پولدار ترین شهر ایران، اردکان؛ شهر ثروت و سرطان:

دود و سرطان عایدی مردم اردکان از صنعت

توسعه بی رویه صنعتی دو شهرستان اردکان و میبد در استان یزد و افتتاح کارخانه های مختلف صنعتی بزرگ کاشی و سرامیک و شیشه و معادن متفاوت در این منطقه از کویر باعث شده است تا مردم با مشکلات عدیده زیست محیطی و بیماریهای فراوان مانند سرطان دست و پنجه نرم کنند. بیماریهایی که نفس آنها را بریده و باعث شده تا مردم در اعتراض به آلودگی بیش از حد هوا با در دست داشتن پلاکارد به خیابانها بیایند و اعتراض خود را اینگونه به گوش مسئولین برسانند. یکی از معترضین که سابقه کار در مراکز درمانی اردکان را دارد به نقل از یک فوق تخصص خون سرطان گفت: «از هر ده نفر مراجعه کننده مبتلا به سرطان، ۸ نفر از آنان اردکانی و میبدی هستند و سرطان سینه، رحم، روده و غیره از سرطان های بسیار شایع در استان است.»

در این خصوص با توجه به مطالبه مردمی سعی کردیم با استاندار یزد، معاون عمرانی، معاون امور اقتصادی، مدیر کل محیط زیست استان یزد ارتباط برقرار کنیم که متاسفانه هیچ یک پاسخگو نبودند. در این خصوص حسین سبزواری، فرماندار اردکان بیان کرد: پیرو تجمع دیروز مردم اردکان در اعتراض به آلودگی هوا و شیوع بیماری در محل فرمانداری اردکان جلسه ای با حضور استاندار و معاونین وی برگزار شد و امیدواریم که این جلسه به نتیجه خوبی هم برسد. وی در خصوص مطالبات مردم اردکان گفت: یکی از مهمترین مطالبات امروز مردم اردکان حضور و توجه بیشتر مسئولان استان و همچنین مسئولیت اجتماعی صنایع است. صنایعی که با مسئولیت اجتماعی شان معامله می کنند و این موضوع مشکل ساز شده است. بسیاری از زیرساخت های شهری باید اصلاح بشود که اینها همه باعث شده تا مردم اعتراض کنند. فرماندار اردکان ضمن گلایه از کم بودن اختیارات فرمانداران اظهار کرد: اختیارات فرمانداران خیلی زیاد نیست و در بحث آلودگی هوا، فرماندار هیچ گونه اختیاری ندارد و در جلسات به عنوان عضو مدعو می تواند شرکت کند. وقتی بخواهد بروکراسی اداری انجام شود اضطرار از بین می رود.

در ادامه مسعود نوریان رییس شورای اسلامی شهر اردکان نیز که در جمع معترضین حضور داشت، در خصوص دلایل اعتراض مردم اظهار کرد: مطالبات مردم اردکان در خصوص هوای پاک مطالبه بحقی است که اعضای شورای اسلامی شهر اردکان نیز پیوسته به دنبال آن بوده اند.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در برای کاهش آلودگی‌های هوا توسط شورای اسلامی شهر اردکان گفت: شورای شهر اردکان مدام به دنبال پیگیری برای حل مشکلات زیست محیطی است که از جمله اقدامات صورت گرفته را مدیریت بحث حمل و نقل عمومی و بین شهری، سرویس کارخانه ها و پایش مستمر وضعیت هوا می توان نام برد.

نوریان در خصوص مطالبه های مردمی گفت: اعتراضات مردم اردکان در خصوص پهنه خرانق و معادن موجود در آن، پهنه چوپانان که می تواند مامن خوبی برای دور کردن تجمع کارخانه ها باشند، راه اندازی کوره دوم کارخانه شیشه اردکان و اجرای تعهدات شهرداری که باید زیر ساخت های محیط زیستی مانند پارکها و … را درست کند، است.

وی در ادامه ضمن گلایه از عدم پاسخ گویی و حضور مدیرکل محیط زیست اردکان در جلسه شورای اسلامی شهر اردکان بیان کرد: طرح هایی که در کارگروه زیر بنایی استان بوده چرا مصوب می شود و مسئولین مربوطه شفاف بگویند که مجوزهای زیست محیطی آن چگونه صادر می شود؟

رییس شورای اسلامی شهر ستان اردکان اظهار کرد: در مورد کوره دوم کارخانه شیشه اردکان مسئولین می گویند جایگزین است و هیچ اضافه ظرفیتی وجود ندارد اما مردم می گویند چه تضمینی وجود دارد؟ در خصوص نیروگاه شماره ۲ هم گفته می شود که مطالعاتش انجام شده و سوخت مازوت و گازوییل ندارد اما پیشنهاد ما این است که آنرا در پهنه چوپانان ایجاد کنند چون قطعا از گازوییل و مازوت بهره خواهند برد.

وی در ادامه در خصوص هزینه های فضای سبز شهرداری اردکان گفت: چهل میلیارد تومان هزینه فضای سبز شهرداری اردکان است که شهرداری توان پرداخت آنرا ندارد و متاسفانه کارخانه ها نیز به مسئولیت اجتماعی خود متعهد نیستند و این یکی دیگر از دلایل اعتراض مردم اردکان است.

نوریان در خصوص طرح مطالعاتی منشا آلایندگی منطقه اردکان نیز گفت: بیش از یک سال است که طرح مطالعاتی منشا آلایندگی در حال اجراست و هنوز هیچ نتیجه ای نداده و در کنار این موضوع مطالعات زیست محیطی نیروگاه ۲ کی به پایان می رسد و اگر به پایان رسیده و انجام شده چرا به شکل شفاف منتشر نمی شود و در دسترس همگان قرار نمی گیرد؟

طرح‌های صنعتی فاقد مجوز زیست محیطی متوقف شود

دادستان اردکان نیز در این باره گفت: باید تمام طرح‌های صنعتی فاقد مجوزهای زیست محیطی برای کاهش آلودگی هوای اردکان توقف و تعلیق شوند.

«علی محمد دشتکیان» افزود: آلودگی هوا در شهر اردکان غیرمعمول است و تمام مسئولان اجرایی و نظارتی باید از تصمیمات محیط زیستی حمایت کنند.

وی اظهار کرد: اجرای سریع، صریح و شفاف قانون تنها راه کاهش آلودگی هوا در اردکان است، شرایط شهرستان اردکان به گونه‌ای شده که لازم است کمیته اضطرار آلودگی هوا در این شهرستان و با محوریت مسئولان آن تشکیل شود و در کوتاه‌ترین زمان تصمیم‌گیری کند.

وی با بیان اینکه تمرکز مسئولیت‌های اجتماعی صنایع اردکان باید انجام و به صورت شفاف به اطلاع مردم رسانده شود؛ یادآور شد: هرگونه تجمعی باید در چارچوب قانون و بعد از اخذ مجوز انجام شود.

دشتکیان اضافه کرد: قدرت محیط زیست اردکان باید بیش از پیش تقویت شود و تمام مسئولان اجرایی و نظارتی از تصمیمات محیط زیستی باید حمایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید