راشد یزدی: مدرک گرایی محض خلاف حرکت تکاملی انسان است

حجت الاسلام کاظم راشد یزدی چهارشبه شب در جمع دانشجویان یزد افزود: مدرک زمانی ارزش دارد که در قبال آن انسان بر معرفت و ارزش های الهی و انسانی خود بیفزاید . وی ادامه داد: علم و دانش و کسب…

حجت الاسلام کاظم راشد یزدی چهارشبه شب در جمع دانشجویان یزد افزود: مدرک زمانی ارزش دارد که در قبال آن انسان بر معرفت و ارزش های الهی و انسانی خود بیفزاید .


وی ادامه داد: علم و دانش و کسب مدرک در دانشگاه ها هنگامی دارای ارزش و اعتبار است که دانشجو مسلح به سلاح زمان باشد و در پی بررسی و تحلیل رویدادها بر آید و در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی حضوری آگاهانه داشته باشد.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: زمان شناسی و درک مسائل و نیازها در عرصه های مختلف و توطئه های دشمنان مسائل مهمی هستند که دانشگاهیان باید در آنها پیشگام باشند.
راشد یزدی گفت: اگر فردی و بخصوص یک دانشجو و دانشگاهی زمان شناس نباشد قطعا در زندگی و عرصه های مختلف نمی تواند موفق باشد بنابراین باید همواره درک درستی از مسائل داشت.
وی افزود: انسان تنها برای خوردن و آشامیدن خلق نشده که اگر چنانچه اینگونه باشد قطعا فقط مسیری افقی از گهواره به گور را طی می‌کند و هیچ ارزشی برای او ندارد.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: دانشگاهیان باید از فرصت های خود در کسب علم و دانش بر اساس شرایط و مقتضیات زمان در سایه کسب رضایت خدا و بندگان او بکوشند .
راشد یزدی گفت: زمانی دانشگاهیان ما موفق هستند و به اهداف متعالی دست خواهند یافت که با تحصیل خود گره ای از مشکلات جامعه و مردم باز کنند که این امر یک موضوع بسیار مهم محسوب می شود .
*نقش دانشگاه در ایجاد معرفت علمی بسیار مهم است 
راشد یزدی همچنین پنجشنبه در نشست اخلاق تعلیم و تربیت در دانشگاه یزد با اشاره به انواع معرفت ها نقش دانشگاه در ایجاد معرفت علمی را بسیار مهم دانست و از دانشگاه بمثابه سنگری نام برد که دانشجویان و استادان در آن قرار دارند .
به گزارش دریافتی از روابط عمومی دانشگاه یزد ، این استاد حوزه و دانشگاه افزود: حکما بحثی دارند در مورد معرفت نسبت به پدیده ها و مسائل که در ذیل این مبحث شناخت را به سه دسته سطحی، علمی و فلسفی تقسیم می کنند. 
وی ادامه داد: در معرفت سطحی شناخت عبارت است از مشاهده ظاهر یک پدیده، مثلا اگر فردی بخواهد آب را تعریف کند در این سطح از شناخت می گوید آب چیزی سیال است که رنگ و بو ندارد و از لحاظ شکلی تابع ظرف است که این نوع شناخت ناقص است. 
استاد حوزه و دانشگاه گفت: در سطح علمی می گویند ما تعریف قبلی را قبول داریم اما علاوه بر این آب محصول دو اتم اکسیژن و یک اتم هیدروژن است واین شناخت علمی است که از راه حواس و مشاهده پدید نمی آید بلکه در صورت آشنایی با علوم محقق می شود. 
راشد یزدی در توضیح نوع سوم شناخت گفت: اما نوع سوم شناخت نیز وجود دارد که به شناخت فلسفی مشهور است ، اگر در این سطح از فردی سئوال کنند آب چیست؟ او خواهد گفت آب علاوه بر دو تعریف قبلی چیزی است که حیات همه موجودات به آن وابسته است. 
وی گفت: در عصر حاضر یکی از مشکلات ما این است که معرفت از نوع علمی هژمونی خود را بر جهان ایجاد کرده است و به جرات می توان گفت اگر ما در سطح علمی ضعیف باشیم در همه زمینه ها ضعیف هستیم. 
استاد حوزه و دانشگاه افزود: امروز اگر در فیزیک ضعیف باشیم قطعا قدرت دفاعی کافی نخواهیم داشت ، چون زمان شمشیر و گرز و نیزه و رستم و سهراب گذشته است و عصر، عصر لیزر است و با سلاح های تکنولوژیک باید به علم دست یافت تا بتوان به بقا تمدنی امیدوار بود. 
راشد یزدی تصریح کرد: دیگر نمی توان به امید زراعت با بیل و داس نشست و انتظار پیشرفت و خود کفایی داشت و تحقق این مهم نیز از رسالت های دانشگاه است ، حتی در برخی از فعالیت ها که به صورت کلان انجام می شود نیز نیاز به تکنسین و متخصص دارد که از دانشگاه بیرون می آیند. 
وی در ادامه ضمن پر اهمیت خواندن دوخصلت تخصص و مکتبی بودن هر دو را لازم و ملزوم یکدیگر خواند و وجود یکی را بدون دیگری امری ناقص دانست. 
استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: ما در اسلام دو چیز به عنوان مشخصه داریم که مورد قبول حکما است ، نخست صدق در گفتار و دوم درست کرداری و این ویژگی ها از مشخصات یک انسان کامل است. 
راشد یزدی گفت: یک استاد دانشگاه علاوه بر صدق در گفتار باید درست کردار و امین باشد و امین بودن به معنای ظاهری و امانت داری اشیاء نیست بلکه امانت داری به معنای احساس مسئولیت در قبال آموزش و تربیت دانشجویان به عنوان امانت نظام اسلامی است. 

دیدگاهتان را بنویسید