یزدانه

رئیس میراث شهرستان: پیگیر حقوقی تغییر کاربری کاروان سرای تاریخی اردکان هستیم

  طی روزهای اخیر، خبری مبنی بر تغییر کاربری یک کاروانسرای قدیمی در اردکان که به ثبت ملی رسیده و تبدیل آن به آغل در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی این شهرستان منعکس شد. حمید مشتاقیان روز چهارشنبه در…

یزدانه

 

طی روزهای اخیر، خبری مبنی بر تغییر کاربری یک کاروانسرای قدیمی در اردکان که به ثبت ملی رسیده و تبدیل آن به آغل در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی این شهرستان منعکس شد.
حمید مشتاقیان روز چهارشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: این کاروانسرا ملک شخصی است اما میراث دوستان خواهان این هستند که از این کار صرف نظر شود .

 
وی اظهار کرد: در سنوات گذشته نیز پیگیری هایی صورت گرفته و حتی مرمت و استحکام بخشی در این کاروان سرا توسط میراث فرهنگی اردکان انجام شده است تا صاحب آن ملزم شود که تغییر کاربری صورت بگیرد. 
رئیس میراث فرهنگی اردکان گفت: نه تنها این کاروان سرا بلکه دیگر کاروان سراهای کشور وضعیت مناسبی ندارند و عزم جدی برای فرهنگ سازی حفظ میراث در بین مردم و میراث دوستان باید صورت بگیرد. 
مشتاقیان افزود: در شهرستان اردکان یکهزار اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده که نزدیک به ۲۴۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده و از این رو نیازمند فرهنگ سازی بیشتری در زمینه حفاظت از آن می باشد. 
وی اضافه کرد: مردم و مسئولان وظیفه دارند در حراست و حفاظت از آثار تاریخی تلاش کنند که این اقدام آنان در واقع پیشرفت به علم و بشریت است. 
رئیس اداره میراث فرهنگی اردکان با بیان اینکه یک ایرانی به اصالت و فرهنگ خود می بالد بنابراین باید در کنار آن از آثار تاریخی نیز حراست کند تصریح کرد: میراث فرهنگی متعلق به همه انسان هاست. 
کاروانسرای ارجنان مربوط به دوره قاجار است و در بخش مرکزی شهرستان اردکان واقع در روستای ارجنان واقع شده است.
این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شماره ۱۲۶۵۵ به ثبت آثار ملی رسیده است. 
اردکان با ۸۵ هزار نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد واقع شده است. 

دیدگاهتان را بنویسید