وزیر کار دولتهای سازندگی و اصلاحات با اشاره به مشارکت پایین در انتخابات ۱۴۰۰ و انتخاب وزرا از یک طیف خاص:

دولت سیزدهم فراجناحی نیست، فراگروهی است

حسین کمالی در گفتگوی اختصاصی با روزنامه بشارت نو گفت: از ابتدا هم مشخص بود که آقای رئیسی توان تشکیل دولت فراجناحی را نخواهند داشت چراکه ایشان به لحاظ میزان آراء کسب شده در انتخابات در جایگاهی نبودند که بتوانند مستقل عمل کنند


به گزارش یزدانه؛ چند هفته ای است که دولت سیزدهم بر سر کار آمده است و به جز وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، تمامی وزرای رئیسی از مجلس رای اعتماد گرفته اند. حالا اصولگرا و اعتدالی و اصلاح طلب منتظر هستند نحوه عبور رئیسی از مشکلات کشور را مورد ارزیابی قرار دهند. اما برخی تحلیلگران معتقدند در کابینه رئیسی افراد شناخته شده با سوابق اجرایی روشن حضور کمرنگ تری دارند و این مسئله نگرانی هایی را به وجود آورده است.
از نگاه این دسته از تحلیلگران و منتقدان کابینه، دولت سیزدهم توان اجرایی لازم برای برون رفت از معضلات کشور و تحقق شعارهای رئیس جمهور را ندارد. تجربه پایین مدیریتی برخی وزرا و عدم استفاده از نخبگان کشور در این شرایط حساس، مهمترین انتقادی است که به دولت رئیسی وارد می شود. حتی برخی، نسبت به تخطی رئیس جمهور از تشکیل دولت فراجناحی و روی کار آوردن دولتی کاملا اصولگرا و شاید به بیانی بهتر “سوپر اصولگرا” گله مندند.

اینکه چرا دولت سیزدهم فراجناحی نشد و سید ابراهیم رئیسی از افراد کم تجربه تر در دولتش استفاده کرد، سوالاتی بود که بشارت نو در گفتگوی اختصاصی با وزیر کار دولت های سازندگی و اصلاحات به آن پرداخت. حسین کمالی، نائب رئیس جبهه اصلاحات ایران، دبیرکل حزب اسلامی کار و از بنیانگذاران خانه کارگر است. کمالی در سوابق خود حضور در سه دوره مجلس شورای اسلامی، عضویت در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی و مسئول بخش کارگری شورای انقلاب را نیز در کارنامه دارد. مشروح گفتگو اختصاصی بشارت نو با کمالی را در ادامه می خوانیم:

فقدان تخصص در برخی از وزرای دولت

وزیر کار دولت های سازندگی و اصلاحات گفت: نفس حضور افرادی در دولت که سابقه وزارت نداشته، به خودی خود منفی نیست و می توان این مسئله را در راستای گردش نخبگان و مثبت ارزیابی کرد.

حسین کمالی افزود: کسانی که به عنوان وزیر در دولت سیزدهم فعالیت می کنند دارای دو نقیضه هستند، نقیصه اول فقدان تخصص کافی برای تصدی وزارتخانه هاست و نقیصه دوم نیز این است که برخی از وزیران اگر برای وزارتخانه های دیگر انتخاب شده بودند، شاید بهتر می توانستند خدمت کنند.

وی در خصوص شعار تشکیل دولت فراجناحی از سوی سید ابراهیم رئیسی نیز اظهار داشت: از ابتدا هم مشخص بود که آقای رئیسی توان تشکیل دولت فراجناحی را نخواهند داشت چراکه ایشان به لحاظ میزان آراء کسب شده در انتخابات در جایگاهی نبودند که بتوانند مستقل عمل کنند؛ در واقع گروه و جریانی که در انتخابات ۱۴۰۰ به آقای رئیسی کمک کرد، توقع داشت که در دولت حضور موثر داشته باشد و یا نمایندگان خود را در پست های دولتی ببیند و امروز می بینیم که همان افراد ستاد انتخاباتی آقای رئیسی در دولت حضور دارند.

تشکیل دولت فراجناحی باعث رنجش اصولگرایان می شد

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چنانچه سید ابراهیم رئیسی در انتخاب معاونان و وزرای خود فراجناحی عمل می کرد، موجبات رنجش دوستان اصولگرای خود را فراهم می کرد و آنها نیز در انتخابات بعدی از وی عبور می کردند و او حامیان سیاسی خود را از دست می داد. در حقیقت رئیس جمهور بین یک دو راهی اساسی یعنی دیدن مصالح مملکت با تشکیل دولت فراجناحی، متخصص و کارآمد و یا حمایت از حامیان خود قرار داشت و او هم راه ساده تر را انتخاب کرد و دوستان اصولگرای خود را بر سر کار آورد.

وزیر کار دولت های سازندگی و اصلاحات با اشاره به شیوه مدیریتی خود در اداره وزارت کار دولت های سازندگی و اصلاحات گفت: زمانی که به عنوان وزیر کار مسئولیت داشتم علی رغم اینکه به لحاظ سیاسی و جناحی جزء جریان اصلاح طلب و خط امام تعریف می شدم اما همواره در اداره امور وزارتخانه از همه نیروهای نخبه بدون توجه به گرایشات فکری و سیاسی بهره می بردم. در آن دوره اگر معاونان، مشاوران و مدیران کل وزارت کار را بررسی کنیم، می بینیم که تمام طیف های سیاسی دعوت به کار شده اند و افراد و همکاران را تنها بر مبنای تخصص ارزیابی و انتخاب کردم.

دولت رئیسی فراجناحی نیست، فراگروهی است

دبیرکل حزب اسلامی کار ادامه داد: دولت رئیسی بیش از آنکه فراجناحی باشد، فراگروهی است. رئیس جمهور در درون جناح اصولگرا محدود به یک گروه نشده و از گروه های مختلف اصولگرا برای کار در دولت دعوت کرده است. بنابراین با این اوصاف نمی توان از دولت انتظار داشت که در انتخاب استانداران و مدیران میانی دولت و … از ظرفیت گروه های سیاسی دیگر به غیر از اصولگرایان استفاده نماید. دولت آقای رئیسی باید بدانند که قرار نیست دوستان خود را اداره کنند بلکه برای مدیریت کشور بر سر کار آمده اند.

کمالی در پاسخ به این پرسش که دولت رئیسی برای رفع تحریم ها چه باید کند، گفت: اینکه وزارت خارجه دولت آقای رئیسی در قبال تحریم ها چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت هنوز نامعلوم و نامشخص است البته وزارت خارجه در این موارد به تنهایی تصمیم گیر نیست و مجموعه های دیگری از ارکان مدیریت و قدرت در ساختار نظام جمهوری اسلامی نیز در این مسئله موثر هستند و بایدها و نباید های سیاست خارجی را مشخص می کنند. در حقیقت نمی توان تنها وزارت خارجه را مخاطب قرار داد اما اینکه دولت در مورد کرونا، اقتصاد و روابط بین الملل چه باید بکند، همه اینها در چارچوب های علمی قابل ارزیابی است. آنچه بدیهی است این است که ایران نیازمند تعامل و همکاری با سایر کشورهاست.

تاخیر در واردات واکسن ربطی به تحریم ها ندارد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حل معضل کرونا در گرو رفع تحریم هاست، اظهار کرد: مسئله کرونا از نگاه کشورها، مسئله انسانی است و کشورهای جهان نمی توانند در برابر در خواست های درمانی کشورهای دیگر سکوت کنند؛ بنابراین کمبودهایی که در خصوص داروهای مورد نیاز برای درمان کرونا و یا واکسن های معتبر در داخل وجود دارد، ناشی از تحریم ها نیست بلکه این کمبودها ناشی از سختگیری ها و سیاست هایی است که در داخل کشور در خصوص واردات این اقلام دارویی اتخاذ شده است. اینکه تصمیم گرفته شده واکسن خارجی از برخی کشورها وارد نشود، ارتباط با تحریم ها ندارد و یک موضوع داخلی است.

نائب رئیس جبهه اصلاحات ایران همچنین در خصوص چگونگی حل معضلات اقتصادی کشور، با بیان اینکه اگر سیاست های اقتصادی دولت بر مبنای ایجاد رقابت، مزیت و بر اساس تخصص باشد، نتیجه بخش خواهد بود، افزود: اگر دولت سیزدهم به اصل تخصص در مدیریت اقتصادی کشور توجه نکند به سرنوشت دولت روحانی دچار خواهد شد و بعد از چهار یا هشت سال در همین وضعیتی که امروز در آن هستیم و شاید بدتر قرار خواهیم گرفت.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سالهای گذشته همسایگان ایران پیشرفت های چشمگیری داشته اند و این در حالی است که ما در حال درجا زدن هستیم چراکه به روش های توجه نمی کنیم و روش های سلیقه ای خود را جایگزین آن کرده ایم. بسیاری از مشکلات امروز کشور نتیجه نگاه غیر علمی در سطوح مختلف مدیریتی است. سه ابرچالش کرونا، اقتصاد و تحریم ها با مدیریت علمی و مبتنی بر روش های علمی حل خواهد شد.

دولت رئیسی از نگاه صرفا ایدئولوژیک به مسائل کشور پرهیز کند

نائب رئیس جبهه اصلاحات ایران با گلایه از غلبه نگاه ایدئولوژیک به مسائل کشور گفت: نباید همه مسائل کشور و راهکارهای آنرا در چارچوب های ایدئولویک ارزیابی کرد. راهکارهای علمی در چارچوب ایدئولوژی قابل ارزیابی نیست. دولت آقای رئیسی کار سختی را پیش رو دارد. ایشان تاکنون سابقه کار اجرایی نداشته و اداره کشور برای ایشان کار سختی خواهد بود. امیدوارم که ایشان در کارشان موفق شوند.

رئیس خانه احزاب ایران گفت: آقای رئیسی از ۲۰ سال پیش در دانشگاه آزاد تدریس می کند اما اینکه نسبت به مشکلات کشور شناخت و آگاهی کامل داشته باشد را باید به آینده موکول کرد. به آقای رئیسی توصیه می کنم از نظرات متخصصان بهره ببرد و دیدگاه های مخالفان خود را مورد توجه قرار دهد تا بتواند برای مشکلات کشور راه حل علمی و عملی قابل قبولی بیابد. دولت سیزدهم باید از تجربه کشورهای توسعه یافته و پیشرفته دنیا برای عبور از مشکلات فعلی استفاده نماید.

دبیرکل حزب اسلامی کار در پایان با انتقاد از نمایندگان مجلس یازدهم نیز اظهار داشت: مصوبات مجلس نشان می دهد که بسیاری از نمایندگان فعلی مجلس از توانایی و شناخت کافی برای ارزیابی مسائل کشور برخوردار نیستند. در واقع نمی توان مجلس یازدهم را مجلسی کارآمد و مستقل ارزیابی کرد که بتواند مسائل جامعه را تجزیه و تحلیل کند و این را از تصمیم هایی که در این مجلس گرفته می شود به راحتی می توان برداشت کرد. در واقع با این مجلس ناکارآمد و این دولت بدون تجربه اگر تصمیمات راه به جایی ببرد و نتیجه ای حاصل شود، باید خدا را شکر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید