مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران در اولین «جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی استان یزد»:

راهکار عبور از مشکلات، «اقتصاد مقاومتی» و «خودکفایی» است

اولین «جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی استان یزد» به ۲۵ شرکت های تولیدی شاخص، به میزبانی «شرکت فولاد آلیاژی ایران» و با حضور مسئولان و جمعی از صنعتگران برگزار شد.

محمد کمال زاده، مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران: رهبر معظم انقلاب سالهاست که با تیربینی و هوشمندی بر «اقتصاد مقاومتی» و حرکت در مسیر آن تاکید دارند و بر این اساس تنها راه برون رفت کشور از مشکلات و تنگناهای اقتصادی فعلی در شرایط تحریم های گسترده را «اقتصاد مقاومتی» و حرکت در جهت خودکفایی می دانم

مجموعه فولاد آلیاژی ایران، کشور را در زمینه تامین انواع فولادهای آلیاژی خودکفا کرده و از آنجا که توسعه صنعتی بدون توسعه تولید انواع فولادهای آلیاژی ممکن نیست و به نوعی این مهم شاخصه توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود، خوشبختانه این شرایط در مجموعه فولاد آلیاژی ایران با تولید انواع گریدها محقق شده است. این مجموعه در حال حاضر هاب تولید فولادهای آلیاژی در خاورمیانه است که قادر است دانش فنی تولید انواع گریدهای فولادی را به نقاط مختلف جهان صادر کند

مهران فاطمی، استاندار یزد: یک واحد تولیدی که در شرایط تحریم ناامید نمی شود و با مقاومت و تدبیر زیر سایه سیاست های اقتصاد مقاومتی؛ امر تولید را پیش می برد و توسعه می بخشد، افزایش بهره وری دارد و با تولید کالای باکیفیت موفق به صادرات و رقابت با کشورهایی می شود که شرایط تحریم ندارند؛ باید مورد تقدیر قرار بگیرد و به عنوان الگو به جامعه معرفی شود


راه عبور از مشکلات، اقتصاد مقاومتی است

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران در ابتدای این مراسم با ابراز خرسندی نسبت به میزبانی از صنعتگران و مدافعان اقتصاد کشور در اولین «جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی استان یزد» و بیان تسلیت پیرامون حادثه تروریستی کرمان و شهادت جمعی از هموطنان، گفت: رهبر معظم انقلاب سالهاست که با تیربینی و هوشمندی بر «اقتصاد مقاومتی» و حرکت در مسیر آن تاکید دارند و بر این اساس تنها راه برون رفت کشور از مشکلات و تنگناهای اقتصادی فعلی در شرایط تحریم های گسترده را «اقتصاد مقاومتی» و حرکت در جهت خودکفایی می دانم.
محمد کمال زاده بیان داشت: مجموعه فولاد آلیاژی ایران در ابتدا ۱۱۰ گرید فولادی را از شرکت بوهلر خریداری کرد و مطابق قرارداد، دانش فنی ۱۸۰ گرید فولادی را دریافت نمود اما با تلاش متخصصان و تلاشگران مجموعه فولاد آلیاژی، در حال حاضر بیش از ۴۴۸ گرید فولادی در این شرکت تولید می شود که آخرین نمونه آن، تولید فولاد «تند بُر» بود که چند روز پیش به سبد محصولات فولاد آلیاژی ایران افزوده شد. فولاد «تند بُر» یکی از انواع حساس و کاربردی فولاد با دانش فنی سخت و پیچیده است که در مته ها استفاده می شود.
مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران اظهار داشت: مجموعه فولاد آلیاژی ایران، کشور را در زمینه تامین انواع فولادهای آلیاژی خودکفا کرده و از آنجا که توسعه صنعتی بدون توسعه تولید انواع فولادهای آلیاژی ممکن نیست و به نوعی این مهم شاخصه توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود، خوشبختانه این شرایط در مجموعه فولاد آلیاژی ایران با تولید انواع گریدها محقق شده است.
کمال‌زاده در ادامه افزود: این مجموعه در حال حاضر هاب تولید فولادهای آلیاژی در خاورمیانه است که قادر است دانش فنی تولید انواع گریدهای فولادی را به نقاط مختلف جهان صادر کند و امیدوارم با تلاش همه همکارانم در مجموعه فولاد آلیاژی ایران، سرآمد بودن شرکت را با توسعه بیشتر حفظ کنیم.
کمال زاده بیان داشت: به فرموده رهبر معظم انقلاب، فعالان اقتصادی فرماندهان حاضر در خط مقدم جنگ کنونی کشور با ابرقدرت ها هستند بنابراین تجلیل و تقدیر از فعالان اقتصادی وظیفه همه دستگاه ها و نهادهاست.
وی در ادامه با اشاره به شرایط سخت روند تداوم تولید با توجه به تحریم‌ها، گفت: در این شرایط صنعتگران و کارآفرینان، شبانه‌روزی برای رفع تهدید تحریم ها و تداوم و توسعه تولید تلاش می کنند.
وی در پایان گفت: شرکت فولاد آلیاژی ایران بسیار مفتخر است که میزبان اولین «جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی استان یزد» بوده و امیدواریم تجلیل از تلاشگران عرصه تولید مداوم باشد.

راستای اقتصاد مقاومتی، نیاز اساسی کشور است

مسئول سازمان بسیج جامعه کارگری استان یزد هم با بیان اینکه برگزاری جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی در استان یزد در راستای اجرای “سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی” است که در سال ۱۳۹۲ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، گفت: در راستای تحقق بند ۲۰ “سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی” که بر تقویت فرهنگ جهادی، ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره وری، کارآفرینی، سرمایه گذاری و اشتغال مولد تاکید دارد، نشان اقتصاد مقاومتی به فعالان اقتصادی که خدمات برجسته ای در این خصوص داشته اند، اعطا می شود.
مهدی ابویی، پیرامون چگونگی ارزیابی واحدهای صنعتی و تولیدی اولین «جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی استان یزد» بیان داشت: ۱۳۰ شرکت در استان بر مبنای معیارهای تعیین شده با ۹۰۰ ساعت جلسه کارشناسی و مشورت با نخبگان و صاحبنظران و اساتید دانشگاه توسط سازمان بسیج جامعه کارگری استان مورد ارزیابی قرار گرفت که در نهایت ۲۵ واحد تولیدی با اولویت شرکتهایی که پایگاه مقاومت بسیج دارند بر اساس معیارهایی چون «افزایش بهره وری، اقتصاد مردمی، استقلال نفتی، حرکت به سمت دانش بنیان شدن و داشتن گفتمان اقتصاد مقاومتی، جهاد خدمت رسانی، عمل به مسئولیت های اجتماعی و مردمداری» بالاترین امتیازها را کسب کردند که «نشان درجه یک اقتصاد مقاومتی استان» را دریافت می کنند. همچنین ۵ واحد تولیدی نیز برای دریافت «نشان اقتصاد مقاومتی» به مرحله کشوری راه یافتند.
ابویی، با بیان اینکه حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی، نیاز اساسی کشور و راهکار غلبه بر سختی هاست، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی، گونه ای درون‌زا، مردم پایه و دانش‌بنیان است که به دنبال تحقق عدالت و توزیع عادلانه ثروت است و می‌تواند موجب دستاوردهای کلان اقتصادی و توسعه ای برای کشور شود. در سالجاری با همراهی مسئولان دولتی و مجموعه سپاه یزد مصمم به برگزاری اولین «جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی استان یزد» شدیم تا کمکی به مهار تورم، رشد تولید، تثبیت و توسعه اشتغال و شکوفایی اقتصادی در سطح استان شود.
وی با تقدیر از شرکت فولادی آلیاژی ایران در همراهی با برگزاری اولین «جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی استان یزد» و تاکید بر اینکه جنگ اقتصادی بزرگ‌ترین نبردی است که بر ایران اسلامی تحمیل شده، گفت: مدیران کارخانجات، کارآفرینان و کارگران در خط مقدم جنگ فراگیر اقتصادی هستند و همه مسئولان و نهادها وظیفه دارند با پشتیبانی از کارگران و کارخانه‌داران، موانع تولید را برطرف کنند.

راه‌حل مشکلات، قهر کردن و کوتاه آمدن نیست

فرمانده سپاه الغدیر استان یزد نیز در اولین جشنواره اعطای نشان اقتصادی مقاومتی استان یزد با اشاره به اینکه حاج قاسم سلیمانی به همگان نشان داد که اگر فقط خداوند را در امور خود مدنظر داشته باشیم و از دستورات ولایت‌فقیه اطاعت کنیم، «ما می‌توانیم» و خداوند به وعده خود عمل می‌کند، اظهار کرد: باید همان‌گونه که در حوزه اقتصاد مقاومتی اقدامات خوبی انجام شده است، در جمهوری نظام و اسلامیت که حلقه متصل آن، ولایت‌فقیه است؛ خوب بدرخشیم.
حسین زارع کمالی ادامه داد: دشمن تمام تلاش خود را گذاشته است تا جمهوریت و اسلامیت نظام محقق نشود؛ باید با آمادگی کامل در زمینه انتخابات که مقام معظم رهبری مرتباً تذکر داده‌اند دقت داشته باشیم و نگذاریم دشمن به اهداف خود که همان موضوع جمهوریت نظام است به مقصود خود برسد.
زارع‌کمالی با ابراز امیدواری از حضور حماسی مردم در انتخابات پیش رو عنوان کرد: تمام مسئولان در رده‌های مختلف باید تلاش کنند تا زمینه حضور پرشور مردم در انتخابات را فراهم آورده و نقشه‌های دشمن در رسیدن به اهدافش را نابود کنند.
فرمانده سپاه الغدیر با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری گفت: برای اینکه بررسی کنیم که در جبهه حق هستیم یا در جبهه ناحق، باید ببینیم دشمن چه موضوعی را مدنظر دارد و رابطه ما با این موضوعات چگونه است، دشمن در حال حاضر به‌صورت مرتب در حال بی‌اعتماد کردن مردم به مسئولان و نا‌امید کردن مردم است.
وی با تأکید بر اینکه خوشبختانه مسئولانی داریم که شبانه‌روز در حال حرکت هستند و دشمن به دنبال این است که این تلاش‌ها و اقدامات دیده نشود، اظهار کرد: نقطه‌ضعف‌هایی وجود دارد؛ قبول؛ ولی راه‌حل قهر کردن و کوتاه آمدن نیست، ضرورت دارد بدانیم که تمام ارکان کشور به‌صورت شبانه‌روزی در حال تلاش هستند تا اهداف دشمن محقق نشود و ضعف‌ها برطرف شود.
فرمانده سپاه الغدیر یزد تصریح کرد: ‌امیدواریم بتوانیم با تلاش‌ها و اقدامات جهادی شاهد حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و ۱۱ اسفند در پای صندوق‌های رأی باشیم.

توسعه فرهنگ کار و تربیت کارگر طراز انقلاب هدف بسیج کارگری است

حسن حقیقت، طراح مدل نشان اقتصاد مقاومتی در نخستین جشنواره اعطای نشان اقتصادی مقاومتی استان یزد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۱۴ هزار شهید کارگری گفت: استان یزد ۳۹۰ شهید کارگری تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
حقیقت، با بیان اینکه «بسیج کارخانجات» تنها نهادی در کشور است که به صورت میدانی در فضای خانواده تولید فعالیت می کند، افزود: این مجموعه ماموریت توسعه فرهنگ کار و تربیت کارگر طراز انقلاب و کمک برای رفع موانع تولید و ایجاد اشتغال را برعهده دارد.
وی اضافه کرد: اکنون ۱۷۰۰ گروه جهادی کارآمد در فضای تولیدی کشور ساماندهی شدند تا آسیب های و موانع تولید را بررسی و رفع کنند و تهدیدات را به فرصت تبدیل سازند.
حقیقت تصریح کرد: هدف از طرح نشان اقتصاد مقاومتی در واقع ایجاد الگوهای اثر بخش در حوزه تولید و معرفی واحدهای تولیدی توانمندی است که علی رغم تحریم‌ها، تکانه‌ها و مشکلات اقتصادی، در امر تولید دارای شرایط پایدار و مطلوبی هستند.
وی اضافه کرد: الگوسازی مناسب در حوزه کالا و خدمات، ایجاد فضای رقابتی سالم و مناسب برای افزایش کیفیت در تولید کالا و خدمات، گسترش ضریب نفوذ گفتمان اقتصاد مقاومتی در خانواده تولید، هدایت عرصه و خانواده توزیع برای پیروی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از اهداف راهبردی طرح مدل نشان اقتصاد مقاومتی کشور محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه در این طرح واحدهای تولیدی براساس شاخص‌ها و معیارهای مشخصی مورد ارزیابی قرار گرفته و به واحدهای واجد شرایط در سطوح استانی و ملی نشان اقتصاد مقاومتی اعطا می شود، افزود: پنج معیار و ۲۹ شاخص برای واحدهای تولید در جشنواره نشان اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است.
حقیقت ادامه داد: ۴۵۷ ارزیاب استانی و شهرستانی برای طرح یاد شده شناسایی شده است و تاکنون در ۸ استان جشنواره اعطای نشان اقتصادی مقاومتی به صورت استانی برگزار شده است.

توسعه صنعتی و نرخ اجاره‌بها، علل اصلی تورم در یزد است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار یزد نیز در این مراسم با بیان اینکه استان یزد رتبه اول تورم کشور را دارد اما این بدان معنا نیست که گرانترین استان هستیم، گفت: یکی از علل اصلی افزایش تورم در استان نرخ اجاره‌بهاست.
محمدعلی شاه‌حسینی ضمن تسلیت حادثه تروریستی کرمان، افزود: در تورم، ۱۷ گروه کالا در قالب ۱۷۰ قلم جنس نقش دارد.
وی اظهار کرد: با توجه به آمار تامین اجتماعی استان، در سالجاری نسبت به سال گذشته ۱۴ هزار نفر بیمه شده جدید غیربومی وارد استان شدند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد اضافه کرد: اصلا مشکلی در رابطه موجر و مستاجر و همچنین کمبود واحد مسکونی نداریم اما امروز به علت استقرار واحدهای تولید در شهرهای کوچک، اجاره بهای واحدهای مسکونی افزایش یافته است .
وی تصریح کرد: در ۱۰ سال اخیر مقام معظم رهبری شعار اول کشور را با محوریت اقتصاد تعیین می‌کنند و همین موضوع نشان می‌دهد که اولویت اول کشور اقتصاد است.
وی با بیان اینکه خلاصه کلمه اقتصاد مقاومتی، “ما می توانیم” هست، اظهار کرد: این کلمه در استان ریشه تاریخی دارد و محقق شده است.
وی با بیان اینکه نخستین مسئله و درخواست و مطالبه مردم این استان آب است خاطرنشان کرد: یزد بدون آب معنا ندارد و مهمترین چالش استان همین مسئله است.

انتقال آب دریا به یزد بدون کار جهادی ممکن نیست

شاه حسینی ادامه داد: اعتبار مورد نیاز برای تامین پایدار آب استان ۱۵۰ همت است در صورتیکه مجموع اعتبارات عمرانی، محلی و ملی استان استان ۲ همت است و این یعنی اینکه برای انتقال آب از دریا به استان باید ۷۵ سال صبر کرد که عملا غیرممکن است .
وی اضافه کرد: در اقتصاد مقاومتی بن بست وجود ندارد و با توجه به مدیریت جهادی و همدلی که بین ارکان مختلف استان وجود دارد اکنون طرح انتقال آب از دریا به استان آغاز شده و منابع مالی آن تامین شده است .
معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد گفت: برای نخستین بار در تابستان امسال به علت ایجاد خط پدافندی، به‌هیچ‌عنوان قطعی آبی نداشتیم و میزان ذخایر آبی استان در تابستان با زمستان برابر بود، اما شاید برای عده‌ای این سئوال ایجاد شود که منابع مالی این انتقال آب از کجا تأمین شده است که در این زمینه نیز دولت سیزدهم برای اولین بار راهکار عملیاتی ارائه داد.

تامین مالی طرح انتقال آب از حوزه معادن

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد ادامه داد: استان یزد جزو بهترین استان‌ها در تولید و دومین استان معدنی کشور هست که حدود ۴ میلیارد تن ذخایر معدنی دارد و درآمد معادن استان در سال حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان است که با پیگیری‌های استاندار و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، مقرر شد درآمد ۲ معدن استان به صورت تهاتر به موضوع انتقال آب اختصاص یابد که با این تدبیر حدود ۱۰۰ همت از هزینه انتقال آب به استان یزد فراهم شد.
شاه‌حسینی در ادامه با اشاره به موضوع اشتغال استان گفت: در حدود ۱۰ هزار واحد تولیدی استان یزد حدود ۲۵۰ هزار نفر مشغول به فعالیت هستند که حدود ۱۰۰ هزار نفر از آنها یعنی حدود ۴۰ درصد آنها غیر بومی هستند. حتی در برخی شهرستان‌ها از ۲۲۰ شهرستان کشور دانش‌آموز وجود دارد.

وی با اشاره به اشتغال دانش آموختگان در استان گفت: در استان یزد حدود ۲۴ هزار نفر فارغ‌التحصیل بیکار وجود دارد که بخش عمده این افراد بیکار بانوان هستند و کلید حل مشکل توجه به حوزه دانش بنیان است که برای نخستین بار ۵۰۰ میلیارد تومان در این بخش پرداخت شد.

حمایت از تولید داخلی، وظیفه آحاد جامعه است

استاندار یزد نیز در حاشیه این مراسم با تاکید بر اینکه شاکله کلی سیاست های اقتصاد مقاومتی، ترویج و فرهنگسازی تلاش برای تولید و غلبه بر مشکلات است، گفت: در این خصوص باید از تلاشگران و افراد شاخص در این زمینه تقدیر و به جامعه معرفی کرد.
مهران فازمی بیان داشت: یک واحد تولیدی که در شرایط تحریم ناامید نمی شود و با مقاومت و تدبیر زیر سایه سیاست های اقتصاد مقاومتی؛ امر تولید را پیش می برد و توسعه می بخشد، افزایش بهره وری دارد و با تولید کالای باکیفیت موفق به صادرات و رقابت با کشورهایی می شود که شرایط تحریم ندارند؛ باید مورد تقدیر قرار بگیرد و به عنوان الگو به جامعه معرفی شود.
وی تاکید کرد: امروز باید تمام قد پشت سر تولیدکنندگان و کارآفرینان به عنوان افسران جنگ اقتصادی ایستاد و از آنها حمایت کرد که این موضوع مهم نیز صرفا وظیفه دولت نیست بلکه آحاد ملت باید به این امر بپردازند. حمایت از تولید داخلی مهمترین رکن تداوم اقتصاد مقاومتی و عامل حفظ زیست بوم کارآفرینی و اشتغال در استان و کشور است.

۲۵ واحد تولیدی یزد در اولین «جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی استان» بر اساس معیارهایی چون «افزایش بهره وری، اقتصاد مردمی، استقلال نفتی، حرکت به سمت دانش بنیان شدن و داشتن گفتمان اقتصاد مقاومتی، جهاد خدمت رسانی، عمل به مسئولیت های اجتماعی و مردمداری» بالاترین امتیازها را در ارزیابی از ۱۳۰ شرکت تولیدی کسب و «نشان درجه یک اقتصاد مقاومتی استان» دریافت کردند. این شرکتها عبارتند از:

۱- شرکت فولاد آلیاژی ایران
۲-شرکت معدنی و صنعتی چادرملو
۳-شرکت آهن و فولاد ارفع
۴- شرکت ماشین سازی کوشش کاران ابرکوه
۵-شرکت یزد سفالین
۶-شرکت کاشی کیمیا سرام میبد
۷-مجتمع صنایع غذایی شیر رضا
۸-گروه صنعتی یزد لوله
۹-شرکت برچینکار یزد
۱۰-گروه تعاونی پیشگامان
۱۱-گروه صنعتی یزد پلیمر
۱۲-شرکت فرش خاطره کویر یزد
۱۳-شرکت ریسندگی و بافندگی یزد باف
۱۴-شرکت یزد پیچ
۱۵-شرکت صنایع غذایی زین
۱۶-شرکت سنو پارس
۱۷-شرکت تجهیزات پزشکی برنا طب ایساتیس
۱۸-گروه صنعتی و معدنی سیمان تجارت مهریز
۱۹-شرکت سیمرغ مهریز
۲۰-شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
۲۱-کارخانجات تعمیر لکوموتیو بافق
۲۲-شرکت ذوب روی بافق
۲۳-کارخانه تولیدی یزد رنگ
۲۴-شرکت پترو پاک پارس یزد
۲۵-کارخانجات نساجی طره یزد

دیدگاهتان را بنویسید