و توان خود را در این راه به کار خواهیم گرفت و کمک خواهیم کرد تا این پروژه با کیفیت خوب و با رعایت همه موازینی که پایگاه میراث فرهنگی یزد مد نظر دارد به سرانجام برسد.

رسانه‌ها به جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای پیگیر ساخت و پیشرفت پروژه باشند

شهردار یزد با تاکید بر اینکه نه تنها خود پروژه باید به یک الگو تبدیل شود بلکه علاوه بر کار فرهنگی، میبایست در ساخت و ساز نیز به یک الگو در کشور بدل گردد گفت: از اصحاب رسانه خواهش می کنم از امروز پیگیر اجرای این پروژه باشید. حوزه هنری یک نهاد کاملا شناخته شده و منابع و سرمایه‌گذاری های آن کاملا مشخص است قطعاً بدانید که بررسی ها به نحوی انجام شده است که برای شهر کاری انجام شود پس بیایید به جای اینکه انرژی خود را صرف مسائل حاشیه‌ای و بی حاصل کنید بیشتر توان خود را صرف پیگیری برای ساخت و میزان پیشرفت پروژه کنید.

وی همه توافقات انجام شده را بر اساس استانداردهای حوزه هنری دانست و افزود: حوزه هنری بر اساس استانداردهایی که در دیگر سینماهای در دست ساخت کشور لحاظ می‌کند در ساخت پردیس سینمایی یزد نیز به همین گونه عمل خواهد کرد و تلاش می‌کند این پروژه با یک کیفیت خوب و شرایط مناسب به اتمام برسد.

عزیزی در پایان اظهار امیدواری کرد تا این پروژه نقطه شروع تعداد دیگری از پروژه های سرمایه گذاری در حوزه های مختلف هنری مثل کتاب و کتابخوانی و پروژه‌های تفریحی بانوان شود ت یک تحول بزرگ در این حوزه در شهر یزد صورت بگیرد.‌

دیدگاهتان را بنویسید