شهردار یزد با اشاره به راه اندازی پروژه های بر زمین مانده شهری در سالهای اخیر:

راهکار شهرداری برای کاهش ترافیک ایجاد معابر جدید و محدودیت های ترافیکی است

نشست خبری شهردار و رئیس شورای شهر یزد پس از وقفه ای طولانی در حالی برگزار شد که روابط عمومی شهرداری و سخنگوی شورای شهر یزد وعده دادند زین پس نشست های خبری مدیریت شهری یزد به صورت منظم برگزار شود.

به گزارش بشارت یزد، در ابتدای این نشست، عزیزالله سیفی رئیس شورای شهر یزد به گزارشی از اقدامات انجام شده توسط شورای شهر ششم در مدت تقریبا ۳ سال فعالیت این نهاد پرداخت.
وی با اشاره به اینکه مصوبات شورای شهر ششم به جز یک مورد همگی مورد تایید هیات تطبیق فرمانداری قرار گرفته، بیان داشت: در سالهای اخیر شاهد رشد ۱۸۳ درصدی فعالیت های عمرانی در شهرداری یزد هستیم. خصوصا پروزه های عمرانی بر زمین مانده در این دوره همانند بلوار ایرج افشار با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد عملیاتی شدند. احداث بلوار ابوترابی که ۲۰ سال بخاطر مشکل تملک اراضی به تعویق افتاده بود نیز اجرایی شد و در مرحله اجرای آسفالت قرار دارد.
رئیس شورای شهر یزد با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۳ مجموعه ۵۳۰۰ میلیارد تومان بودجه برای شهرداری یزد در نظر گرفته شده که ۷۲ درصد آن عمرانی است، افزود: امسال مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان برای تملک اراضی جهت اجرای معابری همچون بلوار امام محمد باقر، بلوار حضرت خدیجه و خیابان شهید نقیب زاده در نظر گرفته شده است.
سیفی با بیان اینکه سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای آسفالت در یزد در نظرگرفته شده بود که این مبلغ به ۲۵۰ میلیارد تومان نیز افزایش یافت، گفت: امسال نیز یکی از اولویت های شهردار، آسفالت معابر شهر یزد است.
وی با تاکید بر اینکه شورای ششم شهر یزد امروز با کمترین چالش و اختلاف نظر به کارش ادامه می دهد و هماهنگی و انسجام این شورا در سطح کشور زبانزد هست، بیان داشت: البته اختلاف نظر طبیعی است اما این اختلاف نظر در راستای کاری است و با اختلاف کاری متفاوت است.
سیفی در پاسخ به سوال خبرنگار بشارت یزد مبنی بر برنامه های شهرداری برای استفاده از پساب شهری برای آبیاری فضای سبز گفت: در حال حاضر پساب سیستم فاضلاب یزد قابل استفاده در فضای سبز شهری نیست زیرا باید دو مرحله به شیوه های استاندارد تصفیه شود. البته شهرداری در قالب تفاهمنامه ای با کاریزبوم در تلاش است تا از پساب تصفیه شده این مجموعه برای آبیاری فضای سبز استفاده کند.
وی در خصوص اقدامات صورت گرفته پیرامون اجرایی شدن بلوار پیامبر اعظم اظهار داشت: قرار بود اراضی این بلوار به عرض۱۵۰ تا ۲۰۰ متر توسط بخش خصوصی آزادسازی و اجرایی شود ولی به دلیل ورود نکردن این بخش و عدم توان مالی شهرداری برای اجرای این طرح، موضوع در کمیسیون ماده ۵ مطرح و اجرای یک بلوار ۳۶ متری در دو فاز از سه راه تعاون تا بلوار امام جعفر صادق(ع) و در فاز دوم از بلوار امام جعفر صادق(ع) تا خیابان آیت الله کاشانی مصوب شد. امیدواریم امسال تملک فاز اول را شاهد باشیم و با اجرای این بلوار طرح تقاطع غیرهمسطح سه راه تعاون نیز عملیاتی شود.
سیفی با اشاره به اقدامات صورت گرفته طی دو سال گذشته برای اجرای طرح هدایت رواناب‌ها در شهر، گفت: چهار سیل بند جدید در شهر یزد ایجاد و سیل بندهای موجود شهر نیز مرتفع‌تر شد به طوری که در بارندگی‌های امسال شاهد آبگرفتگی چندانی در سطح شهر نبودیم.
رئیس شورای شهر یزد با بیان این که در سال گذشته ۴۶۰۰ تابلوی معابر در شهر یزد معادل ۱۰ سال گذشته نصب شد، افزود: امسال نیز چهار هزار تابلو دیگر تعویض یا نصب جدید خواهد شد.

راهکار شهرداری برای ترافیک یزد
احداث معابر جدید است
ابوالقاسم محی الدینی، شهردار یزد در ادامه این نشست با ارائه گزارشی از اجرای پروژه های عمرانی برای احداث معابر جدید شهری گفت: رویکرد شهرداری یزد برای حل مشکل ترافیک ایجاد معابر جدید در سطح شهر و همچنین اجرای محدودیت های ترافیکی منطقه است.
شهردار یزد با اشاره به اینکه منابع وصولی شهرداری از محل درآمدهای استانی تقریبا محقق شده اما دولت در تخصیص بودجه های ملی و قانونی شهرداری ها کوتاهی کرده است، گفت: شهرداری یزد نزدیک به هزار میلیارد تومان از دستگاه های دولتی مطالبه دارد و همچنین تعهدات دولت در بخش ملی به شهرداری ها معوق مانده است. بطور مثال دولت مطابق قانون باید یک سوم از هزینه بلیط سیستم حمل و نقل شهرداری را تقبل کند اما تاکنون به ایت وظیفه قانونی عمل نکرده است. همچنین شهرداری یزد هزینه لازم برای خرید اتوبوس خط واحد را پرداخت کرده اما دولت در تامین اتوبوس اقدام چندانی نکرده است.

توانمندی مدیریت بحران یزد در تجهیزات
شهردار یزد همچنین از نگاه ویژه شهرداری به بافت تاریخی شهر خبر داد و با اشاره به انتقادهایی که در مورد بازگشایی راستگرد امیرچقماق مطرح شد، موضوع آسیب وارد آمدن به مجموعه تاریخی امیرچقماق با تردد در این راستگرد را کذب دانست.
مهار روان آب ها و بهبود عملکرد شهرداری در خصوص بارش های سیل آسای اخیر نسبت به تابستان ۱۴۰۱ یکی از مهمترین بخش های سخنان شهردار بود. وی با اشاره به اقدامات شهرداری طی یک سال گذشته گفت: در حالی بارندگی ۲۵ میلیمتری اردیبهشت ۱۴۰۱ منجر به جاری شدن سیل و رواناب در شهر شده بود ولی با اقدامات صورت گرفته برای مهار سیلآب‌ها در اردیبهشت ماه امسال با وجود ۵۰ میلیمتر بارندگی در شهر یزد، مشکل و نگرانی خاصی نداشتیم.
محی الدینی با اشاره به افزایش یک هزار چاه جذبی به ۹ هزار چاه جذبی موجود در شهر یزد، گفت: از نظر تجهیزات مدیرت بحران شهر نیز بعد از سیل ۱۴۰۱ به نحوی اقدام شده که اکنون شهرداری یزد برای امدادرسانی به سیل زدگی در برخی شهرهای دیگر کشورمان مانند مشهد اعلام آمادگی کرده است.
شهردار یزد با بیان این که خوشبختانه در رابطه با تقویت نیروهای مردمی نیز با ارائه آموزش‌های لازم اقدامات خوب و موثری صورت گرفته است، بر لزوم احیای رودخانه مرکزی شهر یزد تاکید کرد و این امر را نیازمند حمایتهای ملی خواند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به اهتمام شهرداری به مناطق کمتر برخوردار شهرداری مانند منطقه تاریخی و منطقه یک شهرداری اشاره و عنوان کرد: شهرداری نگاه ویژه‌ای به بافت تاریخی شهر داشته و معتقدیم در مورد برخی مسائل مانند راستگرد میدان امیرچقماق که با انتقادهایی نیز مواجه شد، مسئله آسیب زدن تردد در این راستگرد به مجموعه تاریخی امیرچقماق صحت ندارد چرا که اکنون نیز در این محدوده جریان دارد.
محی الدینی گفت: بودجه بافت تاریخی شهر یزد از ۵۳ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۲۳۰ میلیارد تومان در سال گذشته افزایش یافته و خوشبختانه هزینه و عملکرد در این مجموعه به همین مقدار بوده است.
وی همچنین از افزایش بودجه منطقه یک شهرداری از ۴۵ میلیارد به ۲۴۰ میلیارد تومان با توجه به برخورداری از محلات محروم خبر داد و افزود: خوشبختانه اکنون در این منطقه دیگر کمتر شاهد معابر خاکی هستیم.

خانواده محور شدن
برنامه‌های فرهنگی اجتماعی در یزد
شهردار با اشاره به اهتمام شهرداری به موضوعات فرهنگی و اجتماعی شهر گفت: بودجه حوزه فرهنگی اجتماعی شهرداری در سال ۱۴۰۰ معادل ۴۴ میلیارد تومان بوده که ۲۰ میلیارد تومان آن در حوزه ساخت و سازهای فرهنگی و ۲۲ میلیارد تومان در حوزه برنامه‌های فرهنگی هزینه شد ولی در سال ۱۴۰۱ با انتقال کارهای ساخت و ساز در این بخش به سازمان عمران و بخشهای عمرانی شهرداری، تنها جهت برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ۶۶ میلیارد تومان اختصاص یافت.
وی بودجه امسال برنامه‌های فرهنگی اجتماعی شهر را نیز ۱۲۰ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: عملکرد پارسال برنامه‌های فرهنگی شهرداری بیش از ۹۰ میلیارد تومان بوده است و این در حالیست که تنها در برنامه المپیاد ورزشی محلات شهر یزد شاهد رقابت ۲۶ هزار نفر در بیش از ۶۰ رشته ورزشی بودیم.
محی الدینی با اشاره به تلاش شهرداری برای خانواده محور شدن برنامه‌های فرهنگی اجتماعی شهر، گفت: خوشبختانه برنامه‎هایی مانند «پیاده راه ولی عصر» و «شادراه نور» با استقبال قابل توجه مردم مواجه بوده است و برخی انتقادات در مورد شادراه نور نیز عمدتاً در بخش ترافیک ایجاد شده به دلیل عدم همکاری‌ها در این رابطه بود که البته برای غدیر برنامه مشابهی را در فضایی جدید خواهیم داشت.
شهردار به اقدامات صورت گرفته در حوزه سیما و منظر شهری نیز اشاره و اظهار کرد: اتفاقات جدیدی را در این حوزه با اهتمام بیشتر به نور و رنگ در شهر دنبال خواهیم کرد.
وی در مورد توقف برخی طرح های سرمایه گذاری شهرداری یزد طی سالیان اخیر نیز گفت: سرمایه گذاری یک موضوع جدی است ولی متاسفانه به دلیل یکسری مباحث قانونی و حقوقی در مورد شهرداری‌ها در سطح کشور، دچار اختلال و وقفه‌هایی شده است.
محی الدینی با بیان این که مباحث مربوط به حوزه سرمایه گذاری و مشارکت دارای پیچیدگی‌های خاص خود است، گفت: طرح میدان امام حسین(ع) به دلیل مشکلات مربوط به سرمایه گذاری به خلع ید رسیده است، طرح میدان امام علی(ع) نیز بعد از توقف ۱۶ ساله با افزایش سهم شهرداری در مرحله اخذ پروانه قرار دارد و فرایند تکمیل طرح بلوار طالقانی نیز بعد از یک وقفه موقتی، مجدداً از سر گرفته شده است.

حجم خرابی آسفالت های یزد
پس از بارش ها زیاد است
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار بشارت یزد پیرامون «اعتراض اهالی منطقه پارک فضای سبز به اختصاصی کردن این پارک برای بانوان» گفت: سرانه فضای سبز در این منطقه نسبت به جمعیت ساکن عدد مطلوبی است و فضای سبز در نقاط مختلف این محله برای استفاده عموم وجود دارد. در یزد پارکی اختصاصی برای بانوان که بتوان خدمات گوناگون به آنها ارائه داد وجود ندارد. از طرفی دیگر ۱۲ هکتار از ۲۰ هکتار وصعت این پارک به بانوان اختصاص می یابد.
شهردار یزد فرسوده شدن آسفالت های یزد در طی زمان و نیز به دلیل بارندگی های اخیر عنوان کرد و‌ با بیان اینکه حجم زیادی از آسفالت ها خراب شده گفت: در مواردی خودم با موتورسیکلت در مسیرهای شهری حرکت و چاله ها را خودم نیز دیده ام و گزارش کردم اما حجم تخریب ها زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید