دکتر احمد روستا: مانع رونق گردشگری کشور در ضعف مدیریت جذب توجه است
دکتر احمد روستا روز پنجشنبه در نخستین همایش ملی گردشگری با موضوع مدیریت فرصتها و جاذبهها در یزد، ضعف شدید در بازاریابی، عرضه و ارائه جذابیت ها را از مشکلات اساسی در این حوزه دانست و اظهار کرد: برای…
دکتر احمد روستا روز پنجشنبه در نخستین همایش ملی گردشگری با موضوع مدیریت فرصتها و جاذبهها در یزد، ضعف شدید در بازاریابی، عرضه و ارائه جذابیت ها را از مشکلات اساسی در این حوزه دانست و اظهار کرد: برای جذب گردشگر باید چشمگیر باشیم و راه رسیدن به این مهم توجه و جذب منابع ارزشمند، نادر و محدود آینده است.
وی ادامه داد: با توجه به نحوه مدیریت در جذب گردشگر نباید انتظار تحقق اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ را داشته باشیم چراکه تحقق این هدف با سخن محقق نمی شود و برای رسیدن به آن باید به دنبال راهکار های اجرایی برای افزایش جذب توجهات به جاذبه ها باشیم.
روستا کشف جذابیت های پنهان را از راهکارهای افزایش قدرت جذب کشور دانست و تصریح کرد: برای رسیدن به این مهم داشتن دانش کافی نیست باید دید و بینش کافی نسبت به اهدافی که در این زمینه داریم، ایجاد کنیم.
وی مدیریت جذب را دارای چهار رکن کشف، خلق، عرضه و بهبود دانست و گفت: تکرار مکررات در این زمینه مشکل ما را حل نمی کند بلکه باید با رجوع به اصالت ها به دنبال ارزش آفرینی و استفاده از خلاقیت در زمینه جاذبه های نوپدید باشیم.
این استاد بازاریابی، تحول در گردشگری کشور را در تحول جذابیت نمادی(ظاهری)، نهادی و نهانی (ابعاد ناشناخته) برشمرد و تاکید کرد: علاوه بر این عوامل مواردی مانند جذابیت رفتاری، ابزاری(محصولات) و ساختاری به ما در تحقق اهداف تعیین شده در افزایش سهم کشور در بازار گردشگری کمک می کند.
دکتر روستا ادامه داد: محرومیت از برخی مواهب خدادادی باعث افزایش خلاقیت یزدی ها مانند ژاپنی ها شده و همین عنصر محرومیت و محدودیت می تواند به عنوان یک عامل محرک در زمینه استفاده بهتر از ظرفیت ها باشد.
وی گفت: باید تلاش کنیم تا به معیارهای جذابیت از چشم مخاطبان دست پیدا کنیم و همچنین تقاضای پنهان آنان را بشناسیم و برای اموری که مردم نیازدارند اما تاکنون به آنها پاسخ داده نشده، برنامه ریزی کنیم.
نخستین همایش ملی گردشگری با موضوع مدیریت فرصتها و جاذبهها با هدف رونق گردشگری از پنجشنبه در یزد آغاز شده و به مدت ۲ روز ادامه دارد.
از مجموع ۱۸۵مقاله واصل شده به دبیرخانه همایش یاد شده ۱۴۶مقاله برای ارائه در همایش مورد پذیرش قرار گرفت که ۴۰ مقاله بصورت سخنرانی و مابقی نیز در قالب کتابچه ای چاپ خواهد شد.
برگزاری سه میزگرد بررسی چالشها و فرصتهای گردشگری ایران و جاذبههای گردشگری یزد از جمله برنامه های همایش مورد اشاره است.
گردشگری پایدار، درمانی و سلامت، بازاریابی و برندینگ گردشگری، مدیریت، اقتصاد و کارآفرینی در گردشگری، گردشگری دینی و معنوی، گردشگری خاص، جایگاه منابع انسانی در گردشگری، کاربرد فناوری های نوین در گردشگری، آثار باستانی، میراث فرهنگی و گردشگری و یزد شناسی و گردشگری از محورهای این همایش اعلام شده است.
استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی با مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و پنج هزار هکتار مساحت حریم در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
استان های اصفهان، فارس و یزد به عنوان مثلث طلایی گردشگری در ایران مطرح هستند.