راه پیشرفت یزد، توسعه روابط بین المللی است

رییس کمیسیون عمران شورای شهر یزد در نشست خبری کمیسیون های عمران و گردشگری شورای اسلامی شهر یزد  و در جمع اصحاب رسانه گفت: راه صلاح و پیشرفت یزد از رهگذر توسعه روابط بین الملل می گذرد. یزد نه آب…

رییس کمیسیون عمران شورای شهر یزد در نشست خبری کمیسیون های عمران و گردشگری شورای اسلامی شهر یزد  و در جمع اصحاب رسانه گفت: راه صلاح و پیشرفت یزد از رهگذر توسعه روابط بین الملل می گذرد. یزد نه آب دارد که کشاورزی اش توسعه یابد و نه ظرفیت زیست محیطی استان اجازه توسعه صنعت را می دهد، بنابراین تنها چشم انداز توسعه شهر یزد بحث گردشگری و تجارت الکترونیک است.

محسن عباسی هرفته با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری و بازاریابی برای گسترش کسب و کار در حوزه های فنآورانه، نیازمند روابط بین الملل پویا و گسترده است، بیان داشت: اینکه گردشگران بعد از سفر به یزد نسبت به خون گرمی و انسان دوستی و فرهنگ مردم یزد متعجبانه زبان به تعریف می گشایند در ظاهر باعث خوشحالی است اما در باطن نشاندهنده آن است که ایران هراسی در جهان بسیار عمیق و گسترده بر ذهن گردشگران اثر گذاشته و تنها راه مقابله با آن توسعه روابط بین الملل میان یزد و سایر کشورهای جهان است.

سخنگوی شورای شهر یزد با گلایه از انتقادها نسبت به سفر خارجی اعضای شورای شهر یا مدیران شهری و یا برگزاری سمپوزیوم ها و همایش های کشوری و بین المللی در یزد اظهار داشت: تا زمانی که هر نوع حرکت و اقدام مدیران شهری برای توسعه روابط بین الملل همچون سفر خارجی یا انعقاد قرارداد خواهرخواندگی و غیره با هجمه و تخریب مواجه می شود، نمی توان به بهبود حوزه های وابسته به روابط جهانی همچون گردشگری در یزد امید داشت.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر یزد با ابراز تاسف نسبت به اینکه شهردار سابق یزد بخاطر جوسازی ها به سفر خارجی نرفت و اعضای شورای شهر هم به همین دلیل از انجام سفرهای کاری اکراه دارند، گفت: قدم نگذاشتن اعضای شورای شهر در توسعه روابط بین الملل نوعی ملاحظه کاری بوده است و جای تاسف دارد در حالیکه این مهم وظیفه شورای شهر است که اعضای آن در مجامع مختلف جهانی حضور یابند و نسبت به معرفی یزد و زدودن ذهنیت ایران هراسی اقدام کنند و یا هفته های فرهنگی یزد در شهرهای مختلف جهان برگزار شود. هزینه هایی که برای چنین اقداماتی انجام می شود نوعی سرمایه گذاری جهت رشد گردشگری و تجارت الکترونیک برای یزد است.

وی در ادامه افزود: تا یزد را به جهانیان معرفی نکنیم، گردشگری رشد موثر نخواهد داشت. تا کنفرانس ها و همایش های بین المللی متعددی در یزد برپا نکنیم در جدب توریست توفیق چندانی بدست نمی آوریم. موضوعی که شهرهای دیگر کشور همچون تبریز و شیراز در آن پیشگام هستند. اما شورای شهر به خاطر هجمه ها بر علیه اش از انجام وظایف در این حوزه ها صرف نظر کرده و جا دارد رسانه ها با تبیین ضرورت چنین اقداماتی برای توسعه یزد و مطالبه گری از اعضای شورا، جریان سازی کرده و این خواسته را محقق سازند.

 

ارزش افزوده سمپوزیوم خشت خام برای یزد

عباسی در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران نسبت به هزینه های صورت گرفته برای برگزاری سمپوزیوم خشت خام در یزد و خروجی چنین رویدادی اظهار داشت: بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان صرف برگزاری این سمپوزیوم شد اما به گفته کارشناسان آثار هنری، هرکدام از مجسمه هایی که در این سمپوزیوم ساخته شد و به شهرداری یزد اهدا گردید قریب به ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. در واقع سمپوزیوم خشت خام علاوه بر ایجاد نشاط هنری در یزد چند برابر هزینه هایش، آورده داشته است. یزد شهر معماری گلی و خشتی است و باید با مجسمه ها و المان های گلی و خشتی تزئین شود که یکی از دستاوردهای این سمپوزیوم خلق آثار و المانهای گلی برای یزد بود.

 

پیاده محوری، لازمه کاهش ترافیک در یزد

رییس کمیسیون عمران شورای شهر یزد با تاکید بر اینکه «پیاده محوری» امروزه الزام پذیرفته شده توسط شهرسازان در جهان است، حرکت یزد به سمت پیاده محوری را لاجرم دانست و افزود: متاسفانه عنصر طراحی در اغلب پروژه های شهرداری مغفول مانده و به مسائلی همچون زیباشناسی و محیط زیست کمتر توجه شده است. بر این اساس شورای شهر دیگر پروژه های از شهرداری که بدون طراحی قابل قبول باشد را نمی پذیرد.

وی در ادامه بیان داشت: تنها راه حل مشکل ترافیک در شهر یزد پیاده محوری است. هرچقدر شهرداری زیرگذر یا پل هوایی بسازد و یا خیابانها را عریض تر کند به همان میزان بر ترافیک شهر هم افزوده خواهد شد. بنابراین باید علاوه بر فرهنگسازی پیاده محوری و تبیین ضرورت آن برای سلامتی و رفاه شهروندان، باید هزینه استفاده از خودروی شخصی در شهر را بالا ببریم.

عباسی با اظهار تاسف نسبت به انتقادها از افزایش هزینه پارکینگ خودرو در یزد بیان داشت: راهکارهای پیاده محوری و کاهش ترافیک همانند افزایش هزینه پارکینگ امروزه در شهرهای جهان پذیرفته شده است و یزد هم راهی جز طی این مسیر ندارد. البته توسعه ناوگان حمل و نقل شهری نیز از الزامات آن است و بر این اساس شورای شهر مطابق بضاعت مالی شهرداری، اقدام به خرید اتوبوس و مینی بوس برای حمل و نقل شهری نموده است.

سخنگوی شورای شهر یزد توسعه پارکینگ های عمومی در سطح شهر در راستای رفع معضل ترافیکی را از دیگر اقدامات کمیسیون یاد شده بیان کرد و گفت: تعداد پارکینگ های عمومی در سال گذشته از یکهزار مورد به یکهزار و ۵۰۰ مورد رسیده است.

 

مسیر دوچرخه سواری در تمام شهر ایجاد می شود

رییس کمیسیون عمران شورای شهر یزد در خصوص گلایه ها نسبت به ناکارآمدی خط دوچرخه سواری بلوار جمهوری با اشاره به اینکه این مسیر قسمتی از یک طرح ناتمام است، گفت: امسال سایر بخش های طرح مسیر دوچرخه در یزد نیز اجرایی می شود و در حال حاضر نمی توان صرفا بر اساس یک بخش از این طرح آن را شکست خورده دانست. عباسی در ادامه افزود: باید پذیرفت که تغییر فرهنگ و استفاده از دوچرخه در شهری که مردم به ماشین وابسته شده اند، کاری دشوار و زمانبر است اما باید ایستاد تا این مهم محقق شود.

 

ناتوانی در برخورد همه جانبه با ساخت و سازهای غیرمجاز

سخنگوی شورای شهر یزد با اعتراف به اینکه شورای شهر پنجم هنوز نتوانسته در مقابل ساخت و سازهای غیرمجاز اقدامات اساسی انجام دهد، اظهار داشت: برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در یزد به عنوان شهری پیشرو در این زمینه، بسیار پیچیده است. هرچند در یکسال گذشته یکی از دغدغه های اصلی شورای شهر و کمیسیون عمران برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز بوده اما گزارش قابل عرضی در این خصوص نداریم. وی در خصوص دلایل آن گفت: میراثی از ساخت و سازهای غیرمجاز از گذشته وجود دارد که در موارد بسیاری نمی گذارد برای ساختمان سازی های جدید اعمال قانون کنیم. از طرف دیگر وضعیت اقتصادی فعلی مردم خیلی به شهرداری اجازه نمی دهد که دستور تخریب صادر کند.

عباسی ۲ پروژه بسیار مهم شورای شهر در یکسال گذشته را استفاده از پساب شهر یزد برای آبیاری فضای سبز و بازیافت آسفالت دانست و افزود: با توجه به تکمیل پروسه بازیافت آسفالت های ضایعاتی، دیگر از طرف شهرداری آسفالت در گود زباله ریخته نمی شود و شهر از قبل آن آلوده نخواهد شد. از سایر ارگانها نیز تقاضا داریم آسفالت ضایعاتی خودرا به این چرخه بسپارند.

 

 

استقرار پلیس گردشگر در بافت تاریخی یزد
رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر یزد هم در این نشست گفت: در یکسال گذشته ۴۱ جلسه توسط این کمیسیون برگزار شده که ماحصل آن ۲۷ مصوبه بوده است.
سید حسین آزادی تعداد نامه های بررسی شده توسط این کمیسیون را ۷۰ مورد بیان کرد و افزود: کمیسیون یاد شده در زمینه گردشگری اقدامات خوبی را انجام داده و در دست اقدام دارد.
وی یکی از دغدغه های این کمیسیون را امنیت گردشگران در بافت تاریخی ذکر و اظهار داشت: با پیگیری هایی که با فرماندهی نیروی انتظامی صورت گرفته، قرار شد پلیس گردشگر در بافت تاریخی یزد مستقر شود.
آزادی با اشاره به ساماندهی خانه های مسافر بدون مجوز در سطح شهر گفت: در این زمینه جلسات متعدی با فرمانداری داشتیم که قرار شد اماکن به صورت جدی در این زمینه ورود پیدا کند.
وی تجهیز سرویس های بهداشتی در سطح شهر، نصب تابلوهای گردشگری و خواهر خواندگی با ۱۰ شهر را از دیگر اقدامات این کمیسیون اعلام کرد.

 

مقابله جدی با نماسازی های غیرقانونی در یزد
عضو کمیسیون گردشگری شورای شهر یزد هم در این نشست با اشاره به طرح تفصیلی شهر یزد گفت: شهروندان در ساخت و سازها باید نسبت به نماسازی ساختمان مواردی را رعایت کنند تا با آنها برخورد نشود.
الهه جورابی افزود: افراد باید قبل از نماکاری با شهرداری منطقه هماهنگ کنند و از ساخت نماهایی مانند شیشه، کامپوزیت، سرامیک و کاشی خودداری کنند زیرا حکم تخریب برای آنها صادر می شود .

صالح مستوفیان.

دیدگاهتان را بنویسید