رجل سیاسی نیستم ، اما رجل اقتصادی هستم

موفقیت ها و افتخارات عباس ولی زاده واحد تولیدی نمونه استانی در سال ۱۳۹۱ و اخذ لوح تقدیر از معاول سازمان غذا و دارو کارآفرین برتر در سال ۱۳۹۱ و اخذ لوح تقدیر ممضی به امضاء استاندار یزد و مدیر…

موفقیت ها و افتخارات عباس ولی زاده

واحد تولیدی نمونه استانی در سال ۱۳۹۱ و اخذ لوح تقدیر از معاول سازمان غذا و دارو

کارآفرین برتر در سال ۱۳۹۱ و اخذ لوح تقدیر ممضی به امضاء استاندار یزد و مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان یزد

اخذ گواهینامه دوره آموزشی مجمع جهانی مدیریت از مدیریت آموزش و پژوهش

اخذ گواهینامه دوره آموزشی مجمع جهانی مدیریت از معاون آموزشی دانشکده مدیریت

اخذ گواهینامه بین المللی مدیریت از کوین گسکل

اخذ گواهینامه بین المللی مدیریت از مایکل جکسون

اخذ گواهینامه بین المللی مدیریت از گراهام یم

اخذ گواهینامه بین المللی مدیریت از ریچارد مول وی

اخذ گواهینامه بین المللی مدیریت از برایان تریسی

بنیانگذار  صنایع غذایی زین

از بنیانگذاران و مالکین صنایع غذایی آرمیتا

از بنیانگذاران فروشگاه های زنجیره ای شام شب

مشاور و سخنران  صنایع غذایی زرگرچی،مثلث و صنایع بسته بندی دلسا

اخذ گواهینامه دوره آموزشی قانون تجارت از مدیریت آموزش و پژوهش

اخذ گواهینامه دوره آموزشی نظارت مالی از مدیریت آموزش و پرورش

تکمیل دانش خود با بهره جستن از تجارب و دوره های کارآموزی بزرگانی همچون دکتر علیرضا آزمندیان ،دکتر محمود معظمی، دکتر سیدا و دکتر حلت از استادان برجسته ایرانی و از اساتید بین المللی: جرج ترک، فرانک فرنس،توماس الکلیس،گراهام یم،ریچال مول وی،کویل گسکل،اولاف ولمر،ساندر و فورته،بابت اترینگتن،پل آرچر،پل بریدل،مایکل اوگلیوی،و بسیاری از سردمداران موفقیت در تجارت ایران و جهان.

برگزاری دوره آموزشی تحت عنوان تکنولوژی فکر همراه با استقبال قابل توجه و سیل اشتیاق هواداران او در زمینه موفقیت در تجارت،کسب و کار نوین،ارتباطات و ترک عادتهای بد و مثبت اندیشی و غیره

دعوت شده در برنامه پایش به عنوان کارآفرین

تعداد ۱۶۰۰ نفر از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ فروردین ماه جاری به ساختمان وزارت کشور مراجعه کردند تا خود را نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کنند. در این میان سهم استان یزد ۳ کاندیدا بود. هرچند برخی از کاندیداها از سر بیکاری، برخی برای خودنمایی و جلب توجه و برخی هم برای رساندن پیام های خاص سیاسی یا اجتماعی کاندید شدند و عده ای هم از روی توهم و عدم تعادل برای نامزد شدن مراجعه کردند. و نظرات و سخنانی بر زبان آوردند که سوژه طنز رسانه ها شد.

اما بجز تعداد معدودی که تایید صلاحیت می شوند در این بین افرادی هم هستند که گرچه امیدی به تایید صلاحیت ندارند اما هرگز هم برای جلب توجه به حرکتهای ناموزون روی نمی آورند و بسیار هم جدی هستند. دکتر عباس ولی زاده از جمله این کاندیداهاست که به عنوان یک کارآفرین نمونه و با مدرک دکترای مدیریت بازرگانی قدم در این راه گذاشته است.

عباس ولی زاده، مدیرعامل شرکت صنایع غذایی آرمیتا است که در زمینه های تولیدی توانسته است واحد نمونه تولیدی استان و کارآفرین نمونه شود. ولی زاده گرچه خود را رجل سیاسی نمی داند اما معتقد است رجل اقتصادی بوده و برای نجات اقتصاد کشور برنامه دارد. او می گویداقتصاد کشور برای حل مشکلاتش به رجل اقتصادی بیشتر از سیاسی نیاز دارد.

 این کاندیدای ریاست جمهوری رکود، وجود قوانین دست و پاگیر، قاچاق کالا و کمبود حمایت های دولتی را معضلات اصلی اقتصاد کشور دانست که تا برطرف نشود، بیکاری و مشکلات اجتماعی برطرف نخواهد شد.

عباس ولی زاده خود را اصلاح طلب می داند و تاکید می کند: اگر تایید صلاحیت می شدم به نفع دکتر حسن روحانی انصراف خواهم می دادم.

در ادامه گفتگو با تنها کاندیدای جدی یزدی حاضر در انتخابات ریاست جمهوری که تایید صلاحیت نگردید را میخوانید:

 

چرا برای ریاست جمهوری کاندیدا شدید؟

به نظرم تمامی شرایط لازم را برای تایید صلاحیت شدن دشتم و برخلاف بسیاری از افراد که صرفا برای سرگرمی نام نویسی کرده اند، بخاطر رساندن نظراتم به گوش مسئولین ثبت نام کردم. متاسفانه برخی خبرنگاران در وزارت کشور تنها به دنبال پوشش خبری ثبت نام کنندگان سوژه و متفاوت بودند و کمتر به کسانی مثل من که با برنامه نامزد شده اند، توجه می کردند، برای مثال کسی که با دمپایی وارد وزارت کشور می شود تیتر خبرها قرار می گیرد ولی کسی که دارای چندین مدرک دکتری و پشتوانه ی علمی است، اصلا دیده نمی شود.

 

برنامه شما برای ریاست جمهوری چه بود؟

اگر تایید صلاحیت می شدم اولین کاری که انجام می دادم، بهبود شرایط اقتصادی بود. معتقدم تمامی مشکلات جامعه از فقر و بیکاری نشات می گیرند. بزرگترین انگیزه من به عنوان یک تولیدکننده رفع مشکلات اقتصادی است. وضعیت اقتصادخراب است و کارخانه ها یکی پس از دیگری در حال فروپاشی هستند. در این چهار سال برخی زیرساخت ها درست شد ولی مشکلات اقتصادی همچنان پابرجاست. تاکید رهبر معظم انقلاب به موضوع اقتصاد، تولید و اشتغال کشور نشان دهنده اهمیت  و ضرورت رسیدگی به مسائل اقتصادی است.

 

آیا شما رجل سیاسی هستید؟

خیر. اما رجل اقتصادی هستم. در کشور رجل سیاسی و مذهبی بسیاری وجود دارند ولی مشکل اصلی کشور اقتصاد استپس باید یک رجل اقتصادی وارد این میدان شود تا با علم و تجربه زیاد، اقتصاد کشور را سامان دهد. کشور به کارآفرینان و افراد خلاق نیازمنداست. هر کاری کاردان مخصوص خود را می خواهد، یک معلم ریاضی نمی تواند معلم هنر یا ادبیات باشد و در این زمینه ها کارایی لازم را نداردهمه می دانند که اگر در کشوری بیکاری زیاد شود به دنبال آن سایر مشکلات اجتماعی هم فراوان می شود، فقر و بیکاری ایمان مردم را هم از بین می برد و مردمی که بی ایمان باشند برای نجات زندگی خود از هر راه خلافی استفاده می کنند. مجموع این عوامل یک کشور را متلاشی می کند.

 

برنامه شما برای بهبود اقتصاد کشور چه بود؟

اقتصاد کشور مثل بیماری است که باید خیلی زود کمک های اولیه را برایش انجام داد و نباید تا رسیدن به بیمارستانی مجهز صبر کرد. اقتصاد کشور بیمار است و اگر به آن رسیدگی نشود خیلی زود از دست می رود. برای بهبود شرایط اقتصادی نباید فرصت ها را از دست داد. ایران در بحران چرخه تولید است.

متاسفانه ایران امروز با رکود نگران کننده ای در بخش صنعت روبرو است. تعطیلی واحدهای تولیدی و متعاقباً بیکاری و افزایش فساد اجتماعی از قوانین دست و پا گیری نشاًت می گیرد که تولیدکنندگان در حصول نقدینگی موردنیاز به منظور تهیه مواد اولیه و ماشین آلات با آنها روبرو هستند. امروزه کالای قاچاق، بازار ایران را تحت سلطه خود گرفته است که این فاجعه عظیم یکی دیگر از عوامل اصلی در تعطیلی واحدهای تولیدی می باشد. قوانین بی قید و شرط می بایست مرزهای ایران را به تسخیر خود درآورند. موانع تولیدی که در کشور وجود دارد دست تولیدکنندگان را بسته است. کشورهای اروپایی هنگامی که به مشکلات اقتصادی برمی خورند، خیلی زود ارزش افزوده را پایین می آورند، از گرفتن مالیات خودداری می کنند و حتی وام هایی بدون بهره با تنفس و اقساط بلند مدت می دهند که تولیدکننده در اقساط بلند مدت آن را می پردازد.

برای بهبود اقتصاد باید از تولید کنندگان حمایت کرد. زمانی که یک تولیدکننده با هزینه های تولید بالا روبه رو می شود و مشاهده می کند که هیچ سودی در کارش نیست مجبور می شود  واحد تولیدی خود را تعطیل کند و به دنبال این امر، به خیل بیکاران افزوده می شود. وقتی یک کارگر ۸ ساعت در کارخانه کار می کند، بقیه ساعاتش را درکنار خانواده می گذراند و این حقوق دریافتی را برای خانواده اش هزینه می کند. اینجاست که کار، تفریح  و آرامش توامان وجود دارد. برخی اقدامات رئیس جمهور جهت احیای کارخانه ها قابل تقدیر است، اما این اقدامات کافی نیست. نگاه تمامی ارگان ها و عامه مردم به تولیدکنندگان است. تولیدکنندگان مثل سرچشمه برکه ای هستند که در مسیرشان همه چیز را آباد و با طراوت می کنند. حال اگر این سرچشمه را خشک کنید همه چیز نابود می شود. من نمی دانم مسئله به این سادگی را چرا نمی خواهیم متوجه شویماگر موانع تولید برداشته شود اوضاع کشور خیلی بهتر می شود، خوشبختانه در این چهارسال شرایط برای تولیدکنندگان بهتر شد اما هنوز برخی افراد هستند که با تفکرات قدیمی خود مانع تحقق برنامه های واقعی دولت می شوند.

 

در زمینه ارتباطات بین الملل چه نظری دارید؟

قطعا روابط بین الملل برای تولید بسیار مهم است. تولیدکنندگان به دنبال این هستند که با سایر کشورها روابط تجاری داشته باشند. در دولت آقای روحانی تلاش های زیادی صورت گرفت تا با کشورهای متعددی وارد رابطه شویم. اما متاسفانه کشور ما یکپارچه نیست و برخی افراد به خاطر منافع خود مانع پیشرفت آن می شوند. اگر کشور یکدست شود خیلی زود به رشدمی رسیم. اگر چین طی ۲۵سال توانست دنیا را تسخیر کندتنها به این علت است که مردم و مسئولینش یک دل و یکپارچه هستند. ایران درگیر چند جناحی بودن است و متاسفانه برخی فکر می کنند چند جناحی بودن یعنی جنگیدن و دعواکردن.

 

برنامه شما برای بهبود روابط بین الملل چه بود؟

با توجه به اینکه دکتری من مدیریت بازرگانی، گرایش تحول سازمانی است، برای بهبود شرایط ابتدا زیرساخت ها را متحول می کردم. وقتی بخواهم سازمانی را متحول کنم حداقل یک سال باید زیر ساخت ها را درست کنم، سال بعد این زیرساخت ها را بهبود ببخشم، در سال سوم برای تحقق اهداف برنامه ریزی نمایم. ایران کشور بزرگی است که برای بهتر شدن شرایطش تلاش چهارساله هم کفایت نمی کند. اما موضوع همدل بودن است.

من آقای روحانی را قبول دارم و برنامه هایم نیز در راستای برنامه های ایشان بود. اما در زمینه روابط بین الملل یک هدف شخصی دارم  و این هدف تا سیس ۵۰۰ کارخانه است. دوست دارم به عنوان پدر تولید درجهان شناخته شوم. کشورهای زیادی را دیده ام که شرایط سرمایه گذاری خوبی دارند ولی اگر موانع تولید در کشور ایران رفع شود، بهترین کشور برای سرمایه گذاری هستیم.

 

برنامه شما برای حقوق شهروندی و مسائل اجتماعی چه بود؟

در این زمینه باید نگاهی به نحوه تربیت افراد درجامعه داشت. باید دید که درمدارس چه آموزه هایی به فرزندانمان داده می شود. نقش نظام آموزشی در هر جامعه ای بسیار پررنگ و مهم است. اگر آموزش و پرورش وظیفه اصلی خود را به خوبی انجام دهد، افرادی وارد اجتماع می شوند که با رفتارهای درست و انسانی برای پیشرفت جامعه تلاش می کنند.

متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که معلمان ما هنوز به رشد واقعی و لازم نرسیده اند حال اینکه تعدادی دانش آموز را نیز تربیت می کنند. مصداق عینی این امر دانش آموزی است که می گوید: «دلم می خواهد خیلی زود امتحانات تمام شود و بعد عکس معلم را به دیوار بزنم و با دارت آن را سوراخ سوراخ کنم.» این حجم خشونت چرا باید در مدارس ما بوجود آید؟

 زمانی که در رسانه های جمعی دروغ می گوییم فرزندان ما با این دروغ بزرگ می شوند و بعد به یک شهروند دروغگو بدل می شوند. هر فرد باید از خود شروع کند و به تربیت ذاتش بپردازد. اگر من به تنهایی در ماه ۱۰۰۰تومان کمتر به جامعه ضربه بزنم، خود این موضوع در سرنوشت کلان کشور تاثیرگذار است.

 

برای کابینه کسی را در نظر گرفته بودید؟

 انتخاب کابینه موضوعی فردی نیست و باید با تشکیل جمعی از افراد زبده و کارشناس مرتبط با هر وزارتخانه، افراد دارای صلاحیت را شناسایی کرد و از میان آنها بهترین گزینه را به عنوان وزیر یا عضو کابینه معرفی کرد.

معتقدم توان مدیریتی در کشور بالاست و افراد زیادی هستند که قادرند با بهترین کیفیت عهده دار یک وزارتخانه شوند اما کمتر به آنها توجه شده است.

 

اگر تایید صلاحیت می شدید تا انتها می ماندید؟

همیشه طرفدار اصلاحات بودم و اگر هم تایید صلاحیت می شدم به نفع آقای روحانی کنار می روفتم. اما هدفم این بود که بتوانم نظرات و حرف هایم را به گوش آقای روحانی برسانم. خوشبختانه از نظر مالی مشکلی ندارم که بخواهم با چشم داشت مالی وارد این عرصه شوم. فقط می خواهم پیش خودم شرمنده نشوم که چرا نظراتم را به گوش مسئولین نرساندم.

 

نگاه شما به جامعه بانوان چگونه است؟

به نظرم انسان پرنده ای است متشکل از دو بال، یکی زن و دیگری مرد. یک پرنده در صورتی می تواند پرواز کند که دوبال داشته باشد. زنان از ویژگی های خاصی برخوردارند که می توانند برخی مسئولیت ها را حتی بهتر از آقایان انجام دهند. زنان از نظر شخصیتی به زمان و جزئیات اهمیت می دهند و این موارد برای پذیرش مسئولیت ها شاخصه های خوبی می باشند. متاسفانه هنوز برخی افراد با افکاری پوچ وجود دارند که به جایگاه واقعی زنان پی نبرده اند.

 

برای توسعه استان یزد چه برنامه ای داشتید؟

توقع دارم در زمینه تولید استان بازبینی صورت بگیرد. وقتی نیروی فلان ارگان می آید و کارخانه ای را ۲۰ روز به خاطر باج خواهی تعطیل می کند، این نشان می دهد که کسی به تولید و اقتصاد استان یزد اهمیت نمی دهد. حتی برخی مواقع اگر برای گرفتن حق واقعی هم اقدام کنیم با خطرات دیگری از سوی افرادی خاص رو به رو می شویم. این مسائل باید رفع شود تا اقتصاد استان یزد هم بهبود یابد.

 

نظرشما در زمینه خصوصی سازی چیست؟

اگر خصوصی سازی درست انجام شود بسیار هم خوب است. اما ابتدا زیرساخت ها باید درست شود تا خصوصی سازی هم خوب پیش برود. یک قراداد زمانی نتایج خوب دارد که تمامی ابعاد آن بررسی شود.

 

کلاس های آموزشی شما درچه زمینه ای است؟

کلاس هایی که برگزار می کنم در زمینه تکنولوژی فکر است. بیش از۱۵هزار نفر را آموزش داده ام  که اکثر این افراد به موفقیت های خوبی هم دست یافته اند. برخی کلاس ها هم در دوره های یک تا دوساله برگزار می شود که دراین کلاس ها به اسطوره های موفقیت، آموزش داده می شود. این آموزش ها برای افرادی است که می خواهند تولید و کسب و کاری را راه اندازی کنند. اکثر این آموزش ها را باید در مدارس به دانش آموزان داد.

 

آیا به دنبال این بوده اید که آموزش های خود را وارد مدارس کنید؟

بله. تصمیم داشتم مدارسی تحت عنوان «مدارس موفقیت» تاسیس کنم که آموزشهای لازم را از سنین پایین به افراد بدهیم. اما تا کنون موفق نشده است.

 

آیا برای رسیدن به این جایگاه پشتوانه ای داشتید؟

خیر. حتی در بسیاری مواقع کمک خرج والدین بوده ام، تمام دارایی ام را با تلاش به دست آورده ام و تا حدی به توانایی ام اعتماد دارم که اگر همین امروز من را از دارایی ام محروم کنند تا سه سال آینده باز یک فرد میلیاردر می شوم.

 

سخن پایانی

ما نمی توانیم وارد سال جدید شویم بدون اینکه افکارمان را جدید کنیم. افراد  باید مسئولیت پذیر باشند. این را همه باید بدانند که ایران را فقط یک ایرانی می تواند آباد کند، پس نباید منتظر یک معجزه یا یک فرد بیگانه باشیم.

ما زنده بر آنیم که آرام نگیریم

موجیم که آسودگی ما عدم ماست

دیدگاهتان را بنویسید